KoperViking
Hi-Fi entusiast
Åhh..steike..
Glimrende og detaljert, Takk for tips!Interessant lesning for en seasvenn: Bj�rn B�rja
Glimrende og detaljert, Takk for tips!Interessant lesning for en seasvenn: Bj�rn B�rja
Den største, mest givende gleden i mitt audio/tekniske liv var å få møte Bjørn Børja på fabrikken.
Timer med omvisning og forklaringer; Mektig imponerende kunnskap, avanserte tekniske løsninger, innovative konstruksjoner med presisjon og grundighet. Dessuten trivelige samtaler om felles interesse av "historien bak", Norsk radio & audiohistorie.
Jeg sidestiller Bjørn Børja med Vebjørn Tandberg, som de fremste personene i Norsk audiohistorie!
-Tenk at de to var naboer..verden er liten
Takk Pekaill! Dette var finfint.Interessant lesning for en seasvenn: Bj�rn B�rja
"Seas Hifi-30" tror jeg.Vis vedlegget 350984
Mulig dette er spurt om tidligere, men hva heter dette settet og hvor i hierarkiet til Seas befinner disse seg?
Jada, kassene er mildt sagt stygge, men faktisk velbygde og elementene er hele og fine. Funnet på loppa for en tier.
Idunn er ikke spiss i lyden. Ikke hevet i diskanten, ikke noe kontroversielt eller problematisk med delefilteret (det er enkelt, men gir god og bratt avrulling, og basselementet har ingen resonanser i lyden), og diskanten er ganske luftig og ren og upresset. Dens 20 liter store kabinett er kanskje litt stort for det store magnetsystemet til bassene, noe som gir en svakt avrullet (les; ikke fet) karakter. Kan bli slank i mange rom, men blir gjerne ren og dyptpløyende.Vurderer å slå til på enten seas mimir eller idunn hos dynabel isag, noen som har noen tanker om disse to modellene? Leser at Idunn kan være litt lys og spiss i lyden, og det liker jeg ikke...
Idunn er ikke spiss i lyden. Ikke hevet i diskanten, ikke noe kontroversielt eller problematisk med delefilteret (det er enkelt, men gir god og bratt avrulling, og basselementet har ingen resonanser i lyden), og diskanten er ganske luftig og ren og upresset. Dens 20 liter store kabinett er kanskje litt stort for det store magnetsystemet til bassene, noe som gir en svakt avrullet (les; ikke fet) karakter. Kan bli slank i mange rom, men blir gjerne ren og dyptpløyende.Vurderer å slå til på enten seas mimir eller idunn hos dynabel isag, noen som har noen tanker om disse to modellene? Leser at Idunn kan være litt lys og spiss i lyden, og det liker jeg ikke...
Ett svar er at de var dyrere aa lage og vanskligere aa faa "korrekt" som par - eller som 4 elementer for ett sett hoytalere i de som Linn bygde...Lurer på hvorfor ovale elementer ikke mer populært . Det fungerer jo utrolig bra.
Du har selvfølgelig helt rett. I tillegg er kabinettene laget så smale som overhode mulig. Det enkleste er å skaffe noe som passer rett inn.kan ikke gjøre noen av de større om dere ser på bilde av høyttaleren så er det knapt et par millimeter mellom hvert element...
Både Seas 22TFF og 22TAF/G skal passe rett oppi originalåpningene uten snekring. Metall- eller tekstildome er vel egentlig en smakssak. Begge disse anbefales delt fra 2500 Hz og oppover, fordi forvrengningen i området under vil stige betydelig. Bratt filter (minst 24 dB/oktav - gjerne aktivt) er nødvendig hvis du vil la dem gå lavere.Jeg lurer litt på om denne kan passe som diskant?
http://www.seas.no/index.php?option=...ers&Itemid=462