DKM (Dr. Kurt Müller) er nevnt i produktbeskrivelsen over, og de er vel fortsatt en av underleverandørene til Seas når det gjelder "soft parts". Skumvarianten derfra har jeg brukt, og både passform og masse/stivhet er 100% spot-on til f.eks. CA25FEY når opphenget får et lett lag coating, slik som på de originale.
Gummi er det verre med, men det burde ikke være umulig å oppdrive. Husker at Eltek/DynaBel tidligere solgte både skum- og gummioppheng til Seas/Vifa 10", som mange eiere av Dali 107/109 benyttet seg av. Hadde jeg bare ant hvilket fabrikat disse var av... Har du vurdert å kontakte Seas?
Vær obs på at oppheng av skum blir brukt for å holde følsomheten høyest mulig, samt forbedre dempingen av membanoppbrytninger nær kanten. Oppheng av gummi er betydelig tyngre, og reduserer derfor følsomheten, ofte med et par dB og noen ganger mer. Samtidig gir gummi som regel svakere kantdemping, og har i tillegg kraftigere egensvingninger. Resultatet blir gjerne en atskillig mer "uregjerlig" frekvensgang. For en 10-tommer med papirmembran gjelder dette særlig området 400-800 Hz. Jeg vil derfor sterkt anbefale å gå for skumoppheng på elementer hvor skum er benyttet originalt, selv om dette innebærer at levetida blir begrenset og det av den grunn kan være fristende å gå for gummi.
På Troels Gravesen's hjemmeside finner du målekurver av
CA21REX, hvor det originale gummiopphenget ble byttet til skum. Det ble i tillegg montert ekstra ferritring for å øke magnetstyrken, skjønt dette hadde langt mindre innvirkning på følsomheten enn opphenget. Når det gjelder forskjellen i kantdemping kommer problemet tydelig fram. Legg merke til at ujevnheten her ligger noe høyere i frekvens, grunnet mindre diameter.
- H -