Seas på slankekur

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.128
    "Sjanset" på 2S´ portlengde? Vel, jo, på et vis har jeg det, og det satt i første forsøk. Ikke tilfeldig at det gikk rimelig godt, for jeg hadde lange diskusjoner med Vidar på dynaBel om dette. Han var temmelig bestemt at jeg i første runde skulle prøve det slik. Det ble ingen andre eller tredje runde. Husk også at diameteren på portene har mye å si, samt nevnte dempning. I en gitt kabinettstørrelse og med noenlunde samme motorstyrke på elementene, blir det kanskje ikke all verdens forskjell på portlengdene?
    Jeg mener å huske at han eller nestor Øyvind var inne på temaet før jeg satte i gang. Jeg fikk ideen i sin tid etter at Øyvind hadde nevnt at noen hadde prøvd å montere Seas 18 cm og noen Seas-diskanter i 2S-kasse.
    Jeg kan gjerne måle lengden på portene mine, men siden høyttalerne befinner seg sikkert minst 2000 km herfra, kan jeg dessverre ikke gjøre det før neste år. I 2S-settet taper man sammen 2 porter, som først er kortet ned med 5 cm hver. Antagelig en ganske standardisert lengde. dynaBel har mer info om dette.
    God fredagskveld, folkens. Kona er hypp på fisk og hvitvin, så jeg må stenge av nå!
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.128
    Hei igjen Todani.
    vil det si at du bare har "sjanset på" de vanlige portene til 2S ?

    Da må jeg si du har hatt rikelig med flaks.... Hadde vært spennende å se målinger av dine..

    Det frister som sagt å bygge om mine 2S til Idunn 2S. Men da skulle jeg gjerne ha sett en måling, eller hørt bassen i de.

    Mener btw jeg så samme diskant i svindyr tysk aktiv høyttaler. Skal prøve og finne et bilde kanskje ?
    Det er i tilfellet ikke første gang rimelige Seas element brukes i " Lexus klassen".

    mvh Huldra
    Hei Huldra. Hvis du har 2S tror jeg ikke det er mye å hente på Idunn. 2S er en svært gjennomarbeidet konstruksjon. Det vil ikke forundre meg om ringradiatordiskanten i 2S på flere områder overgår Seas DXT. (Se kommende innlegg om sammenlikning mellom Idunn og Respons, som har Scan-Speak-utgaven av ringradiatoren.) Du kan jo ta 2S et lite hakk lenger med å oppgradere til polypropylen hele veien i filteret, klistre på bitumen og montere bedre terminaler.
    Har ikke du et dynaBel Exact-kit uten kabinett liggende? Som tidtrøyte kunne det vært artig å montere det i 2S-kabinettet, med lukket kammer. Diskanten passer vel rett inn? Men Exact-bassen har det gamle 17-cm chassiset, som er mindre?
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei igjen 2da9 .

    Jeg blei spesielt nyskjerrig på den DXT diskanten etter og ha lest test av den nevnte aktive høyttaler, som bruker denne. Den rangeres i verdenstoppen av høyttalere både av tyske Audio og Six Moons. Det er en nederlansk sak, som leveres som to veis med Excel 8", til
    18000 euro eller Tre veis med passende sub montert i bunn. Pris 25000 euro. Mulig de aktive delene er veeldig dyre. Grimm Ls1 heter de.

    Angående mine Excel bass/mt så er det første typen med 17 cm dia, så de blir for små i S2 kabinett ja. 11 liter trykkammer tror jeg vil funke bra. ( er vel noe slikt jeg har i mine tre veis Excel)

    Har jo 2S her i huset, så om noen trenger mål på lengden til port kan det ordnes.

    mvh Huldra
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.128
    respons-grand-artist-01-800h.jpg
    Så kommer den litt ugreie sammenlikningen, for Idunns del. Dette er de dyreste og beste av mine tre høyttalerpar. Nevnte SuperExact er det eldste, men i dag pryder disse (etter mitt syn) ultralekre svenske pyramidene stua. Respons Grand Artist jubileumsversjon med valnøttfiner. Jubileumsutgaven skiller seg fra ordinære Grand Artist ved blant annet bruk av kostbare MIT multicap kondensatorer i diskantkretsløpet.
    Mye er sagt og skrevet om Respons´ "mørke/varme" klang og derav "gode musikalske kvaliteter" opp gjennom. Denne modellen, i alle fall, er en skikkelig hi-fi høyttaler med betydelige analytiske kvaliteter og mye mer krutt og detaljering i topp og bunn enn de andre høyttalerne nevnt her. Dette kombinert med de meget stramt og rent gjengitte 3-4 oktaver som dekkes av mellomtoneelementet, gir skitt inn/skitt ut! Folk vil ofte ha "ørevennlig" lyd, men etter min erfaring vil ikke dette fullt ut oppnås med et vidt utvalg av musikk, med forskjellig utstyr og i forskjellige omgivelser hvis man ikke streber etter nøytralitet, gode spredningsegenskaper, lav forvrengning og høy oppløsning.
    Som følge av det som står over åpner Artist jubileum for en verden av detaljer og innsyn i, og nærhet til, musikken som de andre her simpelthen ikke fikser. Kombinasjonen av ScanSpeak ringradiator, et tyst og optimert kabinett og MIT-kondensatorer er rett og slett fullstendig overlegen. Seas DXT har ingen ting å stille opp med i denne konkurransen. Den blir alt for grovkornet i forhold. DXT tilhører standardserien til Seas, Prestige. Er High-End målet, har Seas betydelig mer påkostede saker i Excel-serien
    51KdYta0UaL._SL500_AA280_.jpg
    .
    Jeg har for eksempel nettopp kjøpt Original Classics Remasters splitter nye Art Tatum-utgivelse. Disse studioopptakene av tidenes suverent flinkeste jazzpianist var kjent for råtten lyd (1956), men via Respons hører jeg fra denne nye remasteren musikken for første gang på skikkelig bevegende vis. Ikke bare lyden fremstår som bedre, men musikken blir bedre via bedre utstyr også!!! Ja, jeg står inne for påstanden. En skulle kanskje tro at det har rablet for meg, men det ville være en smule uintelligent å drive på med Hi-Fi hvis man ikke tror at dette skulle være mulig, ikke sant?
    Avslutningsvis skal det selvfølgelig sies at mine små Idunn og de gulvstående Respons er vidt forskjellige høyttalere i vidt forskjellige prisklasser, og at jeg ikke burde sammenliknet så ulike produkter. Likefullt er begge disse konstruksjonene kjerneeksempler på hvordan man skal maksimere musikkopplevelser. Den dyre ved blant annet større frekvensomåde og høyest mulig oppløsning, og den rimelige ved blant annet å "feie enkelte unoter under teppet"!
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.128
    IdunnfilterTodani.jpg
    Hmmm, selvfølgelig forstår vi at Respons Grand Artist MK2, som er omalt over, skal være bedre enn Idunn, men så har det seg at Respons konsekvent anvender ScanSpeak. Gode elementer det, men de er ikke laget i Norge...
    Hva hvis vi "pimpet" opp Idunn med enda bedre kabinett, eksotiske kondensatorer, kostbar internkabel, motstander med kjølefinner og "båndspagettispoler"? Jeg har grunnet mye på den slags, men hver gang strander forsøkene. Visst kan vi øke ytelsene noe, men jeg tror vi forrykker den fine balansen disse høyttalerne byr på. En annen sak er at konseptet med moderat størrelse og pris går rett i das.. En tredje sak er at høyttalerkonstruksjon går ut på å velge blant kompromisser, og disse kan man ikke helt komme unna uansett budsjett.
    La oss ta noen eksempler: Bedre kabinett; vil gjerne bli tyngre (gevinst) og stivere, noe som innebærer fordeler og ulemper. Fordeler med fastere bass og bedre signal/støyforhold i deler av frekvensområdet, men samtidig blir det vanskeligere å dempe resonansene i øvre mellomtone/diskant. Dessuten blir det større, og da ryker vel konseptet?

    Eksotiske kondensatorer: I diskanten kunne vi særlig tenke oss å bytte 3,3 mikrofarad-kondensatoren, uten at prisen og størrelsen gikk til himmels. Vel, bortsett fra at mange eksotiske kondensatorer i seg selv er litt kontroversielle, forstår vi også at den viktige 15 mikrofarad-kondensatoren også må byttes, og det kan vi bare glemme. Den blir alt for stor, og prisen ville bli så høy at konseptet igjen går i da..

    Samme gjelder for spoler. De med flat tråd er store, kostbare og gjør livet surere for forsterkeren din. Persson i Sverige hevder dessuten at de struper bassen i takt med belastningen, og det vil vi vel ikke ha noe av?
    Hva med internkabel? Undertegnede er ingen stor kabelentusiast, og tror at det kan være litt, men veldig mye å hente her. Hvis du er uenig med meg, synes jeg du skal anvende din egen favorittkabel så lenge den ikke er for stiv (fare for vibrasjoner). Koster nok litt, men så sover du bedre om natta..

    Nei, jeg er uansett rimelig godt fornøyd, og tror jeg har funnet et krysningspunkt mellom kostnader og et jordnært konsept med kompakte høyttalere. Det kunne vært artig å høre om noen andre klarer å finne gode løsninger som tar oss lengre mot Nirvana!

    (For de som aldri får nok, men har for mye penger: Kanskje Seas "diamantdiskanter" kunne være noe å tenke på? Lurer på hvem disse er beregnet på? Nyrike asiater? Et slags "Rolex Hi-Fi segment" her i vesten? Eller kanskje de er ment å være endestoppet for de som ikke betaler steindyrt for ferdige konstruksjoner med prislapper man ellers kun finner på nye biler?)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.128
    New Prestige Woofer

    U18RNX/P – A Dedication to The Art of Sound Perfection

    We are proud to present our latest ground breaking bass driver, U18RNX/P. An 18cm high-fidelity woofer/midrange unit. This is our second driver that uses the Curv cone, following the smaller U16RCY/P. The Curv cone is made from a self-reinforced woven polypropylene material, not to be confused with standard polypropylene. U18RNX/P also utilises the SEAS Spider Ring® technology, keeping the critical components aligned and consistent.

    This woven polypropylene combines the great stiffness from a fibre reinforced cone with the high damping properties of the polypropylene. The self reinforcing construction of the material means that the cone can be kept lightweight, without losing stiffness or damping. Combining these properties we have achieved a bass unit which delivers outstanding deep and clean bass notes and the dynamics of a snare drum, while at the same time playing vocals from your favourite singer with the highest fidelity.

    The extended range and smooth roll-off of the driver makes it easy to marry with any tweeter, using only a simple filter with a minimum of components. Ensuring that all the dynamics and fine details of the music reaches the musical nerve of the listener, one step closer to musical nirvana.

    Samples are available ex stock. Please contact Grethe on aarum@seas.no for possible sample deliveries and prices.

    In the near future we will also launch a kit utilising this unit together with our highly appreciated DXT-tweeter. Stay tuned!

    FerdigIdunn.jpg
    Dette var pressemeldingen Seas kom med i slutten av 2009. Et byggesett ble lovet, hvilket etter hvert resulterte i dette, som skulle være mitt helnorske prosjekt. Man må da ta med seg det beste fra sin egen tradisjon når man drar til utlandet?
    Jeg anser høyttalerne mine som ferdige, men er alltid nysgjerrig på muligheter til å oppgradere det relativt beskjedne anlegget Idunn anvendes med. Det skal sies at jeg allerede i dag oppnår forrykende gode resultater med en Pioneer-forsterker til 8000 kroner. Denne er helt riktig konstruert, med så høy tomgangstrøm at den blir heit på toppen. Idunn har ikke impedanskorreksjon, men trenger likevel ikke mye muskler for å åpne seg.
    Med Idunn virker det som man får best uttelling ved å prioritere gode signalkvalkilder. Med slike spiller det mindre rolle om musikken man forer dem med holder god teknisk standard. Det er viktig for meg som spiller mye 50-60 år gammel jazz og klassiske innspillinger fra stereoens barndom. Jeg anvender for tiden to signalkilder, den første er en tidligere DVD toppmodell fra Yamaha. Denne gir faktisk svært fin gjengivelse i diskant og mellomtone, tro det eller ei. Den andre kilden min er en helt utdatert topp-DAC fra Micromega som får signal fra en drøyt 20 år gammel Rotel-spiller. Denne byr på fart og driv, men diskanten er uoppløst. Kanskje et bedre drivverk ville hjelpe? Eller kanskje jeg skal ta med meg en DPDAC jeg har liggende?
    Det som er helt sikkert, er at jeg alltid gleder meg til å spille musikk via dette anlegget. Og at jeg alltid har med meg en håndfull CD´er som jeg knapt kan vente med å få hørt på, enda jeg jeg selvfølgelig har hørt dem via mine mye mer kostbare anlegg i Oslo. Dette musikkaspektet er alltid enda mer interessant enn overnevnte oppgraderingsplaner. Og et større kompliment enn dette kan man vel neppe gi så rimelig hi-fi utstyr?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror DXT og dens spredningskontroll er en viktig bidragsyter til sluttresultatet. Ville nok hatt den med på laget, uten at jeg er noen ekspert her.
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Har bygd Gravesen Scanspeak 18 liter kit og det spiller bra.Hadde vert moro å bygd dette kittet.Norge mot Danmark!
     

    Witthoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    Hey og god jul.

    Jeg er ikke opfinder eller designer af det spole-diagram.

    Om det kan være problematisk, kan jo kun afgøres ved at øge afstanden mellem spolerne eller vende den ene og så lytte til resultatet.

    Når jeg eksperimenterer med delfiltre, er jeg selv opmærksom på spolernes placering og forsøger at give dem så meget luft som mulig.

    På mit sidste project, er der mere ind 20 cm. mellem spolerne, så håber jeg, at have reduceret evt. problemer.
    IMG_0154.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn