Seas TPCD Semiaktiv Tower WWMTMWW

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Bourbon herfra…
    Hmm. Sjekket med fruen som er kunstner og innenriksminister, vi bladde litt i fargeprøvevifta og hun sier at Bourbon er et safe valg i fbm publikum og ser ikke så hakkende gæærnt ut. Hun sier at lakkert med en eller annen farge ikke appelerer til alle. Når jeg nevnte den knallblå lenger opp så lurte hun på om jeg var koko!

    Så da kjører vi på med dempet sort matt front med enkel avrunding og eikefiner med Rubio monocoat bourbon, litt kjedelig men sånn ble det :)

    Her er olja: Rubio Monocoat | Offisiell Norsk forhandler
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da jeg kjøpte mine jmlc 200 horn, så hadde jeg tanker om å lakkere de i nettopp Ducati rød.
    Men etter bokstavelig talt slept de 2,5 etasje opp på loftet, så fant jeg ut at de egentlig har en veldig fin hvitfarge...
     
    Sist redigert:

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Koko er gøy en liten stund, står seg neppe i det lange løp og sjelden bra for husfreden.

    Noen ganger er det lurt å høre på krokodillen.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Skal du bygge " dverg", bør valget være L19, så får du litt igjen på gasspedalen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ser at denne KEF modellen som er 135 cm høy har symmetrisk plassering av drivere noe som gjør at center kommer litt lavt. Men det funker vel?

    (1350 x 205 x 462 mm)


    Jeg burde kanskje da redusere høyden til 140 cm på mine? Er nok volum å ta av siden de er lukket.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Et lite sidespor, fortsatt med samme drivere og 3 kanals Hypex.

    Er jeg litt tilbake til start?

    Jeg synes dette er estetisk. Hva kan vi si om drivere bak?

    Og fullaktiv så blir kardioide mye enklere å ratte inn.

    IMG_9910.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Et lite sidespor, fortsatt med samme drivere og 3 kanals Hypex.

    Er jeg litt tilbake til start?

    Jeg synes dette er estetisk. Hva kan vi si om drivere bak?

    Og fullaktiv så blir kardioide mye enklere å ratte inn.

    Vis vedlegget 1011067
    Er det et alternativ å ha to av bassene framme og to bak. WMTMW gir fin symmetri og flytter ikke diskanten for langt ned.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Ikke dumt. Men en push push i den retningen? Da må man vel dele rundt Schrøder?

    Krøller det til lyden?

    MEN:

    Snickers har også foreslått å dele MTM passivt og kjøre 2 foran og 2 bak i refleks i aktiv kardioide, har jo kanaler til det nå som jeg oppgraderte forsterkern og det er volum nok til ca 40 Hz refleks. Så kjører man et båndpass filter og nyttiggjør seg nivå i bunn fra 100 Hz hvor fasen flippes videre ned sånn at man ikke mister nivået der fra 4 stk L16 drivere som tross alt har areal som 2x8 tom. Mao aktiv kardioide fra 100 Hz og opp til passiv MTM i kardioide som kan finpusses med DSP i øvre kanal i Hypex FA253. Bassene kan også undertunes slik at presetene på Hypex kan lage en variant som skviser sitronen så de spiller flatt ned til 30 Hz på moderate volum. Samt standard preset for tett på bakvegg eller vanlig plassering?

    Ytre mål BHD 20x125x38 ish
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ikke satt meg inn i detaljene i regnestykket ditt, men det er kanskje mulig å sette en spole på de to bassene som vender bakover, hvis du vil dempe de øvre frekvensene i forhold til hva de to framme skal spille.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Ikke dumt. Men en push push i den retningen? Da må man vel dele rundt Schrøder?

    Krøller det til lyden?

    MEN:

    Snickers har også foreslått å dele MTM passivt og kjøre 2 foran og 2 bak i refleks i aktiv kardioide, har jo kanaler til det nå som jeg oppgraderte forsterkern og det er volum nok til ca 40 Hz refleks. Så kjører man et båndpass filter og nyttiggjør seg nivå i bunn fra 100 Hz hvor fasen flippes videre ned sånn at man ikke mister nivået der fra 4 stk L16 drivere som tross alt har areal som 2x8 tom. Mao aktiv kardioide fra 100 Hz og opp til passiv MTM i kardioide som kan finpusses med DSP i øvre kanal i Hypex FA253. Bassene kan også undertunes slik at presetene på Hypex kan lage en variant som skviser sitronen så de spiller flatt ned til 30 Hz på moderate volum. Samt standard preset for tett på bakvegg eller vanlig plassering?

    Ytre mål BHD 20x125x38 ish
    Kul løsning 👍 Sikkert litt utfordrende å fintune men hvis Snickers er tilgjengelig ved behov hadde jeg ikke vært i tvil.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Da tror jeg vi har det ultimate stilk oppsettet klart

    qtc på 0,6 for alle driverne

    Kardioide MTM hvor diskanten er i liten waveguide også, passivt filter mellom diskant og MTM mellomtoner

    Aktiv kardioide i bass/midbass (med båndbass flipp), kan kjøres alene med OK kapasitet eller med sub delt ved 80Hz for stoooor kapasitet

    Kontrollert spredning ned mot 100 Hz ish?

    L22ROY2 basselementene plassert butt i butt (utlignere vibrasjoner) og paralellkoblet 8+8 = 4 Ohm. FA501 gir 500 w i 4 Ohm.

    Preset i Hypex DSPene: 1) høyttaler alene, 2) med sub, 3) ??? forslag


    1.jpg





    Her er veil priser fra Lydkonsept (Mala) hvor man sikkert kan få en solid pakkepris??

    Ferdige kasser kommer kanskje på 35K?? inkl 2 subber? bare gjetter?? Så gjør man selve monteringen selv.

    Mye for penga da man kan eliminere alt av elektronikk og få et kompakt, plasseringsvennlig, fullrange high end system

    Også er det ingenting i veien for å utvide med flere subber enten i høyden eller rundt omkring ala Geddes.


    2.jpg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er jo opp til deg om du ønsker å konkurrere på finish med Steinway Lyngdorf…
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Preset 1: uten aktiv kardioide
    Preset 2: med aktiv kardioide
    Preset 3: med HP filter i tillegg

    Tenker det kan være interessant å bytte mellom 1 og 2 med et tastetrykk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hadde kanskje vært artig med en alternativ profil for diamant diskant? 🙄😬 Også en for Millenium.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Neste kommer her hihi:

    For å få ned komponentkosten en god del og også få alt i en kasse så er jo dette en mulighet?

    I og med at det er så mange «lufteventiler» og skillevegger så trenger man ikke asfaltmatter.

    Det lange kammeret for å øke volumet til L26ROY3 kan være litt tricky men det er jo ikke trøbbel med stående bølger ved 100Hz??

    Så kan det bli 3 forskjellige preset for bass tuning.

    integrert sub.jpeg
    kit.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Så hvis jeg følger den tanken (fikk en tilbakemelding i formiddag om å «løsne» subbene), så er jeg tilbake til start ifjor med stilkhøyttalerne, for nå er de ganske slanke pg nette.

    Att og fram 😬

    Det smarte her er at man kan variere sub plassering ift rommets oppførsel. Og ikke nok med det, henge på flere subber ved behov.

    xxx.jpeg


    Og vi snakker fortsatt om denne pakka:

    kit.jpeg
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg synes dette er estetisk. Hva kan vi si om drivere bak?
    Hei, dette er et tema jeg har både simulert, prototypet og målt. Det er en finfin løsning opp til XO ca 250 hz, 10 cm fra vegg og bratt deling. Dette er den løsningen jeg har endt opp med, synes den er elegant og så unngår jeg veggrefleksjoner. Startet først med ett basselement, nå to og snart 4 stk Seas 8" i tårn.
     

    pHryed

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    95
    Antall liker
    27
    Sted
    Lillehammer
    Ble veldig glad når jeg så tråd tittel semi aktiv, men ser du har mygga ut litt. Hvorfor?
    Etter min mening er det beste hobby anlegg for meg semi aktivt. Da kan man diy dac, forforsterker og effektforsterkere alle first watt cloner er jo ideelle for å drive fra 200-300hz og opp. Samt at man har god mulighet for optimalisering av bass i ukurante rom.
    Ønsker innputt på hvordan folk ser for seg semi aktive løsninger.

    Bør kaNskje starte egen tråd?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Neida. Kjør på i tråden her 👍

    Mulig jeg følger @W.Sand sitt forslag om å koble til FA253 i prototypen semiaktivt med passivt filter men også fullaktivt for å teste det.

    Ønsket mitt er å lage en råtøff slank høyttaler for DIY målgruppen. Og da er jo cluet å finne ut hva folk flest er interessert i.
     
    Sist redigert:

    pHryed

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    95
    Antall liker
    27
    Sted
    Lillehammer
    Neida. Kjør på i tråden her 👍

    Mulig jeg følger @W.Sand sitt forslag om å koble til FA253 i prototypen semiaktivt med passivt filter men også fullaktivt for å teste det.

    Ønsket mitt er å lage en rå slank høyttaler for DIY målgruppen. Og da er jo cluet å finne ut hva folk flest er interessert i.
    Jeg er enig med det du sa tidligere at mulighet for koble til egen elektronikk er en del av gleden i hobbyen. Tviler ikke på at kreasjoner med hypex 3 kanals låter meget bra, men det hadde ikke passet meg.
    Syntes du skal lage en versjon etter original planen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Er helt enig i at DIY folk flest ønsker å koble på sin egen forsterker, og ofte rør/klasse A osv.


    HVA MED DENNE LØSNINGEN?

    MTM seksjonen blir relativt følsom og lettdrevet (93 dB). Den skal jo heller ikke spille bass så forvrengningen blir minimal 😎 ergo rørvennlig passivt delt. Funker sikkert med 300B da? Eller?

    Så kan Hypex FA501 drive bassene aktivt med noen romkorreksjonsmuligheter.

    For de som ønsker 3 veis aktiv så har FA253 samme bredde så åpningen lages bare litt høyere.

    Denne versjonen får følgende speccer/fordeler:

    Trenger ikke sub, spiller med kraft og dynamikk ned mot 30 Hz (bassrefleks avstemt rundt 33 Hz). Med roomgain går den kanskje enda litt lavere? Membranarealet er tilsvarende to 8 tommere og større enn en 10 tommer! Flere mindre drivere gir smalere kabinett for bedre perspektiv egenskaper. Den smale baffelen kompenseres med EQ.

    WMTMW deles rundt 3000/600 mens de nederste WW lavpasses kanskje med spole rundt 300 Hz. Dette kan testes.

    Man får en slags D’Appolito treveis punktkilde ned til 300 Hz ish. Den vertikale effekten av MTM er litt bedre spredningskontroll vertikalt. De to nederste bassene kobler bra til gulvet og reduserer floor bounce (gulvkansellering).

    MTM seksjonen har som nevnt TPCD diskant med waveguide og TPCD mellomtoner i kardioide med hullmønster tilsvarende 2/3 av SD (membranareal). Her freses det ned et felt som er ca 2 cm i radius større bak og 1 cm dypt. Da passer 10 mm Biltemafilt med sort høyttalerstoff oppå, videre eksperimenteres det med ytterligere demping inni.

    Her hvordan Amphion gjør det:

    IMG_9966.jpeg


    Med kardioide blir det fin horisontal spredningskontroll ned til 600 Hz (eller lavere avhengig av deling?). For godt voksne hvor hørselen er mer sensibel er det ikke bare forvrengning og ujevn frekvensrespons som blir mer og mer ubehagelig men også ujevn polar-respons!

    Inni fylles det rikelig på med demping i bånn samt at skilleveggen inni mellom bass kammerne lages med åpninger og dempemateriale som en akkustisk ventil beskrevet lenger opp. Dette for å bremse stående bølger inni.

    Bassrefleksportene bak er fordelt oppe og litt ned for jevnere respons.

    Det er små huller over og under forsterkern for å lufte (konveksjonskjøling, suger luft inn av seg selv nede for å slippe ut over).

    Fronten har bra avrunding for å redusere diffraksjon. Mulig diskanten plasseres assymetrisk?

    IMG_9960.jpeg



    Merk at driverne leveres i matchede par. Hypex FA501 er enkanals med high level inn. Man kan klare seg med FA251 men prisforskjellen er ikke stor.

    IMG_9961.jpeg
    IMG_9962.jpeg


    Så legger jeg inn portene jeg har her som en huskeliste, disse kan finkappes.

    IMG_9964.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    For the record så ser jeg at 4 stk Excel Magnesium og et par Millenium diskanter koster det samme som driverpakka over. Så litt av den ubeskjedne tanken min, å blåse liv i Dynabel Euforia epoken, er mulig prismessig 😊
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For the record så ser jeg at 4 stk Excel Magnesium og et par Millenium diskanter koster det samme som driverpakka over. Så litt av den ubeskjedne tanken min, å blåse liv i Dynabel Euforia epoken, er mulig prismessig 😊
    Du får jo flere elementer for pengene her. Jeg har opplevd at flere rimeligere elementer kan gjøre bedre nytte enn ett dyrt. Eller enda bedre: flere dyre (les gode, selvsagt), er bedre enn ett.
     

    pHryed

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    95
    Antall liker
    27
    Sted
    Lillehammer
    Mitt ideele semi aktive system:
    Ville brukt dedikerte mellomtone. På diskant er jeg frelst på crescendo fra seas. Ville nok godt for mtm konfigurasjon. Når det gjelder deling mellom mellomtone og middbass, ser jeg mange kombinasjoner avhengig av rom og ønsker for lyd.
    På mange måter Ville jeg favorisert deling av mellomtone "lavt", men et sted mellom 200hz og 400hz for å . Om Mtm seksjonen kun er passivt delt etter forsterker, er minuset kondensator og kostnad. For 2. Ordens filter ved 250hz trenger man 88 uf. Dette kommer på 8k om man går for Jantzen Superior.
    Dette er grunnen til at jeg har kjøpt inn Nelson pass 6-24 diy biamp.
    Dette er et aktivt delefilter hvor størrelser på kondensatorer er uvesentlig lav i pris og uf verdi. Dette brukes som høypass for mtm seksjonen og bør jo ihvertfall prøves som lavpass for middbass.
    I mitt anlegg nå er det passivt delefilter på mellomtone og diskant. Til Mellombass og 2 subwoofere bruker jeg minidsp 2x4hd som delefilter.
    Ved disse løsningene er man jo bundet til for og effektforsterkere løsninger.
    Min Mellombass går helt ned og subbene spiller i tillegg til de.
    Om jeg stod helt fritt til å velge mellombass hadde jeg gått for 2-4 8 " fra prestige serien til seas.
    6,5 hadde sikkert godt, men føles bedre med litt mer areal.
    De får uansett hjelp av minst 2 subber.
    Personlig liker jeg dynaudio sitt wmtmw design.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg prøver å hente inn noen metoder her:

    DSP assisted reflex system | Hifisentralen

    Store porter og en shelf med Q3 rett under port tuningen

    Så kan jeg får mere kapasitet, må også regne på hva FA123 kan gi?



    Det som er greit her er at i forhold til svært mange av skissene mine så ligner dette på en normal gulvstående for folk flest!






    2.jpg
    1.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ser at remsa bak med porter, basser og Hypex er 113,8 cm i høyde så det blir nok best å ha bassene foran. Trenger også luftespalter rundt Hypex. Anyway, konseptet blir likt.
    Foran gir 6 basser og diskant netto 98,6 cm. Å kline bassene helt ned til gulvet er ikke pent.
    Eller så kan bassene sideplasseres ala Kef Blade?

    Eller kjøre 3 basser foran paralellkoblet? Da blir det 2,7 Ohm og litt mere trøkk fra Hypex FA123?
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser at remsa bak med porter, basser og Hypex er 113,8 cm i høyde så det blir nok best å ha bassene foran.....
    Høyttalere med bassene bakover funker dårlig med eksterne basser/subber...... :unsure:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Høyttalere med bassene bakover funker dårlig med eksterne basser/subber...... :unsure:
    Det var viktig innspill, takk
    For tanken er at preset 3 nettopp er høypass 80 Hz mot ekstern sub (og propper i portene)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å kjøre FA123 som har 125 watt i 4 Ohm på 3 stk L16RNX3 i paralell?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er litt skummelt å bruke eq/boost under tuningfrekvens på BR-systemer, i og med at dempingen under resonansfrekvens er liten.

    Hvis du simulerer kassen og membranutslag med økende effekt inntil du når Xmax (evnt Xdamage), så ser du på SPL-målingen hvilken margin du har. Dersom du legger på f.eks. 4dB boost, så bruker du av denne marginen.

    Johan-Kr
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Skal ikke bruke EQ under men over
    Og avskjære rett under

    Har også dats sånn at jeg eksakt ser hvor tuning havner
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skjønner nå at denne metoden muliggjør lavere tuning enn normalt fordi de enorme membranutslagene skjer under tuningfrekvensen som avskjæres i dsp. Utfordringen er gedigen port men det løser jeg med en hylleport ved gulvet.

    Så tenker jeg også at målet er å få ned størrelsen på kassa nettopp fordi ønsket mitt hele tiden er en lettplassert høyttaler men allikevel med meget god lyd.

    Dersom 3 stk L16RNX3 (8 Ohm) takler paralell (= 2,7 Ohm) med hypex FA123 så begynner det å bli interessant.

    Og med frontplasserte basser så vil subwoofer fungere fint som nevnt av @Fenalaar


    Her kan jeg dempe stående bølger i toppen av kassa med en avstiver som holder ulla på plass.

    Og kardioide i MTM kassa er vel lurt nå som designet ble slik?



    1.jpg
    2.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: kkj
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn