Seas TPCD Semiaktiv Tower WWMTMWW

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Halsbetennelse i påsken er ikke moro.

    Får heller tegne litt på stuebordet her med gammeldags plast A3 tegnebrett og trykkblyant (skisser til Bakken).

    I stilkhøyttaler tråden så ser jeg at det er snart et år siden jeg kjøpte de potente SEAS L16RNX. TPCD MTM komboen fikk jeg rykende fersk fra første produksjon rundt nyttår (trolig før @inselwind & @W.Sand?? men de er så utrolig raske 👍). Jeg har drodlet med en million skisser og nå er det på tide å få brukt disse driverne.

    4 stk L16RNX3 (areal som to åttetommere) i over 90 liter bassrefleks bør gi nesten fullrange ytelse.

    Hypex FA251 er bestilt og på vei. Kun en kanal til bassdrift. Da kan jeg lage noen presets for større fleksibilitet og bedre ytelse.

    Fra 3-400 Hz og opp blir det lettdreven TPCD MTM som er passivt delt (ikke dsp) for rør og klasse A klanen. Høynivå her forer bassforsterkern.


    Så jeg tenker at jeg klar for å overlevere skissen snart men lurer på om noen har innspill på tampen?

    IMG_9866.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Skal jeg flytte de to nederste bassene oppover?
    Det blir 1) penere 2) lettere å dempe stående bølger i bunn 3) muligens mer ryddig ifbm loobing?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.755
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Eller flytte de to nederste under MTM? Ikke vet jeg, kompromisser og sånn. Det skjer jo ting med både baffel og volum om du stopper over den øverste M-en. Blir lite stilk også. Helt ny skisse faktisk..
    Spørsmålet blir vel hva bu oppnår mot hva du mister, om noe.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Grunnskole: andre forsøk
    Videregående: andre versjon
    Ingeniør: andre revisjon
    Sivilingeniør: andre iterasjon

    Blir bedre sånn ja, med andre forsøk, det er jo faktisk ikke særlig glupt å bruke ord ikke alle forstår, da får man någen i kommunikasjon 🤭

    Også kan jeg redusere dybden ned som tilsvarer max anbefalte volum på Madisound som er 18,5 liter pr driver. Det bør holde. f3 på 32 Hz. Også ganget opp med 4 drivere da 😎

    IMG_9867.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    NB, notatet om passive filtre dreier seg om å sjekke ut om fravær av fresing inn mot diskant endrer filteret. Dette fordi en tegning med flat baffel er oppnåelig for DIY’ere flest. Den tredje filtervarianten er at når jobben gjøres så taper vi på papp plater på hver side med gaffatape for å lage et in/onwall filter i samme slengen. Altså en helt annen kasse til et helt annet bruksområde.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hvorfor ikke legge i etpar lapper og gå for fa253 istedet?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    For at man skal kunne bruke favoritt forsterkeren sin. F eks 300B.

    Samme tilnærming Troels Gravesen har.

    Veldig mange HiFi interesserte føler de mister hobbyen når de ikke kan kose seg med elektronikken. Jeg oppfatter det slik at de som kjører 3 veis Hypex (pluss sub) i større grad har fantastiske, men pragmatiske (praktisk/lite følelser) all out rigger.

    Avantegarde kunne jo kjørt fullaktiv dsp drift men det gjør de (stort sett) ikke.

    Så jeg er overbevist om at dette appelerer til fler.

    Men er det fornuftig?? 😬🤭
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Eller at du kjører en "Ole Brum løsning" hvor bruker selv kan avgjøre om det skal kjøres full ell delaktivt.
    Fa253 + passivt filter så slår du alle fluene i samme schmekk
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det er også en mulighet 😀

    Men det er bare enkanalerne 251 og 501 som har høynivå inn, dedikert til oppgaven.

    E43C41B7-AA5E-49A7-955A-F6B3BF2FF853.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Versjon 3

    En del ned på volum, mister kun 3 Hz i bassen men proporsjoner og størrelse blir mer harmonisk og håndterbart

    Nå må jeg snart ha proffe DAK tegninger for å få perfekt fordeling av volum mellom nedre og øvre bass kammer.

    Kassen blir helt rett og slett slik at det er lett å bygge. Sokkelen enkel og firkantet men svevende.

    Eneste som er litt knotete er plass til porter nede, mulig det må bli hylleport, håper ikke det? Får ikke vite hva jeg har å gå på før DAK tegning er klar.

    Også er det småplukk som plassering av passivt filter til MTM og tilhørende terminal.

    Ellers er det vel tut og kjør?

    IMG_9870.jpeg
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    50 dyp er litt massivt for en slank høyttaler (stilk?), men hva med en mellomting så det ikke blir så trangt:)

    Ellers ville jeg plassert diskanten utenfor senter på v3.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Senk hele arr. 10cm nedover baffelen. Bruk heller rør for få like porter. Gjør filteret lettere tilgjengelig, f.eks i bunnplaten.
    Monter semi-elastiske avtivere mellom sideplatene. Legg til en utjevningventil mellom de 2 basskammere.
    Jeg har en enda bedre løsning for demping av sideplater, men den er hemmelig, ha ha ha :devilish:

    Eksempel:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Semielastisk og sokkelfilter notert, lurt 👍

    Hadde allerede gjort litt justeringer med senking. Port matcher og ikke magnetiske terminaler plukket frem.

    IMG_9873.jpeg




    1.jpg

    IMG_9872.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Mener du Briggs ventil?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Briggs, eller et stykke filt over en smal åpning
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Så skjønner de andre som leser hva vi snakker om:

    IMG_9875.jpeg



    IMG_9876.jpeg


     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Ellers kan det jo være kjekt å komme til filteret ved at innerplata bak Hypexen kan skrus ut?

    På den annen side, jo mindre som rakler og skrangler jo bedre??
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Senk hele arr. 10cm nedover baffelen. Bruk heller rør for få like porter. Gjør filteret lettere tilgjengelig, f.eks i bunnplaten.
    Monter semi-elastiske avtivere mellom sideplatene. Legg til en utjevningventil mellom de 2 basskammere.
    Jeg har en enda bedre løsning for demping av sideplater, men den er hemmelig, ha ha ha :devilish:

    Eksempel:
    Hva er formålet med Stiverten, en slags støtdemper?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Ja. Når man stiver av stivt flytter man ressonanser oppover i frekvens. Når man stiver av mykt så opprettholdes arealet på flaten som stives slik at ressonansfrekvensen fortsatt er lav men mindre uttalt. Får man den ned blir mellomtonen mindre kulørt men bassen potensielt litt slappere. Jfr BBC style (Harbeth etc).



    IMG_8721.gif
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hva er formålet med Stiverten, en slags støtdemper?
    Stemmer, en solid avstiver vil dempe de store utsving, men flytter resonnansen oppover. En "seig" forbindelse demper de høyere resonnanser også.
    Men- ved en kritisk frekvens vil viskoelastisk masse kunne oppføre seg som fast legeme, men dette ligger utenfor vårt øre.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ellers kan det jo være kjekt å komme til filteret ved at innerplata bak Hypexen kan skrus ut?

    På den annen side, jo mindre som rakler og skrangler jo bedre??
    Jeg liker å ha separate kamre til delefilter som jeg kan åpne fra baksiden. Har laget noen med filter under, men da må jeg liksom snu hele greia.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg klarer vel å få lirka delefilteret inn i hullet til nederste bass?
    Det er jo ikke lavpassfilter til bassene så da blir det ikke så svært?
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Stemmer, en solid avstiver vil dempe de store utsving, men flytter resonnansen oppover. En "seig" forbindelse demper de høyere resonnanser også.
    Men- ved en kritisk frekvens vil viskoelastisk masse kunne oppføre seg som fast legeme, men dette ligger utenfor vårt øre.
    Snedig, en Ole-brum løsning altså!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Alright @W.Sand jeg bestilte oppgradering til FA253 🤭

    Også spoler jeg meg enda lenger tilbake til «den ultimate stilkhøyttalern 2024 eller 2025» (se annen tråd) og kjører lukket kasse. Med qts på 0,7 på bassene så det blir bra smekk.

    Man kan kjøre bra med EQ på den lukkede løsningen og som alternativ til de enormt dype bassrefleks variantene til denne så kan jeg jo bare bruke tilsvarende volum, dog i separate kasser, og kjøre 4 stk L22ROY plassert annenhver gang oppover for å redusere vibrasjoner. Da får man et lekkert og «minimalistisk» 4 veis system med enorm kapasitet.

    For mange DIYer så er terskelen ganske lav for å kjøpe masse drivere til mange kroner. Hypex FA253+501 koster heller ikke mye mtp at man slipper all eletronikken. Nå motsier jeg meg selv MEN jeg beveger meg over i all out kategorien og da må man som nevnt være litt mer pragmatisk. Det fine her er at kassene er enkle å bygge og ikke koster allverden.





    IMG_9884.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    I og med at Mala er norsk forhandler så klippet jeg ut prisene her (har ingen forretningsmessig forbindelse med dem men liker at man kjøper fra norske der det er mulig):

    NB! Disse driverne selges som par.

    IMG_9888.jpeg
    IMG_9889.jpeg



    Bass systemet (man kan seff kjøre L26ROY3 men da i dypere kasse):

    LROYene selges stykkvis.

    IMG_9890.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Så nå tar jeg imot design forslag mtp farge og finish.

    Kommer til å lage basstårn i samme slengen til prototypene. Burde bassene synes forfra mtp bling faktoren? Da må kabinettet bli bredere og «litt» bredere er ikke pent, hjernen blir forvirret og begynner å måle.

    Det er vesentlige begrensninger da kassene må være firkantete men kantene kan avrundes eller fases.

    Disse er kule:


    IMG_9891.jpeg




    Hva med 8 sånne matchende Seas L19? Da kan bredde på kabinett beholdes. Volumet passer til lukket kasse. Membranareal som en 18 tommer. Litt «bling» dette ja 🤭

    Par pris her og

    IMG_9892.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Trenger litt forslag på farge og finish.

    Finer eller lakk?
    Egen farge på baffel?
    Flat, rund eller fas?
    Farge på lakk eller olje?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hva med silkematt dempet sort baffel med liten avrunding og Alfa Romeo rød lakk (litt dypere enn Ferrari) på kassa?
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Velg farge og finish etter hva som passer med interiøret. Her kan også utformingen på høyttalerne spille inn på hva som passer – brede og dominerende høyttalere kan gli bedre inn med en mer diskret farge, mens små høyttalere som ikke ellers gjør for mye av seg kan være mer flashy.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hva med eikefiner oljet med koks-sort Ruby monocoat og dempet sort baffel?

    IMG_9893.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Ellers så ser jeg at ved å øke bredden med 1,6x (gyldne snitt) fra høyttalern til subbene så blir det 32 cm bredde.

    Med samme dybde kan jeg få ca 88 liter som f eks med L26ROY3 gir 22 liter pr driver i lukket kabinett med 4 stk pr side.

    Alle andre valg enn det blir ufornuftige mtp ytelse pr krone. Også ser det ikke så værst pent ut heller?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Lokk på toppen gir en fin effekt 👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn