Sevald går i kjelleren.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ett tips til, er det ikke lettere å bruke OSB plater på veggene før gips?
    Er vell lettere og sette opp, stivt som fy blir det også.
    Pris tror jeg ikke det er store forskjellen, veldig godt skruhold også i OSB platene.
    Men dette tror jeg blir en herlig kosekrok:)
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Ett tips til, er det ikke lettere å bruke OSB plater på veggene før gips?
    Er vell lettere og sette opp, stivt som fy blir det også.
    Pris tror jeg ikke det er store forskjellen, veldig godt skruhold også i OSB platene.
    Men dette tror jeg blir en herlig kosekrok:)
    eller bare bruke fibergips?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ett tips til, er det ikke lettere å bruke OSB plater på veggene før gips?
    Er vell lettere og sette opp, stivt som fy blir det også.
    Pris tror jeg ikke det er store forskjellen, veldig godt skruhold også i OSB platene.
    Men dette tror jeg blir en herlig kosekrok:)
    eller bare bruke fibergips?
    Slettes ikke dumt det heller, men den er vel ganske dyr etter hva jeg kan huske?
    Sparer jo OSB eller ru panel, så det blir vel ikke så galt når dette trekkes ut.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har allerede handlet inn rupanel. Vurdere også OSB. Uansett løsning så tror jeg det blir bra sammen med gips. Men må bare bli frisk fra den satans influensaen....

    Når det gjelder bassefeller og andre akustiske tiltak, så bør kanskje rommet prøves og måles først? Eller bør jeg kline til med noen feller før jeg setter det i drift. Nå har ikkje jeg så voldsomt oppsett som steinost.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ett tips til, er det ikke lettere å bruke OSB plater på veggene før gips?
    Er vell lettere og sette opp, stivt som fy blir det også.
    Pris tror jeg ikke det er store forskjellen, veldig godt skruhold også i OSB platene.
    Men dette tror jeg blir en herlig kosekrok:)
    eller bare bruke fibergips?
    Slettes ikke dumt det heller, men den er vel ganske dyr etter hva jeg kan huske?
    Sparer jo OSB eller ru panel, så det blir vel ikke så galt når dette trekkes ut.
    Fibergips er sikkert en sterk og god løsning, men tror ikke veggene blir like «døde» som kombinasjonen tre og gips.
     
    Sist redigert:

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Ett tips til, er det ikke lettere å bruke OSB plater på veggene før gips?
    Er vell lettere og sette opp, stivt som fy blir det også.
    Pris tror jeg ikke det er store forskjellen, veldig godt skruhold også i OSB platene.
    Men dette tror jeg blir en herlig kosekrok:)
    eller bare bruke fibergips?
    Slettes ikke dumt det heller, men den er vel ganske dyr etter hva jeg kan huske?
    Sparer jo OSB eller ru panel, så det blir vel ikke så galt når dette trekkes ut.
    Fibergips er sikkert en sterk og god løsning, men tror ikke veggene blir like «døde» som kombinasjon tre og gips.
    jeg vurderte det samme som deg i stede for dobbel gips slik jeg hadde spikerfeste bak, men det var før jeg viste om fibergips. har bestilt inn fibergips til både tak og vegger i kinoen. tunge plater, men plating var heldigvis inkludert i husleveransen:) tror ikke vegger med tre+gips blir noe mer dødt enn med fibergips
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fikk endelig gjort litt i helgen. Båret inn nesten et tonn med avrettingsmasse. Håper å legge kabel og støpe til neste helg. Så har jeg fått opp en del rupanel. Kjekt å se fremgang.

    !cid_7E9CCBED-32D8-4776-9EF2-52804C5B719C.jpg


    !cid_483C97AE-4753-45A2-AB72-509374555350.jpg
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Her blir det Fermacell og Spon.. til å tapetsere over.

    Skal vel fungere det også..
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det strømanlegget så litt spooky ut. En salig blanding av PR og PN kabel, med og uten rør. Oppjuster før du lukker veggen ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fikk endelig lagt varmekabler i gulv. Varmekablene ble festet til plastskinner på gulv samt limt med varmlimpistol. Ved støp av avrettingsmasse fløt noen av kabelene opp der limet hadde slep. Angret som en hund på at jeg ikke brukte armeringsmatter. Uansett så fylte jeg avrettingsmasse slik at den akkurat dekket kablene, for å så ta noen timers pause og så en ny støp med finmasse opp på. Suksess. Gulvet ble veldig gjevt og fint. Spørsmålet nå er om jeg skal legge parkett eller vegg til vegg teppet... Får tenke litt. Tar meg en velfortjent pils og slenger bena på bordet.

    !cid_32C2983D-2443-41E9-B706-93D7A7C84C9B.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Her blir det Fermacell og Spon.. til å tapetsere over.

    Skal vel fungere det også..
    Et tips istedet for tapet er å bare legge scenemolton over Fermacellen, gjorde det selv i hjemmekinoen og det roer rommet veldig mye fra ekko. Brukte skinner som gjør at det blir litt avstand fra veggen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Fikk endelig lagt varmekabler i gulv. Varmekablene ble festet til plastskinner på gulv samt limt med varmlimpistol. Ved støp av avrettingsmasse fløt noen av kabelene opp der limet hadde slep. Angret som en hund på at jeg ikke brukte armeringsmatter. Uansett så fylte jeg avrettingsmasse slik at den akkurat dekket kablene, for å så ta noen timers pause og så en ny støp med finmasse opp på. Suksess. Gulvet ble veldig gjevt og fint. Spørsmålet nå er om jeg skal legge parkett eller vegg til vegg teppet... Får tenke litt. Tar meg en velfortjent pils og slenger bena på bordet.

    Vis vedlegget 479977
    Hvor stor er dybden på det rommet med rot i bak der?
    Ser jo for meg den herlige bass fella der ja:)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fikk endelig lagt varmekabler i gulv. Varmekablene ble festet til plastskinner på gulv samt limt med varmlimpistol. Ved støp av avrettingsmasse fløt noen av kabelene opp der limet hadde slep. Angret som en hund på at jeg ikke brukte armeringsmatter. Uansett så fylte jeg avrettingsmasse slik at den akkurat dekket kablene, for å så ta noen timers pause og så en ny støp med finmasse opp på. Suksess. Gulvet ble veldig gjevt og fint. Spørsmålet nå er om jeg skal legge parkett eller vegg til vegg teppet... Får tenke litt. Tar meg en velfortjent pils og slenger bena på bordet.

    Vis vedlegget 479977
    Hvor stor er dybden på det rommet med rot i bak der?
    Ser jo for meg den herlige bass fella der ja:)
    Ca 110cm. Det er bakveggen. Er vel ikkje poeng å ha en sinnsyk bassfelle der? Kunne snudd rommet, men då får jeg problemer med døren. Dumt å gå rett på høyttaleren.

    Har en alltid behov for bassfelle? Er d ikke lurt å prøve rommet først og ta noen målinger.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bassfeller er ikke å forakte uansett.
    De gir en fullfrekvent demping, husk tynn demping vil virke overdempet hvis du får mange av de.
    Jeg har 25cm i førsterefleksjon fordi de skal dempe i ett større område.
    Tar de i et lite frekvensområde blir dette dempet for mye kontra resten.
    Bakvegg eller frontvegg bør ha bassfella, tror ikke det er det store spm om det er bak eller foran.
    Jeg har frontveggen siden det passet best hos meg, det viktigste i mine øyne er at du har muligheten til denne.
    Men du har jo her den glimrende muligheten til å få det til.
    Det er dette som er så bra når mann bygger ett rom fra begynnelsen, la mulighetene være der å ikke fjerne de.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er fult mulig å bygge inn bassfelle i bakvegg nå eller evt på et senere tidspunkt. Kanskje jeg skulle bygget en ramme med engang slik at det er bare til å kappe ut. Spørsmålet blir da hvor stor(e) de bør være?
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Har du fulgt den superkorte kjellertråden til sclalars og sett hvordan bakveggen hans er laget?
    Tilbakemeldingene så langt er vel at det rommet kan være verdt å ta en titt på.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er fult mulig å bygge inn bassfelle i bakvegg nå eller evt på et senere tidspunkt. Kanskje jeg skulle bygget en ramme med engang slik at det er bare til å kappe ut. Spørsmålet blir da hvor stor(e) de bør være?
    Min er 60 cm dyp, hele rommets bredde og høyde.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er fult mulig å bygge inn bassfelle i bakvegg nå eller evt på et senere tidspunkt. Kanskje jeg skulle bygget en ramme med engang slik at det er bare til å kappe ut. Spørsmålet blir da hvor stor(e) de bør være?
    Min er 60 cm dyp, hele rommets bredde og høyde.
    Men du har jo et helt sykt bass oppsett;-) Lure litt i å kombinere bassfeller og difusere.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser att problemet kan være stort selv med små ht.
    Hadde problemet med de andre ht jeg hadde før også.
    Durebass så det holdt den gangen, men ikke nå. Bare masse kapasitet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Fikk endelig lagt varmekabler i gulv. Varmekablene ble festet til plastskinner på gulv samt limt med varmlimpistol. Ved støp av avrettingsmasse fløt noen av kabelene opp der limet hadde slep. Angret som en hund på at jeg ikke brukte armeringsmatter. Uansett så fylte jeg avrettingsmasse slik at den akkurat dekket kablene, for å så ta noen timers pause og så en ny støp med finmasse opp på. Suksess. Gulvet ble veldig gjevt og fint. Spørsmålet nå er om jeg skal legge parkett eller vegg til vegg teppet... Får tenke litt. Tar meg en velfortjent pils og slenger bena på bordet.

    Vis vedlegget 479977
    Med ekspanderende bånd, det liker vi :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    På tide å oppdatere litt her. Har fått gjort en del, men har også gjort andre ting.

    Vinterferie sammen med barna:

    !cid_CDFAFA1D-B350-4197-99D0-21656B3BEC42.jpg


    Konsert i Bergen med Steven Wilson. Gåsehud opplevelse( ræva bilde)

    !cid_E709C9C9-E3EC-4099-80F5-0CAE3D69918B.jpg


    I kjelleren har jeg fjernet gammel el anlegg og lagt opp nytt. Eneste som mangler er å montere et lite sikringsskap som skal gå til kinoen(er vel mest et hifi rom med filmmulighet)

    Felt inn et kjøkkenskap til å skjule diverse komponenter

    !cid_953242F6-C8A1-4918-A1D8-DB02604C3620.jpg


    Fikk en kompis til å være med å bære inn 40 gipsplater. Et slet. Tenker dobbelt i tak og enkel på vegger.

    !cid_3BDE2ED2-C4A7-4F0E-A90A-18D3B8A27C7C.jpg


    Påbegynt gipsing av vegger

    !cid_0856F700-8158-4C57-8E0A-1B9D41C7B118.jpg

    !cid_71A95BB6-8FEB-419D-B500-A266197E8BE1.jpg


    Ellers så skal jeg å bestille inn lerret. Tenker å gå for DreamScreen V6 Electric Tension In-Ceiling DynaGrey 16:9 106"
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Herlig, galskapen tar form ser jeg.
    Stå på, dette blir helt sikkert bra:)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Frustrert. Jeg har hatt ADHD jobbing i kjelleren og har hatt god fremdrift hele veien. Så når jeg har leid inn maler til å sparkle vegger og tak, stopper det opp. Kommer å går som elektrikeren i den første versjonen av norske byggeklosser. Drita lei.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Frustrert. Jeg har hatt ADHD jobbing i kjelleren og har hatt god fremdrift hele veien. Så når jeg har leid inn maler til å sparkle vegger og tak, stopper det opp. Kommer å går som elektrikeren i den første versjonen av norske byggeklosser. Drita lei.
    Fortell han det, da. Det finnes flere malere, eller så går det an å gjøre det også selv.

    Ellers ser dette veldig bra ut! Rommet tar form og ser veldig lovende ut.

    Det dukker opp så mange fine rom her nå at man får litt mindreverdighetskompleks. ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Frustrert. Jeg har hatt ADHD jobbing i kjelleren og har hatt god fremdrift hele veien. Så når jeg har leid inn maler til å sparkle vegger og tak, stopper det opp. Kommer å går som elektrikeren i den første versjonen av norske byggeklosser. Drita lei.
    Fortell han det, da. Det finnes flere malere, eller så går det an å gjøre det også selv.

    Ellers ser dette veldig bra ut! Rommet tar form og ser veldig lovende ut.

    Det dukker opp så mange fine rom her nå at man får litt mindreverdighetskompleks. ;)
    Har gitt han frist frem til fredag da jeg skal legge gulv. Tviler sterkt på at han blir ferdig. Så tror jeg at jeg kanskje tar resten selv og hiver han ut. Blir bare så forbanna på folk som lover og lover og så dukker de ikke opp.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Frustrert. Jeg har hatt ADHD jobbing i kjelleren og har hatt god fremdrift hele veien. Så når jeg har leid inn maler til å sparkle vegger og tak, stopper det opp. Kommer å går som elektrikeren i den første versjonen av norske byggeklosser. Drita lei.
    Fortell han det, da. Det finnes flere malere, eller så går det an å gjøre det også selv.

    Ellers ser dette veldig bra ut! Rommet tar form og ser veldig lovende ut.

    Det dukker opp så mange fine rom her nå at man får litt mindreverdighetskompleks. ;)
    Har gitt han frist frem til fredag da jeg skal legge gulv. Tviler sterkt på at han blir ferdig. Så tror jeg at jeg kanskje tar resten selv og hiver han ut. Blir bare så forbanna på folk som lover og lover og så dukker de ikke opp.
    Ja. Irriterende. De lærer ikke hvis de slipper unna med det, så: bra!
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ønsket mere fremdrift, men ting tar tid. Maleren skulle vært ferdig. Det er han ikke. Men den saken har vi kontroll på nå. Han har gjort en strøken jobb. Kun et siste strøk igjen på veggene. Jeg har begynt å lime himlingsplater i taket. 40mm Rockfon. Oppdaget etter å ha limt opp 1/4 av platene at disse var retningsbestemt. Ikke verdens beste merking. Faens drit. Men tror ikke det vil bli synlig i vanlig lys. Enden er nær. Kun en gulv og litt småting igjen. Men først en tur til Bergen i helgen og sjekke ut Naim Statement hos Duet Audio (nei, jeg skal ikke kjøpe)

    Litt bilder må en legge ut.

    D64CCED4-4467-4AB6-B2DD-2D6281747677.jpg


    D4E2C75C-FC51-4AA1-9849-87A6B9B75FBA.jpg
    68D02EEC-2C1E-4E77-BEE6-A17D56B01506.jpg

    68D02EEC-2C1E-4E77-BEE6-A17D56B01506.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Endelig er rommet ferdig malt. Og jeg er klar til fortsettelsen. Klør i fingrene.

    Tenker også at en ledstrip rundt kanten vil gi taket et jevnt lys og dermed ser en ikke fargeforskjell på plantene. Ser helt like ut hvis jeg står å ser rett opp. Her er det arbeidslyset som lyser veldig hardt på platene. Siden noen er snudd feil vei vil lyse treffe strukturen feil på platene som er snudd. Forskjellen er også større på bildene enn i vikeligheten.

    16919FD7-DC09-4104-923D-6C571C917A74.jpg
    BF0BD4B6-5420-41F8-921C-53050C5A8114.jpg


    Gøy å teste å teste det motoriserte lerretet

    0336B0C4-5E81-429F-9EE5-28C9CD9E484C.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her har det skjedd ting. Blir jaggu flott! Blir fint med Hyperspace oppå der! ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Klare ikke å bestemme meg ang platespiller. Er gira på hyperspace men dr feickert Woodpecker frister også. Har vært mye nå med rommet så jeg lar det roe seg litt før jeg evt bytter ut rega. Fikk nettopp ny XX2 på garantien. Herlig å spille plater igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn