Sevald går i kjelleren.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.551
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Et oppsett det står respekt av og et fin rom :)

    mvh
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Rom som kler utstyrene og utstyrene som kler rommet, hva mer kan man ønske seg :cool:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg har prøvd meg på noen målinger. Dette er ikke min sterke side. Legger ut måling tatt med begge kanaler uten sub. Hva tenker dere om dette?
    juli.jpg

    juli2.jpg
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Dessverre feil mann til å vurdere målingene, men vil gjerne skryte av musikkrommet ditt ;)

    Er bassfellene DIY?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er ganske uviten på akustikk. Men prøvde å stable opp en det rockwool på bakvegg. Bassen strammet seg opp veldig. Veldig forbedring på høyt volum. På moderat volum totalt motsatt. Energiløst og tamt.

    !cid_9149C081-D081-404D-AA4B-DFFDF09742B2.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Denne varianten ble mye bedre. Nå har jo enkelte er fylt en hel vegg med isolasjon i opp til 60cm dybde. Det hadde aldri funket her men kan selvfølgelig være bra hos andre. Lurer på om jeg skal begrense meg kun til bassfeller hjørnene slik som på bilde, men med noe bedre finish;-) Så satse på å lage meg diffusere på hele bakveggen. Vinterprosjekt. Holder ellers på å ta siste finish i rommet. Pluss litt tekniske ting som skal på plass. Rommet er allikevel i full bruk. Kjekt å ha en fornøyelsespark i kjelleren.

    !cid_54C79B94-4219-4F0E-93CD-568E18FD267E.jpg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Pussig att bassen blir tam ved lavt volum.
    Må nok bruke mer, dessverre:(
    Hadde vell samme problemet når jeg tenker etter.
    Ble bra først når jeg har dempet hele veggen med 60 cm i hele rommets bredde og høyde.
    Faan så rart dette med demping.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk mye bedre kurve med å flytte høyttalere nærmere front vegg. Innreder rommet ferdig nå og tar akustikken senere i høst.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Meget+ :) Rett og slett et nydelig kinorom! Hvilken film er det som står på?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Meget+ :) Rett og slett et nydelig kinorom! Hvilken film er det som står på?
    Takk. Kånå er litt sur fordi det har blitt det peneste rommet i huset. Men herregud. Anlegg og plater var jo ikke pent sa hun da det var i stuen. Nå i et dedikert rom så er det plutselig flott. Filmen er Hostiles. Terningkast 4 pluss:)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk flott du har fått det. Driver selv å bygger om kjellerstua mi og er i tenkeboksen på hvordan jeg skal løse det med tanke på ventilasjon. Har du mulighet til å si noen ord om hvordan du har gjort det hos deg?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fin kommentar. Et rom jeg er veldig fornøyd med. Jeg har ikke laget noe avansert form for ventilasjon. Det jeg har gjort er å legge opp 2 stk 100mm spirorør på hver side i rommet. Disse er kasset inn i selve lyskassen som går rundt hele rommet. Det er en luft spalte som er skjult bak lyslisten i taket. Dette for å ikke ha synlige ventiler. Eneste ventilene som viser litt er på hver side av PJ. Jeg skal montere en kanalvifte på en av rørene i rommet vedsiden av som avsug Det andre røret blir en form for tilluft. Alt via resten av kjelleren. Rommet ved vedsiden av er også tilknyttet villavent.. Kanal viften har 0-10 v styring som kan styres via app eller oksygen føler.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for fin kommentar. Et rom jeg er veldig fornøyd med. Jeg har ikke laget noe avansert form for ventilasjon. Det jeg har gjort er å legge opp 2 stk 100mm spirorør på hver side i rommet. Disse er kasset inn i selve lyskassen som går rundt hele rommet. Det er en luft spalte som er skjult bak lyslisten i taket. Dette for å ikke ha synlige ventiler. Eneste ventilene som viser litt er på hver side av PJ. Jeg skal montere en kanalvifte på en av rørene i rommet vedsiden av som avsug Det andre røret blir en form for tilluft. Alt via resten av kjelleren. Rommet ved vedsiden av er også tilknyttet villavent.. Kanal viften har 0-10 v styring som kan styres via app eller oksygen føler.
    Hei, Dette er jo et undertrykk / omluftanlegg mot tilstøtende rom ? Dette burde gå greit sålenge det er kapasitet i naborommet mht sirkulasjon med tilhørende varmeutlufting. Men dersom tilluften har lav hastighet og er mye eksponert for varmeflater inne i lyskassen vil du få en forvarming av luften som blir liggende som ei varmluftpute oppunder himlingen før den trekkes ut og resirkuleres. Regner med at føleren er plassert nede i oppholdsonen? Oksygenføler blir feil. Sats heller på en kombinert CO2 / Temp-sensor. Max CO2-nivå stilles inn på f.eks 800 ppm.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan dette helt blir er ikke bestemt. Men spirorørene er lagt klar. Jobber i ventilasjonsfirma så jeg skal få rådført meg. Jeg er kjøleteknikker og ventilasjon er ikke min sterke side. CO2/temp føler er nok et lurt valg. Rommet vedsiden av er stort og har avtrekk via villavent. Så jeg har et problem her med tanke på undertrykt. Nå har jeg klart meg i et halv år uten ventilasjon uten problemer, så dette har ikke første prioritet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bakveggen din er den på innervegg?
    Smell til med masse isolasjon.
    Som sagt i en annen tråd, sett pakker inn fra gulv til tak i hele rommets bredde.
    Ta nye målinger, blir dette bedre er det bare å pakke de ut.
    Du har en del stående bølger, ved måling sett støygulvet til 40 db da ser du de enda bedre.
    Du har vell en nede ved 50 hz og noe oppe ved 100 hz et sted.
    Har ikke målingene dine foran meg nå, men mener å huske:=)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan dette helt blir er ikke bestemt. Men spirorørene er lagt klar. Jobber i ventilasjonsfirma så jeg skal få rådført meg. Jeg er kjøleteknikker og ventilasjon er ikke min sterke side. CO2/temp føler er nok et lurt valg. Rommet vedsiden av er stort og har avtrekk via villavent. Så jeg har et problem her med tanke på undertrykt. Nå har jeg klart meg i et halv år uten ventilasjon uten problemer, så dette har ikke første prioritet.
    Dersom rommet ved siden av har balansert ventilasjon har du normalt ikke annet problem enn indre varmelaster om du ikke sjauer inn for mye publikum (CO2). Siden du er kjøletekniker kan du jo rigge opp en AC-unit i rommet ved siden av som tempererer luften (som igjen sirkulerer til kinoen). Bare fordel å ha "bråkemakeren" dvs innedelen i rommet ved siden av. Har du mulighet til å isolere spiro er det en ubetinget fordel.
    Det ideelle ville vært å ha diffus innblåsing i kinoen (dvs stort areal ved lavt nivå).

    mvh WS-kons :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan dette helt blir er ikke bestemt. Men spirorørene er lagt klar. Jobber i ventilasjonsfirma så jeg skal få rådført meg. Jeg er kjøleteknikker og ventilasjon er ikke min sterke side. CO2/temp føler er nok et lurt valg. Rommet vedsiden av er stort og har avtrekk via villavent. Så jeg har et problem her med tanke på undertrykt. Nå har jeg klart meg i et halv år uten ventilasjon uten problemer, så dette har ikke første prioritet.
    Dersom rommet ved siden av har balansert ventilasjon har du normalt ikke annet problem enn indre varmelaster om du ikke sjauer inn for mye publikum (CO2). Siden du er kjøletekniker kan du jo rigge opp en AC-unit i rommet ved siden av som tempererer luften (som igjen sirkulerer til kinoen). Bare fordel å ha "bråkemakeren" dvs innedelen i rommet ved siden av. Har du mulighet til å isolere spiro er det en ubetinget fordel.
    Det ideelle ville vært å ha diffus innblåsing i kinoen (dvs stort areal ved lavt nivå).

    mvh WS-kons :)
    Det er dessverre ikke balansert, kun avtrekk. Så jeg får se. Må også avklare hva jeg skal gjøre med resten av kjelleren
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Steinost: Jeg husker ikke helt alle målinger. Har vært en travel desember og har ikke fått tid til å gjør så mye i det siste. Men i 50hz og lavere så er vannfall dårlig. Bra over. Har en peak på 120hz, den gjentas vel et sted noe høyere. Dette har nok litt med sitteposisjon og plassering av høyttalerene. Det har blitt påpekt at 40mm himlingsplatene min kan ta litt mye i toppen. Istede for å rive ned, så ble disse blitt malt og effekten kraftig redusert. Skal si det ble forandring. Helt annet rom nå. Mye mere åpent i toppen. Så det tar jeg på tabbekvoten. Bakveggen er innervegg og jeg kan gjøre hva jeg vil med den. Det står 2 store feller der nå, går an å teste med å lø opp isolasjon i mellom. Men jeg tenker like mye på å gjøre noe med bassfellene foran. De som er der nå er nok ikke så veldig effektive. En lære prosess dette.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Tipper de to bassfellene vil gjøre underverker :)
    jeg er opprinnelig fra Sauda, så dersom jeg tar en tur der i vår må jeg prøve å komme innom.
    Dersom du tar imot en hifi entusiast :)
    Kjempe flott rom :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tipper de to bassfellene vil gjøre underverker :)
    jeg er opprinnelig fra Sauda, så dersom jeg tar en tur der i vår må jeg prøve å komme innom.
    Dersom du tar imot en hifi entusiast :)
    Kjempe flott rom :)
    Takk. Jeg tar imot. Bare hyggelig det:) Bassfellene gjør en god jobb. Anger ikke på de. Har planer om å kle dem med spiler når jeg får tid. Har også noen planer om å forandre på panele på siden. Har handlet flere for å ta første refleksjon fra motsatt side. De skal fores ut. Testes med luft eller isolasjon på baksiden. Romjulskos tenker jeg:)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Litt flaut at jeg ikke har lært det;-) Kan jeg snu bildene når jeg legger ut via mobil?
    Jeg sliter også med at bildene snur seg når jeg legger ut med mobil. Vet ikke hva det kommer av. Og selv om jeg snur bildene på mobilen, så blir det ofte feil.
    Sitter akkurat nå på en PC, og der er det aldri noe problem.
    Kanskje noen andre har en forklaring?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Forumet forstår ikke stående bilder tatt med mobil, ta liggende bilder så er problemet ute av verden :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du går til redigering av bildet på mobilen og endrer størrelse bittelitt så blir det rett av en eller annen grunn.

    Altså fysisk rammestørrelse og ikke piksler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn