Du burde smake en dagDu liker Trinnov mer enn Ostekake![]()

|
Du burde smake en dagDu liker Trinnov mer enn Ostekake![]()
Prøv en Minidsp 2x4 for under 2000,- så ser du hva som kan gjøres, du får solgt den med en 500-lapp i tap etterpå, og da vet du om veien videre er en skikkelig god dsp, eller uten noe eq.Det er riktig. Kanskje der er stede å begynne. Kan kan ikke gi på mere. Da får jeg for mye i 30-40hz. Kanskje jeg skulle hoppe i det og investert i en dsp løsning som du har.
Jo, 2x4 HD er noen dB bedre enn 2x4. 2x4 Hd har også noen tilleggsfunksjoner som kan være nyttig.Er ikke Minidsp kjent for en del støy?
Kan få prøve denne viss du vil: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=194643231Klarer DSP å hjelpe her?
Ingen filter. Tenkte også å måle bare subbene.Har du deling på frontene eller spiller de uten høypassfilter? Isåfall, hvordan ser en måling uten fronter ut?
Det kan viMulig vi skal planlegge noe sammen
Det kan jo fort lage krøll og muligens forklare utfordringen i bunn ( evt forklare den høye boosten over 30hz)Ingen filter. Tenkte også å måle bare subbene.
Har allerede ymtet frempå til DUC999 at ett par av småtassene dine kanskje kunne være verdt å prøve!Mange av DIY folket er så standhaftige på at de vet best selv, så dårlig med interesse på disse småtassene.
Hypex sine skal være veldig bra.Hvis jeg bygger noe selv. Hvordan er plateforsterkere med innbygget DSP? Er det brukenes?
REL har ingen høypass ut. Jeg tror du er inne på noe veldig vesentlig. Uansett så skal jeg prøve å måle kun subbene. Tror som du sier. Kulen på på 30hz er pga manglende filter. Kunne prøvd å kjøre fra surround reciveren og gjennom prosessor inngangen på Naim. Der kan jeg legge inn cut off på frontene.Det kan jo fort lage krøll og muligens forklare utfordringen i bunn ( evt forklare den høye boosten over 30hz)
Sier det samme til seg som sagt til Svein, det å ikke ha høypass filter på fronter og/eller kun ha dsp på sub er skjelden god løsning.
har ikke REL mulighet for å kjøre høypass ut? Prøv å koble frontene til via der bare for morro skyld
Nei, han er ikke inne på noe vesentlig. @baldrick tar fullstendig feil faktisk.REL har ingen høypass ut. Jeg tror du er inne på noe veldig vesentlig. Uansett så skal jeg prøve å måle kun subbene. Tror som du sier. Kulen på på 30hz er pga manglende filter. Kunne prøvd å kjøre fra surround reciveren og gjennom prosessor inngangen på Naim. Der kan jeg legge inn cut off på frontene.
Så du mener at fronter som spiller helt ned uten høypassfilter, kombinert med suber som spiller i samme frekvensområde som er plassert lenger unna ikke er en mulig oppskrift på faseproblem? OK, da får vi være enig om å være uenigNei, han er ikke inne på noe vesentlig. @baldrick tar fullstendig feil faktisk.
Det er en vesentlig forskjell her.... du bruker DSP, da har du helt andre muligheter enn hva Sevald har!La meg bruke mer enn ord! La meg vise! Eksemplets makt, som min gamle far brukte å si.
Under ser du målinger av høyttaler uten subber rødt og med subber blått. Legg merke til hva som skjer ved 48Hz hvor summen av signalet fra elementene er negativ og toppen trekkes ned. Toppene ved 65Hz og oppover har jeg ikke brydd meg om å gjøre noe med, men selv om du ser at subbene fortsatt bidrar helt opp til 200, booster de ingenting jeg ikke ønsker å booste. Dette er gjort med 5 eq punkter totalt, samt en fasedreining på subbene foran som er per nu del ved 20Hz med et 6dB filter og bak ved 47Hz med et 24dB filter.
Vel, det var et punkt jeg nevnte to ganger som en forutsetning for et optimalt resultat.Det er en vesentlig forskjell her.... du bruker DSP, da har du helt andre muligheter enn hva Sevald har!
Sett av en halvtime og se denne presentasjonen.Hvis jeg kutter på 100hz så kan jeg kaste den nederste delen av mine høyttalereDe 3 bassene spiller fra 100hz og ned
![]()
Hva tror du spiller best under 100Hz - 3x9 tommere med passivt delefilter eller feks 6 x 15 tommere aktivt delt drevet av et PA trinn på et par tusen watt?Hvis jeg kutter på 100hz så kan jeg kaste den nederste delen av mine høyttalereDe 3 bassene spiller fra 100hz og ned
![]()
Har ikke fått sett den nå men kjenner litt til Geddes og multi sub oppsett, og jeg tror ikke hverken OMF eller meg er uenig i at mange suber, kan være fordel.... Men det er forskjell på flere suber og det å blande inn frontene! Er ikke det minste i tvil om at f.eks. 4 suber forran og 4 bak kan være en super løsning, men jeg ville fortsatt ha fjernet dypbassen fra frontene!Sett av en halvtime og se denne presentasjonen.
Det er ingenting som tyder på at du kjenner litt til Geddes, med all respekt!Har ikke fått sett den nå men kjenner litt til Geddes og multi sub oppsett, og jeg tror ikke hverken OMF eller meg er uenig i at mange suber, kan være fordel.... Men det er forskjell på flere suber og det å blande inn frontene! Er ikke det minste i tvil om at f.eks. 4 suber forran og 4 bak kan være en super løsning, men jeg ville fortsatt ha fjernet dypbassen fra frontene!
OK, melder meg ut av diskusjonen da jeg tydligvis ikke har noe peiling på hva jeg snakker omDet er ingenting som tyder på at du kjenner litt til Geddes, med all respekt!
Han er veldig tydelig på at å skape en overgang fra subber til høyttalere er uheldig. Han åpner derimot for en svak deling langt nede, særlig om man benytter bassrefleks - for å dempe utslag. Bedre er å plugge. Du må også være klar over at bassen du hører ikke kommer direkte fra elementene, men fra rommet, så faser er noe man må jobbe litt med uansett.
At jeg påstår at Geddes tilnærming fungerer, utelukker jo ikke at din metode også fungerer, det har jeg aldri påstått. Men med mindre du virkelig har prøvd eller satt deg inn i metoden Geddes har beskrevet, synes jeg du skal være ytterst forsiktig med å bare avskrive den slik du gjør.
Jeg tror de fleste uenighetene bunner ut i at vi er en gjeng amatører som sitter i hvert vårt kott og antar.Jeg tror nok mye av "uenigheten" bunner i hva man ønsker å oppnå. Og her kommer vi jo igjen inn på at det er vanskelig å finne gode løsninger som ikke innebærer litt DIY.
Du har jo virkelig fått det til i bassen, så lærdom har du hvertfall tatt.Det er greit å tro......
Det gjorde jeg også inntil jeg ble bevist for hva som fungerte.
Det beste er vel å reise rundt på noen besøk for å få demonstrert ting.
Da får man et langt større innblikk i hva som virker og ikke.
Ja jeg stilte meg helt åpen, da thohaug kom inn i bilde var det ikke vanskelig å forstå hva han kunne om temaet.Du har jo virkelig fått det til i bassen, så lærdom har du hvertfall tatt.
Jeg startet med samme utgangspunkt og fant en løsning (kompromiss) som faktisk fungerer svært godt. Det medfører ikke masse snekkerarbeid eller 4 tonn glassull. Det krever noen subber, noe å styre dem med og noen steder å plassere dem. Og med unntak av subber, er kjøpe høyttalere oftest bedre en hjemmesnekra, de Viennaene dine er flotte!Litt av grunnen til at jeg ikke har DSP, er vinyl avspillingen. Ser at det ikke er lett å bruke DSP på analogt. Å gjøre om signalet til digitalt blir litt feil.