Sevalds rosablogg i en mørk hule.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    850
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er riktig. Kanskje der er stede å begynne. Kan kan ikke gi på mere. Da får jeg for mye i 30-40hz. Kanskje jeg skulle hoppe i det og investert i en dsp løsning som du har.
    Prøv en Minidsp 2x4 for under 2000,- så ser du hva som kan gjøres, du får solgt den med en 500-lapp i tap etterpå, og da vet du om veien videre er en skikkelig god dsp, eller uten noe eq.

duc916

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    274
    Sted
    Vestfold
    Er ikke Minidsp kjent for en del støy?
    Jo, 2x4 HD er noen dB bedre enn 2x4. 2x4 Hd har også noen tilleggsfunksjoner som kan være nyttig.
    Men den er noe dyrere enn 2x4.

Hvis en ikke har altfor effektive høyttalere, ie. horn, så kan en 2x4 være ok.
    Har en slik selv, og bruker den kun til EQ + tidsforsinkelse på subbassene.
    Har elektroniske delefilter som tar seg av delingen.

Fordelen er et greit grensesnitt + at en trenger ikke en pc/mac i signalkjeden.
    Pc/Mac brukes kun til å konfigurere parametrene.

Den gir seff. ikke samme muligheter som feks Audiolense, Trinnov og andre.
    Men så koster den ikke allverden heller.
    Og de er ganske populære brukt, så det ser ut som om det er relativt enkelt å få solgt de.

Sevald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kake klarer jeg med fint uten🤣 Men begynner å innse at kanskje REL subbene ikke klare å levere dypbassen jeg er på jakt etter. Sikkert fine i en stue sammen med stativhøyttalere, men i et behandlet rom er det bedre alternativer for å virkelig gå dypt. Går i tenkeboksen og revurdere subber. Uansett så skjer det ikke noe med det første, men greit å ha en plan.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    3
    Har du deling på frontene eller spiller de uten høypassfilter? Isåfall, hvordan ser en måling uten fronter ut?

Sevald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg bygger noe selv. Hvordan er plateforsterkere med innbygget DSP? Er det brukenes?

Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    3
    Ingen filter. Tenkte også å måle bare subbene.
    Det kan jo fort lage krøll og muligens forklare utfordringen i bunn ( evt forklare den høye boosten over 30hz)

Sier det samme til seg som sagt til Svein, det å ikke ha høypass filter på fronter og/eller kun ha dsp på sub er skjelden god løsning.

har ikke REL mulighet for å kjøre høypass ut? Prøv å koble frontene til via der bare for morro skyld

The Shy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Langesund
    Mange av DIY folket er så standhaftige på at de vet best selv, så dårlig med interesse på disse småtassene.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    3
    Mange av DIY folket er så standhaftige på at de vet best selv, så dårlig med interesse på disse småtassene.
    Har allerede ymtet frempå til DUC999 at ett par av småtassene dine kanskje kunne være verdt å prøve!

The Shy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Langesund
    For å være den gode selgeren jeg er så kan jeg jo opplyse om bakdelene med denne konstruksjonen. Bass blir veldig ofte best med noe spredning på flere stykker/basser..... og da oppstår gjerne et problem:cool:

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    850
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg bygger noe selv. Hvordan er plateforsterkere med innbygget DSP? Er det brukenes?
    Hypex sine skal være veldig bra.

Ja, Minidsp er kjent for støy, men jeg nevnte de for at de er rimelige i innkjøp og lette å selge.
    Da kan en prøve dsp og se fordeler og ulemper med det, og heller oppgradere om støyen blir et problem.

Jeg har en 2x4HD med Dirac på frontene og to suber, frontene har følsomhet på 94db og den støyen som er kommer fra forsterkerene.

Jeg har også en vanlig 2x4 på to hornsuber med høy følsomhet uten at jeg klarer å høre noe støy fra de.

Sevald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jo fort lage krøll og muligens forklare utfordringen i bunn ( evt forklare den høye boosten over 30hz)

Sier det samme til seg som sagt til Svein, det å ikke ha høypass filter på fronter og/eller kun ha dsp på sub er skjelden god løsning.

har ikke REL mulighet for å kjøre høypass ut? Prøv å koble frontene til via der bare for morro skyld
    REL har ingen høypass ut. Jeg tror du er inne på noe veldig vesentlig. Uansett så skal jeg prøve å måle kun subbene. Tror som du sier. Kulen på på 30hz er pga manglende filter. Kunne prøvd å kjøre fra surround reciveren og gjennom prosessor inngangen på Naim. Der kan jeg legge inn cut off på frontene.

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    4.669
    Sted
    BygdaMellomByene
    Torget vurderinger
    1
    REL har ingen høypass ut. Jeg tror du er inne på noe veldig vesentlig. Uansett så skal jeg prøve å måle kun subbene. Tror som du sier. Kulen på på 30hz er pga manglende filter. Kunne prøvd å kjøre fra surround reciveren og gjennom prosessor inngangen på Naim. Der kan jeg legge inn cut off på frontene.
    Nei, han er ikke inne på noe vesentlig. @baldrick tar fullstendig feil faktisk.

Det eneste du mangler er én sub til og en dsp. Og la hovedhøyttalerne også være en del av basskjeden er en fordel. Da har du fem punkter i rommet som trykksettes som igjen bidrar til et mer homogen bassrespons med plass til flere! Om du deler av høyttalerne har du uansett et romproblem.

Dette er ikke noe jeg har sugd fra eget bryst og om du leser om de mest vellykkede oppsettene her inne har de subber strekt bortover, oppover eller distribuert. Om du leser hva @steinost skriver, hvor han har subber som bidrar med negativ relativ fase har du løst boost problemet. Men du trenger en dsp og tid til å lære deg å bruke den! Igjen, oppfordrer deg å høre hva Earl Geddes har å si om saken. Han har forsket på dette siden 80-tallet.

Nei, ingen grunn til å frarøve rommet de to trykksetterne som allerede følger med din høyttalere.

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    4.669
    Sted
    BygdaMellomByene
    Torget vurderinger
    1
    La meg bruke mer enn ord! La meg vise! Eksemplets makt, som min gamle far brukte å si. :)

Under ser du målinger av høyttaler uten subber rødt og med subber blått. Legg merke til hva som skjer ved 48Hz hvor summen av signalet fra elementene er negativ og toppen trekkes ned. Toppene ved 65Hz og oppover har jeg ikke brydd meg om å gjøre noe med, men selv om du ser at subbene fortsatt bidrar helt opp til 200, booster de ingenting jeg ikke ønsker å booste. Dette er gjort med 5 eq punkter totalt, samt en fasedreining på subbene foran som er per nu del ved 20Hz med et 6dB filter og bak ved 47Hz med et 24dB filter.

comp.jpg

Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    3
    Nei, han er ikke inne på noe vesentlig. @baldrick tar fullstendig feil faktisk.
    Så du mener at fronter som spiller helt ned uten høypassfilter, kombinert med suber som spiller i samme frekvensområde som er plassert lenger unna ikke er en mulig oppskrift på faseproblem? OK, da får vi være enig om å være uenig :) Min erfaring er ihvertfall at dette veldig ofte roter ting til og kan skape utfordringer.

Jeg ville ihvertfall prøvd en måling uten frontene for å se hva det resulteter i respons, og også prøvd med en DSP mellom sub og fronter for å kunne justere bl.a. delay og deling

La meg bruke mer enn ord! La meg vise! Eksemplets makt, som min gamle far brukte å si. :)

Under ser du målinger av høyttaler uten subber rødt og med subber blått. Legg merke til hva som skjer ved 48Hz hvor summen av signalet fra elementene er negativ og toppen trekkes ned. Toppene ved 65Hz og oppover har jeg ikke brydd meg om å gjøre noe med, men selv om du ser at subbene fortsatt bidrar helt opp til 200, booster de ingenting jeg ikke ønsker å booste. Dette er gjort med 5 eq punkter totalt, samt en fasedreining på subbene foran som er per nu del ved 20Hz med et 6dB filter og bak ved 47Hz med et 24dB filter.
    Det er en vesentlig forskjell her.... du bruker DSP, da har du helt andre muligheter enn hva Sevald har!

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    4.669
    Sted
    BygdaMellomByene
    Torget vurderinger
    1
    Det er en vesentlig forskjell her.... du bruker DSP, da har du helt andre muligheter enn hva Sevald har!
    Vel, det var et punkt jeg nevnte to ganger som en forutsetning for et optimalt resultat.:) Men merk deg, jeg bruker ikke den på høyttalerne, kun subbene. Man kunne sikkert ha inkludert dem for et enda mer imponerende resultat, men jeg valgte å ikke gjøre det da responsen faktisk er mer enn god nok. Ville uansett ikke lagt inn et høypass på dem.

Jeg innser at det er mange veier til Rom, jeg valgte denne og den førte frem.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    3.407
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Spør du meg (Det er det jo ingen som har gjort) så er det det alltid et stort løft om hovedhøyttalerne slipper å spille den dypeste bassen.
    Aktiv deling, og noe skikkelig kapabelt under 100Hz rydder opp veldig i lyden.

Så ser jeg selvsagt problemet med å få dette til med ulike hyllevarer.
    En mulig løsning er å sette inn et aktivt delefilter etter preampen (en DP/Marchand variant kanskje) så sende bassen til en Crown Itech og bytte ut alle disse RELene med noen selvbygde kasser med skikkelig elementer.

Sevald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg kutter på 100hz så kan jeg kaste den nederste delen av mine høyttalere🙈 De 3 bassene spiller fra 100hz og ned😏

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    3.407
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg kutter på 100hz så kan jeg kaste den nederste delen av mine høyttalere🙈 De 3 bassene spiller fra 100hz og ned😏
    Hva tror du spiller best under 100Hz - 3x9 tommere med passivt delefilter eller feks 6 x 15 tommere aktivt delt drevet av et PA trinn på et par tusen watt?

Ellers må det jo være litt krevende for den 7 tommeren hvis det kun er den som leverer midbassen 100-300Hz.

I beste mening dette altså! ;-)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    3
    Sett av en halvtime og se denne presentasjonen.
    Har ikke fått sett den nå men kjenner litt til Geddes og multi sub oppsett, og jeg tror ikke hverken OMF eller meg er uenig i at mange suber, kan være fordel.... Men det er forskjell på flere suber og det å blande inn frontene! Er ikke det minste i tvil om at f.eks. 4 suber forran og 4 bak kan være en super løsning, men jeg ville fortsatt ha fjernet dypbassen fra frontene!

Med suber alla REL ville jeg nok ikke delt så høyt som 100hz, men kanskje 50-60hz og la subene overta under. Tar du i bruk basstårn med litt annen type element er kanskje en høyere deling mer aktuelt.

Men igjen første jeg ville gjort er å måle uten fronter for å se om det spiller noen rolle eller ei, tar jeg helt feil og det blir tilsvarende også med kun suber så har du ihvertfall fjernet den usikkerheten og kan jobbe videre :)

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    4.669
    Sted
    BygdaMellomByene
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke fått sett den nå men kjenner litt til Geddes og multi sub oppsett, og jeg tror ikke hverken OMF eller meg er uenig i at mange suber, kan være fordel.... Men det er forskjell på flere suber og det å blande inn frontene! Er ikke det minste i tvil om at f.eks. 4 suber forran og 4 bak kan være en super løsning, men jeg ville fortsatt ha fjernet dypbassen fra frontene!
    Det er ingenting som tyder på at du kjenner litt til Geddes, med all respekt! :)

Han er veldig tydelig på at å skape en overgang fra subber til høyttalere er uheldig. Han åpner derimot for en svak deling langt nede, særlig om man benytter bassrefleks - for å dempe utslag. Bedre er å plugge. Du må også være klar over at bassen du hører ikke kommer direkte fra elementene, men fra rommet, så faser er noe man må jobbe litt med uansett.

At jeg påstår at Geddes tilnærming fungerer, utelukker jo ikke at din metode også fungerer, det har jeg aldri påstått. Men med mindre du virkelig har prøvd eller satt deg inn i metoden Geddes har beskrevet, synes jeg du skal være ytterst forsiktig med å bare avskrive den slik du gjør.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    3
    Det er ingenting som tyder på at du kjenner litt til Geddes, med all respekt! :)

Han er veldig tydelig på at å skape en overgang fra subber til høyttalere er uheldig. Han åpner derimot for en svak deling langt nede, særlig om man benytter bassrefleks - for å dempe utslag. Bedre er å plugge. Du må også være klar over at bassen du hører ikke kommer direkte fra elementene, men fra rommet, så faser er noe man må jobbe litt med uansett.

At jeg påstår at Geddes tilnærming fungerer, utelukker jo ikke at din metode også fungerer, det har jeg aldri påstått. Men med mindre du virkelig har prøvd eller satt deg inn i metoden Geddes har beskrevet, synes jeg du skal være ytterst forsiktig med å bare avskrive den slik du gjør.
    OK, melder meg ut av diskusjonen da jeg tydligvis ikke har noe peiling på hva jeg snakker om :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    3.407
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror nok mye av "uenigheten" bunner i hva man ønsker å oppnå. Og her kommer vi jo igjen inn på at det er vanskelig å finne gode løsninger som ikke innebærer litt DIY.

De fleste ønsker jo å beholde den lyden de har - men forbedre den litt. I et slikt bilde så vil jo det å henge på noen REL Subber på høynivå kunne funke. Og siden bassene i hovedhøyttalerne i utgjør en stor del av "signaturen" så bevarer man nok den ved å la de spille med.

Men har man hengt på 2 ekstra subber og gjort det man kan med akustikken og ikke kommet i mål. Så synes jeg kost/nytte begynner å bli liten med å henge på enda flere subber.

For meg er det helt åpenbart at 4-8 basselement på 12-15 tommer i 2 eller flere kasser, aktivt delt og drevet av feks en Crown ITech med litt DSP ombord slår fullstendig knock-out på de 3 bassene i Music + X-antall REL subber - og ikke blir det dyrer heller.

Men det er klart - da blir det et litt annet anlegg - og det låter trolig litt anderledes enn det gjør i dag.

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    4.669
    Sted
    BygdaMellomByene
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok mye av "uenigheten" bunner i hva man ønsker å oppnå. Og her kommer vi jo igjen inn på at det er vanskelig å finne gode løsninger som ikke innebærer litt DIY.
    Jeg tror de fleste uenighetene bunner ut i at vi er en gjeng amatører som sitter i hvert vårt kott og antar. :) Sevalds forsøk fungerte ikke fordi...?

Både å bygge noe selv fra bunnen av eller implementere metoder med ferdigkjøpt utsyr, krever pågangsmot, vilje og tro. Sjelden noe fungerer rett ut av boksen. Ditt flotte lydrom dukket ikke opp av seg selv over natten! 😁

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.938
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis The Music er bygget som basstårn + toveis slik som Sevald beskriver ser jeg ingen grunn til å dele av frontene. Det vil ikke gi noe renere lyd eller mindre intermodulasjon oppover uansett og da kan man like gjerne utnytte elementene til å bidra som trykksettere. To "gratis" subber i et multi-sub system, om man vil.

Ellers ville jeg kanskje planlagt et totalsystem hvor feks Dirac Bass Management får ansvaret for å surre med bassen opp til 200-300 hz i et multi-sub system med fronter + iallefall to subber plassert andre steder enn frontvegg. Det nye Dirac BM greiene som slippes løs de kommende ukene (allerede på Storm Audio, JBL Synthesis og Arcam) justerer fase, delefrekvens, nivå og timing på alle basskilder inkl frontene slik at summering blir best mulig over hele lytteområdet man har valgt som målepunkter.

I teorien vil det bli så bra som det kan bli, og med nok kilder vil det bli tilsvarende OMF sitt DBA system, som er en form for multi-sub.

Hvorfor denne anbefalingen? Fordi det er den absolutt enkleste løsning uten å ta helt fyr med målinger, justeringer og kødding i ukesvis. It's what I would do.

Eller, for rimeligere løsning gjør multi-sub optimizer softwaren + minidsp 4x10hd eller tilsvarende akkurat samme jobben, bare mindre elegant og ufattelig bruker-fiendtlig.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er greit å tro......
    Det gjorde jeg også inntil jeg ble bevist for hva som fungerte.
    Det beste er vel å reise rundt på noen besøk for å få demonstrert ting.
    Da får man et langt større innblikk i hva som virker og ikke.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    1.765
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er greit å tro......
    Det gjorde jeg også inntil jeg ble bevist for hva som fungerte.
    Det beste er vel å reise rundt på noen besøk for å få demonstrert ting.
    Da får man et langt større innblikk i hva som virker og ikke.
    Du har jo virkelig fått det til i bassen, så lærdom har du hvertfall tatt.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du har jo virkelig fått det til i bassen, så lærdom har du hvertfall tatt.
    Ja jeg stilte meg helt åpen, da thohaug kom inn i bilde var det ikke vanskelig å forstå hva han kunne om temaet.
    Både i praksis og teori, alt (nesten) handler om fysiske lover når det gjelder dette temaet.

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    4.669
    Sted
    BygdaMellomByene
    Torget vurderinger
    1
    Eneste grunnen til at jeg har engasjert meg i dette temaet, er setningen:
    Litt av grunnen til at jeg ikke har DSP, er vinyl avspillingen. Ser at det ikke er lett å bruke DSP på analogt. Å gjøre om signalet til digitalt blir litt feil.
    Jeg startet med samme utgangspunkt og fant en løsning (kompromiss) som faktisk fungerer svært godt. Det medfører ikke masse snekkerarbeid eller 4 tonn glassull. Det krever noen subber, noe å styre dem med og noen steder å plassere dem. Og med unntak av subber, er kjøpe høyttalere oftest bedre en hjemmesnekra, de Viennaene dine er flotte!

Nå har ikke jeg mer å komme med for øyeblikket, men sikker på at med litt innsats vil du nå målet uansett hvilken vei du tar!

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.681
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dæven, 4 tonn med GLASSULL. Det rommet vill jeg besøke:=)
    Klør sikker noe inn i helvete der. Så kom påstanden, ja jeg kaller det en påstand. Ikke fra meg, om att kjøp er bedre en hjemme mekka.
    Ut ifra samme kostnaden tror ikke jeg en kjøpe ht er bedre en hjemme mekka.
    Jada det er en del jobb å lage selv, men gleden er stor når det kommer til ytelse på slikt.
    Sier seg jo litt selv også, alt er til selvkost.
    Men ikke la det bli en lang diskusjon.

Sevald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    OPPVÅKNINGEN

Etter en travel dag, så kan jeg endelig lese hva dere har skrevet. La meg begynne med å si at jeg setter pris på hver og en av dere som orker å ytre dere i tråden min. Egentlig så leverer The Music bra bass lang ned i registeret. REL subbene ble kjøpt inn og har fungert som litt krydder i bunn. Har ikke sett så mye på under 30hz. Har vel tenkt at det skjer ikke all verden der. Lykkelig uviten med andre ord. Da jeg fikk inn 2 ekstra subber, klarte jeg nesten ikke sett ord på hva som ble bedre. Mere dybde i lydbilde kanskje. Det var når jeg tok dem vekk jeg merket forskjellen mest og det klarer jeg ikke å legge bort. Har sett en del på målingene med 2 og 4 subber. Ser at det knapt er noen forskjell. Kun noen få db opp under 30 hz.

Er det dette jeg opplever som en forbedring? Jeg har uansett fått litt smaken på fugl. 4 REL subber løfter ikke nivået under 30 hz til et akseptabelt nivå. Det kommer aldri 6 REL subber i front til å gjøre heller. Er redd det kan heller skape flere problemer og bli svindyrt. Jeg har begynt å innse at dette er ikke veien å gå. REL subber passer kanskje fint i en stue, men i et dedikert rom kan det gjøres mye bedre. @MakkinTosken sin løsning kan være et sted å begynne. Kanskje det holder som du sier med en bass bak og DSP kun i bassen. Jeg skal også få med meg Earl Geddes.

Sevald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har lyst til å legge til en ting til. Har hørt flere systemer som spiller fantastisk bass og gjengir f eks kontrabass så naturlig at en har lyst å bøye seg frem og ta på strengene. Det vil jeg også ha, men det må kunne formidle rock og med kjappe anslag også. Mange systemer ramler litt av lasset der. Aner ikke hvordan deres bass er.

Legger ut denne fra Haken. Der har jeg stålkontroll. Det vil jeg beholde;) ( klar over at dette ikke går kjeller dypt)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn