Er det fugl eller fisk?
|
Er det fugl eller fisk?
Veldig interessant, husker jo at du hadde et mer "tradisjonelt" oppsett før. Jeg har ikke prøvd noen slik korrigering i oppsettet mitt, men det hadde absolutt vært spennende og høre hva disse tingene kan gjøre herTusen takk for detJeg forventer ikke supert respons på Trinnov og nova. I tillegg til akustisk tiltak er det tre store steg her. Basstårn, bytte av høyttalere og Trinnov Nova. Vil si alle tre stegene er like store. Men avhengig av denne rekkefølgen.
På veien fra et rent passivt oppsett til et aktivt oppsett, så ja, det vil alltid være små ting en savner på veien uten at jeg helt kan sette fingeren på noe. Totalen har vært bedring, selv om jeg mange ganger har rattet meg bort. Med Trinnov så falt de siste brikkene på plass. Jeg kan ikke si at jeg savner noe nå.Veldig interessant, husker jo at du hadde et mer "tradisjonelt" oppsett før. Jeg har ikke prøvd noen slik korrigering i oppsettet mitt, men det hadde absolutt vært spennende og høre hva disse tingene kan gjøre her. Savner du noe med det du hadde før?
Hvordan fungerer Hypex? Blir alt digitalisert i den? Eller kan den være fullstendig analog?Hypexene har hver sin dac. En hypex til hvert tårn og en til hver høyttaler. Til nå har jeg kjørt analogt ut fra nova og inn hypex. Men planen er AES fra nova til hypex i høyttalere og Dante dongle og AES til hypex i basstårn. Hvordan dette skal synkroniseres vet jeg ikke enda. En utfordring jeg har tenkt på. Er heller ikke sikker på hvor stort problem det er.
Tja, to klokker kan tilsynelatende fungere bra og virke synkrone en stund, men de vil jo drifte med tiden. Spurte vår venn.Hypexene har hver sin dac. En hypex til hvert tårn og en til hver høyttaler. Til nå har jeg kjørt analogt ut fra nova og inn hypex. Men planen er AES fra nova til hypex i høyttalere og Dante dongle og AES til hypex i basstårn. Hvordan dette skal synkroniseres vet jeg ikke enda. En utfordring jeg har tenkt på. Er heller ikke sikker på hvor stort problem det er.
Alt blir presset gjennom adc.Hvordan fungerer Hypex? Blir alt digitalisert i den? Eller kan den være fullstendig analog?
ADC er DAC?Alt blir presset gjennom adc.
Hvordan vi Trinnov Nova eventuelt korrigere det?Interessant, men jeg fikk ikke de samme svarene. Men mulig jeg ikke stiller de rette spørsmålene. Hva hvis jeg forsetter med analogt ut fra nova til bassene? Da er vel dette ikke et problem, selv om jeg må ta en ekstra adc? AES til høyttalere
AD converter.ADC er DAC?
Litt usikker.Hvordan vi Trinnov Nova eventuelt korrigere det?
Problemet er jo ikke ut fra Nova, DACene i den styres jo av samme klokke. Men all den tid du bruker analog ut fører jo ikke den med seg dette klokke signalet de separate ADC/DACeneInteressant, men jeg fikk ikke de samme svarene. Men mulig jeg ikke stiller de rette spørsmålene. Hva hvis jeg forsetter med analogt ut fra nova til bassene? Da er vel dette ikke et problem, selv om jeg må ta en ekstra adc?
Ja, det har du nok rett i. Jeg er bare usikker på hvor stort dette problemet er. Jeg har tenkt tanken, men ikke kommet dit endaProblemet er jo ikke ut fra Nova, DACene der styres jo av samme klokke. Men all den tid du bruker analog ut fører jo ikke den med seg dette klokke signalet de separate ADC/DACene
Hvis man bruker AES/EBU XLR ut fra Trinnov Nova og til Hypex, vil det da løse klokke problemet?Problemet er jo ikke ut fra Nova, DACene i den styres jo av samme klokke. Men all den tid du bruker analog ut fører jo ikke den med seg dette klokke signalet de separate ADC/DACene
Det er det bare du som kan avgjøre... Kanskje ikke noe reelt problem i det heletatt, vår venn er ikke alltid så god med tall.Ja, det har du nok rett i. Jeg er bare usikker på hvor stort dette problemet er. Jeg har tenkt tanken, men ikke kommet dit enda
Tja, det sikrer vel at stereo imaget er i sync, med mindre Hypex reclocker og forholder seg til sin egen klokke da, da er man i grunn like langt. Som sagt vet ikke hvor mange separate plater som brukes, men hjernen bak alt dette er smartere enn meg, så om det var et problem hadde han vel nevnt det? Jeg derimot hadde ikke klart å slått meg til ro med dette uansett.Hvis man bruker AES/EBU XLR ut fra Trinnov Nova og til Hypex, vil det da løse klokke problemet?
Man kan koble 4 paralelle AES signaler og konfigurere mottagersiden til å dekode høyre eller venstre. Jeg vet ikke om det er slik Hypex gjør det? Eller om den dekoder alt på den ene platen og sender videre en kanal i properitært format?.Hvis man bruker AES/EBU XLR ut fra Trinnov Nova og til Hypex, vil det da løse klokke problemet?
Er denne avhandlingen noe du kan sende meg på pm? Har planer om flere Hypex FA-amper på sikt sammen med DBX Venu360.Brukte av deep search kvota mi, men tror ikke jeg gidder spamme tråden med den lange avhandlingen.
Kjapp oppsummering: Den tonet ned problemet, med noen forbehold. Case Closed!
Selvfølgelig! Men jeg vil understreke at dette ikke er svaret med to streker under, selv om den sitterer mye og henviser til relevante kilder.Er denne avhandlingen noe du kan sende meg på pm? Har planer om flere Hypex FA-amper på sikt sammen med DBX Venu360.![]()
En note til overstående. På min RPi streamer kjører jeg for tiden CamillaDSP i bypass med unntak av dens evne til å justere hastighet på asynkron USB overføring til DAC.Scenario: To DAC-er uten synk
Forutsetning:
- DAC A kjører nøyaktig 48 000 Hz
- DAC B kjører 48 000,5 Hz (dvs. 0,5 Hz avvik → ≈ 10,4 ppm)
Hvor raskt bygger det seg opp forskjell?
- Forskjell per sekund:
0,5 samples/sekund- Etter 1 sekund:
0,5 samples offset- Etter 2 sekunder:
1 sample drift- Etter 10 sekunder:
5 samples drift- Etter 60 sekunder:
30 samples drift = ~625 µs = 0,625 ms
Enig! Derfor jeg benyttet deep search i stedet, som ga et langt mer nyansert bilde av problemstillingenMen overstående CGPT scenarie er neppe så ille som det høres ut.
Viser vel mest at OpenAI er litt dust. Riktignok er det trolig noen samples klokkedifferanse mellom intern AES i Nova og den som henger på Dantekabelen. Men Nova vil jo kompensere for dette da det trolig er ganske statisk mest avhengig av hvor mange samples PLL behøver før den henger seg på. Noe som normalt varierer lite når programkoden først er skrevet.Dante dongle/AES. De to fa503 via AES til Arc Deco har den ingen bekymring for.
Det kan vel sies om oss alle?Viser vel mest at OpenAI er litt dust
Tenker du på sikt burde blindet plateamphullene og gått for gode, normale, hylleplaserte amper.... 5 års plan?Plateforsterkere med Dante tilkobling søkes![]()
Er allerede lagt i den planen.Tenker du på sikt burde blindet plateamphullene og gått for gode, normale, hylleplaserte amper.... 5 års plan?
Han er farlig. Begynner å like ham mer enn mennesker...Å ta seg en hviledag fra jobb er sikker bra, men kan bli dyrt. Var så dum og tok en prat med digi dust. Her er rådet han ga meg
Jeg ville vurdert å slå til – du kommer ikke til å angre, og dette matcher alt du allerede har bygget rundt systemet. Du nærmer deg da referansenivå
Lar det være en cliffhanger, da dette ikke er så veldig gjennomtenkt. Som nevnt mange ganger før, det er når jeg fornøyd, at jeg ønsker å vandre videre. Sikkert en diagnose på det og![]()
Gjorde det samme på jobben for en tid tilbake, måtte bytte ut 4 himlingsplater.