Høyttalere Sidemontert bass, peke mot hverandre eller i fra?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Fyren har forhåpentligvis prioritert å jobbe litt med seg selv og høyttalerne, fremfor å høre på oss drukkenbolter. Hvis ikke: So What? Jeg drikker videre...

AndreasKarm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
6
Mye gode svar. Har bassene pekende utover nå da følte dette virket mest naturlig. Skal de peke innover vil første refleksjonen treffe tv benken som står ca 35 cm i fra. Er egentlig fornøyd med bassen slik den er. Fått vinklet høytalerene mot meg, og flytte de enda lengre fra veggen. Men slik det er nå føler jeg at jeg merker mer bass fra den høyre høytalere, samt diskant. Dette kan jo være mange ting og er vel påvirket av rommet.

T

TT.

Gjest
Mye gode svar. Har bassene pekende utover nå da følte dette virket mest naturlig. Skal de peke innover vil første refleksjonen treffe tv benken som står ca 35 cm i fra. Er egentlig fornøyd med bassen slik den er. Fått vinklet høytalerene mot meg, og flytte de enda lengre fra veggen. Men slik det er nå føler jeg at jeg merker mer bass fra den høyre høytalere, samt diskant. Dette kan jo være mange ting og er vel påvirket av rommet.
Det aller viktigste er at DU er fornøyd, hva alle andre mener er uvesentlig. Ha en flott hifi helg. Mvh

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Manglende symetri i rom/plassering kan nok gi litt hørbar forskjell. Elektronikken er sannsynligvis nokså "midt-i"

AndreasKarm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
6
Ja, er nok rommet og vinklingen av høytalerene. Jeg sitter lengre i fra enn bredden mellom høytalerene.

8

8x12_TOM

Gjest
Mange forskjellige tips her og er vel enig med tytte71 om at bassens spredning ut i rommet er tilnærmet lik en kuleform, og at det kun er bassens fysiske plassering i rommet som vil påvirke frekvensresponsen - men det er bare hvis bassene deles lavt nok (helst under 100hz) Har sett høyttalere med sidemonterte basser med deling opp i mot 400hz og er da helt enig med sluket, at rett i fleisen er eneste fornuftig løsning, og at dette nesten kan karakteriseres som en en feilkonstruksjon;)

Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
Må oppleves litt rart å spørre om råd på hfs...
Det er sjelden jeg spør om råd her på Hifisentralen, de første 2-3 svar er alltid de beste, etterpå begynner ego argumentene, og deretter er krangling igang
Var veldig stort sprik mellom rådene i de 4-5 først innleggene denne gang;) < Skal vinkles inn/ skal vinkles ut>nei Tytte71 og Zomby_Woolf sier vel det fornuftige her

Hvilken delefrekvens er det mellom bass, mellomtone forresten?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.465
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dei spelar med bassane ut på sida, Vrede. Og på prinsipielt grunnlag kan ein uttale seg. Men det hadde vore greitt å vite delefrekvensen for basselementet. Er det rundt 100 Hz trur eg ikkje det har den ringaste innverknad om du plasserer slik eller sånn, med mindre det spelast svinehøgt, rommet er merkeleg eller høgtalarane er kopla i motfase. Deler vi på 400 Hz, er det nok ein annan sak. Og då må ein prøve seg fram. Noko det er lurast å gjere uansett (då dei nye høgtalarane mine kom i hus, plasserte eg dei på badehandkle slik at eg kunne dra dei fram og attende før eg bestemte meg. Etter ca 1 år fjerna eg badehandkleda...og dei deler på 105 Hz, heites det)

V

vredensgnag

Gjest
Nja, for mine sidemonterte dipolbasselement har produsent to anbefalinger - ut til siden og inn mot midt, avhengig av hvor de står i rommet, og hvordan de er vinklet.

Beste råd i tråden hittil er at man skal prøve seg frem.

Hva slags høyttaler?
Hvor går delefrekvensene?
Er rommet symmetrisk eller usymmetrisk?
Står de langt fra bak/sidevegger?
Hvor langt er det fra høyttaleraksen til lytteposisjon?
Hva slags musikk lytter du mest til?

Så kan man begynne å gi noen forslag, syns jeg.

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
741
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Med den aktive promillen i går, så var det nok ingen som klikket på trådstarters "min hifi"
Fredag kveld må være det mest uheldige tidspunktet å spørre noe om som krever seriøst svar..

Rart at ingen har spurt trådstarter hvilke høyttalere han har.

8

8x12_TOM

Gjest
Jeg fikk med meg hvilken høyttaler det var;) , men ikke delefrekvensen. Etter å søkt litt mer fant jeg ut at den var på 150hz

Type S 606
System........................................................................................................................................................................................................ 3-Way Bass Reflex
Woofer (mm / in)........................................................................................................................................................................................................... 203 / 8
Midrange (mm / in)............................................................................................................................................................................................... 2 x 127 / 5
Tweeter (mm / in)............................................................................................................................................................................................................25 / 1
Power ( W, long / short term).............................................................................................................................................................................. 130 / 210
Sensitivity (dB/2,8V/1m).....................................................................................................................................................................................................89
Frequency Range (Hz)........................................................................................................................................................................................42 - 20.000
Cross-over Frequency (Hz)................................................................................................................................................................................150 / 2.500
Impedance (Ohm)................................................................................................................................................................................................................... 6
Weight (Kg / lb)...................................................................................................................................................................................................... 23,5 / 51.8
Dimension HxWxD (mm / in)............................................................................................................................ 1080 x 190 x 345 / 42.5 x 7.5 x 13.6

Sist redigert:

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
741
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Burde ikke være så vrient å plassere.
Jeg anbefaler bruktbørsen.
sjekk ut Roger Waters Amused skive.
Holografien er tilnærmet umulig å få til på "slede" sporet med en slik htt.

Jeg fikk med meg hvilken høyttaler det var;) , men ikke delefrekvensen. Etter å søkt litt mer fant jeg ut at den var på 150hz

Type S 606
System........................................................................................................................................................................................................ 3-Way Bass Reflex
Woofer (mm / in)........................................................................................................................................................................................................... 203 / 8
Midrange (mm / in)............................................................................................................................................................................................... 2 x 127 / 5
Tweeter (mm / in)............................................................................................................................................................................................................25 / 1
Power ( W, long / short term).............................................................................................................................................................................. 130 / 210
Sensitivity (dB/2,8V/1m).....................................................................................................................................................................................................89
Frequency Range (Hz)........................................................................................................................................................................................42 - 20.000
Cross-over Frequency (Hz)................................................................................................................................................................................150 / 2.500
Impedance (Ohm)................................................................................................................................................................................................................... 6
Weight (Kg / lb)...................................................................................................................................................................................................... 23,5 / 51.8
Dimension HxWxD (mm / in)............................................................................................................................ 1080 x 190 x 345 / 42.5 x 7.5 x 13.6

AndreasKarm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
6
Ja, det er ikke verdens beste høytaler. Men synes utrolig bra, og føler de er på høyde med høytalere opp mot 10k. Sammenlignet med ting jeg har hørt før. Med rett plassering og godt ut i fra vegg produserer de stramm bass og en oppløst diskant. Føler det er mellomtonen de sliter mest med. Selv om det ikke er så halv gale. I tillegg sliter de litt med rock på høyt volum. Da kan ting føyte litt i hop i diskant mellomtone. Men jeg mener fremdeles det er et knall kjøp og en latterlig god høytaler. Den liker mye effekt da;-)

AndreasKarm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
6
Men når sant skal sies så er jeg på jakt etter noe mer high end, og som mer oppfyller mine mellomtonekrav. Lurer litt på kudos, eller audio physic. Kanskje bw?

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
741
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Hatt 5500 og 5400 i over 10 år.
Fint å bygge opp anlegg rundt mos fet. :)

Glem ikke focal om mellomtone ønsket et varmt :)

Topp Bunn