Hvor langt kaster man jenter?
Uansett; det stunder mot jul, og med konas velsignelse (og faktisk applaus!), bestemte jeg meg for å svi av 2000 kr på sigarer, som en slags julegave fra meg til meg. Så hva var da mer naturlig enn å henvende seg til vår alles sigarkjenner her på forumet, nemlig FIDELIO! Tadaaa!
Jeg spurte ham om han kunne sette sammen en pakke til meg, basert på mine ønsker som jeg skrev om tidligere her i denne tråden, nemlig:
Styrke - fyldig til kraftig
Smak - kompleks! Krydret, gjerne med innslag av lær/kaffe/sjokolade/bær
"Modenhet" - for å si det på vinmonopolsk: Konsumferdig, men kan fortsatt lagres. God trekk er viktig!
Lengde - ca 12,5 cm
Gauge - ca 50 - kanskje litt mer
"Fasong" - er litt svak for pyramid/torpedo, men robusto går også bra. (Hvor bør man forresten kutte en pyramid?)
Dekkblad - er litt svak for maduro
Godt følge - mørkt øl eller kaffe (gjerne forslag til øl).
Fidelio fikk frie hender; det eneste kriteriet var at det ikke skulle koste mer enn 2000 kroner.
Han var som vanlig hjelpsomheten selv, og her er hans valg:
"Oliva Serie V Torpedo (Nicaragua): Kraftig og krydret, men også nøtteaktig og myk. Veldig smooth til å være så kraftig. Drikke: druebrennevin, mykt mørkt øl (ikke stout).
Oliva Master Blend 3 2006 (Nicaragua): Meget kraftig, meget kompleks. Den ypperste sigar Oliva lager. Pepper, lær, og nøtter på en bakgrunn av mango og papaya (noe subtilt det siste pga styrken). En meget sterk og særs kompleks sigar for kjennere, må røykes når man er klar for den. Drikke: Kompleks Islaywhisky eller vann.
EO 601 Green Torpedo (Nicaragua): Et nytt Nicaraguansk merke av legenden Don Pepin Garcia. Krydret, saftig røyk med et vagt vegetabilsk preg og subtil aroma av stall og seletøy. Whisky eller engelsk bitter.
Cain 660 Maduro (Nicaragua): Nytt sigarmerke laget av en tatovert trommeslager fra USA. 100% Nicaraguansk ligerotobakk (fra toppen av planten). Kraftig og overveldende smaksrikdom. En svær sigar man må være klar for. Drikke: Whisky, mørkt øl (engelsk porter).
Padron 3000 (Nicaragua): Klassikeren fra Nicaraguas største og eldste sigarprodusent. Nydelig, landlig og rustikk. Ikke så kraftig, men erketypisk Nicaraguansk sigar. Elsket av alle som prøver den, også de mest kresne røykere. Aldri, aldri kjedelig, og rimelig i pris. Drikke: Hva som helst, passer til alt.
Romeo y Julieta Corona (vintage 1998): En sigar som viser hva en lagret RyJ kan være. Ikke den mest interessante Romeoen, men den har lettheten, elegansen og bærsødmen som bare gammel Romeo kan ha. Drikke: Vann.
Romeo y Julieta Hermoso No. 2 EL 2004: Perfeksjon, rett og slett. Smaker sterkt, mykt, krydret, fruktig, bjørnebær fra en busk etter at det har regnet. Har skrevet om den i sigartråden her på forumet, les nærmere der. Drikke: Vann.
Trinidad T Robusto (Cuba, 2008): En helt ny sigar. Dyr og interessant. Hvit pepper, elegant mykt krydder på en bakgrunn av tørket frukt. Fin bakst-snert. Kosesigar. Drikke: Perfekt kaffesigar. Også bra med mellommørkt øl, prøv en sterk norsk juleøl.
El Rey Del Mundo Choix Supreme (2005): Disse trenger minst tre år på seg, denne har neste fem. Superspennende sigar. Lite krydder, mye nøtter og frukt. Minner meg om en god, brusende musserende vin. En sigar som krever litt inntellekt i røykingen i motsetning til Trinidad'en. Drikke: Vann!
Bolivar Royal Coronas (2007): Klassisk cubansk robusto fra Bolivar. Smaker riktignok ikke typisk Bolivar, til det er den for lett og fruktig. Men flotte kaffe- og jordtoner, alltid god. Drikke: Kaffe, lyst øl (lite kullsyre, la den ligge i glasset en stund).
Navarre Robusto: Helfransk. Franske tobakksfrø, fransk tobakk, franske rullere, rullet i Navarra i Baskerland i Frankrike. Står en lang artikkel om disse på hjemmesiden vår. En helt spesiell sigar som ikke smaker som noe annet, pga enestående terroir og tobakkstype. Myk, tykk og elegant røyk med bakst, bærtoner og en litt mineralaktig bakgrunn. Drikke: Vann eller mellommørkt øl. Prøv den også til Calvados, fantastisk kombo!"
Denne pakken kom i posten i dag, og Lund er som en liten guttunge som knapt kan vente til julaften med å åpne gavene. Nå ligger alle trygt forvart i humidoren.
Jeg lover å komme med tilbakemeldinger om de ulike sigarene, men i og med at jeg kun røyker utendørs kan det ta litt tid. Jeg synes imidlertid at Fidelios kommentarer se så fine at jeg ville dele dem med dere andre som har vist interesse for sigarer.
Stor takk til Fidelio for hans hjelpsomhet og gode råd!