Snickers-is
Bransjeaktør
Vertikalt vil ikke bli veldig ulikt horisontalt i og med at driverne sitter såpass tett og den nederste deles relativt lavt. En ørliten begrensning av vertikal spredning i mellomtonen vil være der.
Hei, jeg har ikke gjort noen ny forvrengningsmåling av preproduksjonshøyttalerne, men det er delt forvrengningsdata av prototypen ved 96dB tidligere i tråden: https://hifisentralen.no/forumet/th...-prototype-utviklingstråd.101031/post-3241649@SigbergAudio Hvordan ser det ut med forvrengning?
For det er jo akkurat det dette handler om. Dette er noe helt annet enn en stativhøyttaler. Dette er en del av en mye større høyttaler.Glem alt du trodde du visste om stativhøyttalere!
Tusen takk for hyggelige ord - det setter jeg stor pris på!Jeg også gratulerer Sigberg Audio! Og roser samtidig opplegget rundt produktene - både gründerens eget engasjement (og personlige væremåte) innenfor et område som åpenbart også interesserer han personlig - samt en særdeles komplett, informativ og ryddig nettside.
Summen av alt dette gir tillit. Selv om jeg personlig sliter med å forstå at subbene kan by på topp lydkvalitet i så utrolig små kabinetter (til tross for "det og det"), men jeg fanger jo opp at så vel hi-fi anmeldere som publikum mener det låter bra.
En annen ting jeg ikke klarer la være å nevne er viktigheten av produktene denne "basseren" fokuserer på, som samen med designet "plass til'n under sofa'n" umulig kan bety "bass-nekt i finstua" - for god bass løfter absolutt alt og må oppleves av den enkelte for å forstå/høre viktigheten av det - bassta!
Vet ikke hvor mange jeg har snakket med, opp gjennom, som hevder; "bassen er da ikke så viktig..." Helt til de får en god opplevelse av hva grunnmuren i musikken betyr for resten av lydbildet.
Jøssameg & not badTillater meg å paste inn følgende fra en i England som har kjøpt to stk Inkognito 12" til sine DutchDutch 8C:
" (..)these are in a different league to the old subs and I’ve not heard bass this good in any speaker system I’ve heard to date"
Han deler subbene på 150hz mot Dutch.
Neinei, da har du misforstått hva vi gjør med EQ. Det legges ikke inn boost/pukkel i bassen, det brukes EQ for å kompensere for lite kabinett, for å gjenopprette flat frekvensrespons så langt ned i frekvens at room gain kan ta over og sikre flat respons enda litt lenger innendørs. Resultatet er det stikk motsatte av en-tone bass og partypukkel.Jøssameg & not bad
Får jeg spørre deg om noe; dette med slik bruk av EQ og små kabinetter, vil ikke det gå litt ut over "klang" og blir det like "tørt & rent" lydbilde?
Bass, jeg mener man skal tydelig høre forskjell på de forskjellige kontrabasser, alt for mange i markedet byr på entone-bass...
Neida, jeg missforstår ikke, lurer bare (fortsatt) på om det å EQ ikke har sin «medaljens bakside» i form av ikke så god lyd som den størrelse kabinett driveren egentlig skulle hatt?Neinei, da har du misforstått hva vi gjør med EQ. Det legges ikke inn boost/pukkel i bassen, det brukes EQ for å kompensere for lite kabinett, for å gjenopprette flat frekvensrespons så langt ned i frekvens at room gain kan ta over og sikre flat respons enda litt lenger innendørs. Resultatet er det stikk motsatte av en-tone bass og partypukkel.
Såvidt vi har kommet fram til er svaret nei.Neida, jeg missforstår ikke, lurer bare (fortsatt) på om det å EQ ikke har sin «medaljens bakside» i form av ikke så god lyd som den størrelse kabinett driveren egentlig skulle hatt?
Ikke det jeg spurte om - det jeg spurte han om svarte han nei til - selvbyggernes større kabinetter ikke har med dette ikke noe for seg@MusicBear - Prøv deg frem og se om du kommer til et annet resultat enn proffene.
Når man holder på med DIY så kan man bruke større kabinetter og tilpasse anlegget etter rommet, slik er det neppe at kundegruppen til slike anlegg som SigbergAudio har, kan.
Føler jeg får "re-korrigere" meg selv litt, på den måten at en "kjent meddebattant" her på forumet har satt meg grundig inn i produktene til Sigberg Audio.Ikke det jeg spurte om - det jeg spurte han om svarte han nei til - selvbyggernes større kabinetter ikke har med dette ikke noe for seg
Uansett; meget imponert over hva disse små subbene yter, dvs. ikke hørt de selv så derfor basert på de mange omtaler jeg har lest om det.
Tusen takk! Vi deler både fordi det er gøy å dele, fordi vi håper det er interessant og potensielt lærerikt og selvsagt også for å bygge tillit til at det er gjennomarbeidede produkter - så det er hyggelig å høre at det fungerer. Vi jobber med å få til en test/anmeldelse snart også, i tillegg til at vi innenfor hva som er mulig av koronarestriksjoner også tilbyr de som ønsker å komme innom for å høre - slik at det blir mulig å få delt inntrykk fra litt mer uavhengige kilder også.Det som for meg er forbilledlig er åpenheten om prosessen fram til ferdig produkt. Høyttaleren måles, diskuteres og forbedres. En slik transparens er tillitvekkende, det samme gjelder fravær av "snake-oil og magi" i form av edle metaller og kryogenbehandling. Gratulerer og lykke til
Har et gammelt vater jeg skulle hatt justert, dersom du også tar på deg såntDet er ikke sikkert det ender slik fordi det er ikke sikkert at det er optimalt i sum når man ser på den totale spredningskarakteristikken, men det sier noe om presisjonen på justeringene nå.
Vis vedlegget 717777
Alle liker da taco?Nå kjenner jeg at jeg gleder meg til fredag......
Og det er IKKE fordi det er taco på menyen
Takk, vi kan sikkert få sendt over et par høyttalere pluss en sub på et tidspunkt, når vi har noe å sende det i! Jeg skal avgårde til vår lokale emballasjepartner for å få designet emballasje til SBS.1 og 10D subben i dag.Gratulerer!
Denne "glasnosten" over produktutviklinga har vore interessant å lese, og vil ganske sikkert vere den beste marknadsføringa ein kan tenke seg ovanfor eit seriøst publikum. Ein får sjølvsagt lyst til å høyre desse høgtalarane etter all denne lesnaden. På eitt eller anna tidspunkt skal det gjerast forsøk på prøve dei også i Audiophile-samanheng.
sa vel ALDRI at jeg ikke liker det??Alle liker da taco?
Gåkke an å ikke like taco.
Dersom dere «gamleguttaboys» i Audiophile.no tåler litt skryt; de av oss andre som også har levd en stund på denne planeten setter stor pris på at dere fortsatt gidder å bedrive med omtaler og tester.Det hadde vore svært interessant. Berre ta kontakt når det er aktuelt.
Det her må være noe av det ærligste, mest oppriktige og beste jeg har hørt fra en leverandør av utstyr på så lenge jeg kan huske. Og jeg husker helt tilbake hvor mye jeg fikk i konfirmasjonsgave; kr. 760 som på krona var det en Tandberg TP41 kostet den gangen, og med det startet interessen oppJeg kan jo være åpen om at målinger ikke alltid er veien til nirvana heller. Denne siste konfigen som jeg delte veldig flotte kurver av i går, funket rett og slett ikke. Jeg har vært utendørs to kvelder på rad og kun målt for å få ryddet så mye som mulig opp i kurvene, men da jeg endelig fikk satt meg ned og lyttet så hadde lydbildet lukket seg helt. Vet ikke akkurat hva som gikk galt, har gjort for mange endringer siden sist.
Så det var rett og slett bare å slette den jeg jobbet frem de siste par dagene, og gå tilbake til forrige konfig. Den er jeg veldig fornøyd med lydmessig, jobbet egentlig bare videre for å "pynte" på kurvene. Så det er mulig det er denne som er "the one", vi får se.
Det hjelper med andre ord hverken bare å måle eller bare å lytte.