Ble såpass inspirert at jeg tror jeg går for dykksag og Domino fra Axminster. Mye billigere enn pris jeg nettopp har fått på Motek med firmarabatt (Dersom noen er interessert: Som privatperson fikk jeg automatisk ca 15% rabatt ved registrering i nettbutikken til Motek, dvs de veiledende prisene er selvfølgelig bare tull. Noe overrasket over at en kamerat med firmarabatt kun har ca 12 % ytterligere rabatt.)
Noen som vet om det er mulig å bestille støvsuger med norsk støpsel fra UK?
Bare å sjekke med Axminster, de gangene jeg var i kontakt med de for noen år siden var de temmelig serviceinnstilte i alle fall. Jeg tror det er ganske lett å bytte, ellers er det en ganske smal sak å ha et adapter stående permanent i, i alle fall så lenge den ikke brukes i regnvær.
Vær oppmerksom på at enkelte ting fra Festool kommer med fast strømledning (muligens de har endret, det er noen år siden jeg kjøpte...) jeg bestillte Domino, 65mm høvelen, slipemaskinen som heter 400-ett-eller-annet (firkantet kloss) og den håndoverfresen som heter 1400 fra Axminster. Av disse var det kun høvelen som hadde fastmontert stikkontakt. Forsåvidt en liten sak så sjelden som jeg bruker de, jeg har bare et adapter liggende i kofferten så slipper jeg å lete etter det. Kunne selvsagt bare klippet ledningen og montert et annet støpsel, men har ikke giddet.
Basert på min erfaring varierer det en del hvor "off" Motek er på priser. Jeg bad om et tilbud på Rotex 150 og Rotex 90, da fikk jeg en pris som var under tusenlappen dyrere enn Axminster for begge to samlet. Da var det greit med levering samme dag siden jeg trengt de ganske kjapt. Den mest brutale prisfoskjellen er på Domino og dykksagen. Mistenker at det er fordi "alle" snekkere skal ha dykksag og det ikke finnes noen alternativer til Domino så de kan ta seg godt betalt for de. I gamle dager hadde Motek også en del kampanjer på Festool, da var prisene helt ok, men har ikke sett så mye av det siden. Får fortsatt kundeavisene deres, men titter ikke i de så ofte da jeg ikke skal kjøpe noe.
Jeg har handlet fra Axminster mange ganger og aldri noe tull. Det var kjapp levering på døren, da jeg betillte brukte de TNT som speditør og de tok kun 100 kroner i gebyr for å ordne innmomsing til Norge. Axminster trekker fra britisk mva når du velger levering til utlandet. Igjen - ta forbehold om at det er noen år siden jeg handlet derfra så hvordan det er med ting og sending nå vet jeg ikke så mye om. Da jeg fulgte med var refrenget at de var litt dyrere enn mtmc.co.uk men MYE kjappere på levering.
Vær litt forsikting med støvsuger, det kan fort bli ganske dyr frakt pga vekt og volum - esken er rimelig stor. Jeg kjøpte den ene støvsugeren hos Motek på kampaje sammen med Kapex + stativ, da var prisen ganske grei. Den andre støvsugeren kjøpte jeg brukt fra en snekker som la ned butikken, fikk støvsuger med tømbar pose + dykksak, 2 140cm skinner og et ekstra sagblad for 6000 kroner som må sies å være en svært god deal.
For tilbehør og slikt var USA suverent billigst da jeg handlet, men dollarkursen gjør det nok mindre attraktivt nå. Jeg har stort sett handlet herfra i USA og tatt det med Jetcarrier. Kan spare en liten formue på ting som sandpapir, batteridriller osv
http://www.bobmarinosbesttools.com/