Siste platekjøp.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.063
    Black Sabbath (første skiva SMRCD031, 2004 Sanctuary Records) – herlig frisk råhet fra sultne unge herrer fra forna dager. Smått utrolig at dette albumet allerede er 40 år gammlet. En perlerad med gammel «djevel» musikk kommer ut av høyttalerne. Her er «begynnelsen» på «Heavy metal». Den er ikke så glamorøs som dagens dugfriske utgaver av genren, men det holder i lange baner for meg. ANBEFALES

Brian Bromberg – IT IS WHAT IT IS (Artistry Music 7019, 2009) – det skal innrømmes at denne skiva er helt på grensen funky for en gammel progrocker, men dæven som det svinger. Ja t.o.m gamle gladpackfolie membraner svinger og groover så det er en fryd. BB har et fast grep om el-bassen, og har fler enn et par triks opp i ermet. Åpningssporet er en munnfull for de fleste anlegg, ja kanskje mer, og vil uvegerlig skille skitt fra kanelen i grøten. Når BB durer avgårde med gode gamle B-52s Love Shack allerede på spor 2 er det bare å finne frem "basshue" parykken og luftbassen, og la det stå til. Her settes anlegget på saftige prøver med dynamiske utsving som starter og stopper hurtig, samt krever godt med «pulver» av forsterkeren din. Det kan bli någet sviskete her og der, men det overlever du ved å trykke next :rolleyes:

BIG BLUE BALL (Real World Records 2008) – jøss, her har Peter Gabriel & friends sittet og mekket sammen et “world music” album i 18 år som har gått under radaren min. «Shame on me!». Det er godt nissen kom med den til jul. Låt materialet er variert, hvorav PG synger på 2 av 11 låter. Videre er eksempelvis Natcha Atlas for min del sjelden feil (tiden hun var sammen med Transglobal Underground på 90-tallet bød på spennende lyd- og vokal kollasjer, dog krevende), og hennes bidrag Habibe står absolutt til troende. Skjæringspunktet mellom de mange musikalske kulturer som bidrar på kryss og tvers kunne fort ha gått på tryne, men ikke i PGs studio. ANBEFALES

Deathprod – morals and dogma (Rune Grammofon, RCD 2035, 2004) – for de av oss som tåler ekte tung, svevende electronica med perler som “orgone donor” og “cloudchamber”. Dette er ikke for sarte sjeler på jakt etter rytmisk forståelig electronica lett forkledd i techno drakt. I samme åndedrag må nevnes samarbeidet mellom Biosphere og Deathprod – Nordheim transformed. Liker du dette så skal du sjekke ut Terje Winthers soloalbum, og ikke minst bandet hans WintherStormer. Her snakker vi Berlinskolen, men se det var på siden av Deathprod.

Ulrich Drechsler Quartet – Humans & Places (Cracked Anegg Records, LC 09587, 2006) – dette er ei sjæss skive som har smøget seg så til de grader inn i øregangene, og blitt der. Bass clarinet er kult. Lydlandskapene er nedpå, dvelende og vakkert. De varer og setter seg, og det må vel være et kvalitetsstempel. Jeg digger`n jaffal! ANBEFALES

Eivôr Pàlsdottir – Trøllabundin (Cape Records DR CD PECD 114/121013, 2005) – her må far jobbe litt med å holde styr (tritt med) på alven sin og Danmarks Radio orkester. Og det går jo ikke. Mye av musikken er kjent, men jeg finner det å være mer spennende med den vakre alvefrøkna alene eller et "vanlig" band i ryggen. Dog har skiva så absolutt sine øyeblikk, og med innlevelse på morsmålet drar hun raskt avgårde med hjertet mitt. Men i forhold til Live skiva er det noen hakk ned, og Larva går vi forbi i stillhet. Hun har jo kapasitet til å fylle mye større rom….

Eivôr Pàlsdottir – Room (tutl records SHD145, 2012) – og der var hun for meg tilbake. Allerede første låt »Green garden» etterlater meg lettere satt ut med tårer i øyekroken. Hva i all verden er det denne alven gjør med meg? Hun treffer meg midt i hjerterota, gang på gang. På dette albumet byr hun atter på sin stemmeprakt med en slik inderlighet at hun i mine ører synger fletta av sine musikalske medsøstre «any day». Det er krystallklart, dynamisk, kraftfullt og med en timing det bare er å bøye seg i støvet for. Noen bare har det, og noen må jo ha det! Jeg synes Room fremstår mer helstøpt enn Larva. Mitt eksemplar er overtatt fra de Gismoske samlinger (tussssen takk :cool:), og jeg er Trøllabundin, henført og evig fortapt i henne. Mine varmeste anbefalinger.

Donald Fagen – Sunken Condos (Reprise records 9362-49478-7, 2012) – “long time, no see”. Nyyyydelig cover art i mine øyne, men hva har vi inni? Jepp, yber cool sleazy american west coast music. Lite nytt, same old, same old? Har det skjedd noe siden Nightfly, tjaaaaa…dog verdt å lytte på nå og da. Jeg fikk mitt eksemplar, men hadde nok ikke kjøpt den etter en lytt. Meg om det!

Buddy Guy – Living Proof (Sony Music, JIVE Records 88697802212, 2010) – her er det bare å gå ned på alle 4, og vende seg ærbødig mot Herr “74 years young” (I år blir han 77????). Dette er mannen som inspirerte Jimi Hendrix, og det HØRES. Her blir man «skutt rett ned» av den ene soloen råere enn den andre, og når du trudde Gammer`n ikke hadde mer på lager, tok du helt feil. Jeg glemmer aldri scenen i filmen Stripped som Martin Scorsese laget med Rolling Stones. Buddy Guy entrer scenen som gjest, og med 3 riff har han «blåst» Keith og Ron av scenen i all vennskapelighet. Keith blir tydelig fylt med ærefrykt i det han sanser hvilken formidabel «guitarslinger» som smilende har entret deres scene. Morsomt. Buddy Guy er en briljant gitarist som ennå har STOR kraft, og mye på hjertet. Han krever din oppmerksomhet, hvilket er helt greit. Dette er en må ha skive for bluesfans. ANBEFALES

In the Country – sounds and sights (rune grammofon RCD 2113, 2011) – jeg var så heldig å være på en fantastisk konsert med disse gutta for første gang i fjor høst, og ble fan på stedet. Morten Qvenild er en underfundig humoristisk og lun fyr. Det er bare så knall å se folk leve seg så inn i musikken sin. Denne skiva skuffet meg ikke. Jazz møter litt elecronica, ristes sammen og tilsettes litt norsk Countryside. Jeg finner dem å være lyriske, dvelende, groovy og skramlete, gjerne i samme stykket/låten.
    Pål Hauskens delikate trommer, og Roger Arntzens stødige bass spill iblandet Andreas Mjøs vibrafon og gitar setter kulissen for en intenst arbeidende Morten Qvenild på piano. Gutta er godt samspilte, og særs likandes for en kar som meg. ANBEFALES

Rebekka Karijord – We Become Ourselves (Sony Music, LC00316, 88725445502, 2012) – det er så sant som det er sagt (tenker på tittelen :rolleyes:). Voksen knirkepop fra nok en flott dame. Rebekka Karijord serverer ikke popsvisker, men skriver seriøse tekster hvor der ligger meninger og observasjoner bak fra livets mange fasetter og skygger. Tekstene ledsages av toner fra kjente og ukjente instrumenter og lydkilder, noe som gjør lyttingen spennende. For meg går det en rød tråd tilbake til Neophyte fra 2003 utgitt på KKV (FXCD 268). Som kuriosa kan her nevnes at på sistnevnte album var hun i gruva på Spro ute på Nesodden og tok opp lydene av vann som rislet, og dråper som traff vannflaten i vannbassenget. Dette samplet hun, og laget kule lydkollasjer av. En dame som krever din oppmerksomhet. Anbefales.

Manu Katchè – IV (ECM records ECM 2284, 2012) – den store lille mannen med stikkene har noe han vil ha sagt, og har dratt med seg Nils Petter Molvær, Tore Brunborg og Jim Watson. Tja, dette spruter ikke akkurat, men lyrisk, pent og pyntelig. Dog absolutt hørbart, men skiva Neighborhood fenger meg mer. For ikke å snakke om hva han har gjort sammen med Jan Garbarek og Peter Gabriel. Nuvel, rett i fella gikk jeg, og spilletid får den i ny og ne.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Handlet en brukt samle vinyl av det nederlandske prog rock bandet Focus. Hocus Pocus er en konge sang.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Endelig! Vinylen er her!

3LP Boks bestilt!

Led Zeppelin - Celebration Day

Har tro på godlyd fra Zeppelin denne gangen. Half speed mastered og alskens. ;)

Sist redigert:

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Disse 3 platene dukket opp i posten i går: Shit City, Jo Jo Gunne og Velvet Underground.

IMG_1080.jpg

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    [h=1]JEFF WAYNES WAR OF THE WORLDS - DBLE LP WITH BOOKLET 1978 VINYL[/h]

Kjøpt i dag på nett og er vel i hus om ei uke eller så.

Hørte denne først ca 1980

Kjøpte den på cd for noen år siden - og måtte ha den på vinyl også.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Jeg handlet den nye til Nick Cave på vinyl i dag. Jeg har lest at noen her inne på sentralen er skuffet, men jeg synes den er bra jeg.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Og om Nick Cave blir litt kjedelig kan jeg alltids høre på Tomahawk - Oddfelleows som ble handlet i samme slengen. Jeg ser at Nick Cave har et noe bedre cover...

D

Danke

Gjest
    Hadde egentlig bare tenkt til å kjøpe en billig CD, men fant nå denne i hylla, og da ble det for fristende å bestille fra nett.

Tankerop av Gunnhild Sundli. Fantastisk stemme.

Takk for tips jeg fikk.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    push_cave.jpg

Kjøpte Cave på Garden lørdag, Vinyl selvsagt. Bra musikk og flott lyd.

Anbefales.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Fant denne på vinyl i dag. Original US-pressing. Jippi!

220px-On_the_Beach_-_Neil_Young.jpg

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Gikk en tur i Bergen i ettermiddag og sannelig fulgte ikke de her med meg tilbake.:cool:

IMG_1083.jpg

Skal ta meg en spasertur i morgen også, kanskje noen vil være med tilbake da og.;)

D

Danke

Gjest
    Fikk tak i Alice in Chains Jar of flies fra Platekompagniet idag. Det er en veldig god skive og har mange gode låter på lager, dersom man også liker Unplugged skiva deres så anbefaler jeg denne også...

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Nye cd-plater i dag ;

Brian Eno & Sigur Ros

James McMurtry

Night Beds & Fleetwood Mac

mvh. s,

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Etter noen øl på Apollon i ettermiddag ser det slik ut på hotellsengen nå.:cool:

IMG_1101.jpg

og den Bruno Mars platen var det damens valg.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    P.K kjører 20 prosent avslag på vinyl nå om dagen.Et bra tilbud til oss platejunkier som bor langt opp i steinrøysa,milevis fra nærmeste platesjappe,

Følgende lp'er er innkjøpt :

Big Black,Black Flag & Dinasour jr.

Husker Du,The War On Drugs & The Beatles

Bonnie Prince Billy,Neu ! & Pixies

Someone Still Loves Boris Jeltsin,Stephen Stills & The Besnard Lakes

Veronica Falls,Unknown Mortal Orchestra & Steve Earle

Sugarfoot,Little Hands Of Asphalt & Eurythmics

Nytt på cd her i dag er også :

Pricilla Ahn,Emmylou Harris And Rodney Crowell & The Foals

mvh. s,

Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Etter noen øl på Apollon i ettermiddag ser det slik ut på hotellsengen nå.:cool:

Vis vedlegget 184903
    og den Bruno Mars platen var det damens valg.
    Er litt skumelt det med at de har begynt å selge øl på platebutikken...
    Det var kult før i tiden på Apollon også.Da kunne man gå rundt hjørnet og kjøpe en kaffi for en femmer på Garage,ta den med inn,og sette seg ved disken der det var et askebeger på størrelse med en bilfelg.En svunnen tid,men nå har altså Engelen fått sjenkerett.Satser på å stikke hodet innom der neste gang jeg er i Bergen,

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Dagens forsendelse :

Catlin Rose,Camper Van Bethowen & Alkaline Trio

Boil,The Editors & Natasja

Taxi Taxi !,The Wrecking Queens & Underwater Sleeping Society

I Was A Teenage Satan Worshipper,Kristina Weeler & Riverside

Alt på cd unntatt Riverside som er på lp.

mvh. s,

M

musicus

Gjest
    Kompletering av samlingen...

51pw77x3TGL._AA160_.jpg

31RVFADGB7L._AA160_.jpg

61Pa5hLpn3L._AA160_.jpg

såer det kun to album som mangler på å ha hele studiokatalogen hans i heimen...

mvh

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Susanne Sundfør.jpeg

Litt seint ute, men det får ikke hjelpe. Susanne Sundfør en av få norske artister med internasjonalt format.

Geir_H

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Antall liker
    77
    Denne kom i postkassa i dag fra Elusive Disc.
    Thin LiZZy´s Black Rose.(SHM SACD)
    IMG_1707.JPG

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Eva cassidy på vinyl er jo sjeldne greier, så når denne nå kommer ut på 2x180g så var det greit å legge inn bestilling. Denne blir fine til de sene nattetimer.

Vedlegg

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    441
    Sted
    Oslo
    CDON kjører kampanje nå i mars. Kjøpte Rolling Stones vinylboksen Grrr greatest hits 50 tracks for 699. Satt ned fra kr 999. I tillegg fikk jeg på epost en rabattkode for fri frakt også.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Trodde jeg hadde kjøpt den nye BigBang på vinyl i dag, men nå når jeg ser på coveret står det at det er CD versjonen jeg har kjøpt, men at det følger med en 180g vinyl. Shit happens! :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn