Mulig det er et sidespor i støy-diskusjonen, men rørforsterkere(for eksempel) blir ofte beskyldt for å legge til behagelig støy og dynamikk som ikke finnes i innspillingen.
Som
@Audiophile-Arve nevnte litt ovenfor, støy er uønsket støy. Om det legges på støy ved harmoniske som man liker, er det da støy?
Støy i elektronikken er egentlig definert som uønsket den også, eller ukjent for å være mer spesifikk. De harmoniske med THD etc. er kjente faktorer, det samme gjelder masse annet man på folkemunnet kaller støy. I elektronikken så er THD en kjent faktor og målt og skrevet ned og opplest, og er derfor ikke pr.def støy i elektronikken.
SNR (signal to noise ratio) er det man må se litt nærmere på når det gjelder støy, denne sammen med gain som
@Snickers-is snakker om kan være svært ødeleggende for lyden og føre til hiss i diskant etc.
Rørforsterkere har endel THD, det har lite å si men SNR kan være et stort problem med rør da rør kan være smådefekt (mikrofoniske rør, slitne rør som har andre verdier enn når det var nytt og sikkert må justeres på bias, bytte til andre rør så tilbake til bias, kanskje en trafo som durer sammen med mikroskopiske rør etcetc.) eller kretsen litt halvdårlig utviklet også har man gain i flere steg der også sammen med bias og flere feilkilder som kan generere støy, luftbåren støy er også en større mulighet på rør da elektronikk kan fungere som en antenne (man kan faktisk ta inn radiokanaler fra utlandet, det har jeg gjort selv på en rør-amp sammen med en boost-pedal og hørte noe spansk fiesta tror jeg i høyttaleren når jeg skrudde opp volumet) så skjerm er jo litt viktig for å unngå dette der har transistorer en liten fordel da det er mer integrerte kretser som motstår luftbåren støy litt bedre pga. Designet og mindre (åpne) kretser.
Om elektronikken støyer med enkelte kabler og ikke andre, da bør man hive de kablene som lager støyen. Det er sånn typisk lakris kabler med dårlig isolasjon imellom lederne, der kanalene blandes inn i hverandre og dermed lager støy. Gode kabler trenger ikke å være dyre, men såklart koster jo isolasjon og kobber litt etter kg pris, så kvalitet koster litt mer enn lakrisk kablene koster. Men ikke veldig mye mer.