Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    Jeg ser for meg Magnus Carlsen spille VM-match på Telenor Arena en gang i framtiden, med åpningstale av Statsministeren og direkte overføring på TV. Da kan du, nb, løfte barnebarnet ditt opp på fanget og si "Jeg har fulgt Magnus på Hifisentralen fra han var 16 år".
    ;)

Vi får se hvor lenge den overveldende interessen for fotball på meget lavt nivå vedvarer...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    Dakars Kramnik: En gang forgudet verdensmester, nå mobbeoffer på internett, med kallenavnet "Drawnik" fordi han spiller så ofte remis. Det er de unge agressive spillerne, de som tar sjangser, som er i vinden nå. Det går nedover med gamle guder. Kramnik er kanskje over middagshøyden nå? Kone, unger og en slem kronisk sykdom krever sitt.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    Er det Naiditsch som står for rundens bombe? Klarer han å spille hjem dette sluttspillet her :eek:

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    En sjelden kombinasjon av Boffens favorittartist og favorittspill:

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    Flere overraskende friske og underholdene partier i Jermuk om dagen. Aronian går som en jo-jo opp og ned på resultatlista. Briljerer ene dagen, bukker den andre. Sliter han med hjemmefavorittstemplet? Dette er jo en særdels viktig turnering både for han, Leko og Ivanchuk mht eventuell deltagelse i 10-manns VM-kandidat turneringen. Magnus hadde vel såpass Elo-forsprang pr juli at de ikke rekker å slå han sammenlagt innen årets utgang. Magnus holder fortsatt 3. plassen pr dato.

Magnus må virkelig skjerpe seg i de 2 siste turneringene i år, for å safe plassen i 10-manns turneringen. Det må vel være hans overordnede mål nå.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette er en olympiade på norsk jord som jeg støtter fullt ut. Avhengig av været er de heller ikke!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    Inarkiev har bare 17 minutter på 13 trekk, nå i sisterunden. Står han i mot Aronian her tro? Aronian kommer nok til å presse alt hva han kan for å vinne på hjemmebane og for å sikre seg GP seier.

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.634
    ;D ;D ;D

Du går Geelmuyden og Kiese en høy gang pedal!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    RUSSISK DISIPLIN

Gary Kasparov er altså Magnus sin nye sjakktrener. Kasparov er kjent for sine perfeksjonistiske sjakkholdning, med ekstremt metodiske treningsvaner og lange økter. Magnus er selv ingen unnasluntrer, med anslagsvis 10,000 treningstimer under beltet (iflg en artikkel i DN for litt siden). Men han må nok gire seg opp ett hakk eller to når han nå skriver seg inn ved den russiske sjakkskole.

Kasparov er direkte etterfølger av den legendariske Mikhail Botvinnik, grunnlegeren av den "Russiske Sjakkskole".

Botvinnik la standarden for kompromissløse sjakkstudier. Les den interessante artikkelen om Botvinnik her:
    Highly disciplined, Mr. Botvinnik trained for major matches by walking several miles a day and practicing in a hot room with a radio playing loudly and a partner blowing smoke in his face.
    "Some experts say my principal strength is my zest, my aggressiveness," he once said. "I think it's my scientific training, the logic of a scientist's search for truth."

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Kasparov var/er brilliant, Botvinnik var vel den mest kjedelige mester noensinne.

Bronstein, Tal = King Crimson, Pink Floyd, Beatles
    Keres, Spassky,Korchnoi = R.E.M, Smiths, The The
    Smyslov = Queen, Stones
    Petrosian= Dire Straits
    Botvinnik = Septimus

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Tal.

" People used "to go to Tal", just the way they went to the concerts of popular actors. For many years Tal came to Moscow in summer to play in the open blitz championship in the Sokolniki Park. I cannot even describe the pandemonium in this Moscow's oldest park around Tal's chess table. The younger chess fans climbed up the trees to watch Tal's games from above! "

http://www.chessbase.com/columns/column.asp?pid=134

[Event "Russia"]
    [Site "Match, Moscow (6)"]
    [Date "1960.01.07"]
    [Result "0-1"]
    [White "Mikhail Botvinnik"]
    [Black "Mikhail Tal"]

1.c4 Nf6 2.Nf3 g6 3.g3 Bg7 4.Bg2 O-O 5.d4 d6 6.Nc3 Nbd7 7.O-O
    e5 8.e4 c6 9.h3 Qb6 10.d5 cxd5 11.cxd5 Nc5 12.Ne1 Bd7 13.Nd3
    Nxd3 14.Qxd3 Rfc8 15.Rb1 Nh5 16.Be3 Qb4 17.Qe2 Rc4 18.Rfc1
    Rac8 19.Kh2 f5 20.exf5 Bxf5 21.Ra1 Nf4 22.gxf4 exf4 23.Bd2
    Qxb2 24.Rab1 f3 25.Rxb2 fxe2 26.Rb3 Rd4 27.Be1 Be5+ 28.Kg1 Bf4
    29.Nxe2 Rxc1 30.Nxd4 Rxe1+ 31.Bf1 Be4 32.Ne2 Be5 33.f4 Bf6
    34.Rxb7 Bxd5 35.Rc7 Bxa2 36.Rxa7 Bc4 37.Ra8+ Kf7 38.Ra7+ Ke6
    39.Ra3 d5 40.Kf2 Bh4+ 41.Kg2 Kd6 42.Ng3 Bxg3 43.Bxc4 dxc4
    44.Kxg3 Kd5 45.Ra7 c3 46.Rc7 Kd4 47.Rd7+ 0-1

As Tal reputedly told a young Kasparov once, "First you make the sacrifice, then you calculate!" And you also cash in psychologically on your fearsome reputation!

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    Ja, mye mediafokus på Magnus denne uken. Måtte for en gang skyld ut og kjøpe lørdags-VG i dag med stort portrettintervju i magasinet.

Han går høyt ut på banen nå. Indirekte sies det at han skal dra fra både Aronian, Topalov, Kramnik og Anand innen utgangen av 2010!
    Aronian storspiller om dagen. Topalov er i sitt livs form. Kramnik gav Magnus juling i siste paritet. Og Anand knuste Kramnik i sist VM-match.
    At Magnus skal parkere disse gutta på kort tid, er veeeldig ambisiøst.

Mulig at dette er en del av "treningen" med Kasparov. Å bygge opp Magnus sin selvtillit. Kasparov selv var vel kjent for å være en skikkelig hauk.
    Ellers tipper jeg det er et ledd i sponsorarbeidet. I samråd med bakspillere og rådgivere, så er det lagt opp en strategi for å "blåse opp" Magnus maksimalt for å få en stor sponsorkontrakt på plass snarest mulig.

Magnus selv virker som beskjedenheten selv. I følge portrettintervjuet i VG, så ser han til og med ned i bakken når han håndhilser på fremmede.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK – Turneringsbulletenger, Magnus Carlsen m.m.

Kasparov - Karpov matchen er igang.
    2 hurtigsjakkpartier i kveld og 2 i morgen kveld.
    Torsdag spilles lynsjakk.

Følg med live her NÅ: http://www.chessok.com/broadcast/?key=KK1.pgn&game=0

Karpov soset bort all tiden sin og tapte på tid allerede i midtspillet i en ellers lik stilling. Dårlig start på matchen...

2. parti begynner snart. Følg denne linken her: http://www.chessok.com/broadcast/?key=KK2.pgn&game=0

Knusende seier til Kasparov i 2. runden!

Bemerk web-cam adressen til høyre i kommentarfeltet på Playchess. Det har vært noe kødd med den offisielle overføringen. Kanskje denne linken kan brukes i morgen? Verdt et forsøk.

LINK: http://ams01.egihosting.com/11831

EDIT: http://www.gva.es/ajedrez/ei_ajedrez_en.htm]Her er muligens en bedre link: http://www.gva.es/ajedrez/ei_ajedrez_en.htm[/url]

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Fatter ikke hvorfor Karpov spiller denne matchen, han er sjanseløs mot kaspi
    som nok kunne ha gjort comeback og blitt blandt de beste om han hadde giddet.

N

nb

Gjest
    Hobbynerd som jeg er, har jeg lest litt om sjakkprogrammer og det ser ut som det er Rybka som gjelder for tiden. Fra Wikipedia:
    <i>
    Rybka 2.2n2 (which is available as a free download) <b>has been rated at 3110 Elo </b> on 4 CPU's, and Rybka 3 is approximately 100 Elo stronger than 2.2n2. Current versions of Rybka use multiple processors, yielding an estimated increase of 50 Elo per doubling of processors.

On September 26, 2008, the latest SSDF rating list was released, with Deep Rybka 3 in first place in the rankings with a rating of 3238.

Rybka's evaluation is considered one of its main advantages over rival programs.

Rybka's efficient design as a bitboard engine lends it an extra 60% processing efficiency when run in 64-bit mode, yielding approximately 40 additional Elo rating points.
    </i>

Dvs at ikke en gang siste versjon av programmet kjørt på en PC med ooompf ala noe de flest har på kontorpulten hjemme. Og likevel en Rating på 3110, med 100 til i neste versjon + at man kan få 50 Elo til pr. CPU-core.

Betyr dette at selv de aller beste spillerene nå vil få grisebank av dette programmet, eller forholder ting seg litt annerledes i praksis? Rybka har en challenge hvor data'en stiller med betydelige handicap (dataen spiller med sort hver gang, har kun 3 trekk dyp åpningsbok og en del annet jeg ikke husker), men likevel er dataen forventet å vinne ganske greit mot stormestere.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    Ja Rybka og disse andre gode sjakkprogrammene er helt råe. I kombinasjon med en moderne PC så er det ingen mennesker som klarer å vinne et vanlig parti mot slike.
    De beste spillerne klarer vel å holde til remis noen ganger, tipper jeg. (Ved å velge avbyttervarianter).

Fremdeles kan det være stillingstyper hvor mennesker foretar bedre vurderinger av enkelttrekk, men det holder ikke til et langt og krevende parti mot en "feilfri" computer.

På Playchess.com pleier de å arrangere kamper programmene imellom med veldig kort betenkningstid. Brikkene bare flyr rundt på brettet, før det ender i en spektakulær matt.
    Det blir litt sånn Terminator-aktig. Spooky.

--------

Rybka er en såkalt Engine. En analysemotor.
    I tillegg trenger du et brukergrensesnitt, såkalt GUI.
    Da kan du sitte og spille mot programmet, eller analysere stillinger som du setter opp.
    Det smarteste er å velge et GUI som er kompatibelt med PlayChess.com. De overfører nemlig de fleste turneringer og partier LIVE. Da får du automatisk trekkoverføring til din Engine.
    Et slikt GUI koster noen hundrelapper. Gjestemedlemskap på Playchess.com er gratis. Betaler du litt pr år, så får du utvidet funksjonalitet.
    Jeg synes PlayChess.com er et kanonbra tilbud til sjakkfans. Der kan du holde på med sjakk så mye du orker.
    Tor Nado bruker en lignende løsning med en konkurrerende engine Fritz, tror jeg.

Jeg bruker Rybka3 til (litt) trening, men mest som min private ekspertkommentator når jeg følger partiene til de store gutta i internasjonale turneringer.

----------

Magnus flyr vel til Kina i disse dager for å delta i en av årets tøffeste turneringer. Så det er bare å koble seg opp og benke seg til PC-skjermen fra og med mandag 28.9 til 10.10.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    Fatter ikke hvorfor Karpov spiller denne matchen, han er sjanseløs mot kaspi
    som nok kunne ha gjort comeback og blitt blandt de beste om han hadde giddet.
    Han trøster seg vel med at hele overskuddet går til et veldedig formål i FN regi.
    Det positive med at Kasparov er såvidt sterk, er at han blir en enda bedre læremester for Magnus. Onde tunger har antydet at Kasparov var gått ut på dato, men nå ser det ut som om pipa får en annen lyd.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    Runde 3: Karpov - Kasparov 1 - 0!

He-he, Karpov var vist ikke dau allikevel...

NB: Her ser du brukergrensesnittet når jeg kombinerer Rybka Engine med Playchess.com GUI.
    -Automatisk overføring av trekkene.
    -Løpende Rybka analyser.
    -Se på chaten til de store gutta.

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    N

nb

Gjest
    På en annen side er vel versjon 0.1 av enhver engine sterk nok for meg... men Rybka koster ikke allverden.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.835
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    nb skrev:
    Du trenger vel egentlig kun en playchess client for å følge med på partiene og spille.
    Pluss eventuelt en 'engine' av fritt valg for analyse. Rybka er vel den sterkeste for tiden.

http://www.chessbase.com/download/index.asp

http://www.fritzserver.org/PlayChessSetup.exe
    OBS!

Rybka kjører ikke i PlayChess uten videre. Det oppdaget jeg...
    Jeg måtte kjøpe ChessBase (et program fra PlayChess) for å kunne velge Rybka som engine. Jeg valgte en avansert Chessbase versjon, mulig man kan finne en enklere type. Spør dem

Rybka er fra en "annen leir" enn Playchess. Derfor er dette litt omstendelig.

Det smarte er kanskje å satse på FRITZ engine? Den er nesten like sterk som Rybka. (Dette blir forholdsvis akademisk, i hvertfall på ditt og mitt nivå).
    Med forbehold om at jeg har forstått rett, så er FRITZ en slags "hus-engine" for PlayChess som du kan implementere rett inn i en enkel PlayChess brukerkonto.

-Dette kan du sikkert lese om på hjemmesiden til PlayChess under FQA i nettbutikken deres.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vår venn Magnus er i Kina for tiden.

Der har han i løpet av 2 partier knust både Topalov og Leko.

Er det treningen med Kasparov som allerede har begynt å gi frukter?

http://www.dagbladet.no/2009/09/29/sport/sjakk/magnus_carlsen/8343672/

Se hele partiet mot Topalev her:

http://games.chessdom.com/nanjing/carlsen-topalov-2009-live

Kommentar fra Chessdom

38.Qxe3 Qa4
    39.Qxg5 Qxe4+
    40.Ka1 Re8 The timetrouble is over. The fastest way to win is 41.Rc1 but anyway Black is completely lost.
    41.Rc1 Topalov resigned as Carlsen totally outplayed him in this game. 1-0
    ;D

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    oddgeir skrev:

Vel, han har trent med kaspi i over et halvt år, dvs. før og under MTEL (bulgaria) og Dortmund tidligere iår.

Men det er først nå i det siste folk har blitt klar over at kaspi er involvert.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jøss - har en nordmann vunnet i brettspill?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Tor Nado skrev:
    oddgeir skrev:

Vel, han har trent med kaspi i over et halvt år, dvs. før og under MTEL (bulgaria) og Dortmund tidligere iår.

Joda, jeg er klar over det. Jeg lurte bare på om om man nå ser resultatet i form av økt spillstyrke.

Emigrant

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    0
    Sted
    Nederland
    oddgeir skrev:
    Tor Nado skrev:
    oddgeir skrev:

Joda, jeg er klar over det. Jeg lurte bare på om om man nå ser resultatet i form av økt spillstyrke.
    4.5 av 5 ved halvgått løp ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn