Fulgte Gustafsson/Svidler -- det ble for mye utenomsnakk på VG og NRK. Forsøkte meg på VGTV i siste parti, for å få nasjonalfølelsen inn, men der snakket de om Spikersuppa og å synge om bønder som feier over dronninga mens det nærmet seg en a-tempo konklusjon, så det hoppet jeg av.
Svidler og Gustafsson så mattmuligheten med Kh2 og vurderte om Carlsen kom til å våge å gå inn i den.
Svidler mente at det var usannsynlig, Carlsen hadde partiet sikret om dronningen gikk mellom med Dg3.
Han anså det kun hypotetisk at Carlsen skulle våge å gå inn i en variant der han også måtte vurdere konsekvensene av at løperen gikk mellom, med enten Lf8 eller Ld8, om Carlsen spilte Tc8+.
"Med så lite tid på klokken er det ikke mulig, han må kalkulere disse variantene, det går ikke. Han kommer til å spille Dg3. Om han spiller Tc8+, ja, da ... da blir jeg imponert."
Da Carlsen spilte Tc8 kom det tørt: "I'm impressed."
Det ville også vært matt med Lf8, men da i syv trekk.
Å avrunde en VM-match med et dronningoffer er høyere enn den våteste drøm en sjakkspiller kan forestille seg. (Stakkars Karjakin, det er hva som vil bli husket).