weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.816
Hvor mange er PU/arrest sammenlignet med dere?
Helt klart en sak for Oslo Vinylklubb!Finnes det ikke fagforening som kan ta tak i noe sånt? ...
Oslo Venaflow Klubb - vi setter det rett i armen! Tror nok ikke OVK er det rette verktøyet her, en slik gjeng snille og hyggelige filantroper har ingen ting det beintøffe hardbarkede machomiljøet vår venn jobber i!Helt klart en sak for Oslo Vinylklubb!Finnes det ikke fagforening som kan ta tak i noe sånt? ...
Skal da lønn under utdanning trekkes fra? Eller har alle "sammenlignbare" yrker og lønn under hele sin utdannelse?Synes forøvrig det blir mer enn vanlig snålt å sammenligne med advokatfullmektiger, trainees i kapitalflytterbransjen og denslags. Mange av disse ser sine første år i yrkeslivet som en forlengelse av en utdanning som til slutt gir uttelling i form av både tre- og fireganger'n av det jeg tjener. Det er en annen idrett. Vi ønsker oss en lønn som er til å leve av gjennom hele yrkeslivet, og en relativ plassering som henger i hop med det sammenlignbare yrker får.
De sammenlignbare yrkene har ikke utdannelse. Dermed går de rett i jobb med et lønnsnivå som ligger over vårt. Samtidig starter vi en utdanning som krever et år med langpendling for mange av oss, og deretter kan vi glede oss over et nytt år med langpendling for plikttjeneste. Så, 'lønna' har vi gjort opp for.Skal da lønn under utdanning trekkes fra? Eller har alle "sammenlignbare" yrker og lønn under hele sin utdannelse?Synes forøvrig det blir mer enn vanlig snålt å sammenligne med advokatfullmektiger, trainees i kapitalflytterbransjen og denslags. Mange av disse ser sine første år i yrkeslivet som en forlengelse av en utdanning som til slutt gir uttelling i form av både tre- og fireganger'n av det jeg tjener. Det er en annen idrett. Vi ønsker oss en lønn som er til å leve av gjennom hele yrkeslivet, og en relativ plassering som henger i hop med det sammenlignbare yrker får.
Tror gutta har det bedre nå enn våre Libanon oppdrag. Bedre definerte oppgaver og tydeligere mandater. Forskjell på fredsbevarende kontra fredsopprettende...Trivdes veldig godt som troppsjef. Problemet som engasjert var den helvetes jævla flyttinga i eninga. Litt mer skeptisk til ståa nå om dagen. Hvor lenge orker man det som ser ut til å bli regelmessige utenlandsoppdrag gjennom et helt yrkesliv?
Jeg er ung i Libanesisk sammenheng, med en rolig kontingent 39 ('97). Jeg slapp billig unna. Det er nok en slags ryddighet i kamp i forhold til de tidligere kontingentene i Libanon, Bosnia og så videre, men jeg er ikke sikker på at det er noe mindre belastende. Heavy shit er det uansett for de som står i det nå, og de som sto i det den gangen. Traumer og slitasje har det vært mye av for mange. Jeg tror den akkumulerte belastningen kan bli i overkant for de som starter opp i dag.Tror gutta har det bedre nå enn våre Libanon oppdrag. Bedre definerte oppgaver og tydeligere mandater. Forskjell på fredsbevarende kontra fredsopprettende...Trivdes veldig godt som troppsjef. Problemet som engasjert var den helvetes jævla flyttinga i eninga. Litt mer skeptisk til ståa nå om dagen. Hvor lenge orker man det som ser ut til å bli regelmessige utenlandsoppdrag gjennom et helt yrkesliv?
De vet uansett ikke hva de går til. Og hva de vil møte. En skal være glad en bor i dette nisselandet på tross av urettferdig lønn og ulike vilkår. Det finnes verre skjebner.Jeg er ung i Libanesisk sammenheng, med en rolig kontingent 39 ('97). Jeg slapp billig unna. Det er nok en slags ryddighet i kamp i forhold til de tidligere kontingentene i Libanon, Bosnia og så videre, men jeg er ikke sikker på at det er noe mindre belastende. Heavy shit er det uansett for de som står i det nå, og de som sto i det den gangen. Traumer og slitasje har det vært mye av for mange. Jeg tror den akkumulerte belastningen kan bli i overkant for de som starter opp i dag.Tror gutta har det bedre nå enn våre Libanon oppdrag. Bedre definerte oppgaver og tydeligere mandater. Forskjell på fredsbevarende kontra fredsopprettende...Trivdes veldig godt som troppsjef. Problemet som engasjert var den helvetes jævla flyttinga i eninga. Litt mer skeptisk til ståa nå om dagen. Hvor lenge orker man det som ser ut til å bli regelmessige utenlandsoppdrag gjennom et helt yrkesliv?
Jeg tror ikke du sammenligner deg med de. Jeg skjønner også at du synest du er underbetalt (og jeg er enig, bare for å presisere det). Poenget mitt er dog at i et system med felles forhandlinger, fagforeninger osv så har man i praksis fjernet nesten samtlige mekanismer som gjør at folk får høy(ere) lønn andre steder. Når det styrende er formalia som antall år på skolebenken, antall år man har jobbet osv så har man tatt bort enhver sammenheng mellom individuell dyktighet og avlønning. Alle med noenlunde omløp i topplokket og mer en fire minutters erfaring i arbeidslivet er fullt klart over at det er himmelvid forskjell mellom ansatte som på papiret har samme kvalifikasjoner. Alle vet at slike forskjeller eksisterer, men i en modell med sentrale forhandlinger og tariffer så later man som det ikke gjør det. Nesten uansett hvor godt man utfører sin jobb og hvor mye man står på så vil det i beste fall ha en marginal effekt på lønningsposen. Hvor flink man er blir fort helt irrelevant så lenge det finnes noen andre med mer ansenitet. Som om hvor lenge man har drevet med ett eller annetautomatisk skal være sentralt for å bestemme hva man skal tjene i sitt arbeide. Er man flink og føler seg forbigått/ikke verdsatt/whatever i en virksomhet har man også muligheten til å gå et annet sted for å se om gresset er grønnere der. Det er mer problematisk om man har penslet seg inn på en retning hvor det offentlige har tilnærmet monopol og mulighetene utenfor ikke er like åpenbare.Synes forøvrig det blir mer enn vanlig snålt å sammenligne med advokatfullmektiger, trainees i kapitalflytterbransjen og denslags. Mange av disse ser sine første år i yrkeslivet som en forlengelse av en utdanning som til slutt gir uttelling i form av både tre- og fireganger'n av det jeg tjener, gjerne enda mer. Det er en annen idrett. Vi ønsker oss en lønn som er til å leve av gjennom hele yrkeslivet, og en relativ plassering som henger i hop med det sammenlignbare yrker får.