Sjefen sjøl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Hvor mange er PU/arrest sammenlignet med dere?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Finnes det ikke fagforening som kan ta tak i noe sånt? En uting selvsagt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    De er få nok til at ingen ser dem i budsjettet på departementsnivå. Og så har de muligens hatt Arne Johannessen til å forhandle lønn...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    BTW, under krigen så hadde tyskerne også folk som var PU - eller "politisch unzuverlässig" som det het - altså politisk upålitelige!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Om man har la oss si 300k i året for en del år siden så ville en økning på 10-15k i året være normalt etter norsk standard de siste årene. Er det mulig de har hatt det mens dere ikke har?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Finnes det ikke fagforening som kan ta tak i noe sånt? ...
    Helt klart en sak for Oslo Vinylklubb!
    Oslo Venaflow Klubb - vi setter det rett i armen! Tror nok ikke OVK er det rette verktøyet her, en slik gjeng snille og hyggelige filantroper har ingen ting det beintøffe hardbarkede machomiljøet vår venn jobber i! :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Med sosialdemokrater og FrP sympatisører er det nytteløst,har ikke baller.
    Nylig røk hele fagforeningen her på sykemelding og på antidepresiva og valium.
    Hele styret trakk seg,og sønnen til en av stifterne til AKP (ml) og steikeleder for etterkrigstidens viktigste streik overtok ledervervet.
    Slike verv er kun for folk med baller.

    Måtte bare legge til noe mer ;).

    akpml.jpg


    Fra AKP's oprettelse, februar 1973: Sigurd Allern flankeret af Synne Holan og Kjell Pettersen

    AKP(m-l)

    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...irs-audiofile-liv-19.html#BxRfpuebRCgEhlbR.99

    Fagforeningslederen på innslaget,også ml`er.Ellers er mesteparten drømmende geriatriske sosialdemokrater,uten historiske kunnskaper.(ikke Elvira)
    De har glemt alle slagene de tapte.

    [video]https://tv.nrk.no/program/frog01000792/brennpunkt-sauda[/video]
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Synes forøvrig det blir mer enn vanlig snålt å sammenligne med advokatfullmektiger, trainees i kapitalflytterbransjen og denslags. Mange av disse ser sine første år i yrkeslivet som en forlengelse av en utdanning som til slutt gir uttelling i form av både tre- og fireganger'n av det jeg tjener, gjerne enda mer. Det er en annen idrett. Vi ønsker oss en lønn som er til å leve av gjennom hele yrkeslivet, og en relativ plassering som henger i hop med det sammenlignbare yrker får.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes forøvrig det blir mer enn vanlig snålt å sammenligne med advokatfullmektiger, trainees i kapitalflytterbransjen og denslags. Mange av disse ser sine første år i yrkeslivet som en forlengelse av en utdanning som til slutt gir uttelling i form av både tre- og fireganger'n av det jeg tjener. Det er en annen idrett. Vi ønsker oss en lønn som er til å leve av gjennom hele yrkeslivet, og en relativ plassering som henger i hop med det sammenlignbare yrker får.
    Skal da lønn under utdanning trekkes fra? Eller har alle "sammenlignbare" yrker og lønn under hele sin utdannelse?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Synes forøvrig det blir mer enn vanlig snålt å sammenligne med advokatfullmektiger, trainees i kapitalflytterbransjen og denslags. Mange av disse ser sine første år i yrkeslivet som en forlengelse av en utdanning som til slutt gir uttelling i form av både tre- og fireganger'n av det jeg tjener. Det er en annen idrett. Vi ønsker oss en lønn som er til å leve av gjennom hele yrkeslivet, og en relativ plassering som henger i hop med det sammenlignbare yrker får.
    Skal da lønn under utdanning trekkes fra? Eller har alle "sammenlignbare" yrker og lønn under hele sin utdannelse?
    De sammenlignbare yrkene har ikke utdannelse. Dermed går de rett i jobb med et lønnsnivå som ligger over vårt. Samtidig starter vi en utdanning som krever et år med langpendling for mange av oss, og deretter kan vi glede oss over et nytt år med langpendling for plikttjeneste. Så, 'lønna' har vi gjort opp for.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sheiz.. Da skjønner jeg irritasjon zomby. Skulle karret deg inn på KS. Gikk på Gimlemoen, men sluttet etterpå for å nyte det sivile liv. Det hender jeg angrer
    .. :cool:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Trivdes veldig godt som troppsjef. Problemet som engasjert var den helvetes jævla flyttinga i eninga. Litt mer skeptisk til ståa nå om dagen. Hvor lenge orker man det som ser ut til å bli regelmessige utenlandsoppdrag gjennom et helt yrkesliv?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trivdes veldig godt som troppsjef. Problemet som engasjert var den helvetes jævla flyttinga i eninga. Litt mer skeptisk til ståa nå om dagen. Hvor lenge orker man det som ser ut til å bli regelmessige utenlandsoppdrag gjennom et helt yrkesliv?
    Tror gutta har det bedre nå enn våre Libanon oppdrag. Bedre definerte oppgaver og tydeligere mandater. Forskjell på fredsbevarende kontra fredsopprettende... :cool:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Trivdes veldig godt som troppsjef. Problemet som engasjert var den helvetes jævla flyttinga i eninga. Litt mer skeptisk til ståa nå om dagen. Hvor lenge orker man det som ser ut til å bli regelmessige utenlandsoppdrag gjennom et helt yrkesliv?
    Tror gutta har det bedre nå enn våre Libanon oppdrag. Bedre definerte oppgaver og tydeligere mandater. Forskjell på fredsbevarende kontra fredsopprettende... :cool:
    Jeg er ung i Libanesisk sammenheng, med en rolig kontingent 39 ('97). Jeg slapp billig unna. Det er nok en slags ryddighet i kamp i forhold til de tidligere kontingentene i Libanon, Bosnia og så videre, men jeg er ikke sikker på at det er noe mindre belastende. Heavy shit er det uansett for de som står i det nå, og de som sto i det den gangen. Traumer og slitasje har det vært mye av for mange. Jeg tror den akkumulerte belastningen kan bli i overkant for de som starter opp i dag.

    PS. De fortjener hver krone.
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trivdes veldig godt som troppsjef. Problemet som engasjert var den helvetes jævla flyttinga i eninga. Litt mer skeptisk til ståa nå om dagen. Hvor lenge orker man det som ser ut til å bli regelmessige utenlandsoppdrag gjennom et helt yrkesliv?
    Tror gutta har det bedre nå enn våre Libanon oppdrag. Bedre definerte oppgaver og tydeligere mandater. Forskjell på fredsbevarende kontra fredsopprettende... :cool:
    Jeg er ung i Libanesisk sammenheng, med en rolig kontingent 39 ('97). Jeg slapp billig unna. Det er nok en slags ryddighet i kamp i forhold til de tidligere kontingentene i Libanon, Bosnia og så videre, men jeg er ikke sikker på at det er noe mindre belastende. Heavy shit er det uansett for de som står i det nå, og de som sto i det den gangen. Traumer og slitasje har det vært mye av for mange. Jeg tror den akkumulerte belastningen kan bli i overkant for de som starter opp i dag.
    De vet uansett ikke hva de går til. Og hva de vil møte. En skal være glad en bor i dette nisselandet på tross av urettferdig lønn og ulike vilkår. Det finnes verre skjebner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Synes forøvrig det blir mer enn vanlig snålt å sammenligne med advokatfullmektiger, trainees i kapitalflytterbransjen og denslags. Mange av disse ser sine første år i yrkeslivet som en forlengelse av en utdanning som til slutt gir uttelling i form av både tre- og fireganger'n av det jeg tjener, gjerne enda mer. Det er en annen idrett. Vi ønsker oss en lønn som er til å leve av gjennom hele yrkeslivet, og en relativ plassering som henger i hop med det sammenlignbare yrker får.
    Jeg tror ikke du sammenligner deg med de. Jeg skjønner også at du synest du er underbetalt (og jeg er enig, bare for å presisere det). Poenget mitt er dog at i et system med felles forhandlinger, fagforeninger osv så har man i praksis fjernet nesten samtlige mekanismer som gjør at folk får høy(ere) lønn andre steder. Når det styrende er formalia som antall år på skolebenken, antall år man har jobbet osv så har man tatt bort enhver sammenheng mellom individuell dyktighet og avlønning. Alle med noenlunde omløp i topplokket og mer en fire minutters erfaring i arbeidslivet er fullt klart over at det er himmelvid forskjell mellom ansatte som på papiret har samme kvalifikasjoner. Alle vet at slike forskjeller eksisterer, men i en modell med sentrale forhandlinger og tariffer så later man som det ikke gjør det. Nesten uansett hvor godt man utfører sin jobb og hvor mye man står på så vil det i beste fall ha en marginal effekt på lønningsposen. Hvor flink man er blir fort helt irrelevant så lenge det finnes noen andre med mer ansenitet. Som om hvor lenge man har drevet med ett eller annetautomatisk skal være sentralt for å bestemme hva man skal tjene i sitt arbeide. Er man flink og føler seg forbigått/ikke verdsatt/whatever i en virksomhet har man også muligheten til å gå et annet sted for å se om gresset er grønnere der. Det er mer problematisk om man har penslet seg inn på en retning hvor det offentlige har tilnærmet monopol og mulighetene utenfor ikke er like åpenbare.

    Arbeidslivet er ikke "rettferdig". Å ha fullført 2-3-4-5 års (høyere)utdannelse er nesten uten unntak ingen prestasjon selv om noen liker å late som det er det. Jeg er sivilingeniør (5 år på NTH/NTNU), det er nesten garantert vanskeligere å bli sommelier enn siv. ing. En bachelor i ett eller annet kan omtrent hvemsomhelst skaffe seg - i Norge er stort sett problemet å komme seg inn på en utdannelse - ikke å komme ut når man først er inne. Så jeg synest ikke lengde på utdannelse er et spesielt godt kriterium for lønnsdannelsen - ei heller det faktum at man har tatt en. Særlig ikke all den tid studietiden sett i ettertid er kanskje den beste tiden man har hatt og inneholder betydelige mengder av jakt på det andre (eller samme kjønn), obskure mengder øl og generelt et fint tilvære osvosvosv. Noe offer er det knappest, selv om de fleste mister noen inntektsbringende år og et system som det norske i begrenset grad kompenserer for det senere i arbeidslivet.

    Jeg skjønner forskjellen på å ha tatt utdannelse som fengelsbetjent/politi kontra å ha tatt et vekterkurs hos Securitas, men hva som skal være så svært med å ha gjennomført en relativt generisk universitetsutdannelse i en tre-fire år skjønner jeg virkelig ikke. Jeg tok en del studiepoeng historie som privatist på Blindern etter at jeg begynte å jobbe kun av egeninteresse - for å bestå eksamenene det året jeg tok de holdt det evig lenge å ha noenlunde koll på pensum fra videregående. Etter eksamensresultatene i matematikk fra lærerutdannelsen i Oslo å dømme kunne jeg mer matematikk i 8. klasse på ungomskolen enn hva lærerstudentene i Oslo kan.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg ser argumentet, i teorien. Problemet er at lokal pott havner hos mellomledere og sjefens kontornaboer. For den store hopen med identiske stillingsbeskrivelser blir det ingen ting. Ikke lett å finne fornuftige kriterier for differensiering heller når det er noen hundre av oss. Det hadde endt med overbetalte bruntunger, det er jeg ganske sikker på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn