Sjekkliste ved kjøp av rørforsterker....

J

jahnmar

Gjest
Skal til å kjøpe min aller første rørforsterker, (må bare finne en "passende" først) og lurer derfor på ett par ting;
Er det noe spesielt jeg må sjekke/kontrollere? (Bortsett fra det ytre selvsagt)
Leser mye om "brum",støy og all slags mulig angående disse rørampene, så virker nesten som om det kan være litt "arbeid " med slikt?!

Har trålt nettet og sentralen for info, og har funnet ut at det er alt for MYE informasjon! En stakkars nybegynner kan da umulig få med seg alt. :p

Håper derfor å få noen tips fra dere.........takker på forhånd!

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
2.046
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Sjekkliste ved kjøp av rørforsterker...

jahnmar skrev:
Skal til å kjøpe min aller første rørforsterker, (må bare finne en "passende" først) og lurer derfor på ett par ting;
Er det noe spesielt jeg må sjekke/kontrollere? (Bortsett fra det ytre selvsagt)
Leser mye om "brum",støy og all slags mulig angående disse rørampene, så virker nesten som om det kan være litt "arbeid " med slikt?!

Har trålt nettet og sentralen for info, og har funnet ut at det er alt for MYE informasjon! En stakkars nybegynner kan da umulig få med seg alt. :p

Håper derfor å få noen tips fra dere.........takker på forhånd!
Hei Jahnmar..fint om du skriver hvilke høytalere og signal kilder du har tenkt å spille på..ønsker du integrert forsterker sett osv. ;)

mvh,
tas

R

Rojoh

Gjest

-Kartlegg effektbehov (som følge av høyttalervalg)
-Kjøp velrenomerte produkter.
-Hvis mulig; via velrenomert forhandler.

Mvh. Johan/Fornøyd EAR-Yoshino-bruker.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
148
Torget vurderinger
3

Music Angel Rørforsterker XD-800 MK III -kjøpt direkte fra Kina -kr.5.000 inkl.frakt. Står mye om denne på AV Forum - Kjell B. har skrevet mye om spessiellt denne forsterkeren. Hvalrossen. ;)

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1

For en nybegynner i rørverdenen kan det kanskje være fornuftig med en forsterker som justerer bias automatisk.

mvh

J

jahnmar

Gjest

Kan legge til at jeg ønsker en integrert forsterker. Høytalerne mine er Klipsch Heresy III, så jeg trenger ikke så ekstremt mye effekt. Bruker faktisk en ps3 som kilde,(løper i skyttergraven med hjelm på ;)) som er tilkoblet en DacMagic.
Jeg har all musikken min lagret på den, og syns det funker strålende. Hørte ikke forskjell kontra den gamle cd-spilleren jeg hadde, mulig jeg ikke har de beste ørene, men så lenge jeg er fornøyd er det godt nok for min del!

Det er ett par kandidater på bruktbørsen, men jeg er usikker på om det er "lov" og omtale dem ved navn og linker i tråden?!

EDIT: Kan også legge til at fjernkontroll er en fin ting, men ikke et must....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.383
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Lettjustert bias eller automatisk bias er veldig greitt. Særleg i starten. Forsterkarar som har innebygd måleverktøy eller nokre dioder som viser bias er justerte på eit lite minutt, sjølv for den som ikkje har gjort det før.

Vidare tykkjer eg at forsterkarar med utgangsrøra KT88, 6550, EL34 eller EL 84 (og nokre andre) har ein tendens til å vere svært stabile og greie å arbeide med. i svært mange samanhengar. Andre rør er oftast greie, dei også. Og det hender at eit EL34 også sloknar på ein dramatisk måte. Men mitt generelle inntrykk er altså slik.

Så er det dette med effekt. Om rommet ditt ikkje er større enn 20 - 25 m2, og til høgtalarar som spelar over 90 dB/W/m er det som oftast nok med rundt 30 Watt rør. Meir skadar absolutt ikkje, men det er svært sjeldan du saknar ekstra effekt.
Det er veldig greitt om det ikkje står meir enn to utgangsrør pr. kanal. Då får du typisk 30 -40 W frå EL 34, medan 6550 gjev 60 -80 W. EL 84 ein god del mindre, men desse røra er typisk billege, så du kan heller flotte deg med fleire pr. kanal.

Det er mange måtar å sette saman ein forsterkar på. Ultralineære forsterkarar er den trauste, men gode måten å gjere det på. Triodedrift har flott lyd, og oftast er forsterkarane stabile. Klasse A-rørforsterkarar er noko av det flottaste du kan ha, om du ikkje har single end-konstruksjonar, men desse to siste typane er etter mitt syn for "vidarekomne".

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen

Stripper skrev:
For en nybegynner i rørverdenen kan det kanskje være fornuftig med en forsterker som justerer bias automatisk.

mvh
La ikke dette påvirke valget. Biasjustering er på de fleste rørtrinn en veldig enkel operasjon.

Elektron

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Er du nybegynner, kan det være lurt å kikke i retning av conrad-johnsons cav-50 (en fantastisk vellydende forsterker som ligger rundt 10.000,- brukt. Nypris var tre ganger så mye), evt Coplands eller Lebens integrerte modeller. Alle disse burde funke som en kule på etpar Klipsch. Dette er svært solide og velbygde ting med et bredt forhandlernett og god støtte fra importør/produsent: Noe HELT annet enn å kjøpe direkte fra Kina eller utlandet forøvrig. Når man er fersk på rør, er trygghet og solide produkter viktigst, spør du meg. Dette er også ting som holder seg godt i pris, slik at du ofte får igjen nesten samme summen når du en dag oppgraderer.
Det var i alle fall mine to cent...

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg

jahnmar skrev:
Det er ett par kandidater på bruktbørsen, men jeg er usikker på om det er "lov" og omtale dem ved navn og linker i tråden?!

EDIT: Kan også legge til at fjernkontroll er en fin ting, men ikke et must....
Bare ikke link direkte til annonsene du måtte finne så går det nok bra.
Nevne dem ved navn går bra :)

/jan

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Et par favoritter som utmerker seg med solid byggekvalitet (ikke kretskort og rør), stabilitet, enkelt mht service og "oppgraderinger" og mye bra lyd for pengene: Prima Luna og MingDa.
Det samme kan jeg si om Spark.
Du bør absolutt få en lytt før du kjøper.
Og du må regne med litt vedlikehold på en rørforsterker.
Som gamle biler: Med litt pleie kan de gi mye glede.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Spark er det "samme" som Cayin eller motsatt. Du finner tester av både Prima Luna og Cayin rørforsterkere på Stereophiles sider.
Har selv en Cayin 860 effekttrinn(4 stk KT88 rør pr side) som gir 70 watt i Ultralinear modus og 36 Watt i Triodedrift. Det er unødvendig mye effekt for meg selv med 89 db høyttalere.

Er enig med de som foreslår 2 stk effektrør pr kanal(push-pull). Mindre komplekst (bedre lyd??), billigere å bytte rør.
Angående støy så er min Cayin dødstille og uten noe brum,men når min DYI rørforforsterker kobles til suser det noe og en fjern brum høres med øret inne i den ene høyttaleren. ..avhenger av lengde på kabel fra pre til power..jeg har 5 m!!

Prøv hjemlån og sjekk mhte sus,støy,brum eller summing bzzz. Med høyeffektivehøyttaler som du har vil støy merkes lettere. Selv en ugunstig lokalisering av lysdimmer kan slå ut. Det vet jeg av egen erfaring...
Lykke til

Sleiven

J

jahnmar

Gjest

Hjemlån tror jeg blir vanskelig desverre, så prøver å legge fram noen kandidater her;
-Audio Note Se (vet at den skal være fantastisk på Klipsch,men er litt for dyr)
-Leben Cs300 (ser flott ut men er uten remote....fin pris)
-Ayon AudioSpirit (fantastisk design, men aner ikke noe mer om den)
-Yaqin 300B (nokså pen, flott pris)

Har aldri hørt lyden på noen av dem!

Prisklassen min ligger nok rundt 10k-12k, har ikke råd til mer akkurat nå desverre. Har et lytterom på ca. 20-25kvm.

Hvordan "sjekker" man rørene? Eller må man rett og slett bare stole på selger, angående ant. timer brukt osv.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.962
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

Kjøpe fra forhandler i Norge, evt importere??

mvh
Proffen

J

jahnmar

Gjest

Proffen skrev:
Kjøpe fra forhandler i Norge, evt importere??

mvh
Proffen
Kjøper helst brukt her på bruktbørsen, avtorget eller finn. Får mest for pengene syns jeg.
Føler hvertfall at jeg er "tryggest" når jeg kjøper her på Hifisentralen...mulig det er "falsk" trygghet. ;)

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2

Ville satt opp Manley Stingray som en kandidat også. Mulig å gjøre et bra kjøp innenfor prisrammene om du kan like designet.

Lyden er prima.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

jahnmar skrev:
Hjemlån tror jeg blir vanskelig desverre, så prøver å legge fram noen kandidater her;
-Audio Note Se (vet at den skal være fantastisk på Klipsch,men er litt for dyr)
-Leben Cs300 (ser flott ut men er uten remote....fin pris)
-Ayon AudioSpirit (fantastisk design, men aner ikke noe mer om den)
-Yaqin 300B (nokså pen, flott pris)

Har aldri hørt lyden på noen av dem!

Prisklassen min ligger nok rundt 10k-12k, har ikke råd til mer akkurat nå desverre. Har et lytterom på ca. 20-25kvm.

Hvordan "sjekker" man rørene? Eller må man rett og slett bare stole på selger, angående ant. timer brukt osv.
Du har jo allerede noen favoritter...........
Styr unna brukte rørforsterkere basert på kretskort (PCB) da de i mange tilfeller kan nærme seg slutten på en problemfri periode.
Hvis du kan fikse disse selv, er det ikke noe problem.
Du kan få sjekket rørene hos en som har rørtester.
Single Ended (enkel, sikker, ikke billig og sjelden mer enn 10 watt) eller Push Pull (krefter, ikke så enkel, ikke så dyr) bør du lese litt om for å forstå forskjellen.
Mange uttaler seg veldig bastant om hva som er best. Bruk filter når du leser ;)

J

jahnmar

Gjest

Du har jo allerede noen favoritter...........
Styr unna brukte rørforsterkere basert på kretskort (PCB) da de i mange tilfeller kan nærme seg slutten på en problemfri periode.
Hvis du kan fikse disse selv, er det ikke noe problem.
Du kan få sjekket rørene hos en som har rørtester.
Single Ended (enkel, sikker, ikke billig og sjelden mer enn 10 watt) eller Push Pull (krefter, ikke så enkel, ikke så dyr) bør du lese litt om for å forstå forskjellen.
Mange uttaler seg veldig bastant om hva som er best. Bruk filter når du leser ;)
Vet ikke helt om de er favoritter, men det er hvertfall disse som er tilgjengelig på diverse bruktmarked. ;)
Når det gjelder hvilke kretskort det er, står det vel under spes'ene?

Er det foresten noen som har erfaring med de kandidatene somer nevnt lenger oppe?!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg

Focalmann skrev:
Da må jeg nesten få nevne min egen annonse og forsterker ;D

Mvh Trond Gulbrandsen
Den her kommer jo moddene til å elske 8)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.691
Torget vurderinger
2

Heresy III blir veldig fornøyd hvis du bruker en god forsterker på den.

Jeg tror ikke du vil bli fornøyd med noe kinamikk, der røra er dyrere enn forsterkeren.

Men jeg vil tro Cayin A50T er et godt alternativ. Neida, jeg kjenner ikke focalmannen.

Jeg har selv Heresy III og bruker 300B sammen med den, og for min del er jeg så fornøyd med det at noe alternativ finns ikke for min del. Det måtte isåfall blitt 2A3 med kniven på strupen.

Et rimelig alternativ som jeg har hørt på Klipsch Forte er Music Angel. Det spilte meget bra.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg

rolfozzy skrev:
Heresy III blir veldig fornøyd hvis du bruker en god forsterker på den.
Helt klart :)
Ikke ta noen snarveier der.

rolfozzy skrev:
Et rimelig alternativ som jeg har hørt på Klipsch Forte er Music Angel. Det spilte meget bra.
Enig med rozzy her, Music Angel m/KT88 rør spilte meget bra på klipsch Forte II.

/jan

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

He he, min er helt original men tør nesten ikke tenke på resultatet hvis man både trimmer den med rør og andre komponenter :) Virkelig high end light til pølsepris, er min erfaring ihvertfall. Er håndbygget og hardwiret. Glad den har en storebror så jeg kan få beholde Cayin eiegleden videre med den ;)

JanR skrev:
Focalmann skrev:

Mvh Trond Gulbrandsen

/jan

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

lurer på hvilke type Modder Jan mente? tipper: moderatorer :-\

S

Slorbak

Gjest

:)

Få deg en rørforsterker som har tonekontroller. :)

Mvh Roar

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg

Focalmann skrev:
He he, min er helt original men tør nesten ikke tenke på resultatet hvis man både trimmer den med rør og andre komponenter :) Virkelig high end light til pølsepris, er min erfaring ihvertfall. Er håndbygget og hardwiret. Glad den har en storebror så jeg kan få beholde Cayin eiegleden videre med den ;)

JanR skrev:
Focalmann skrev:

Mvh Trond Gulbrandsen

/jan
Jeg var nok litt kryptisk :)

Moddene = moderatorene.
Det er vistnok ikke A: lov å legge direkte linker til annonser, B: "reklamere" for egne annonser/salg i postene her.

Ikke noe jeg skal blande meg borti men.... ;)

ps: beklager OT trådstarter

/jan

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1

65finger skrev:
Aaahhhh, tok ikke den helt med en gang jeg... Men det forundrer meg ikke om det hjelper å modde forsterkeren heller ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Focalmann skrev:
65finger skrev:
Aaahhhh, tok ikke den helt med en gang jeg... Men det forundrer meg ikke om det hjelper å modde forsterkeren heller ;D
Hehe sikkert noe rørbytter som kan hjelpe om ikke annet. Super forsterker et kupp til prisen

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg

Focalmann skrev:
65finger skrev:
Er nok ganske så grei i utgangspunktet den der :)

/jan

J

jahnmar

Gjest

Den var ikke helt dum den Cayin saken. Er det remote til denne? Og når vi kommer helt ned i 5-6000kr klassen kan jeg jo nesten bruke resten på ferie. ;D Skal "google" nettet litt mer, og så får vi se.

Men hva syns folket om en slik Ayon Audio Spirit? Er det noe kvalitet(slyd)? Ser hvertfall ut som en milllion $ etter min mening...

J

jahnmar

Gjest

Kan noen forklare meg kort om; 300B, single end, pentode, triode osv. ?! Står sikker MYE om det allerede, men takker veldig om noen gidder.
Gjerne med teskje også! ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Kjøp Cayin av focal før noen andre gjør det. Kupp :)
Jeg kjenner ikke denne modellen, men mange andre Cayin / Spark.
Du kan kjøpe musikk eller ta ferie for det du har igjen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

jahnmar skrev:
Kan noen forklare meg kort om; 300B, single end, pentode, triode osv. ?! Står sikker MYE om det allerede, men takker veldig om noen gidder.
Gjerne med teskje også! ;)
GOOGLE :)
Du kan ta det inn med det verktøyet du foretrekker.

J

jahnmar

Gjest

Audiomix skrev:
Det var virkelig mangen som likte den Cayin saken! Og hvis man ikke kan stole på folk inne på sentralen, da står ikke verden til Påske!
M.a.o det er sikkert en bra forsterker. 8)

J

jahnmar

Gjest

GOOGLE :)
Du kan ta det inn med det verktøyet du foretrekker.
Skal gjøre det! Men hvilken av disse er Cayin forsterkeren da?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.691
Torget vurderinger
2

jahnmar skrev:
Audiomix skrev:
Det var virkelig mangen som likte den Cayin saken! Og hvis man ikke kan stole på folk inne på sentralen, da står ikke verden til Påske!
M.a.o det er sikkert en bra forsterker. 8)
Jeg hadde en Cayin med KT88 rør dengang Cayin het Spark. En meget god forsterker.
Det er et trygt kjøp.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.962
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

Hvis jeg var deg, ville jeg først satt meg ned og tenkt over hvilket "lydideal" som passer just for deg!
Mener det er viktig å ta hensyn til, når du nå går og tenker på kjøp av rørforsterkeri.
Ser at noen nevner EL34-konstruksjoner, og kanskje passer det for deg, men kanskje ikke...........
Det passet ikke for meg jaffal, selv om forsterkeren gjorde mye bra!
Kanskje er 6550 "ditt" rør?
Eller kanskje 5881 / 6L6?
KT 88?
300B?
2A3?

Osv osv.....

Håper du skjønner hva jeg prøver å poengtere?
Det KAN være stor forskjell mellom forsterkere med ulike rør, kanskje enda større enn mellom forsterkere på SS-siden....

Hva tenker DU (trådstarter) om dette innspillet?

Kom forresten på noe i farten? Kunne MAE SET1 vært noe for deg....?
Se div byggetråder og vennetråder. Virker som denne forsterkeren har mange "tilhengere", og det kan jo være en fornuftig grunn til det (har ikke hørt forsterkeren selv...)

mvh
Proffen

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2

Audiomix: Hva er argumentasjonen for følgende: "Styr unna brukte rørforsterkere basert på kretskort (PCB) da de i mange tilfeller kan nærme seg slutten på en problemfri periode"?
- mulig jeg lærer noe her :)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

han tenkte vel på varmeutvikling som over tid kan føkke opp kretskortet.
tror jeg.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2

ok, Manleyen jeg har er basert på kretskort, men har ikke lagt merke til noen degenerering (enda). Mulig man venner seg til alt =)

Topp Bunn