rorlyd
Medlem
- Ble medlem
- 11.12.2004
- Antall liker
- 8
Teragaki Sigma 5000
Har ikke noe DD-drivverk men dette funker også på min Project 10.1 Evo.Flott grammofon! Veldig bra DD-motor. Samme prinsipp som motoren på Luxman PD441/PD444 der motsatte magneter "løfter opp" rotoren med tallerken og avlaster senterleiet.
Vis vedlegget 473264
Enda et solid bevis på at ting var bedre i gamle dager når det gjelder grammofoner.
Savner igrunnen tiden da de store Japanske produsentene av DD-drivverk tok det helt ut og det var "cost no object".
Ja med dagens oppnåelige pris så kan du nok angre.Jeg har sett at det kan gå å få opptil 20,000USD for PX-100M.Men din Luxman PD441 er ikke noen dårlig spiller.Hvis det er noen som sliter med "må ha følelse" angående ONKYO PX-100M så finnes det en brukt en her
Onkyo PX-100M for sale.
Hadde jævlig lyst på den i 1980 men kr. 50 000 var ufattelig mye penger.
Gikk istedet for Luxman PD441 som kostet 6000,-
Idag kan jeg angre......................
http://http://www.technics.com/uk/about/press/releases/20170830-sp-10r/Savner igrunnen tiden da de store Japanske produsentene av DD-drivverk tok det helt ut og det var "cost no object".
Lenken er feil...her er retthttp://http://www.technics.com/uk/about/press/releases/20170830-sp-10r/Savner igrunnen tiden da de store Japanske produsentene av DD-drivverk tok det helt ut og det var "cost no object".
Vis vedlegget 473328
Ble produsert i 30 eks. på siste halvdel av 1980-tallet av Seiko/Epson i Japan.
Må belaste lageret ekstra uten å øke den effektive massen særlig (høy vekt, kort avstand til senter). Videre presser det kun vinylen mot tallerken i nærheten av label, hvilket betyr at om vinylen er konkav så har det begrenset effekt. Sier ikke at ikke platevekt har noe for seg, men seks kilo? Da er det vel mer effektive metoder for å rette ut LP-en?
Jeg går ut ifra at lageret på Verdieren du henviser til, er konstruert på samme måte som på min. I så fall er lageret magnetisk "svevende", og lagerkulen skal i beste fall bare touche platetallerkenen. M.a.o. kan 6 kg platevekt kompenseres ved å senke lagerstolpen, og selve lageret vil ikke bli mer belastet ved bruk av en tyngre platevekt.Må belaste lageret ekstra uten å øke den effektive massen særlig (høy vekt, kort avstand til senter). Videre presser det kun vinylen mot tallerken i nærheten av label, hvilket betyr at om vinylen er konkav så har det begrenset effekt. Sier ikke at ikke platevekt har noe for seg, men seks kilo? Da er det vel mer effektive metoder for å rette ut LP-en?
Helt enig med deg der.Likevel mener jeg at vekt på seks kilo er unødvendig for å «rette ut» en plate. Krans, vakuum, hevet senter av tallerken, ja, men plan platetallerken og bare masse vekt, det forstår jeg ikke.
Hvordan kan øke massen uten å øke belastningen på lageret?Jeg går ut ifra at lageret på Verdieren du henviser til, er konstruert på samme måte som på min. I så fall er lageret magnetisk "svevende", og lagerkulen skal i beste fall bare touche platetallerkenen. M.a.o. kan 6 kg platevekt kompenseres ved å senke lagerstolpen, og selve lageret vil ikke bli mer belastet ved bruk av en tyngre platevekt.Må belaste lageret ekstra uten å øke den effektive massen særlig (høy vekt, kort avstand til senter). Videre presser det kun vinylen mot tallerken i nærheten av label, hvilket betyr at om vinylen er konkav så har det begrenset effekt. Sier ikke at ikke platevekt har noe for seg, men seks kilo? Da er det vel mer effektive metoder for å rette ut LP-en?
Vis vedlegget 473475
mvh
Bæringen er magnetisk. Den gråsorte ringen er en magnet som har sin tvilling under tallerkenen vendt slik at de frastøter hverandre. Tallerkenen svever dermed på et magnetfelt og lageret er mest der for å holde tallerkenen på plass i horisontalplanet.Hvordan kan øke massen uten å øke belastningen på lageret?Jeg går ut ifra at lageret på Verdieren du henviser til, er konstruert på samme måte som på min. I så fall er lageret magnetisk "svevende", og lagerkulen skal i beste fall bare touche platetallerkenen. M.a.o. kan 6 kg platevekt kompenseres ved å senke lagerstolpen, og selve lageret vil ikke bli mer belastet ved bruk av en tyngre platevekt.Må belaste lageret ekstra uten å øke den effektive massen særlig (høy vekt, kort avstand til senter). Videre presser det kun vinylen mot tallerken i nærheten av label, hvilket betyr at om vinylen er konkav så har det begrenset effekt. Sier ikke at ikke platevekt har noe for seg, men seks kilo? Da er det vel mer effektive metoder for å rette ut LP-en?
Vis vedlegget 473475
mvh
Og hvorfor skal ikke lageret bærer den roterende massen?
Det er vel hele meningen med lageret?
Jeg forstår, men jeg mener fortsatt det må finnes bedre måter å løse dette på.tallerken er ikke plan......
Hva er hensikten med lodd/clamp?Jeg forstår, men jeg mener fortsatt det må finnes bedre måter å løse dette på.tallerken er ikke plan......
sikkertJeg forstår, men jeg mener fortsatt det må finnes bedre måter å løse dette på.tallerken er ikke plan......
for et rot imo
Hei, har en slik spiller ( som aldri skal ut av huset), men den har en litt annen utforming på hastighetsvelgeren, og jeg ser at på din er det en liten rød knapp eller lampe på fronten. hva er det? Kan tenke at du kanskje har en nyere modell?Luxman PD441. Min egen siden 1980
Vis vedlegget 469551
Sjå her:Hei, har en slik spiller ( som aldri skal ut av huset), men den har en litt annen utforming på hastighetsvelgeren, og jeg ser at på din er det en liten rød knapp eller lampe på fronten. hva er det? Kan tenke at du kanskje har en nyere modell?
Enda verre!for et rot imo
What the faen?!