........og slike som Einar Aas.
... så lenge det varte, han gikk jo konk til slutt.
Det rene derivatmarkedet er uansett et nullsumspill, det noen tjener har noen andre tapt om man ser på derivatkontrkaktene isolert sett. Ulike aktører kan ha helt ulike motivasjoner for å handle en gitt kontrakt, noen spekulerer, noen skal sikre langsiktige forpliktelser. Eller som i stort sett alle andre derivatmarkeder, om du vil. Jeg har handlet masse derivater i mitt liv men det har nesten utelukkende vært for å redusere risiko.
Uten et derivatmarked ville det vært vanskelig(ere) å få en fastprisavtale på noe - det være seg boliglån eller strømabonnementet sitt.
Et lite fun fact er at det man omtaler som "oljeprisen" egentlig er den første futures-kontrakten, altså den som har forfall kortest frem i tid. Fysisk olje lever ofte et ganske annet liv siden den faktisk fysisk skal leveres på helt bestemte steder i bestemte mengder til bestemte tidspunkter. Det er ikke spesielt lett å spekulere i fysisk strøm siden produksjon og konsum til enhver tid må matche fullstendig. Det finnes ingen sluttstrømsentral selv om de hadde det på "Ut i vår hage" eller hva det var og strøm kan (nesten) ikke lagres med et lite unntak for å kjøre kraftverk i revers for å pumpe vann høyere.
Det begynner å bli fryktelig lenge siden jeg drev med vannkraft og stokastisk optimering, men om man har et vannkraftverk i Norge så søker man å optimere verdien av vannet over tid. Det er noen fryktelig store usikkerhetsfaktorer for hva som er riktig å gjøre gitt det utgangspunktet, både pris, volum og tilsig er usikre faktorer og holder man tilbake for mye vann for lenge så risikerer man at magasiner flommer over og vannet blir tilnærmet verdiløst og ekstra tilsig som kommer også blir verdiløst.