Politikk, religion og samfunn Skal skole virkelig være slik?

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Har i de siste par månedene gått og tenkt mye på hvorvidt samfunnet vårt er tjent med skoleverket slik som det er i dag. Og føler nå et behov for å dele de disse tanke med andre og kanskje føre til en diskusjon, for det kan hende jeg er helt på jorde med mine oppfatninger.

Så for å utdype og redegjøre for mine innledende utsagn, skal jeg ta det hele litt fra starten. I august 2014 begynte jeg på en karriere som programfagslærer ved en videregåendeskole.
Jeg søkte med stor spenning og høye ambisjoner om å få muligheten til å undervise faget "mitt" til den yngre generasjon. Fikk jobben ettersom denne iveren gjenspeilet seg i intervjuet, samt kvalifikasjonene var på plass selvfølgelig.

Gleden og entusiasmen var i de første to månedene svært høy, og kunne ikke vært mer fornøyd.

Men etter hvert som alvoret om samhandlingsplaner med PPT, helsesøster, rådgivere og foreldre, begynte å virkelig beslaglegge disponibel tid, har trivselen i yrket vært i fritt fall. Og det er nok mange flere grunner til det. Men hovedsakelig er det alle disse tilleggsoppgaven som tilfaller en lærer, som har ingenting med hverken undervisning eller opplæring i faget og gjøre. Og når undervisningen som regel må legges oppetter grunnkompetanse elever, møtevirksomheter, kulturelleskolesekk osv. osv. Ja, da er det ikke mye igjen til fag.

Og alt dette går utover de elevene som virkelig vil og kan, de som kunne ha blitt supre med den riktige undervisningen, og ikke bare - ja, jo, det gikk jo bra med dem-.

Men det gjør også i mine øyner læreryrket svært lite attraktivt. All den tiden som går til merkantile oppgaver utenom det som faktisk har med undervisningen å gjøre, gjør at jeg som lærer jobber 6-7 dager i uken og rundt regnet 60-65 timer i uken. Laveste time antallet jeg har hatt på en uke var nå i julen hvor jeg ble pålagt arbeidsforbud av mine nærmeste, men jeg tok opp arbeidet igjen første nyttårsdag for å ta igjen det tapte.

Og som ny lærer har jeg fått erfare at man er lovlig vilt 24/7, det er ingen ukedag eller tid på døgnet hvor man ikke blir kontaktet av andre medarbeidere, elever og foreldre.

For de av dere som leser dette innlegget, og ikke har erfaringer fra læreryrket, kan nok dette fremstå som ren syting.

Men dette bildet er en god illustrasjon på hvordan læreryrket har blitt og for hva som ødelegger det.
lærer anno 2015.png

For anno 2015 er det ikke læreren som har noe å si for hvordan undervisningen skal forløpe seg, og hvilke krav man kan pålegge en elev. Alle skal med, uansett. Gir det et bedre samfunn? Nei tror ikke det. Slik som skoleverket i er pr. i dag så har alle en rett til videregåendeutdanning, vell og bra det, men alle skal også ha en rett til å bestå og få utlevert vitnemålet. (satt litt på spissen) Dette gjør a bestått karakteren sitter svært løst, selv om eleven ikke ønsker og ikke vil gjøre den minste innsatts for å bevise seg faglig.

Det hele er en ren samfunns tragedie etter min mening. Og denne virkeligheten om hvilke forutsettinger en lærer har i yrket sitt, vil trolig føre til en relativt kort karriere i yrket for min del. Med mindre jeg finner måter å mestre dette på en minnelig måte.

Ja, ja der var det ute. Godt nyttår folkens! :)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.652
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Nå skal jeg være skikkelig slem.
Jeg forstår hva du skriver, og hva du uttrykker bekymring over. Men ditt språk, din rettskrivning, din tegnsetting og din evne til å strukturere gjør meg bekymret.

Har du virkelig bestått en lærerutdanning?

Dette er vel å anse som personangrep, men ser at situasjonen blir skværet opp litt lenger ned i tråden. Mvh Høvdingen
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
hardingfele: usaklig og skivebom. Norsken er helt grei den.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Man kan fint være lærer uten å kunne skrive bøker der ikke krever korrektur.
cb, helt enig med deg, ikke noe nytt under solen. Der er en annen diskusjon her på forum om skolen også, se den. Takk for bildet, skal henge det opp...
Og ja, jeg er ikke norsk, men dansk, kan skrive på engelsk om det er et problem.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Nå skal jeg være skikkelig slem.
Jeg forstår hva du skriver, og hva du uttrykker bekymring over. Men ditt språk, din rettskrivning, din tegnsetting og din evne til å strukturere gjør meg bekymret.

Har du virkelig bestått en lærerutdanning?
Usikker på hvordan jeg skal respondere på tilsagnet ditt. Falt meg ikke helt inn at min rettskrivning kom til å bli temaet for en eventuell videre drøfting.

Men for å svare deg. Nei har ingen formell lærer utdanning enn så lenge, og har heller ikke prøvd meg på det. Har utelukkende høyere teknisk fagutdannelse som er et krav for det jeg undervise i.
Er kanskje derfor jeg ikke helt finner rytmen i læreryrket. Hvis jeg bare nå får rettskrivningen på plass så kanskje jeg blir den mest fantastiske lærer og får en uovertruffen trivsel i yrket, men hva vet jeg. :rolleyes:

Og hvis det redder nattesøvnen din, kan jeg betrygge deg med at jeg ikke underviser i noen form for språk, skriftlig eller muntlig.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du kan trøste deg med at når du får inn rutinen, så kan du spare inn en del tid på gjenbruk fra tidligere år...

Hold og øynene oppe etter de kollegaene som ikke drar sin part av lasset - de er veldig flinke til å "delegere" og ikke så veldig flinke til å yte tilbake. Det er nok av de på alle arbeidsplasser.

Du bør og være var i forhold til ledelsen og hva de legger på av oppgaver, som de strengt tatt ikke har anledning til å gjøre uten å si "vær så snill" først.

Det er veldig kjapt å brenne seg ut på å være lettbedt og ivrig. Har man først brent seg ut, så er det å komme seg på beina igjen som å putte tannkremen tilbake på tuben...

Johan-Kr
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Mulig jeg har misforstått trådstarter fullstendig. Men:

For meg virker det ganske så naivt å gå inn i læreryrket og forvente seg at man kun må forholde seg til det faglige. Eller er det greit at skolen bare er en oppbevaringsplass for barna våre 40-50 timer i uka?

Og hva skal man gjøre med de som faller utenfor? Gi faen og la de seile sin egen sjø fordi de ikke klarer å forholde seg til det rigide læringssystemet vi utsetter de for? Høres lite fornuftig ut, spør du meg.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.652
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Nå skal jeg være skikkelig slem.
Jeg forstår hva du skriver, og hva du uttrykker bekymring over. Men ditt språk, din rettskrivning, din tegnsetting og din evne til å strukturere gjør meg bekymret.

Har du virkelig bestått en lærerutdanning?
Usikker på hvordan jeg skal respondere på tilsagnet ditt. Falt meg ikke helt inn at min rettskrivning kom til å bli temaet for en eventuell videre drøfting.

Men for å svare deg. Nei har ingen formell lærer utdanning enn så lenge, og har heller ikke prøvd meg på det. Har utelukkende høyere teknisk fagutdannelse som er et krav for det jeg undervise i.
Er kanskje derfor jeg ikke helt finner rytmen i læreryrket. Hvis jeg bare nå får rettskrivningen på plass så kanskje jeg blir den mest fantastiske lærer og får en uovertruffen trivsel i yrket, men hva vet jeg. :rolleyes:

Og hvis det redder nattesøvnen din, kan jeg betrygge deg med at jeg ikke underviser i noen form for språk, skriftlig eller muntlig.
Da er nok jeg dårlig til å lese og har misforstått ditt innlegg. Så det beklager jeg.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Mulig jeg har misforstått trådstarter fullstendig. Men:

For meg virker det ganske så naivt å gå inn i læreryrket og forvente seg at man kun må forholde seg til det faglige. Eller er det greit at skolen bare er en oppbevaringsplass for barna våre 40-50 timer i uka?

Og hva skal man gjøre med de som faller utenfor? Gi faen og la de seile sin egen sjø fordi de ikke klarer å forholde seg til det rigide læringssystemet vi utsetter de for? Høres lite fornuftig ut, spør du meg.
----
Sånn som skolen har blitt så er den bare en oppbevaringsplass for elevene. Ingen krav, ingen disiplin, læreren skal fungere som en reservemamma eller -pappa. Burde ikke skolen være et sted hvor læreren primært jobbet med å undervise ? Og ikke minst greie å by på seg selv på en slik måte at faget blir morsomt og interessant ?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nå skal jeg være skikkelig slem.
Jeg forstår hva du skriver, og hva du uttrykker bekymring over. Men ditt språk, din rettskrivning, din tegnsetting og din evne til å strukturere gjør meg bekymret.

Har du virkelig bestått en lærerutdanning?
Kritikk av dette slaget bør understøttast med døme. Kva meiner du eigentleg?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Har i de siste par månedene gått og tenkt mye på hvorvidt samfunnet vårt er tjent med skoleverket slik som det er i dag. Og føler nå et behov for å dele de disse tanke med andre og kanskje føre til en diskusjon, for det kan hende jeg er helt på jorde med mine oppfatninger.

2. Så for å utdype og redegjøre for mine innledende utsagn, skal jeg ta det hele litt fra starten. I august 2014 begynte jeg på en karriere som programfagslærer ved en videregåendeskole.
Jeg søkte med stor spenning og høye ambisjoner om å få muligheten til å undervise faget "mitt" til den yngre generasjon. Fikk jobben ettersom denne iveren gjenspeilet seg i intervjuet, samt kvalifikasjonene var på plass selvfølgelig.

Gleden og entusiasmen var i de første to månedene svært høy, og kunne ikke vært mer fornøyd.

1. Men etter hvert som alvoret om samhandlingsplaner med PPT, helsesøster, rådgivere og foreldre, begynte å virkelig beslaglegge disponibel tid, har trivselen i yrket vært i fritt fall. Og det er nok mange flere grunner til det. Men hovedsakelig er det alle disse tilleggsoppgaven som tilfaller en lærer, som har ingenting med hverken undervisning eller opplæring i faget og gjøre. Og når undervisningen som regel må legges oppetter grunnkompetanse elever, møtevirksomheter, kulturelleskolesekk osv. osv. Ja, da er det ikke mye igjen til fag.

3. Og alt dette går utover de elevene som virkelig vil og kan, de som kunne ha blitt supre med den riktige undervisningen, og ikke bare - ja, jo, det gikk jo bra med dem-.

4. Men det gjør også i mine øyner læreryrket svært lite attraktivt. All den tiden som går til merkantile oppgaver utenom det som faktisk har med undervisningen å gjøre, gjør at jeg som lærer jobber 6-7 dager i uken og rundt regnet 60-65 timer i uken. Laveste time antallet jeg har hatt på en uke var nå i julen hvor jeg ble pålagt arbeidsforbud av mine nærmeste, men jeg tok opp arbeidet igjen første nyttårsdag for å ta igjen det tapte.

5. Og som ny lærer har jeg fått erfare at man er lovlig vilt 24/7, det er ingen ukedag eller tid på døgnet hvor man ikke blir kontaktet av andre medarbeidere, elever og foreldre.

6. For de av dere som leser dette innlegget, og ikke har erfaringer fra læreryrket, kan nok dette fremstå som ren syting.

7, For anno 2015 er det ikke læreren som har noe å si for hvordan undervisningen skal forløpe seg, og hvilke krav man kan pålegge en elev. Alle skal med, uansett. Gir det et bedre samfunn? Nei tror ikke det. Slik som skoleverket i er pr. i dag så har alle en rett til videregåendeutdanning, vell og bra det, men alle skal også ha en rett til å bestå og få utlevert vitnemålet. (satt litt på spissen) Dette gjør a bestått karakteren sitter svært løst, selv om eleven ikke ønsker og ikke vil gjøre den minste innsatts for å bevise seg faglig.

Det hele er en ren samfunns tragedie etter min mening. Og denne virkeligheten om hvilke forutsettinger en lærer har i yrket sitt, vil trolig føre til en relativt kort karriere i yrket for min del. Med mindre jeg finner måter å mestre dette på en minnelig måte.

Ja, ja der var det ute. Godt nyttår folkens! :)
1. Det går føre seg ein aukande debatt om dei tinga du tek opp. Samfunnet har endra seg, og svært mange oppgåver som før låg i familien, må løysast av det offentlege. Skule har naturleg tatt seg av barne- og ungdomsgenerasjonen, og heilt sidan Bjørnsons "Bård skulemeister", har læraren involvert seg ut over det som handlar om undervisninga. Dels må ein sjå heile mennesket, dels må ein konsentrere seg om sin lest (som skomakaren burde) for å få løyst det som kan løysast.

2. Programfag har eg faktisk ikkje undervist i sjølv, sidan eg for det aller meste har jobba i grunnskulen. Men eg har vore mykje bort i dei praktisk-estetiske faga, som kjenneteiknast ved å ha laus struktur og låg prioritet. Det gjer jobben vanskelegare enn han strengt tatt burde vere.

3. Desse elevane har ein tendens til å komme ned på beina uansett, og dei ansvarlege (skuleeigar) pustar letta ut. Men dei forløyser ikkje sitt fulle potensiale, på langt nær. Men ressursane går til andre ting. Dei lovpålagde satsingane må ha fyrste prioritet, så ser skuleeigar (kommune/fylkeskommune) kva dei har råd til etterpå.

4. Vi ser stadig færre unge, mannlege lærarar, fordi løna er dårleg, jobben for krevjande, og fordi ein del goder for lengst har forsvunne. Nokre få idealistar og nær-pensjonsaldergubbar held det gåande til the bitter end. Men om seks-sju år, kjem det nok til å mangle rundt 20 000 lærarar. Og regjeringa skal løyse dette problemet ved å heve opptakskrava til lærarutdanninga frå 3 til 4 i matematikkarakter. Samstundes skal høgskulane fusjonerast og/eller sentraliserast, og utdanninga aukast til mastergradsstudium.
Dette er fullstendig feilslått, og den politiske koalisjon som får svarteper om to valperiodar kjem til å få skulda. Sanninga er at det er inga satsing på utdanning i dette landet. Det skjer berre i 17.maitaler.
Vi får håpe at den nye krisa vil gjere det meir stovereint å satse på kompetanse.

5. Eit tips: sett dine eigne grenser. Sjølv har eg sagt dei kan sende meg SMS, så svarer eg når det passar. Ta det opp på foreldremøtet neste haust.

6. No har eg erfaring, så eg skjønar sytet. Heilt på sin plass!

7. Du har fått deg eit skot for baugen, skjønar eg. Men du har likevel ein av dei viktigaste jobbane i verda. Hugs du ikkje kan få med deg alle. I ei kvar klasse har du nokre medløparar, nokre likegyldige, og nokre motstandarar/sabotørar. Desse treng heilt ulike strategiar for å "bergast". Du må konsentrere deg om ei av gruppene, og satse på at andre bergar resten. I skuleverket innførast det no fleire andre yrkesgrupper (helsesyster m.m.) som skal avhjelpe dei oppgåvene som ikkje har vorte løyste av heim og samfunn elles. Vi får tru du får lov til å konsentrere deg om det faglege og undervisningstekniske etter kvart. Det var snakk om ei satsing på mentorar og coaching for nye lærarar for eit par-tre år sidan, og det finnest skular som har gode rutiner for dette. Gje ikkje opp. Lukke til!
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
[/QUOTE]
----
Sånn som skolen har blitt så er den bare en oppbevaringsplass for elevene. Ingen krav, ingen disiplin, læreren skal fungere som en reservemamma eller -pappa. Burde ikke skolen være et sted hvor læreren primært jobbet med å undervise ? Og ikke minst greie å by på seg selv på en slik måte at faget blir morsomt og interessant ?[/QUOTE]

De fleste elever er jo greie og på de fleste skoler fungerer vel ting utmerket vil jeg tro. På andre skoler er der masse disiplin og krav, men det er rettet mot læreren, ikke eleven. Noen foreldre har vanskeligt for å skjønne det læreren forteller om sønnen eller datteren. Andre elever har det virkelig som i reklamen for Norvegia, du vet, da må jeg ringe pappa som må ringe advokaten som må ringe deg. Elever der saboterer undervisningen og mobber læreren er det utrolig vanskeligt å gjøre noe konkret med mange ganger. Dette har ikke så mye med din situasjon å gjøre men jeg har hørt mange historier....
Jeg vet hvor mye en lærer jobber og de har min dybeste respekt, det må være tøft med så mye press fra alle kanter. At yrket inneholder så mye mer enn bare ren undervisning er det vanskeligt å endre på, men som Fenalaar skriver, hold ut, etterhvert vil du få en god rutine og det blir litt lettere.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Nå er det noen år siden jeg forlot videregående skole, men jeg husker, og kjenner meg igjen i, mye av det som nevnes.

Det jeg syntes var nokså snålt den gang, som neppe er særlig endret?, er forventningen om at en nyansatt lærer skal levere 100% fra dag en, i det vedkommende plasseres inn i sitt klasserom.

I en del andre yrker er man klar over at en kandidat rett utdanning trenger noe opplæring og tilpasning før man kan levere, men det er annerledes i skolen.

Som nyansett lærer kan man føle seg nokså alene i starten, når man skal få til både det rent faglige og alle de ikke-faglige arbeidsoppgaver som i økende grad hører med.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
724
Ny lærersutretråd.....finn deg en annen jobb!
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Her var det mange gode innspill og kommentarer, takker så mye for dem. :)

Spesielt takk til Audiophile-Arve for oppløftende og inspirerende lesning. :D

Ser at mange av momentene dere kommer med er i samme gate for hva mine kolleger kommer med. Altså det å ta det hele med en mer avslappet holdning. Ikke følge opp absolutt alle detaljer til punkt og prikke. Noe kan passere. Også er nok det å logge av og sette grenser for når man er tilgjengelig ett moment å ta med videre.

Til de av dere som leser innlegget med et litt annet skråblikk. Jeg mener så absolutt ikke at man skal «gi faen» i de som faller utenfor. Men på et videregåendenivå hadde jeg forventet at hovedtyngden av de sosiale utfordringer til den enkelte elev ville ligge andre plasser enn hos læreren.

Når det er sagt så er jeg også innforstått med at yrket krever en god del relasjonsbygging mellom lærer og elev. Men at det hele bunner ut i det som til tider kan karakteriseres som ren oppdragelse av elever i aldersgruppen 16-20år hadde jeg ikke forventet. Naivt? Ja, kanskje. Men håper ikke det.

Min erfaring i yrket så langt er at resursene til en lærer blir brukt til nesten alt annet enn undervisning. Undervisningen er noe underliggende som bare skjer. Det virker for meg som at det ikke er et fokusområde i skoleverket. Selvfølgelig satt litt på spissen. Men her har nok Audiophile-Arve et bedre poeng, nemlig at det lovpålagte er det som blir satset på. En annen ting er nok også økonomi, iallfall når det er snakk om den videregåendeskolen.

Og som lærer på et Vg2 nivå hvor elevene skal videre ut i lære etter fullført eksamen, må jeg si at jeg er svært bekymret over at alle skal gjennom og ha bestått, uansett forutsettinger og evner. Dette gagner da ingen. Verken eleven eller lærebedriften, begge parter blir på en måte litt lurt.

Ikke for å pirke Crusty, men 40-50 timer undervisning i uken er det vel ingen elever som har. Men jeg må si meg helt enig i at skolen ikke skal være en oppbevaringsplass for elevene. Jeg formaner til stadighet for elevene at «skolen er et sted man skal lærer, ikke et sted man skal være».

Håper alle har en fortreffelig søndag, nå skal jeg gyve løs på morgendagens undervisningsopplegg med litt ny funnet iver. :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Kompis av meg er kokk. Han sier at av 20 lærlinger er det som regel to stk som kan å lage mat.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Nå er det noen år siden jeg forlot videregående skole, men jeg husker, og kjenner meg igjen i, mye av det som nevnes.

Det jeg syntes var nokså snålt den gang, som neppe er særlig endret?, er forventningen om at en nyansatt lærer skal levere 100% fra dag en, i det vedkommende plasseres inn i sitt klasserom.

I en del andre yrker er man klar over at en kandidat rett utdanning trenger noe opplæring og tilpasning før man kan levere, men det er annerledes i skolen.

Som nyansett lærer kan man føle seg nokså alene i starten, når man skal få til både det rent faglige og alle de ikke-faglige arbeidsoppgaver som i økende grad hører med.
Ut fra første innlegg i tråden, kan det jo kanskje være verdt å nevne følgende fakta:
Trådstarter skriver om sin hverdag i videregående skole - som jo overhodet ikke er obligatorisk for elevene, men et tilbud. Medfører ikke dette at lærere i videregående skole bør slippe å være like mye barnevakt og reserveforelder som i den obligatoriske grunnskolen? Jeg mener, når man først har blitt såpass gammel (nesten "voksen"), søker om plass på videregående, får tilbud om og takker ja til studieplassen - er det da for mye forlangt at man, uavhengig av forutsetningene, gjør så godt man kan og oppfører seg? Mitt inntrykk er jo at det i tiden før Hernes kom og la gullegget i form av Reform 93 og L97, var innsats, resultater og oppførsel noe som faktisk betydde en hel del, både i grunnskolen og i videregående. Eller er det noe i Kunnskapsløftet som har slått feil, f eks målsettingen om å gjøre barn og unge til "gagns menneske"........
Jeg kjenner ellers igjen mye av det trådstarter beskriver, selv uten å arbeide i videregående.
Tror egentlig folk skulle visst mer om hvilke ansvarsområder som legges på læreres skuldre, som kaaaanskje skulle blitt ivaretatt av andre instanser.
Det er søren meg ikke få tilfeller av barn man møter, som har en forhistorie som kunne tatt pusten fra de aller fleste. Og, ja, vi lærere har noe ballast/kompetanse i å håndtere slikt - men i ganske mange tilfeller, når jeg tenker meg om - burde det pinadø vært helt andre instanser og kompetanser på banen; DET FORTJENER BARNA/UNGDOMMEN!
Ser ellers at der, ikke uventet, er litt uenighet om hva folk mener om dagens skole, hvordan det var og hvordan det bør være.
Og det KAN jo beint fram være så enkelt som at noe av det trådstarter peker på, henger sammen med elementer andre er inne på.

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kompis av meg er kokk. Han sier at av 20 lærlinger er det som regel to stk som kan å lage mat.
Det KAN jo hende at det er de to som virkelig søkte om kokkestudieplass fordi de virkelig vil bli kokker....og at de andre 18 er der ganske enkelt fordi de ellers ville gått og drevet dank....u never know, u know.....

mvh
Proffen
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Så å si alle føler at de kan uttale seg om lærernes situasjon. Enten fordi de har gått på skole selv eller har (hatt) barn som går der. Sånn sett er læreryrket i en spesiell stilling. Ingen ville ment noe om feks tannlegeyrket fordi de har ligget med åpent gap i tannlegestolen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Så å si alle føler at de kan uttale seg om lærernes situasjon. Enten fordi de har gått på skole selv eller har (hatt) barn som går der. Sånn sett er læreryrket i en spesiell stilling. Ingen ville ment noe om feks tannlegeyrket fordi de har ligget med åpent gap i tannlegestolen.
Vet ikke helt om jeg ville godkjent slike bakgrunner som gyldig mandat til å mene så mye. Det er mye både elever og foreldre overhodet ikke vet eller har innsikt i, som like fullt er hjertelig tilstede i en lærers arbeidsdag..... Kanskje derfor jeg ikke mener så mye om andre yrkesgrupper og deres måte og evne til å utføre sitt virke.

mvh
Proffen
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Så å si alle føler at de kan uttale seg om lærernes situasjon. Enten fordi de har gått på skole selv eller har (hatt) barn som går der. Sånn sett er læreryrket i en spesiell stilling. Ingen ville ment noe om feks tannlegeyrket fordi de har ligget med åpent gap i tannlegestolen.
Vet ikke helt om jeg ville godkjent slike bakgrunner som gyldig mandat til å mene så mye. Det er mye både elever og foreldre overhodet ikke vet eller har innsikt i, som like fullt er hjertelig tilstede i en lærers arbeidsdag..... Kanskje derfor jeg ikke mener så mye om andre yrkesgrupper og deres måte og evne til å utføre sitt virke.

mvh
Proffen
Jeg er enig. Men det begrenser neppe brødsaksa på folk, som blåser seg opp og synser friskt i vei når skole og lærer diskuteres. Ikke bare her, men overalt. Nesten fristende å spørre:-" Hva f... vet du egentlig om dette?!". Man lar bilmekanikkeren gjøre jobben sin, man lar legen gjøre jobben sin, man lar skomakeren gjøre jobben sin.... Fordi man egentlig ​ikke har noe grunnlag til å mene mye.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Kompis av meg er kokk. Han sier at av 20 lærlinger er det som regel to stk som kan å lage mat.
Stemmer det. Da er der også 14 der ikke vil jobbe kveld, helger, jul og nyttår. Mange vil bli kokk fordi de ser programmer på tv, ikke mange vet hvordan det er i virkeligheten men det oppdager de fort. Der er ulemper ved nesten alle yrker.

To overleger var på vei til jobben på et sykehus. De passerte to kommunalt ansatte der sto ved siden av et hul i bakken, de lente seg over hver sin spade. Da de passerte sa den ene legen til den andre: ja, det var kommunalt ansatt man skulle blitt.
Den ene kommunalt ansatte hørte dette og sa tilbake: du kunne jo bare lest videre.....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I prinsippet er vidaregåande valfri, men i praksis er det rimeleg obligatorisk for å unngå navet. Problemet er at 1/3 av elevane der droppar ut. Trass i at lærarane bryr seg, og at vi har vore klar over problemet og diskutert dette i årevis.
Vaksne, ansvarlege menneske er ikkje så vanleg som i tidlegare tider, og berre eit lite fåtal kan få seg jobb der det ikkje krevst kompetanse. At styresmaktene har filosofert vekk verdien av innsats er eg einig med deg er eit stort problem, men vi må også sjå på innhaldet i skulen. Direkte. Sjølvsagt også rammevilkåra og bakgrunnen mange elevar har i dag, men fyrst og framst må innhaldet vere tilpassa framtida, og opplevast meiningsfylt. Eg trur dessutan det er for myke skule. For lang tid til å sitje i ro. For mange mastergradshaldarar.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kompis av meg er kokk. Han sier at av 20 lærlinger er det som regel to stk som kan å lage mat.
Det KAN jo hende at det er de to som virkelig søkte om kokkestudieplass fordi de virkelig vil bli kokker....og at de andre 18 er der ganske enkelt fordi de ellers ville gått og drevet dank....u never know, u know.....

mvh
Proffen
Vel, av dei attverande 18 er det sikkert eit fleirtal som tek studiekompetanse og startar på ein mastergrad, tenkjer eg....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kompis av meg er kokk. Han sier at av 20 lærlinger er det som regel to stk som kan å lage mat.
Stemmer det. Da er der også 14 der ikke vil jobbe kveld, helger, jul og nyttår. Mange vil bli kokk fordi de ser programmer på tv, ikke mange vet hvordan det er i virkeligheten men det oppdager de fort. Der er ulemper ved nesten alle yrker.

To overleger var på vei til jobben på et sykehus. De passerte to kommunalt ansatte der sto ved siden av et hul i bakken, de lente seg over hver sin spade. Da de passerte sa den ene legen til den andre: ja, det var kommunalt ansatt man skulle blitt.
Den ene kommunalt ansatte hørte dette og sa tilbake: du kunne jo bare lest videre.....
Muleg denne heng saman med denne sanne forteljinga frå mi heimkommune:
Det var problem med vassforsyninga, og ein måtte leite opp ei bråte leidningar som ein ikkje visste kvar gjekk. Dette krevde mykje koordineringsarbeid og samarbeid. Ved eitt høve stod ein mann nede i eit hol, medan to andre (mellom desse kommuneingeniøren) og snakka med han oppe på bakken. Så kom ein relativt kjend lokal storkjeft og hadde av seg dette "Typisk vår kommune! Ein som arbeider, og to som står og ser på!" Kommuneingeniøren føya då til "og ein tomsing som kritiserar utan å ha det minste peiling på kva det handlar om!"
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Problemet for elever som dropper ut og for det offentlige som må betale regningen til slutt er at det knapt finnes en jobb igjen her i landet som kan gjøres uten høyre utdannelse eller fagutdannelse. Jobbene som tidligere var der for folk som droppet ut av skolen etc er enten allerde, eller er i ferd med å bli automatisert bort eller overtatt av utlendinger som har større vilje til å jobbe lengre og mer for ikke så veldig mye penger.

Denne utviklingen kommer sannsynlivis bare til å forsette - jeg tipper det ikke er veldig mange år til eksempelvis kassapersonale i butikker i stor grad har blitt erstattet av selvbetjeningsløsninger. Da snakker vi tusenvis og titusenvis av jobber som er i fare.

I parantes bemerket finner jeg det smått fascinerende at noen av de flinkeste folkene jeg har vært borti i arbeidslivet aldri ville blitt ansatt om de hadde søkt en stilling i bedriften i dag.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Problemet for elever som dropper ut og for det offentlige som må betale regningen til slutt er at det knapt finnes en jobb igjen her i landet som kan gjøres uten høyre utdannelse eller fagutdannelse. Jobbene som tidligere var der for folk som droppet ut av skolen etc er enten allerde, eller er i ferd med å bli automatisert bort eller overtatt av utlendinger som har større vilje til å jobbe lengre og mer for ikke så veldig mye penger.

Denne utviklingen kommer sannsynlivis bare til å forsette - jeg tipper det ikke er veldig mange år til eksempelvis kassapersonale i butikker i stor grad har blitt erstattet av selvbetjeningsløsninger. Da snakker vi tusenvis og titusenvis av jobber som er i fare.

I parantes bemerket finner jeg det smått fascinerende at noen av de flinkeste folkene jeg har vært borti i arbeidslivet aldri ville blitt ansatt om de hadde søkt en stilling i bedriften i dag.
Vet ikke det - har du sett der de har forsøkt det - fungere meget haltende til nød. La oss ta f.eks Ikea som har slike der det må stå 2-3 personer konstant for å hjelpe.

Og så har vi alle andre bransjer der man trenger folk - vi renner jo over av kjøpesenter fulle av klesbutikker mm.

Et av problemet til læreren vår er alle tilleggsystemene. Noen sier at data betyr Dobbel Arbeid Til Alle - vi lager systemer som skal fylles med informasjon for at noen andre skal ha noe å gjøre - i liten grad er det til vår hjelp....
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Kompis av meg er kokk. Han sier at av 20 lærlinger er det som regel to stk som kan å lage mat.
Det KAN jo hende at det er de to som virkelig søkte om kokkestudieplass fordi de virkelig vil bli kokker....og at de andre 18 er der ganske enkelt fordi de ellers ville gått og drevet dank....u never know, u know.....

mvh
Proffen
Vel, av dei attverande 18 er det sikkert eit fleirtal som tek studiekompetanse og startar på ein mastergrad, tenkjer eg....
I disse tider må man som oftest ta en bachelor først. man kan kanskje klare å komme seg halvmotivert gjennom et bachelorstudie, men da har du for dårlige karakterer til å begynne på noe masterstudium. Det kreves for det meste C eller bedre i snitt.

men ja, Norge har en mastersyke, og det kan bedriftene takke seg selv for.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Jeg kjenner flere som tilsynelatende samler på mastergrader.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kompis av meg er kokk. Han sier at av 20 lærlinger er det som regel to stk som kan å lage mat.
Det KAN jo hende at det er de to som virkelig søkte om kokkestudieplass fordi de virkelig vil bli kokker....og at de andre 18 er der ganske enkelt fordi de ellers ville gått og drevet dank....u never know, u know.....

mvh
Proffen
Vel, av dei attverande 18 er det sikkert eit fleirtal som tek studiekompetanse og startar på ein mastergrad, tenkjer eg....
I disse tider må man som oftest ta en bachelor først. man kan kanskje klare å komme seg halvmotivert gjennom et bachelorstudie, men da har du for dårlige karakterer til å begynne på noe masterstudium. Det kreves for det meste C eller bedre i snitt.

men ja, Norge har en mastersyke, og det kan bedriftene takke seg selv for.
Veit du at det finnest ca 1000 ulike masterstudium tilgjengeleg her i landet? Innan vidaregåande skule hadde dei ei opprydding der dei slo saman ein god del faglinjer/yrkesutdanningar, og erstatta spesialiseringa (den praktiske opplæringa) med lærlingetid (som dei ikkje før no nyleg har funne ein måte å skaffe lærlingeplassar på).
Tenk om dei hadde redusert nokre av masterstudia. Men heldigvis for universiteta kan fullstendig teoretisk tilnærming til fagfelta delast opp i det uendelege, utan at ein treng tenkje på kva eventuell nytteverdi dei måtte ha.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
[h=2]Redd for at barna skal bli idioter[/h]– Mange polske foreldre forstår ikke det norske skolesystemet. Noen er rett og slett bekymret for at barna deres skal bli idioter, fordi de ikke lærer noen ting på skolen, sier Randi Wærdahl.
Mens den norske skolen i stor grad er styrt av at barna skal lære seg sosial kompetanse og at lærerne skal tilrettelegge for læring, er den polske først og fremst styrt av tilegnelse av kunnskap. I Polen lytter man mer til læreren og læreren nyter større respekt.
Mange polske innvandrere lever et polsk liv i Norge | forskning.no
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
Det er en veldig forskjell i synet på hva som er viktig å lære i det tidligere Øst-Europa og i Norge. I land som Polen og Tsjekkia (og sikkert også mange andre) vektlegger man pugging og innlæring av fakta, mens i Norge har man innsett at fakta er lett tilgjengelig gjennom bruk av mobiltelefon/nettbrett o.l., slik at man heller prøver å vektlegge at elevene bruker disse faktaene til noe - altså fokus på prosess, forståelse og samarbeid heller enn pugging.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
Ja, resultatene av en prøve blir jo stort sett gitt av hva man tester. Mye av det man vektlegger i den norske skolen er ikke så lett å måle i slike standardiserte tester.

Når det er sagt har man en helt annen fokus på plikter og rettigheter i skolene i tidligere østblokkland. Elevene har masse plikter og få rettigheter, og arbeidskravene er langt høyere.
Hvis foreleseren sier at morgendagens forelesning blir kl 0615, er det bare å stille opp. Min kone startet forelesningene kl 0615 og hadde forelesninger fram til 2000. Strykprosenten på enkelte fag lå på 70%+ Dette var jo universitet, men likevel.
Da hun gikk på gymnaset i Praha startet skolen enkelte dager før 0700.
 
Topp Bunn