Tja, denne kan vel brukes? Bipolar Electrolytic Capacitor, 68 uF, 250 V - VISATON 4007540054391 | eBayVanskelig å finne radial bipolar 68uF/63V eller 68uF/100V på nettet. 68uF/250V bipolar som originalen er helt umulig å finne
Jeg er overveldet av engasjmentet i denne trådenFor meg ser det ut som det står trykket 82 og 68 på toppen av de to - kanskje det er så enkelt at det betyr 82uf og 68uf..
Ja, det er jeg klar over, men da snakker vi om små strømmer.Men tenk på alle de forstærkere/receivere, hvor Phono indgangen er lavet med standard 2 opamps.
Det ville vel vært indlysende at bruge bipolar på indgang og udgang. Der er der så ingen, der gør. De vender bare +
til den mest positive enden.
Ingen har vel klaget over det de sidste 50 årene,
undtagen så´n nogen som os, der absolut skal modificere dem til PP og få åhhh så fantastisk klar lyd bagefter![]()
![]()
Ja, men da er kondensatoren alltid forspent med riktig polaritet hele tiden. Den vil aldri få motsatt polaritet.Om du ta´r Tandberg, B&O og andre fra den gang med single forsyning og HT ut på midtpunkt (Quasikomplementær), sad det typisk en 3300/4700/10000 lyt i serie
med højttalerudgangen for at fjerne den halve forsyningsspendingen. De var heller ikke bipolare og målte vel OK efter daværende DIN-standard???
Du får teste og finne ut av det. F.eks. Bivfrost burde være en dugende lab-forsterker.Ja, det er jeg klar over, men da snakker vi om små strømmer.
Ja, men da er kondensatoren alltid forspent med riktig polaritet hele tiden. Den vil aldri få motsatt polaritet.
@KJ : De testene som ble gjort i linear audio har jeg lest men jeg mener alle de testene dreide seg om små strømmer i signalveien.
Jeg skal ikke påstå at det å bruke en vanlig polar elektrolytt i signalveien aldri har vært gjort, og det kan kanskje til og med gi OK resultater. Men jeg lurer nå litt på forvrengningen...![]()
Er det noen som har testet ut forskjellen på delefilter med frittstående komponenter og delefilter dyppet i 50/50 kokesjokelade og brent karamell? Er det hørbar forskjell i lyden?Kvaliteten på filterutførelsen ser slående ut i enkelte tilfeller.
..."hørbar forskjell" kommer vel ann på ørene som hører.Er det noen som har testet ut forskjellen på delefilter med frittstående komponenter og delefilter dyppet i 50/50 kokesjokelade og brent karamell? Er det hørbar forskjell i lyden?
Vil selv anbefale Delfiafett, den er uansett for vond til å spises!Er det noen som har testet ut forskjellen på delefilter med frittstående komponenter og delefilter dyppet i 50/50 kokesjokelade og brent karamell? Er det hørbar forskjell i lyden?
C4 og C6 på skjema. Ikke seriekobletDet er faktisk et poeng.... og slik de står på skjeive, kan det neste tyde på at de er seriekoblet??? Men da burde det stå 34 i skjema... og ikke 68......
Får prøve å grave vekk limet, og se hvordan det faktisk er koblet.....
Du glemte vist at læse posten ovenover, før du skrevIkke for å blande meg inn i diskusjonen, men:
Ikke bruk elektrolytter i delefiltre. Bipolare er hakket bedre enn unipolare, men bruk plastkondensatorer.
Hvorfor? Elektrolyttkondensatorer forvrenger i prosentklassen når spenningen over dem overstiger et par desivolt.
Du har rett.Du får teste og finne ut av det. F.eks. Bivfrost burde være en dugende lab-forsterker.
mvh
KJ
Yepps..... I mange tilfelde er disse viklet på EI kerner for at få ned størrelsen, og at luftspoler i den størrelseL3 C3 og R1 er antagelig der for å dempe impedans pukkelen ved bassresonansen. Det er lavt i frekvens og verdiene blir store.
Mvh
KJ
Sannsynligvis spolen med ferritt-kjerne, oppe til høyre på bildet ditt -Vurderer å begynne å samle komponenter for å bygge nye filtre. Stusser litt på verdien på spolen L3 i bass-filteret, 18mH. Gir det mening?
Kan det være 1.8mH?
Ikke altid en fordel, om du vil beholde den bestående klangkarakter i høyttaleren.Motstanden i spolene er ikke oppgitt på skjema. Bør jeg gå for lavest mulig motstand?