R.Solhaug skrev:
Low-Q skrev:
Det at det kreves mindre strøm i diskanten, betyr likevel ikke at det ikke er så farlig med effekttap her. Jo effekttapet er jo mindre fordi det er mindre effekt i utgangspunktet, men hvis du bruker en tynn kabel til diskanten og en tykk en til bassen, vil det i praksis bety at du mister et høyere dB-tall i diskanten enn i bassen. Dette mener jeg ikke er riktig måte å fordele tverrsnitt på. Så sant impedansen er noen lunde den samme i hele frekvensregisteret, er det altså like viktig at man taper minst mulig lydstyrke uansett frekvens, og da må faktisk kabelen ha samme tverrsnitt i hele frekvensregisteret.
Vidar
Artig påstand, har du gjort prøver på dette? I den grad jeg har vært i stand til å tenke fritt (på tross av hifi-dogmer) har jeg eksprimentert en del. Først; regner man ut "nødvendig" tverrsnitt ut fra kontinuerlig strøm ender man opp med et moderat tverrsnitt. Det som alikevel gjør et større tverrsnitt nødvendig er behovet for strømkapasitet i forbindelse med pulser.
Alle som har hatt gleden av å stirre på dansende effektmetere har vel registrert at det er først ved anslag/pulser i bassen det blir levert strøm. Hva som enn skjer i øvre register kreves det relativt lite strøm.
Av den grunn behøves det et betydelig større tverrsnitt til nedre oktaver om man skal unngå dynamikktap. Det betyr ikke at man ikke kan bruke tilsvarende tverrsnitt til høyere frekvenser, bare at det strengt tatt ikke er nødvendig.
Mvh. RS
Den ohmske motstanden øker ikke i takt eller propersjonalt med den økte strømmen som går gjennom kabelen! Det er slik det tolkes når jeg leser påstanden din angående dimensjonering. Det er ingen som helst fare for at kabelen komprimerer dynamikk - selv om du skulle kjørt 20A gjennom den (eller 3,2kW i 8 ohm).
Det er nemlig irrelevant hvor mye effekt du peiser på, eller hvor lite. Motstanden er konstant, og det gjør automatisk at dynamikken bevares uansett om kablen er 1 eller 100 kvadrat, eller om du kjører på 1W eller 3,2kW. Og derfor er det prinsippielt like viktig å dimensjonere kabeltverrsnittet i diskanten som i bassen.
Beklager avsporingen fra trådens tema folkens :-\
Vidar