Skjermet strømkabel og strømkurs uten jord

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

larkus!

Gjest
    Mye støy i denne tråden nå. Men jeg synes ikke at jeg har fått skikkelige og teknisk begrunnede svar på spørsmålene mine fra innlegg #1.

1. Har det noen hensikt med skjermede strømkabler i stereoanlegget hvis kursen ikke har kontakter med jord?
    2. Hvis ja, i hvilken ende av kabelen bør skjermen termineres? Apparat-enden eller vegg-enden?

A

ANM

Gjest
    Hei, Burik

For maksimal skjerming må skjermen jordes, men helt uten effekt ujordet er den ikke. Om du bruker jordet støpsel kan du like godt terminere skjermen i begge ender, kan jo tenkes at du får jordet uttak en gang og da er kabelen klar.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Dere som fokuserer på strøm og jording osv: Kobler dere opp anlegget etter metoden til Ernstsen?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.229
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Men tankegangen om at alt som er dyrere er bedre, fatter jeg ikke hvorfor sportsbiler ikke bygges i 24karat gull, det er mye dyrere enn både karbonfiber, heftige aluminiumslegeringer, titan, magnesium og høyfast stål. Ergo mye bedre ser de.
    Siden du først er inne på biler - ta for eksempel 2 stk SUVer.

En Mitsubishi ASX og en Porsche Cayenne har jo akkurat samme funksjon. Fartsgrensene er de samme for alle her i landet.
    Allikevel velger noen å kjøpe en Cayenne til mange ganger prisen av en ASX.

Man vil komme seg rundt dit man skal med begge bilene.
    Man vil få lyd ved å bruke en (strøm)kabel uansett prisklasse.
    Man vil kunne kjøpe seg en billig dress selv om det finnes dyrere alternativer.

Men det er allikevel noen små forskjeller som gjør at ikke alle velger det absolutt billigste alternativet.
    Litt som grøt og indrefilet. En blir mett av begge.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Poenget til PS Audio Noise Harvester er ikke å vise eieren med et lysblink at/når det er støy på nettet.
    Man blir kvitt støyen ved å omdanne denne til lys, derav blinkene.
    Jeg tar meg i å tenke at dioden blinker for å overbevise eieren om at dingsen har fanget opp støy, og at den derfor har livets rett. ;)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.229
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Har en NH.Rett i stikk til stereo har jeg ingen virkning.
    På sekundærsiden i støydempingstrafo gjør den en jobb.

Det er heller ikke alltid samsvar med mye støy/rask blinking og lyd.Best og poengtere..IKKE ALLTID:)
    Den kan godt ha hurtig blinking og samtidig ha bra lyd.Den er tunet til ca. 8 kHz

Vis vedlegget 440277

Measurement tool?
    TULL!

Omsettes støyen til lys i en LED?
    TULL!

Et eksperiment:
    Sett inn en slik dings der f.eks. strømnettet kommer inn i HiFi rommet. Se hvordan den oppfører seg.
    Sett inn en annen i enden av kursen. Observer!

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Har en NH.Rett i stikk til stereo har jeg ingen virkning.
    På sekundærsiden i støydempingstrafo gjør den en jobb.

Det er heller ikke alltid samsvar med mye støy/rask blinking og lyd.Best og poengtere..IKKE ALLTID:)
    Den kan godt ha hurtig blinking og samtidig ha bra lyd.Den er tunet til ca. 8 kHz

Vis vedlegget 440277

Measurement tool?
    TULL!

Omsettes støyen til lys i en LED?
    TULL!

Et eksperiment:
    Sett inn en slik dings der f.eks. strømnettet kommer inn i HiFi rommet. Se hvordan den oppfører seg.
    Sett inn en annen i enden av kursen. Observer!
    Venter fremdeles på at dette produktet kommer i YBH Edition :rolleyes:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Når det gjelder ytelse per krone for NH så skal jeg ikke uttale meg, men at det er teknisk umulig å gjøre støy om til lys forstår jeg ikke.....(?)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.229
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Når det gjelder ytelse per krone for NH så skal jeg ikke uttale meg, men at det er teknisk umulig å gjøre støy om til lys forstår jeg ikke.....(?)
    Det går fint!
    Hvor mye energi skal det til for å få en LED til å blinke?
    Hvis det er selve støyen (energien) som driver LED'n da?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det går fint!
    Gadd du å lese hvordan den virket, eller visste du best allerede før det?
    LED viser utladningen til kondensatorene som lagrer støypulsene (kort fortalt).

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.229
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det går fint!
    Gadd du å lese hvordan den virket, eller visste du best allerede før det?
    LED viser utladningen til kondensatorene som lagrer støypulsene (kort fortalt).
    Ja vel.
    Hvordan lagres støy i en kondensator?
    Hvordan lades den ut?

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/75544-ps-audio-sla-r-ut-eksternt.html

sitat; "asbjørn"

OK, I stand corrected. En stund siden jeg tittet på en slik. Det er uansett nivået på spenningsstøyen på fasene som avgjør om lampen tenner eller ikke, og hvis noe annet på kursen også "spiser" en del av den spenningsstøyen, vil støynivået falle - i dette tilfellet til under innslagspunktet for lysdioden.

http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

5.2.4 EMC – filter
    I Avsnitt 5.1.2 beskrevs behovet av att begränsa störningar över 150 kHz som kan leda till
    interferens med radiotrafik Denna begränsning kan ske på olika sätt. Ett sätt vore naturligtvis
    att välja teknik som i sig själv inte genererar sådana störningar, men de energisnåla metoder
    som idag finns innebär alla mer eller mindre generering av oönskade signaler. Ett annat sätt är
    att begränsa emissionen av störningar genom att använda lämpliga filter.

emc (2).jpg

Figur 5-10. Ett apparatintag med filter även kallat EMC filter, till vänster. Ett sådant filter sitter t.ex. där
    elnätet ansluts i en dator. Principskiss för EMC- filtret till höger
    Ett typiskt apparatintag med EMC - filter visas till vänster i Figur 5-10; det kan t.ex. hittas där
    elnätet kopplas in i en dator. Filtret i figuren är avsett att anslutas i jordat uttag men det finns
    motsvarande filter även för ej jordade uttag
    . I principskissen till höger i Figur 5-10 ser man att
    filtret består av kondensatorer och induktanser, de senare magnetiskt hopkopplade.

Störningar som genereras i lasten (anslutet till höger i filtret) möter först två kondensatorer CY
    som avkopplar störningar som finns mellan fas – jord respektive nolla – jord. För att begränsa
    läckströmmar vid 50 Hz finns det en övre gräns på storleken för dessa kondensatorer.

Störningar från lasten mellan fas och nolla dämpas i detta filter genom en kombination av
    induktanserna L1 respektive L2 samt kondensatorn CX. Induktanserna innebär en hög
    impedans för höga frekvenser och ligger i serie med störsignalens väg, medan kondensatorn
    som har en låg impedans för höga frekvenser ligger parallellt och shuntar störsignalen som
    ligger mellan fas och nolla.

NH er tunet til 8 kHz og når SB beregner filter for 7 kHz bregner han filteret med utfra en spenning på 2V

Her et filter til meg,og igjen snakkes det om nettimpedans,kildeimpedans,dvs fra filter til nettrafo.

Og den vil variere en del rundt om kring,og da vil virkning av både filtre og kabler variere,
    fordi det er den første meter som betyr noe.Det er den impedansen apparatet ditt ser først,
    og som returstrømmen (egenstøyen til apparatet) skal gjennom/over frem til matepunktet,nettrafo.
    Så jo lavere impedans på trafo jo letter kan apparatene til nettkundene kvitte seg med den forurensede strømmen
    de presser/sender i retur.

http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-29.html

Dersom kildeimpedansen er lav, kan strømmen i filteret blir betydelig. Se strømmene i filteret nedenfor. Du må sjekke om filteret ditt blir varmt.
    Strømmene i filteret kan bli stor selv om spenningskomponentene for de høye frekvensene er lav. Strømmen med høy kildeimpedans gir akseptable strømmer i filteret.

image001.jpg

Filteret er designet for å håndtere dette og trenger ingen jording

x1.jpg

Her er målinger Johannes hadde liggende for en hendelse/transient nylig. Johannes har beregnet de harmoniske i spenningen et par hundre millisekund etter at transienten er dempet.
    Vi bruker Dranetz Encore instrumentet sine registreringer. Instrumentet har en sampletid ned mot 40 microsek.
    Som du ser av kurvene så er det støy rundt 90nde (4500Hz) harmoniske, rundt 140nde(7000Hz) og rundt 210nde (10500Hz).

Sist redigert:
    L

larkus!

Gjest
    Ja vel.
    Hvordan lades den ut?
    Sitat:
    " So what we do is use a clever circuit that collects (harvests) low voltage line noise (that is already AC) and then we convert that voltage to DC and then stack that voltage (as we collect it) to create a higher and higher level until we have enough to fire the LED. Blink! The capacitor is emptied and we’re ready to collect more."

Skjema for Noise Harvester
    noise harvester.jpg

Noise harvester skal visst være tunet til ca. 8000 Hz.
    Ved hvilken frekvens bør et nettfilter begynne å virke?

Edit:
    Noise harvester er uten jord. Det betyr vel at den ikke filterer bort common mode (symmetrisk) støy, men fungerer på differential mode (usymmetrisk) støy.

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det virker som du spør om det du allerede vet svaret på. Minner mistenkelig om en som ikke har vært aktiv her inne på en stund, men da under et annet nick. Hvorfor kan en jo lure på.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Eller show off?
    Det er helt greit (og ofte grunn til) å være skeptisk, men at absolutt alle påstander fra leverandører er intet annet enn 100% svindel til enhver tid blir vel også litt feil? Det er ihvertfall inntrykket.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Ja vel.
    Hvordan lades den ut?
    Sitat:
    " So what we do is use a clever circuit that collects (harvests) low voltage line noise (that is already AC) and then we convert that voltage to DC and then stack that voltage (as we collect it) to create a higher and higher level until we have enough to fire the LED. Blink! The capacitor is emptied and we’re ready to collect more."

Skjema for Noise Harvester
    Vis vedlegget 440467

Noise harvester skal visst være tunet til ca. 8000 Hz.
    Ved hvilken frekvens bør et nettfilter begynne å virke?

Edit:
    Noise harvester er uten jord. Det betyr vel at den ikke filterer bort common mode (symmetrisk) støy, men fungerer på differential mode (usymmetrisk) støy.
    Så la meg se om jeg har forstått konseptet og blokkdiagrammet riktig: Man lager en DC med en ulinær diode som leder halve perioden til å fylle opp en kondensator som man brått lader ut i en lysdiode (en annen ulinæritet)? Var ikke målet med apparatet å lage minske støy? Å bruke unlinære komponenter på 230V er 101 for å lage overharmonisk støy, ikke å fjerne den.

Analogien på dette apparatet er å ha en stor tom balje (kondensatoren) som ligger i sjøen. Når bølgene blir høye skvulper de over i baljen og fyller den opp litt og litt. Når den er full så tømmes den raskt så den lager mye lyd (parallell til lys i lysdioden). Hvordan skulle denne hjelpe for å lage jevnere bølger på sjøen?

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Uten å være i besittelse av kunnskapene til ingeniørene til PSA (vet heller ikke om løsningen er patentert), så er min forståelse at støyen ikke bare kan forsvinne men man må transformere denne til en annen størrelse, i dette tilfelle til lys for at man skal bli kvitt/forminske den. At denne prosessen i seg selv skulle resultere i regenerert støy er dog uviss, noe et blokkskjema vanskelig kan dokumentere.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal vel NH også være tunet til 8kHz,og det er den støyen (2V?) som omformes til lys,og ikke 50Hz 230V .

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.229
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Hvorfor er det støy rundt 8kHz som er problematisk?
    Er det sannsynlig at 8kHz slipper gjennom forsterkerens nett trafo, likerettere, filtre og til og med regulatorer?
    Eller er det bare slik at dette er enkelt å detektere og synliggjøre?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.229
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Jeg har følgende konkrete spørsmål relatert til trådens tittel:

1. Har det noen hensikt med skjermede strømkabler i stereoanlegget hvis kursen ikke har kontakter med jord?
    2. Hvis ja, i hvilken ende av kabelen bør skjermen termineres? Apparat-enden eller vegg-enden?

Og noen tilleggsspørsmål:
    Har et nettstøyfilter noen effekt på en ujordet kurs?
    Hviken støytype er mest vanlig på nettet, symmetrisk (common mode) støy eller usymmetrisk (differential mode) støy?
    Tilbake til start:
    1: En meter eller to med skjerm har ingen betydning.

Om et filter har betydning på ujordet kurs:
    Trolig ja, men ikke sikkert at effekten er positiv totalt sett. Det vil si både med hensyn til støy og opplevd lyd.

Et godt råd:
    Har du ikke støy så tenk heller på noe annet enn filtre, skjerm og jord.

A

ANM

Gjest
    8kHz skulle vel ikke få vanskeligheter med en trafo, men det sitter jo som regel noen kondensatorer etter og over likeretteren. Og likeretteren er jo den største kilde til høyfrekvensstøy.

L

larkus!

Gjest
    Tilbake til start:

Trolig ja, men ikke sikkert at effekten er positiv totalt sett. Det vil si både med hensyn til støy og opplevd lyd.

Et godt råd:
    Takk for greit svar! Men hvordan kan en vite om en er plaget med nettstøy?

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Og den støyen fra likeretterne oppstår på sekundærsiden på forsyningstrafoen,går over/tilbake til primærsiden på trafoen og er dermed en bidragsyter til støy på nettet..?
    Men i praksis,avhengig av den impedansen apparatet ser,i all hovedsak forblir i egen installasjon og flyte mellom
    apparatene i installasjonen.

Som de sies her fra et tungvekter miljøet

http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

växelverkan mellan apparater samt mellan apparater och nät är komplex och inte lätt att
    förstå och denna växelverkan är med detta projekt inte färdigt utredd

Som nevnt tidligere er forskjeller en opplever ved lytting når nettbelastningen er høy,morgen og ettermiddag vs kveld/natt og helger ett resultat av økt THD på nettet i disse periodene.
    Men det er slik jeg ser det ikke de harmoniske i seg selv som påvirker.De harmoniske har en naturlig følgesvenn.
    Intermodulasjon,interharmoniske.
    Harmoniske er synkron med grunnfrekvensen og de takler strømforsyningen.
    Intermodulasjon/interharmoniske smetter forbi filtreringen i strømforsyningen.
    Økte harmoniske og dens virkning har altså en bakenforliggende årsak,intermodulasjon,interharmoniske.

http://www.elforsk.se/Global/Vindforsk/Rapporter VFIII/13_13_report.pdf

En PSCAD studie för Lillgrund har visat att strömvärden vid 1 kHz, 2.8 kHz
    och 7.2 kHz från vindkraftparken förstärks ca 10 gånger i Bunkeflo.

3.4.4 Origin Inter-harmonics mainly derive from the same sources as harmonic emissions. The inter-harmonics with a continuous spectrum are foremost emitted by arc generating equipment, i.e. arc welders, arc furnaces, mercury lamps and fluorescent lamps. The lamps individually have low levels of inter-harmonic emission but the amount of installations is increasing and the summarized effect is large

Related problems Potential consequences of inter-harmonics are in IEC-61000-4-7 listed as: •
    Noise in audio amplifiers

Og hvorfor skal ikke enkle audio apparater unngå å bli påvirket?

http://www.powersensorsltd.com/Down... conducted emissions 2-150kHz band (v3.0).pdf

pq1.jpg

Og hvilken begrunnelse vil målemafiaen komme med for å si at en forskrift som vil komme er unødig tull?
    Sågar er det hevdet at grenseverdiene i dagens forskrift ang. harmoniske "ER ALLIKEVEL VILKÅRLIG VALGT"

Standards for supraharmonics (2 to 150 kHz) - IEEE Xplore Document

Som audiofil kan en dra på smilebåndet av denne fra en så tung aktør som Støykontrollen
    om filtre på høyttaler kabler og skjermet høyttaler kabel,men problemet er tatt opp som ett eksisterende problem.

http://www.arcticpeak.com/files/HF_innslag.pdf

Målte verdier i lytteposisjon.
    Først tilkoblet sentralnettet med lave THD verdier,men med redusert lokal nettimpedans
    i siste måling.Relativt store forskjeller fra 4kHz og opp,samt ref. lev verdi

Før og etter impedans reduksjon

rta 03.10.16 ams (2).jpg

rta 03.10.16 sms (2).jpg

I øydrift med diesel aggregat ,med skyhøye THD og 5 harmoniske verdier,men med bare litt lokalt redusert nettimpedans (lokalt er egen installasjon)

her er det litt større forskjeller også i de lavere frekvensområder vs målingene foretatt over.Sub området drives av en Hypex UcD 400 i alle målinger,noe som viser BS`n som er spredd om Hypex uovertrufne egenskaper ang. nettstøy.

Sentralnett først og diesel aggregat under

nett 2 (2).jpg

aggregat (2).jpg

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake til start:

Et godt råd:
    Takk for greit svar! Men hvordan kan en vite om en er plaget med nettstøy?
    Bruk ørene.Er det lydforskjeller i løpet av døgnet,og helger vs ukedager?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.555
    Torget vurderinger
    2
    "Takk for greit svar! Men hvordan kan en vite om en er plaget med nettstøy? "

Alternativ 1: Sett på anlegget uten så spille noe og skru opp volumet på maks og deretter til normalt lyttevolum: Hør om det er noe støy som plager deg. Hvis ikke glem problemet
    Alternativ 2: Sett på anlegget og spille en 440Hz tone(stereophile test CD eller Audio testsignals fra Tidal) på normalt lyttevolum: Hør om det er noe støy som plager deg. Hvis ikke glem problemet

Alternativ 3:
    Gå til ditt lokale Hifiasyl og fortell at du har masse penger og har hørt at det er noe som heter nettstøy og at du vil ha noe imot det.

Alternativ 4 er billig varianten av 3: Gå til helsefanatikernes sider på internet og kjøp et nettstøyfilter og måler for en billig penge.

https://shop.unovita.com/elektromedisinsk-utstyr/elektromagnetisk-straling/stralinlgsbeskyttelse/dirty-electricity.html

Alternativ 5: Kjøp finvern og nettfilter fra elektroproffene, og glem saken
    https://www.elektroimportoren.no/overspenningsvern-sef-440p-pluggbart-finvern-for-stikkontakt/1661492/Product.html

alt 6:
    Spill musikk og slapp av

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.204
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tradisjonelt er dette noe man forbinder med større og/eller maskinkrevende industri, gjerne med store elektriske maskiner, smelteverk og den slags. Dersom du bor i et område som mates fra egen sekundærstasjon, og det ikke er industrivirksomhet i området, bør det være nogenlunde greit. Når det er sagt, så fyller vi i stadig økende grad vår hjem med elektriske og elektroniske dingsbomser, som potensielt kan gi støy, - elektronisk styrte komfyrer, dimmere, varmestyringer - osv.osv.
    Spørsmålet er da om dette har noen særlig betydning for vår opplevelse av musikken. HiFi-bransjen minner meg i stadig økende grad om alternativ medisin, med en veritabel underskog av produkter som skal hjelpe mot mer eller mindre imaginære plager, de fleste uten annen effekt enn å fylle opp kasseapparatene til selgerne.
    Nå tilhører jeg den delen av HiFi-leiren som har fagutdanning både i elektro og elektronikk, og har mange års erfaring med måling av svært små signaler. Jeg og andre her med slik bakgrunn er jo også stort sett regnet som håpløst inkompetente nettopp av samme årsak, da vår tenkemåte er "ødelagt" av utdanningen, og vi er derfor ikke åpne for nye tanker fra snake-oil salesmen. "Alt har betydning", heter det, og jo mer absurd vi finner det, jo større betydning har det tydeligvis for enkelte andre.
    Det er helt sikkert noe støy på nettspenningen hos de fleste av oss. Det springende punktet er om dette passerer gjennom strømforsyningne i forsterkere og tilleggsutstyr. Det er en undersøkelse jeg hittil aldri har sett i noe omfang.
    Radiostøy kan definitivt være et problem, men når den er det, kommer den i all hovedsak inn andre veier enn gjennom nettkabelen. Jeg har ingen tro på at skjerming av den siste meteren av nettkabelen har noen betydning for støy i anlegget, - heller ikke om den regnes som den første meteren som noen hevder. Switch-mode strømforsyninger var lenge like bannlyst som opamper i HiEnd. Nå er visstnok ikke det et problem lenger, men jeg ser jo at mange anser det som første vei til nirvana å rive ut disse, og bygge inn lineære strømforsyninger...
    Dersom du opplever støyprolemer i anlegget ditt, kan noen eksperimenter kanskje være p åsin plass, men jeg tror personlig ikke at skjerming av en meter nettkabel løser noe som helst. Jording består av to problemstillinger - sikkerhetsjord i elektroteknisk betydning, - og signaljording. Det siste er et særdeles koplekst tema som har utløst mange hyllemeter med faglitteratur, men da snakker vi hovedsaklig om signaljording i svært store anlegg, og/eller ekstremt svake målesignaler.
    Glem nå heller ikke at lytteinntrykkene også påvirkes både av dagsform og egen psyke... uten at det egentlig feiler oss noe som helst.. :)

L

larkus!

Gjest
    Bruk ørene.Er det lydforskjeller i løpet av døgnet,og helger vs ukedager?
    Er plaget med varierende lydkvalitet ja. Rett som det er synes jeg lyden er veldig mellomtone-fokusert, tilbaketrukket ullen bass uten modulasjon (all bass låter likt), tendenser til gjallende lyd og "lukket" diskantgjengivelse uten luft ogg oppløsning. Hørbar støy finnes overhodet ikke i anlegget.

Glem nå heller ikke at lytteinntrykkene også påvirkes både av dagsform og egen psyke... uten at det egentlig feiler oss noe som helst.. :)
    Du er sikkert inne på noe der.....:)

Kanskje det lakenet der er greia........
    CaptureWiz002.jpg

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.229
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det du synes å høre eller ikke har ikke noe med støy å gjøre.
    Hold en mobil telefon som "ringer" tilstrekkelig nær anlegget så vil du oppleve støy.
    Om en vil eksperimentere med jording og skjerming er det bare å legge i vei.
    Nesten helt gratis hvis du gjør dette selv.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er en så bekymret for strømstøy så kast ut anlegget utenom høyttalerne og bruk 12V
    Audison har noen fremragende forsterkere.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Hold en mobil telefon som "ringer" tilstrekkelig nær anlegget så vil du oppleve støy.
    Mobiltelefonen er luftbåren støy og ikke støy fra forbruk,
    og er det noen som burde vite slikt er det du som har utdanning.

L

larkus!

Gjest
    Har ikke noe med støy å gjøre, men et annet nokså vanlig fenomen er at det er ulik spenning mellom hver av lederene i stikkontakten og jord. Ideellt sett skal det vel være rundt 140V mellom hver av lederene og jord, men p.g.a. ulik belastning av de tre fasene som går inn til sikringsskapet kan denne spenningen variere en god del. Kan dette påvirke lyden?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Har ikke noe med støy å gjøre, men et annet nokså vanlig fenomen er at det er ulik spenning mellom hver av lederene i stikkontakten og jord. Ideellt sett skal det vel være rundt 140V mellom hver av lederene og jord, men p.g.a. ulik belastning av de tre fasene som går inn til sikringsskapet kan denne spenningen variere en god del. Kan dette påvirke lyden?
    Det kommer helt an på om du har IT eller TN nett.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Burik beskrev et IT-nett da.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2

Synes formuleringene virker kjente fra tidligere:rolleyes:,men greit nok for meg.
    Repetisjon,repetisjon og atter repetisjon er viktige pedagogiske virkemiddel til egen læring;)

Trodde det en stund,men den perioden varte kun noen dager,så forsvant disse sammenfallende observasjonene.
    Variasjonene spenningen til jord bestemmes for det meste av kapasitansene til jord og forårsakes mest pga.
    kablene i lavspenning nettet.Er kapasitansene 10% forskjellig vil spenningen også variere med ca. 10%.
    I høyspenningnettet er kapasitansen for det meste lik,i luftnettet varierer den litt mer.
    En tommelfinger regel sier at dersom forskjellen fase - jord blir 10 - 20% kan det tyde på jordfeil i trafo kretsen.
    Er litt usikker,men tror at forskjeller fase - fase kan være spenningsusymetri pga skeivbelastning.
    Dette er noe som uroer nettselskapene med nye El-biler som lades hjemme med 32A enfase lader.Opel Ampera e bl.a
    Her kan el-bil eiere få seg en uforutsett regning fra netteier.Netteier vil ha disse laderne på 32A trefase.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.229
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Mobiltelefonen er luftbåren støy og ikke støy fra forbruk,
    og er det noen som burde vite slikt er det du som har utdanning.
    Vet det.
    Var ment å gi han et eksempel på støy siden han ikke vet hva han skal høre etter.
    Ikke så lett å generere ledningsbåren støy i heimen. Ikke som en har kontroll med i hvert fall.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Burik beskrev et IT-nett da.
    OK?
    Nå var det plutselig Larcus jeg siterte isteden for Burik, ref. post#75? - forvirrende....
    Anyway, for TN nett så er potensialet for Neutral samme som Ground, og den Ohmske forskjellen man måler er ledningsmotstanden fra ditt hus frem til nærmeste trafostasjon. Hos meg mener jeg å huske at den ligger på rundt 20 Ohm.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn