Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man kan da leve med å kalles shabby chic, med mindre hun er eiendomsmegler. Tør ikke tenke på hva det betyr i de kretser...
    Det er nok det som gjør meg litt uvel. Men akkurat hun er vel mer en dyrevern- og kulturperson fra de penere lag i samfunnet.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Litt shabby, men kanskje ikke så chic, baluba. Har ikke møtt deg i RL, bare sett bilder av deg på Facebook, og jeg stoler ikke på bilder folk legger ut av seg selv. Tyv tror alle stjeler, vettu.

Loake har også noen boots som kanskje Trane kan like. Det er selvsagt ikke cordovan, men 1880, og prisen er i alle fall sympatisk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt shabby, men kanskje ikke så chic, baluba. Har ikke møtt deg i RL, bare sett bilder av deg på Facebook, og jeg stoler ikke på bilder folk legger ut av seg selv. Tyv tror alle stjeler, vettu.

Loake har også noen boots som kanskje Trane kan like. Det er selvsagt ikke cordovan, men 1880, og prisen er i alle fall sympatisk.
    Stemmer nok det at jeg er definitivt mer shabby enn chic. Det siste har jeg vel egentlig aldri vært...

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Parajumpers er stilbetegnelsen på denne type støvler. I motsetning til f eks chukka, dessertboots, chelsea, osv.
    Naval boots er Alden sin modellbetegnelse.
    Cap toe er betegnelsen på alle sko og støvler som har en påsydd tåkappe, slik som på bildet som Trane har lagt ut av disse fine bootsene.

Kom også på at Carmina har ganske fine støvler, selv om jeg ikke er så glad i oxford-støvler, så er disse i derby og i cordovan.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    Så for å oppsummere; Alden Naval boots er parajumpers med cap toe. :p

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Her er også cap toe, Allen Edmonds oxford, semi-brogue i hasselnøttfarge.

Sommeren er egentlig over, men været i Rogaland vet det bare ikke. Derfor må tweeden vente enda en dag eller to, for er det noe som er sikkert på vestlandet, så er det at finværet går over.

P9050002.jpg

P9050004.jpg

P9050020 – Kopi.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ha ha, der ser du nesten make ut til meg på en fest i fjor sommer, med unntak av skoene, skjorten og slipset. Minus litt mage og pluss noe finere snitt. ;)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Er ikke så happy med de buksene fra i går. Fikk laget dem i sommer, men tar dem med tilbake og får dem bedre tilpasset.
    ..............

I dag er det cap toe, oxfords fra CT, det er fra noen fra øverste hylle der. Men jeg har aldri blitt helt fortrolig med skinnet, det har vært vanskelig å få pusset skikkelig. Men fin og elegant lest, det er det. Dette er noen trinn opp på formalitetsskalaen, for slike sko brukes helst til mørk dress. Men jeg er jo en rebel, og gjør som jeg vil.
    Jakka er bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury, skjorte og slips fra CT, PS fra Walters of Oxford (klesbutikken med egen frisørsalong). Buksene er MTM/målsøm fra Manning & Manning. Strømper fra CT. Seler fra Albert Thurston.

Ellers utfordrer jeg alle på Asylet til å slå meg i buksepress-konkurransen. Der er jeg bare pro. Kan kutte salami på den pressen der. ;-)

P9060001.jpg

P9060004.jpg

P9060029 – Kopi.jpg

P9060016 – Kopi.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Heh, heh. Tror jeg lar deg vinne buksepresskonkurransen, Svein Arne. Og med det samme skopussekonkurransen. Jeg gjorde et forsøk på spitshine en døll brakkekveld som befalselev på Evjemoen. Inspirert av alt det rare de fant på i garden, tomflaskesortering med brustypene oppstilt på rekker etter stigende holdbarhetsdato bakover, korrekt utfylt ytterkant når kassene ikke var fulle, og så videre.

Selv 'grain leather' (som jeg nå har lært at det heter) ble farlig blankt, riktignok strukket over tåa, og på en særdeles hardt brukt støvel. Til et punkt hvor jeg vil hevde at det er uhøflig å sjekke skopussen i nærheten av kvinner i skjørt.

Men for en helt vanvittig tidkrevende prosess. Jeg gadd ikke mer enn den ene støvelen, og på mandag var det ut og tråkke i myra med RFK på slep igjen.

Likte forresten jakka i det forrige antrekket veldig godt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Si meg, hvorfor pusser de skoene dine, herr Zomby? Ekstra funksjonalitet er jo bare et ekstra initiativ til å gjøre en god jobb.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    I dag er det burgunder oxfords, cap toe, fra Allen Edmonds. Skjorten er den aller første jeg fikk laget til meg, hos Harvie & Hudson, den eneste familieeide skjortemakerforretningen igjen på Jermyn Street. De har nylig pusset opp og fått en ganske så snaisen butikk.
    Slips et i rustfarget grenadine fra Turnbull & Asser, og PS fra Kent Wang, en reproduksjon av en initial fra Lindisfarne gospel. Strømper fra Falke og seler fra Alfred Thurston. Frakk er en mac fra CT.
    Dressen er i et relativt tungt ullstoff fra Hardy Minnis, og har også en etter hvert typisk tilblivelseshistorie. Jeg fikk Thomas Mahon til å lage en bukse og vest til et annet antrekk, men så likte jeg ikke kombinasjonen, og måtte få lage jakke til. og da fikk jeg like godt laget en ekstra bukse; en uten oppbrett og uten legg. Jada, fin den også, og ikke minst greit å ha to å slite på.

P9070001.jpg

P9070009.jpg

P9070013 – Kopi.jpg

P9070037 – Kopi.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En liten nøtt. Jeg hadde en liten prat med fastlegen om min 'elskede lille' prolaps. Han pekte på mine Ecco og sa noe i retning 'ikke sånne, joggesko', dette altså om noe av det mest dempede som finnes av 'vanlige' sko. Jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke har lyst på joggesko.

Hva i all verden kan man gjøre da?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En liten nøtt. Jeg hadde en liten prat med fastlegen om min 'elskede lille' prolaps. Han pekte på mine Ecco og sa noe i retning 'ikke sånne, joggesko'. Jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke har lyst på joggesko.

Tja, det finnes jo finere sko som har såler med samme egenskaper. Husker jeg så på noen spanske for et par år siden, husker ikke helt hvilke.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    En liten nøtt. Jeg hadde en liten prat med fastlegen om min 'elskede lille' prolaps. Han pekte på mine Ecco og sa noe i retning 'ikke sånne, joggesko', dette altså om noe av det mest dempede som finnes av 'vanlige' sko. Jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke har lyst på joggesko.

Hva en fastlege mener burde ikke bety noe særlig. Spesialister derimot...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror nok min fastlege faller inn i kategorien kompetent og spesielt interessert og opplest, med sin helt egen prolaps.

Men jeg er naturligvis henvist til fysioterapi, og i det hele tatt. Jeg er grundig fotografert i 3D og utredet for et par-tre år siden. Men den kommer altså tilbake, eller den er der, og gjør oppmerksom på sin tilstedeværelse med ujevne mellomrom.

G

Gjestemedlem

Gjest

Ta en tur innom en helseskobutikk . Man kan få laget innleggssåler som er tilpasset foten og som kan endre belastningen, og sikkert også dempe stegene.

Eksempel på hva slags butikk jeg sikter til:

http://www.helse-butikken.no/saler/ortopediske-saler/

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har prøvd diverse slike såler. Venstrefoten har etter hvert blitt ganske plattfot, og de siste årene har den også pådratt seg hallux valgus. Mange års belasting i trange, støpte alpinstøvler har nok bidratt.

De beste sålene er støpt etter nitidig scanning av hvordan foten beveger seg under steget. Scanning og diagnose ble sendt til Canada hvor sålene ble støpt og sendt tilbake til kiropraktoren min. Koster 2 - 2500. Føttene elsker de sålene, men som alle såler er det vanskelig å finne sko. Joggesko funker OK. Det er bare å bytte ut den løse innersålen. Litt mer skikkelige sko er vanskelig siden det ikke er noen innersåle å ta ut for gjøre plass til spesialsålen. Det blir gjerne til at man går opp en halv størrelse for å få plass, men da passer gjerne ikke lesten som den skal. En annen ting er at man oftest kommer for høyt i hælkappen slik at skoen sitter dårlig. Støvler er ofte lettere og det er en av grunnene til at jeg kommer til å prøve Alden Parajumpers som jeg postet for litt siden i tråden. Alden har visst bakgrunn innen ortopedi og noen av modellene bærer preg av det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Har ingen problemer med føttene, så ortopedisk tilpasning er neppe det jeg trenger. Poenget til legen var nok bare at jeg trenger litt mer støtdemping enn det jeg får fra 'ordentlige sko'.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå går'n på gummisåler i reprise?
    Hva med rågummisåle? Jeg har ikke prolaps, men er plattfot og er ikke smertefri i rygg heller. Men rågummi finner jeg å være et komfortabelt alternativ for meg. Litt tykkelse så demper det like godt som alle joggesko jeg har hatt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.052
    En utfordring det der, finne pene dressko som samtidig er robuste med brukbar demping. I følge min iPhone spaserer jeg i snitt 10 kilometer hver arbeidsdag. En god del av dette på ujevn og tidvis våt brostein. Generelt veldig glad i italiensk design men når det kommer til skotøy så er det britisk som gjelder i det daglige.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer et par Pikolinos modell Glasgow, burgunder med litt mørke detaljer (farge: garnett). Deilig dempende gummisåler med en form for gel mellomsåle, kanskje noe for Zombie også? Det er litt vanskelig å lenke til dem med iPad, men de er lette nok å finne fram til selv. Hva synes dere, greie multibruksko for høst og vinter? Skinnkvaliteten virker helt topp ut fra de digre skinnprøvene som henger i merkebutikkene til Pikolinos.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jeg finner ingen omtale av dem på nettsteder jeg stoler på. Men ut fra deres egen videosnutt ser de helt ok ut. Svær bedrift, men mye gjort for hånd. Ikke good-year, så det kan bli litt pes med omsåling. Fine støvler. Hva koster de?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et sted over €100. De fleste modellene deres ser ut som fotformsko, men disse er av de bedre. Deilige på føttene er de, og Carmina er way out of reach. Har et par andre alternativer til, og alle er en eller annen brogue-variant.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis de sitter godt på foten er det bare å slå til. Husk tax-free for tourists. :)
    Det glemte jeg faktisk, og selv med en pris på €109 blir det jo noen kroner av det. Får stikke innom den søte spanske frøkna bak disken å spørre henne i morgen. Da kommer det bilde også, nå er lyset for dårlig siden solen går ned mens jeg skriver dette.

De sitter godt og er som balsam for mine tverrplatte føtter, noe som avgjorde saken i tillegg til at de var de mest universelt anvendelige skoene som konkurrerte om min gunst. :rolleyes:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det er jo ikke alltid det blir så mye i retur, men ei krone her og ei krone der...

Jeg synes det er bedre med litt tilbakebetalt enn ingenting tilbakebetalt, og leverer alltid inn skjemaene. Litt småplunder å fylle ut alt, men som timebetaling er det ikke så ille.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, det er ikke nødvendig å kaste penger ut av vinduet. Time for unboxing. :cool:

image.jpeg

Som tidligere nevnt, topp komfort. I tillegg er de lette. Men størrelsen er merkelig stor i forhold til alle sko jeg har hatt. For første gang siden tidlig i tenårene har jeg kjøpt størrelse 42. Jeg er helt klart 43/43,5 med alle andre merker.

image.jpeg

Footwear featuring a removable insole to allow easy accomandation of custom-made shoe inserts.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    Det siste er et godt poeng, baluba. Har prøvd i det vide og det brede å finne sko hvor jeg kan bruke de spesialstøpte sålene jeg helst skal bruke. Stort sett med dårlig resultat. Å finne skikkelige herresko hvor det er mulig, som passer, og ser bra ut er et funn.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Blå skolisser - hadde de enda matchet strømpene eller skinnet.....

Bare se på bildene litt lenger opp av mokasinene, hvordan de matcher sokken - slik skal det være ;)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var innom Skomaker Dagestad i går og hadde i tankene Alden Parajumpers i #8 Shell Cordovan, som jeg skrev om forleden. Jeg fikk så vidt kikket på dem før jeg ble distrahert av alle godsakene han har til salgs. Den nye karen, William, viste meg et par fra hjembyen Northampton. Virkelig klassikere og et gedigent stykke håndverk som satt nydelig på foten. Selv min fot.

Det endte selvsagt med at jeg pådro meg et par Edward Green Dover i dark oak antique.

Edward Green Dover 202 last.jpg

Eneste er at jeg helt glemte å prøve dem i den andre lesten som er lik, bortsett fra en smule rettere tåboks.
    Omtrent slik...
    Edward Green Dover 606 last 03.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Gratulerer med nye sko begge to.
    Lissene kan du skifte, baluba. Enig at de ikke var så fine. Likte heller ikke måten de er tredd på, men samma det. Fine derby full-brogues. Gi dem et par omganger med skokrem før du bruker dem for mye. Da holder de seg fine mye lengre.

Dover fra EG er av ypperste klasse. Du har fått deg to smykker der, Trane. Det blir min tur også en vakker dag. Eller, trenger i grunnen ikke være så vakker. Ikke med slike fine sko.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye sko begge to.
    Lissene kan du skifte, baluba. Enig at de ikke var så fine. Likte heller ikke måten de er tredd på, men samma det. Fine derby full-brogues. Gi dem et par omganger med skokrem før du bruker dem for mye. Da holder de seg fine mye lengre.

Dover fra EG er av ypperste klasse. Du har fått deg to smykker der, Trane. Det blir min tur også en vakker dag. Eller, trenger i grunnen ikke være så vakker. Ikke med slike fine sko.
    Er enig mht lissene. Grublet under kjøpsprosessen på om det sorte egentlig var mørkeblått, men det viste seg at de av en eller annen grunn at de er ment å matche innsiden av skoene... :confused: Jeg bare tok dem rett ut av esken for å vise dem til dere, og rett på føttene. Når det kommer til sokker har jeg et begrenset utvalg på tur.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.052
    Jeg var innom Skomaker Dagestad i går og hadde i tankene Alden Parajumpers i #8 Shell Cordovan, som jeg skrev om forleden. Jeg fikk så vidt kikket på dem før jeg ble distrahert av alle godsakene han har til salgs. Den nye karen, William, viste meg et par fra hjembyen Northampton. Virkelig klassikere og et gedigent stykke håndverk som satt nydelig på foten. Selv min fot.

Det endte selvsagt med at jeg pådro meg et par Edward Green Dover i dark oak antique.

Vis vedlegget 401192

Eneste er at jeg helt glemte å prøve dem i den andre lesten som er lik, bortsett fra en smule rettere tåboks.
    Omtrent slik...
    Vis vedlegget 401195
    Det var skoene sine det, nydelige!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål, gutter. Hvilken farge skokrem skal jeg satse på med disse nye broguesa jeg har kjøpt. De er jo både burgunder, mørk brun og svart. Er nøytral krem det riktige, eller kanskje mørkebrun?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Du kjenner meg, jeg bruker bare nøytral: både krem, balsam og voks.

Hvis du ikke vil at hele skoen skal bli like mørk, så bør du velge en farge som ligger nærmest den lyseste på skoen.

Så vil jeg også sterkt anbefale at du anskaffer skotrær. De setter du i når skoen ikke er i bruk. Sånn forlenger du levetiden og skoen holder seg pen mye lengre.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kjenner meg, jeg bruker bare nøytral: både krem, balsam og voks.

Hvis du ikke vil at hele skoen skal bli like mørk, så bør du velge en farge som ligger nærmest den lyseste på skoen.

Så vil jeg også sterkt anbefale at du anskaffer skotrær. De setter du i når skoen ikke er i bruk. Sånn forlenger du levetiden og skoen holder seg pen mye lengre.
    Takk for kjapt svar, min venn. Jeg hadde helt glemt at du nevnte det for en tid tilbake.:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn