Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vi har tråder her om barbering, mat, vin, biler, klokker og alt annet morsomt, men ingen skotråd. Er det fler skoidioter her inne?

    Sko er for meg den mest grunnleggende av alle "diller". Så lenge jeg ikke er fornøyd med skoene, spiller ingenting annet materielt noen rolle.

    Jeg har "småsamlet" på sko de siste ti årene, og alle parene mine har gitt meg stor glede i årenes løp. De blir tatt godt vare på, og kommer sannsynligvis til å holde seg bedre enn jeg...

    Legger ved et bilde av, for meg, de ultimate "sikleskoene"; John Lobb i London syr dem etter mål.
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Du er faktisk den første mannen (om vi utelukker homofile) jeg har sett nevne sko som en interesse.
    Enten så er det få av dere, eller så gjemmer dere dere godt!

    Uansett ser de skoene der ut som damesko for mitt fullstendig utrente øye? Er det der en herremodell?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Hehe, jeg er interessert i både sko og lamper, og likevel lykkelig med min (kvinnelige) kjære ;)

    Lobb-skoene på bildet er, muligens, vagt feminine, men i mine øyne gjør det dem bare mer maskuline. Men først og fremst liker jeg dem fordi de er vakre!

    Jeg får prøve å legge ut litt bilder av diverse sko i samlingen, og se om det ikke er fler skapskogærninger her som også kan bidra :)

    Legger ved et bilde av noen fine jeg har labbet rund i i høst. Litt mainstream-sko, men vakre og akk så gode å gå i!
     

    Vedlegg

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.473
    Antall liker
    990
    Slett ikke skoentusiast, men litt mer enn normalt opptatt av pene og gode ting generelt. Kunne gjerne hatt beina i et par Tod's i vinter...

     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @Marsboer

    Affa var vel (i sin tid) en som var ganske opptatt av sko.
    Jeg er enig med deg at de i innlegg 1 virket svært feminine.
    De trådstarter derimot har bilde av i innlegg 3 er imo kjempelekre og noe jeg svært gjerne kunne brukt sjøl, med et unntak.............om det er lærsåler, noe som ikke er brukandes utendørs i Norge det meste av året.

    Mvh.KW
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Skoene i bilde 1 gir meg assosiasjoner til Onkel Skrue. Selv om McDuck ikke bruker sko men kun gamasjer. ;) Det er nok det at de så opplagt hører hjemme i en annen tid. Og det gjør dem tøffe imho. Det krever nok "balls" av en hetero mann å gå med slikt så kudos for det, men de stilller også krav til det øvrige antrekket om de ikke skal se helt feil ut, så fidelio må nok være en mann som tar slikt på litt mer alvor enn snittet. Hvilket er positivt for skal jeg være ærlig er vi i ferd med å utvikle et nasjonalt særtrekk som "dårlig kledde". Nordmenn flest ser ut som "radd" på konas tungemål.

    For egen del er det et par sko jeg har lyst på som jeg ikke er i stand til å finne. Hvis noen av dere husker en krimserie som het "The District" der hovedpersonen Jack Mannion alltid går i et par tofargede sko som stilmessig antakelig hører hjemme på tyvetallet. Minner litt om golfsko men mye stiligere. Fant et firma i Ungarn som kan levere stort sett hva det skal være av sko, men det er snakk om målsøm og dyktige håndtverkere er dyre uansett hvor på kloden man finner dem, så prosjektet står litt på vent.

    Likevel er sko noe jeg gjerne bruker litt ekstra penger på for å få et par som er behagelige framfor noe som er billig men ikke fullt så godt å gå i. Mao et område der jeg ikke prøver å spare. Men i dag er utfordringen å finne sko som passerer sikkerhetskontrollen på flyplassen uten hyl og bjelleklang. :mad:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gode sko er viktig. Liker man å gå på bena er det ingenting verre enn dårlige sko, og ingenting ser mer sløkket ut enn malplasserte sko heller. Jeg stiller nok større krav til komfort enn til stil, men kan man kombinere begge er man jo i boks.

    Høst og vintersko er jo en spesiell utfordring.

    Falt helt for disse.

     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her er forresten en helt utmerket gjennomgang av hva som er riktig og galt når det kommer til å velge rette sko:

    http://www.reddit.com/r/malefashionadvice/comments/fghyi/a_newbies_shoe_primer/

    Kanskje et av de viktigste rådene er dette:

    1. What's wrong with square toes? The biggest mistake that shoe newbs make is buying square-toed shoes. The rest of the shoe may be okay, but that square toe causes the stylish to foam at the mouth and turn otherwise-nice people into insult-lobbing jerks. But why the vitriol?

    The short answer, for those who don't want to read, is this: they emphasize the worst parts of the human foot. They make it seem boxy and lumpy, almost shapeless, which makes them look completely at odds with the human body and the sleek, flattering clothes we put on it. Non-square toed shoes minimize this, and instead make the foot appear smooth and contoured -- elegant ends to the body.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Synes forøvrig det er mange dyre og dårlige sko å få kjøpt i vanlige skobutikker. Har selv litt over snittet store ben (45/46) og ofte har de ikke inne størrelser og mange av skoene koster jo opp mot 12-1300 kroner og er egentlig vonde å gå på.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Flott initiativ Fidelio!

    Kjøpte senest i går et par nye sko hos Dagestad, og det til tross for at det ikke er mer enn et par uker siden jeg gikk på en "smell" der sist.

    KW: lærsåleproblematikken løses ved at man legger en tynn gummisåle under. På vintersko kan man godt gå opp et knepp på tykkelse. Jeg har et par Alden boots i shell cordovan hvor jeg har tenkt å gå opp litt på såletykkelsen pga norske vinterforhold.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Fidelio skrev:
    Vi har tråder her om barbering, mat, vin, biler, klokker og alt annet morsomt, men ingen skotråd. Er det fler skoidioter her inne?

    Sko er for meg den mest grunnleggende av alle "diller". Så lenge jeg ikke er fornøyd med skoene, spiller ingenting annet materielt noen rolle.

    Jeg har "småsamlet" på sko de siste ti årene, og alle parene mine har gitt meg stor glede i årenes løp. De blir tatt godt vare på, og kommer sannsynligvis til å holde seg bedre enn jeg...

    Legger ved et bilde av, for meg, de ultimate "sikleskoene"; John Lobb i London syr dem etter mål.
    Fy faen! Styggeste jeg har sett!
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Fidelo; ûberkule sko fra aboslutt high-end John Lobb. Du vasser i penger og god smak, skjønner jeg, men jeg kunne aldri gått med så ekstreme sko. De er vanskelig å finne antrekk til.

    Klær er undevurdert av nordmenn flest, og desisdert på sisteplass er skoene. Det er nesten ikke mulig å oppdrive alminnelig gode sko i Norge, og fagkunnskapen hos butikkansatte er generelt elendig.

    Jeg bruker lærsåler så sant jeg kan, og kalosjer. Ingen ting er bedre å gå i. Er glad i britiske sko, men også amerikanerne har noen få gode produsenter igjen.

    De Camel-bootsene du posta bilde av Deph, er fine høstsko. Og Camel hadde gode sko - i allefall tidligere. men jeg har ikke fulgt med på merket de siste årene.

    Bidlene under er sko fra amerikanske Allen Edmonds.
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    dag1234 skrev:
    Bidlene under er sko fra amerikanske Allen Edmonds.
    Jeg kjøpte noen fantastisk tofargede sko da jeg var innom Allen Edmunds i New York. Skal poste et bilde av dem senere, de er inne for å få ny såle. Det fantastiske med mange av disse klassiske produsentene er at skoene kommer i ulik lengde og bredde. Jeg kjøpte mitt par i trippel F og det er noe av det mest fantastiske jeg har hatt å gå i. Labbet rundt i NY i timesvis på flunknde nye sko uten antydning til vondt i føttene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438




    Bata Aztec, labber rundt i disse til daglig. Ikke å anbefale. National var mye bedre.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    JanOlav skrev:
    Fidelio skrev:
    Vi har tråder her om barbering, mat, vin, biler, klokker og alt annet morsomt, men ingen skotråd. Er det fler skoidioter her inne?

    Sko er for meg den mest grunnleggende av alle "diller". Så lenge jeg ikke er fornøyd med skoene, spiller ingenting annet materielt noen rolle.

    Jeg har "småsamlet" på sko de siste ti årene, og alle parene mine har gitt meg stor glede i årenes løp. De blir tatt godt vare på, og kommer sannsynligvis til å holde seg bedre enn jeg...

    Legger ved et bilde av, for meg, de ultimate "sikleskoene"; John Lobb i London syr dem etter mål.
    Fy faen! Styggeste jeg har sett!
    Må si meg enig her. Ser at det spriker like mye mellom skovalg som med alt annet på dette forumet ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    ... på flunknde nye sko uten antydning til vondt i føttene.
    Tenker tilbake på forsvarets M-66 med gru ;D
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Fosse skrev:
    dag1234 skrev:
    Bidlene under er sko fra amerikanske Allen Edmonds.
    Jeg kjøpte noen fantastisk tofargede sko da jeg var innom Allen Edmunds i New York. Skal poste et bilde av dem senere, de er inne for å få ny såle. Det fantastiske med mange av disse klassiske produsentene er at skoene kommer i ulik lengde og bredde. Jeg kjøpte mitt par i trippel F og det er noe av det mest fantastiske jeg har hatt å gå i. Labbet rundt i NY i timesvis på flunknde nye sko uten antydning til vondt i føttene.
    Jeg kjøpte mine på Maddison ave i sommer. Samme butikk som du? Flott service du nevner her, og det er av de siste amerikanske skoene som ikke produseres i Asia.

    Fin hjemmeside også, men jeg har ikke fått bestilt derfra enda.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Smaken er som baken ihvertfall når det gjelder sko ser jeg..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Beste (ikke peneste) skoene jeg har og muligens har hatt er disse.
    Kan brukes til nesten alt.

    PS: De første skoene i denne tråden tror jeg kun Christian Ringnes kan gå med i dette landet.

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    dag1234 skrev:
    Jeg kjøpte mine på Maddison ave i sommer. Samme butikk som du? Flott service du nevner her, og det er av de siste amerikanske skoene som ikke produseres i Asia.

    Fin hjemmeside også, men jeg har ikke fått bestilt derfra enda.
    Jeg husker ikke gaten i farten men minnes at Alden hadde butikk vis-à-vis. Jeg ble betjent av en svær afroamerikaner med suverent humør, humor og kunnskap. Er de ikke for store spurte jeg. Da har du aldri hatt sko i rett størrelse insisterte han, med rette.

    Ser at Alfred Sargent ikke er nevnt, det er produsenten jeg har flest sko fra, også disse av himmelsk kvalitet.
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Har kjøpt to par sko i høst.

    Først disse (Diemme Roccia Vet) fordi jeg syns de var råkule, samt at de var svært gode å gå i





    og disse (Mephisto Rainbow Originals) fordi de er pene, og sykt behagelige. En sann klassiker.



    Birdman
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjøpte noen finsko i sommer. Typen var svart og litt glinsete. (er ikke så opphengt i merker etc. ). Initielt gode å gå i men fyttirakkern så vondt jeg fikk i beina den kvelden jeg var ute i Oslo....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    For meg som har føtter som overpronerer har jeg etter et par runder med Voltaren kur kommet med den konklusjonen at jeg prøver å gå mest mulig med gode joggesko. Til "pent" hverdagsbruk går det i Ecco.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Ser at det var delte meninger om Lobb-skoene i første innlegg, men jeg synes de er griselekre. Og jeg er ikke enig i at slike sko er vanskelige å kombinere med klær; til sånne sko kan man liksågodt gå med hullete jeans, umulig å ikke se stilig ut imo :) Jeg eier dem for øvrig ikke, de er kun et sikleobjekt.

    Legger ved et bilde av et par av mine kjæreste, kjøpt på klassetur til London på videregående i 1997. Fikk dem for halv pris på grunn av en liten skade på tuppen, blåste hele feriebudsjettet og litt til på dem likevel. Fikk dem halvsålet med en gang jeg kom hjem, og de har vært med meg siden. De kommer sannsynligvis til å vare lenger enn jeg. Seriøs italiensk produsent som dessverre gav seg for noen år siden.
     

    Vedlegg

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.842
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    ikke så mye utvalg her til lands i størrelse 48 :(

    men når du er lang og tung og er på beina i 8timer daglig vet du hvor viktig det er med gode sko...
    hos meg blir det da som med med klær- er glad hvis jeg finner noe som passer
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sko er ikke bare sko...

    Det har blitt lite med "formsydde" sko på meg opp gjennom årene.
    Så det blir til at en finner sine favoritter mer eller mindre tilfeldig. Så det har gått ut noen kroner på slikt nå i høst. Skohyllene begynte å fylles- litt for hurtig en periode.
    Støvler snakker vi ikke om i denne tråden.....

    Til konserter etc. er disse mine foretrukne:
    De har god støtte og litt tykkere/mykere såle enn andre jeg bruker til "finbruk". Noe som er fint i og med at jeg står mye og er i bevegelse på jobb....



    Min første høst med hund har gitt meg muligheten til å sjekke ut diverse skomerker og typer. Normal bruk og hard bruk.
    Her er vinneren for turer på asfalt, grus og fine skogstier:
    Garmont Dragontail

    De beste skoene jeg noengang har hatt på mine føtter.


    Vinneren for mer ulendt terreng og bløte områder:
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Fidelio skrev:
    Ser at det var delte meninger om Lobb-skoene i første innlegg, men jeg synes de er griselekre. Og jeg er ikke enig i at slike sko er vanskelige å kombinere med klær; til sånne sko kan man liksågodt gå med hullete jeans, umulig å ikke se stilig ut imo :) Jeg eier dem for øvrig ikke, de er kun et sikleobjekt.

    Legger ved et bilde av et par av mine kjæreste, kjøpt på klassetur til London på videregående i 1997. Fikk dem for halv pris på grunn av en liten skade på tuppen, blåste hele feriebudsjettet og litt til på dem likevel. Fikk dem halvsålet med en gang jeg kom hjem, og de har vært med meg siden. De kommer sannsynligvis til å vare lenger enn jeg. Seriøs italiensk produsent som dessverre gav seg for noen år siden.
    Flotte!!!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Mange flotte sko, gutter. Det er trist å se hvordan folk skor seg i forretningslivet. Foruten traktorsko fra ecco til dressbukse og jakke, har mange jaggu meg vadmelscaps med pins for å toppe det hele.

    Nei, sko gjør mannen. Og, pussede skal det være. Siste tilskudd på stammen var noen mørkebrune chucca boots fra Gregers. Går både til jeans og chinos, og tweedjakke til, om man vil.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    I går ble det dette paret på meg. Bestillt av Dagestad i økt bredde, noe som passer min fot godt. Jeg har få italienske sko og var ute etter noe som avviker fra det typisk britiske jeg har mye av fra før.
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Har lenge manglet et par sko/støvler som passer dager med mengder av løssnø eller slaps. De dagene man ønsker å skjerme cordovanen fra. Fant disse, igjen hos Dagestad, for et par uker siden.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror jeg aldri har tatt bilder av mine egne sko......
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Så ut til å være skikkelig "leather to last for a lifetime" i de skoene, Fosse. Flotte!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    MaKi skrev:
    Så ut til å være skikkelig "leather to last for a lifetime" i de skoene, Fosse. Flotte!
    Takker for det MaKi. Når det gjelder sko opplever jeg at håndlagede sko i lengden lønner seg, også økonomisk. Dette er sko som er fremstilt slik at man lett kan bytte såle når den er utslitt. Sliter man hull på innsiden av hælen så lar dette seg fikse. Jeg har fått bygget om og restaurert flere av skoene mine opp igjennom årene og selv om de koster en del i innkjøp så er jeg av den oppfatning av det lønner seg i lengden. Det er med sko som det er med klokker, ligg unna motehusene og gå for kvalitetshåndverk. Jeg har kjøpt en del sko fra motehus som Prada, Jil Sander og Nicole Farhi opp igjennom og det har ingenting med kvaliteten du finner hos Alden, Allen Edmonds, Alfred Sargent og liknende, etter min mening.

    Litt reklame: http://skomakerdagestad.no.

    Frøken kjøpte også nye sko i går ;D Hos Dagestad så klart.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mine føtter har forlangt rågummisåler i hele år, men nå går det nok mot slutten av den sesongen. Og jeg er ikke fornøyd med utvalget som jeg har til vinterbruk. Litt for rett tå på de som brukes mest, og Gore Tex-bootsene mine fra Columbia med Omni Grip-såle er alt annet enn stilige imo. Får jeg meg en tur til UK iløpet av vinteren så skal dere ikke se bort fra at Clark's Desert Trek blir å finne i skoskapet etterhvert. Det blir sjelden så kaldt i Bergen at jeg trenger noe som er foret, men væten er det verre med når man sverger til semsket skinn. ::)

    Kjøper nesten aldri sko i Norge. De kjøpes alltid når jeg er ute og reiser. I år har jeg gjemt et par brune, semskede spasersko med rågummisåle til julebordet i København. Det blir ikke full dress i år. Til full dress pleier jeg å bruke et par klassiske sorte herresko fra Red Tape, men jeg merker at jeg er lei av skinnsåle mot parkett. Før neste bruk såler jeg om med en tynn gummisåle under læret. Er lei av at folk alltid vet at det er jeg som kommer opp bak dem. ::)

    Btw: Zappa tok grundig feil om skofarger.

    Til de som sliter med "ukomfortable" sko til finbruk ligger løsningen i Desert Boots. Helst originale Clarks, men det er ingen nødvendighet. Komfortable, elegante og sjelden særlig dyre. Ulempen er høye drosjeutgifter hvis regnet ikke holder seg borte, for semsket skinn er semsket skinn. Kanskje jeg burde få meg gamasjer igjen?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    For skosnobber
    http://the-shoe-snob.blogspot.com/


    Noen tips :)

    WELCOME to my Gentlemans Guide to Dress Shoes. Before we begin I feel compelled to take a bit of editorial liberty here, and to express my opinions on a very special subject - that being GOOD TASTE and STYLE. There are many well heeled and/or somewhat self indulgent people in this world who will spend top dollar to procure the finest of anything they happen to desire. However they seem to often times be afflicted with a complete lack of taste or sense of style, and try to compensate for this by simply spending a boat load of money. This is NOT effective. An item that is ugly or unattractive at $50 - remains ugly and unattractive at $5000. Remember - while beauty is only skin deep - ugly goes all the way to the bone. This said I would like to present a few style tips before we begin.

    THE 10 COMMANDMENTS OF DRESS SHOE STYLE AND TASTE

    1) Thou shalt not buy anything with a "tassel". I am not sure if a "tassel" was ever in style - but it most certainly has faded from glory since the end of World War 2. Pom Poms, ribbons, bows, silver bells, studs and concho's fall into this category also. Just don't do it.

    2) Thou shalt not not buy two tone wing tips, or any other two tone dress shoe for that matter. NOTHING says 1950, sock hops, bee bop, and drive through hamburger stands - MORE - than two tone dress shoes These are UGLY - to the marrow - to anyone. Period.

    3) Thou shall not buy strange or "exotic" skins. These went out with the disco ball. Still found on some cowboy boots for unknown reasons, they have no place on a gentleman's dress shoe. This includes ostrich, alligator, crocodile, sting ray, eel, frog (seriously!), lizard, and any other bizarre hide. Proper dress shoes are made of leather. Period.

    4) Thou shall not buy suede shoes. Blue suede shoes died with Elvis. All other colors of suede dress shoes followed shortly thereafter. Let them rest in peace.

    5) Thou shall not play - one two, buckle my shoe. Unless you are a Leprechaun - your shoes should at no time have - buckles.

    6) Thou shall not fold, spindle, perforate, and mutilate thy dress shoes. Remember in the modern world - from a style standpoint - less is more. The over done perforated, medallioned, multi tier, spike edges wing tip went out of style while JFK was president. This is NOT the style anymore. Bluntly only cigar smoking, grumpy, stodgy old bankers at the country club still wear these shoes. Basket weaves, embossing, patterns and any other such nonsense fall into this category also. If you want to embellish your shoe a bit - on the edge of the toe cap - or with a medallion - that is fine. But keep it tasteful. And understated. It is SO easy to overdo it. In the modern world, elegance is most often defined by understated simplicity. I tell you again - less - is more. If in doubt - just say - NO.

    7) Thou shall not dress like a green haired drum player from Rolling Stones magazine. In terms of style - again - less is more. Do not get too over the top with the latest fashion trend. You will look like a fashion victim - constantly. Dress shoes do not sport Andy Warhol style patches, tattoos, splits, decorative scars or seams, studs, concho's, nose rings, silver bells, red soles, or lights in the heel. A nice pair of conservative or semi-conservative shoes will take you much farther, and make you much happier, in the long run.

    8) Thou shall not be a rainbow. There is no "new black". Black - is the new black - and still goes with everything. If you don't know what color to buy - buy black. Period. If you don't want black - stay with a conservative color. Brown or cordovan burgundy would be considered conservative. Tan is acceptable under the age of 35. And unless fancy yourself some sort of "Gangsta" - for the love of God do not buy blood red full quill ostrich or neon purple crocodile shoes to go to work in! Or to be seen anywhere else in public in for that matter!

    9) Thou shall not wear slippers in a formal environment. Contrary to what wine tasters in California might wish you to believe, a proper pair of dress shoes has laces. There is nothing wrong with slippers or loafers in less formal environments, or even at the office, if attire is business casual. But nothing looks quite so silly as a man in a nice blue pinstripe suit coming to work wearing - slippers. Even worse than that - wingtip slippers - with tassels. The only thing worse than that would be two tone canary yellow and tangerine orange full quill ostrich with alligator trim slippers with patches, tassels, and heels that light up! Formal dress shoes have laces. Period. So if you are going to wear a suit to any occasion - remember to TIE your shoes.

    10) Thou shalt not skimp on quality. Do not choose a fine pair of shoes - and skimp and save at the end. It makes you look like you ran out of money. Spend the extra few dollars and get the leather soles instead of rubber for example. Also shell cordovan leather is the finest quality shoe leather available. It is worth the extra money. If the shoe you choose is available in this material, pay the extra money, and buy it. You will not regret your decision.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    bambadoo skrev:
    Tror jeg aldri har tatt bilder av mine egne sko......
    Jeg får ikke lagt ut bilder på sentralen. Jeg får ikke opp de valgene som vises i veiledningen. Det problemet har jeg på Mac, hjemme og PC, på jobb. Mao må problemet være hos sentralen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    baluba skrev:
    Kanskje jeg burde få meg gamasjer igjen?
    Selvsagt skal du ha gamasjer: Lave til sommer/høst, høye til vinterbruk.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Fosse skrev:
    I går ble det dette paret på meg. Bestillt av Dagestad i økt bredde, noe som passer min fot godt. Jeg har få italienske sko og var ute etter noe som avviker fra det typisk britiske jeg har mye av fra før.
    Lekre Fosse! Hvilken produsent er det? Istemmer mht Dagestad, kjempekar og en av Oslos fineste forretnigner imo.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    har en forkjærlighet for Alden og Allen Edmunds. har 4 par Alden cordovan og et par kalveskinn med rågummisåle + et par cordovan Allen Edmunds. Amerikanske sko er tingen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn