Skoeske tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    For en tid tilbake så fant Oks og undertegnede ut at vi skulle lage en knøtt liten høyttaler - kanskje med noe så lite som en 12" til bass.

    Det gikk jo ikke helt slik da bassen ble litt mindre en 12", men høyttaleren er fremdeles knøtt liten, så det var en av to.

    Den som har greie på 3d tegninger ser jo at dette er en av de - og det er denne utgaven vi har endt på her bortsett fra at skruer og sånn er på plass da.

    Skoesker1.jpg


    Målet er vel egentlig her at dersom noen ønsker å bygge en liten høyttaler selv så kan man prøve denne - eller ikke, men lett å bygge kan den være - også uten egen CNC fres.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    HR er flink med data og fres, så har jeg prøvd å være flink å plukke drivere, simulere og lage filter.
    Har vert lagt ut litt i min og HR sin tråd men fant ut at det var lurt å samle her.

    Her er filter som er designet:
    1695590304674.png


    Og her er driverne.


    Seas DXT:
    1695590361304.png





    B&C 5FG44-16
    1695590447402.png




    Kassevolum er 8 liter og port tuning 47hz.
    Port er 3,5cm i diameter og 11cm lang.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Forøvrig har det vert veldig morro å konstruere Skoeskene :)

    Siden vi bor på hver vår kant av landet så laget HR prototype kasser av rimelige materialer og sendte over fjellene så jeg fikk laget filter.
    Prototype kassene er såpass bra at det står som bluetooth/radio anlegg i stuen ved spisebordet.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Kan starte med prototypene
    Siden innmaten ofte er mer interessant en det ytre, så starter man der

    Kassen skulle være på 8 liter etter at drivere og port er trukket fra. En stiv kasse med 19mm mdf og avstivere er nok mer en man trenger, men når det er mer en man trenger er det gøyere tross slt.
    Å gjøre ting så lite som mulig er også av interesse.

    Kraftkaren som pumper ut bass
    E72C3E8A-F5CC-41DD-8877-BC77EEAAB598.jpeg


    Så litt innmatsbilder som viser oppbygningen.
    8A0A5D3F-2013-4C63-8C1F-48CC6F8217D3.jpeg

    IMG_8192.jpeg

    7C60C0EE-00C1-4E65-B8AE-B2934745CA10.jpeg


    Siden ting passer og ingenting står i veien, så kunne man gå i gang mdf å lime.

    Bruker mdf til avstivere på disse men det er nå gått over til eik. Kassene er svært stive.

    Siden det eneste som er viktig å ha kontroll på er volum så kan man jo bygge kassen som man vil så lenge porten får nok luft.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Når man er mest vandt med store 15" basser, horn og kompresjonsdrivere så har det vert en jobb å sette seg inn i domediskanter og mindre bassmellomtoner.
    Seas DXT er ikke så vanskelig å velge etter sammenlignet med en del annet. Ferdig waveguide som matcher veldig bra til selve driveren, flotte råmålinger når man har kjennskap constant directivity horn.
    En perle til diy og den låter bra.
    images.png


    For bassmellomtone så har tanken vert det som JBL gjorde i sin tid med 2234 for å få de til å levere mer bass i mindre kasser. De la på en massering og vips så hadde de 2235. Det en da i realiteten gjør er å dempe mellomtone nivå. Så da når skulle velge driver har sett etter høy mms for få ned kassevolum, sammen med litt overdempet kurve så kan heller roe ned ved tuning med seriemotstand. RDC på spole til bassen er da ikke så viktig lenger og kan være høy.

    Screenshot_20230925_082040_Samsung Notes.jpg


    Filteret som er designet gir deling ved 2800hz
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Siden dette er diy høyttaler så er jo gjerne filteret noe man ønsker tilgang til. Noen ønsker til og med deler som er svært store og tar volum. På en stor høyttaler gjør det kanskje ikke så mye men når man skal holde seg på 8 liter så ble selve filterboksen laget som en egen enhet.

    filterboks1.png

    Ved å da frese ut en perforert plate så kan man feste komponenter etter eget ønske ( innen rimelighetens grenser) uten at man påvirker høyttaleren sitt volum
    filterboks2.png


    filterboks festes i bunnplaste.png


    Derfor er tilkobling gjort fra undersiden for å skjule mest mulig kabler.

    innvendig med filter og drivere.png

    Avstivere er gjort enklere men like solid.

    bakside.png


    Med filterboks på plass så får man kablene passe besyttet .- her fungerer absolutt speakon best og man kan stue hele sulamitten inn i bokhyllen

    Ekstern filterboks er også tenkt at dersom man ønsker å kjøre aktivt så vil også fraværet av spoler etc ikke påvirke internt volum.



    Kuttefil.png
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Skulle man ønske pidestall så er den utformet til å kunne festes i selve filterboksen.
    Da trekkes alt av kabler inne i denne og man får alle ledninger i gulvhøyde. Trukket inn slik at robotstøvsugeren ikke finner det for godt å rense høyttalerkablene for skitten strøm.

    stand.png

    stand2.png
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dersom man ønsker mer bass så er jo det kjekt.
    Innvendig volum er i dette utkastet 26 liter men her er nok ikke volumet fastsatt enda. Det kan være det økes til gigantiske 30 liter.
    Da blir kabinettet ca. 30cm bred og 45 cm høyt.

    sub1.jpg





    sub2.jpg
    sub3.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Subwaffer blir det :)
    30 liter kasse.
    Her er driveren:
    1695662566305.png


    Target for tuning er rett over 30hz. Må komme tilbake til portlengde etterhvert for det må helst måles.
    Portdiameter blir 7cm.

    Driveren gir en veldig overdempet kurve så en må inn med hele 5ohm seriemotstand om skal deles på linjenivå.
    Med DSP kan en fikse og herje dette som en vil.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har simulert og testet å lage passivt høypass på Skoeskene for å dele mot en sub jeg har her hjemme.
    Høypass på dette filteret er 150hz LR4

    1695663520255.png


    Kan kanskje brukes om en skal ha høypass der en ikke kjører DSP/aktiv deling fremfor satelitter.
    Passiv lavpass filter på subben frykter jeg blir veldig vanskelig for en er veldig nermt impedanspeakene lavt i frekvens som en får med bassrefleks.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    1695671246009.png


    En liten detalj som ikke er nevnt.
    Avrunding på sidene og avrunding av porten er JMLC kalkulert. Litt sånn for morro :)
    Og siden man er litt opptatt av horn...
    Har dog ingen praktisk betydning.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Første paret som er ferdig. De ble i burnt orange og zombie grey.
    IMG_8763.jpeg

    IMG_8740.jpeg



    Disse er ikke her lengre så får dessverre ikke tatt noen målinger.
    Får håpe oks kan gjøre det når han får paret som skal til hans datter.

    Etter tegninger ble gjort om så ble det slutt på skarpe kanter.
    9EE0116A-F8AF-46EC-8D33-871F5D73F815.jpeg

    IMG_8823.jpeg

    3C30227E-6EBF-456D-8D43-54F58139834C.jpeg

    27DF0942-C3EA-4A44-A327-0F8E83F085C1.jpeg


    Så forhåpentligvis blir dette paret ferdig i løpet av kort tid. Fin test på fresen etter nye lagre og føringer er montert.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her er frekvensrespons fra Vituix, basert på nærfeltsmåling av hver individuell driver.
    Ha kontrollmålt dette etter filtermontering og det måler temmelig likt.

    1695673648165.png


    Fall under 150hz er ikke helt reelt å se på siden er målt såpass nermt.
    Off axis målinger for pollarespons er veldig jevn og fine.
    Jeg tok en runde ut til 90grader en dag hadde god tid men målingen finner jeg ikke igjen :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Begynte med filter så det målte helt flatt, men det ble for lyst, reiner med det er diskanten som sprer godt og en har derfor mye energi i rommet. Så måtte dempe i toppen. EN Constant Directivity greie :) Har hatt samme på horn og måtte lage fall.
     

    espen

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2002
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Spennende prosjekt. Kan du si noe om valget av basselement, kontra mer tradisjonelle hifi-elementer.

    Byggekvalitet og følsomhet ser jo ut til å være veldig bra - sikkert lyden også.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    B&C er jo en leverandør mer til pro markedet ja.
    Reint teknisk så er det et par forskjeller i forhold til om en sammenligner mot mer vanlige hifi drivere som Seas, SB acoustic osv.

    Spolediameter:
    Pro drivere har ofte større diameter på spole. Dette gir først og fremst bedre kjøling da driverne gjerne skal tynes mer.
    Med større spole får en større areal med spole som er i spolegapet og dermed øker effektivitet.
    Men siden da spole gapet er større må en da ha mer magnetkraft for opprettholde fluxtettheten i gapet som på en driver med mindre spole.
    Større spolediemeter gir høyere spolemasse som en da må drasse på.
    Med større diameter så ligger spolen lenger ute på membranet som gjør dette stivere, men det trenger ikke være ønskelig.
    Dustcap blir større.

    Oppheng:
    Pro drivere har ofte strammere oppheng som ved en transient skal holde igjen membranet så det ikke går ut av sitt gode skinn ei heller at det skal dra tilbake og treffe polstykket. Dette gir fort overdempet kurve ved simulering sammen med høy BL.

    Slaglengde:
    Ofte er gjerne slike pro drivere som 5" vi har brukt med ganske kort linjær slaglengde på grunn av de er egentlig mer designet for rein mellomtone bruk.
    Spolene er kortere i lengde retning. Men dertil øker også BL og effektivitet siden større mengde av spolen da er i gapet.


    Valget med benytte B&C er rett og slett fordi driverne passer til de designmålene som jeg og HR ønsket å sette; at kassevolum ikke skal være for stort, men samtidig har vi prøvd å få litt bass ut av dette.
    Skoeskene var målet om at skulle rulle av med -3dB ved 50hz på simulering.
    Det har vi klart, nesten :)

    Her er fra Vituix simulering av 5" driveren i Skoesken, med 2,5ohm seriemotstand, 8 liter kasse og 47hz tuning.
    1695743371116.png


    En er da -4dB ved 50hz med en litt brå avrulling under. En har god drift ved tuning med denne driveren og det blåser bra i den lille porten :)

    En fordel når en simulerer driver og legger opp til bruk av seriemotstand er at en har en parameter ekstra som en kan "tune" med både opp og ned.
    Motstand i seriespole er da ikke lenger så viktig, og en kunne mer designe høyttaleren ferdig før en skulle lage filter.
    Bakdel er at en får en motstand i serie som spiser litt effekt som egentlig kunne vert benytte i driver, men da måtte driver vert designet slik også.

    Jeg har simulert en stor mengde drivere til Skoeskene. Jeg har egentlig ikke funnet noen som passer bedre enn B&C 5" driveren til det vi har ønsket.
    De fleste andre ville krevd litt større volum for å nå 50hz like godt, og samtidig skal levere noenlunde helt opp til over 3khz uten alt for store avvik.

    Øker en kassevolum til 10 liter så er det straks fort at en kan velge f.eks Seas CA15RLY. Den gir da en veldig fin avrulling.

    Ellers å velge Pro/PA drivere er jeg vel merket av at har drevet en del med JBL 15"ere med gode resultat, og gjerne fort også derfor ser den veien. :)
    Fordeler og bakdeler er det uansett.

    Subwooferen:
    Her har jeg ikke funnet annet som enn B&C 10"eren som vi bruker og Seas LROY som har vert passende til ønsket design.
    Med B&C så har vi kunnet bruke en vanlig port, med LROY måtte vi ha senket volum mer men dette ville krevd en veldig lang port. Da måtte en nok ha bygd dette som en hylleport som strakk seg via bunnplate og oppover bakplate.

    Jeg har også her simulert et utall av drivere, også 8"ere og 12"ere før valget ble tatt.

    Forøvrig har litt av tanken med subben at en skal kunne plassere en på hver side rett i nærheten av Skoesken.
    En kan da med denne 10" driveren som er valgt, dele veldig høyt for å avlaste 5". Gjerne helt opp i 3-400hz med også lydmessige fordeler.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er enig! :)
    Har forøvrig på Skoeske prosjektet gjort alt selv så da er det kun jeg som er skyldig om det låter drit.... :giggle:
    HR bygger og freser og er uskyldig, men har hatt klart mest arbeid med dette. Tegninger, fres, lim og lakk gjør seg ikke selv!
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Vil også foreslå Seas sitt 16rnx3 (146mm) som en kapabel driver som også fint kan benyttes i skoesker
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vil også foreslå Seas sitt 16rnx3 (146mm) som en kapabel driver som også fint kan benyttes i skoesker
    Ikke dumt!
    Har notorisk gått for papirmembran, men den ser jeg har alu oppbrytningene såpass høyt i frekvens at det burde vel være levelig.
    Høy masse gjør den til å passe i bittesmå saker ja :)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hornlyd sin Daytonforsterker til hele 30$ fikk ihvertfall våre Horten-kloner til virkelig å synge. Men nå er jo de på ca 89db. Prøver vel bare å si at forsterkerkraft i disse tider ikke trenger å koste skjorta..
    Vi fikk låne en integrert sak på søndag til 80k, som spilte "nesten" på høyde med Hornlyd sin hjemmelagde forsterker😄.

    Hva skal disse skoeskene drives med?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjøpte en brukt Denon PMA-60 på finn som bruker på Skoeskene.
    Har testet en 300 kroners TPA 3116, det funker helt fint, med 90w laptop SMPS.

    Skoeskene har høy impedans siden er 16ohm driver i bassen, så spenningsfølsomheten er ganske lav, men effektfølsomheten er ikke så veldig ille :)
    Det vil kreve at forsterker kan ha en del spenningssving før går i klipping.

    Antagelse er 85dB spenningsfølsomhet og 88dB effektfølsomhet, det er antagelse fra simulering.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    TPA 3255 burde være et fint valg.

    Meningen er bruke forsterkere med lav dempefaktor, men en kan teste det en vil :)
    Impedans dipper ned i 3ohm ved 20khz pga hvordan filteret er designet.

    Subwooferen er det bare å mate på med effekt, ville nok ikke gått undet 100w, gjerne 300w.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hornlyd sin Daytonforsterker til hele 30$ fikk ihvertfall våre Horten-kloner til virkelig å synge. Men nå er jo de på ca 89db. Prøver vel bare å si at forsterkerkraft i disse tider ikke trenger å koste skjorta..
    Vi fikk låne en integrert sak på søndag til 80k, som spilte "nesten" på høyde med Hornlyd sin hjemmelagde forsterker😄.

    Hva skal disse skoeskene drives med?
    De er di orangutangene? Eller er det gjort endringer på volum i disse?

    Enig i at seas har interessante ting innimellom.
    De klonene er er de tro mot originalene med ekstra magnet? Finnes jo flere tegninger som er svært avvikende når det kommer til port og portlengder fikk jeg smertelig erfare.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    De er di orangutangene? Eller er det gjort endringer på volum i disse?

    Enig i at seas har interessante ting innimellom.
    De klonene er er de tro mot originalene med ekstra magnet? Finnes jo flere tegninger som er svært avvikende når det kommer til port og portlengder fikk jeg smertelig erfare.
    Med Fantorangen så har kolbu-expressen fulgt tegninger & benyttet filter som er blitt brygget i Willy's gryte fra den andre sia av fjord'n.
    At disse er en tro kopi eller ei er i utgangspunktet ikke så interessant. - Og det at de fikk så mye positiv omtale på Hortenmessa som de gjorde var gøy å oppleve🎵🎶😊
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg sa til W.Sand i går at Fantorangene hadde messas beste lyd. Det sa jeg ikke for å være grei (for grei skal man være uansett).

    Giga systemer låter jo bedre på mange måter men skal jeg vurdere en ordinær høyttaler som spiller på en helt enkel forsterker og som har et fotavtrykk som en normal høyttaler gjerne godt stykke opp mot et medium kjøleskap eller om den er mindre. Ja da hadde Fantorangene messas beste lyd i IMHO.

    Jeg vet ikke om dere har det sånn men etter en messe, eller et runde i Hifi butikker i Oslo, så hender det at en lydopplevelse fester seg som et positivt minne og dukker opp igjen og igjen kommende dager. Akkurat som en vakker skog eller fjelltur. Sånn er det med lydoppplevelsen med Fantorangene. Messas beste lyd som har festet seg i minnet som et ideal på naturlig, deilig, lyttbar i timevis lyd.

    Enkelheten med toveis og lite overlapp problemer. Papirmembranets magi. Litt size på basselementet. Svær kasse som pusher luft på en helt annen måte enn små. Det må jo være ting som skjer på baksiden av membranet også??

    Nei jeg tar av meg hatten. Dette er faktisk første gangen på 10 år jeg fikl lyst til å kjøpe en høyttaler. Vanvittig deilig lekker finish hadde den og 👏
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Her er noen artige betraktninger om dette jaget etter stadig bedre lyd, tweaking, oppløsning osv som man streber med.

    Moralen er kanskje, kos deg med en god toveis? Og nyt musikken. Kast pling plong platene. Ikke gå i butikker og på messer lenger.



    «Somewhere on the road to audio nirvana I hit a pothole. For a time, it blew out my desire to continue with what seemed to be a never-ending voyage of rapture followed by a roiling sea of anguish.»
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Siden det er nevnt litt om følsomhet :)
    Det er jo unektelige fakta at små høyttalere som også skal spille litt bass, blir inneffektive.
    Forsterker kraft er jo egentlig ikke lenger noe problem, det er bare å kjøpe en stor nok.
    Problemet er heller hva som skjer i drivere. Vreng, varme osv.

    1695881745386.png


    Fine tall når en gjør om følsomhet til effektivitet....
    En 85dB høyttaler så er det altså bare 0,2% av tilført effekt som blir lyd.
    Resten er tap, i all hovedsak omsatt til varme i spole i driver.

    Og om en skulle tenke at det er et passivt filter som stikker av med effekten; sorry, det er ikke der problemet ligger!


    Skal en høyttaler være liten så er ikke dette så mye å gjøre med annet enn at en kan være klar over dette med effektivitet :)

    Men for å få ned forvrengning i driver fins det tiltak. Som vanlig mann i gaten så må man gjerne plukke drivere som allerede blir laget.
    På 5" bassen i Skoesken er det egentlig ikke noe spesielt som utmerker seg i den ene eller andre retningen. Det er en vanlig driver.
    Men jeg stod mellom valget om skulle velge 8 ohm eller 16 ohm.
    Når B&C har laget disse to versjonene så er det mer enn bare Re som endrer seg, her endrer også andre ting seg, så det er nesten som to forskjellige drivere.
    16ohm var den som virket kjekkest å få til ved simulering i den lille kassen, så derfor ble den valgt.
    En annen ting er at Le ønsker en lav. Le er et forholdstall med Re. På både 8ohm og 16ohm varianten er det speccet med Le=0,8mH.
    Dette vil si at Le reelt sett er lavere på 16ohms varainten. Årsaken har jeg ikke helt klart å forstå men får stole på tallene til B&C.

    Fraværet av kortslutningsringer er noe en ellers bare må leve med.

    Når jeg tittet på diskanter, så så jeg også på Flux i gapet. Denne ønsker en høy.
    Det var kun Seas og Bliesma som stod igjen av de jeg ville velge.
    DXT med ferdig waveguide og grei pris, det var ikke så veldig vanskelig. Synest også den ser litt tøff ut :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den dagen man trur man er ferdig, er man ferdig :)

    En liten lærepenge for min del.
    2ohm motstand som står i serie med bassen er det jeg vil kallen en "ingeniør" motstand som har vert med hele veien fra begynnelse av simuleringer.
    I går gjernet jeg denne for å teste, noe burde gjort for lenge siden.
    Nivå vil da øke mest der impedans er lav, det er ved port tuning og et område rundt 250hz som senter.
    Der impedans er høy får en egentlig ikke noen økning, i tilfele minimalt.

    Lydmessig foretrekker jeg resultatet uten denne motstanden så da blir det slik her.
    Så da ser filter slik ut:
    1695973215807.png



    Impedanskurve om det skulle være interessant:

    1695973611317.png
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    De er di orangutangene? Eller er det gjort endringer på volum i disse?

    Enig i at seas har interessante ting innimellom.
    De klonene er er de tro mot originalene med ekstra magnet? Finnes jo flere tegninger som er svært avvikende når det kommer til port og portlengder fikk jeg smertelig erfare.
    Dette er en kul tråd, helt på linje med de beste på nettet (liker dokumentasjonen og tankegangen).
    Siden det dukket opp et OT-spørsmål:
    Apekattene har en formlikhet med Devore, men ikke samme volum. Elementene er helt standard hyllevare, uten faseplugg og uten ekstra magnet.
    Har testet de ulike filterforslagene på nettet, men de var ikke helt ryddige i diskant og mellomtone.
    (Edit: Rakk ikke å måle på det siste filteret før take-off, det var en iterasjon av det 4. jeg forsøkte. Fikk ikke deler i tide, så da var det bare å vikle av noen spoler fra rotekassen. De hemmlige ingrediensene er foruten tennplugger og teslacoiler en meget hemmlig vegansk kondensator-spray )
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det :)
    Vi fant ut det var bare å dele i vei for det er ingen hemmelige ingredienser på innsiden, kan bare åpne og alt har sine merker og nummer.

    Under simulering gjorde jeg max arbeid for prøve unngå at kassen til HR skulle måtte endres på noe vis.
    Altså har en det passive filteret hele tiden i bakhodet fra en starter.

    Når en ser på DXT så har den 85dB følsomhet ved 20khz. Det var et ytterligere påskudd for velge 16ohm bassdriver så var bombesikker på at det skulle gå med korreksjon av diskant. Det gikk med rikelig margin, DXT kan fint kjøres i lag med drivere med høyere spenningsfølsmhet.
    Det er første gang gjør slikt uten at en DSP skal redde inn greiene.

    Det er veldig få som har hørt høyttaleren, selv er jeg full av bias så prøver holde godt kjeft om hva det låter. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Eksemplarisk konsept, fremdrift, transparency (sic) og resultat! Med mindre noe helt spesielt i samme DIY gate dukker opp er dette mitt favorittprosjekt 2023.

    slukapprobert.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takker :)
    En hysterisk innsats for noe ikke ulikt det en kan plukke opp på Elkjøp... :geek:
    Uansett er det gøy! Lærerikt! Kjempegøy med alle skissene og ideene til HR.

    Du får ta en tur oppom @H.R og sjekke om alle ni fingrene er der, har gitt beskjed om ikke koste støv av fresen mens den går!

    I forkant simulerte jeg også en bunke med 6,5" drivere uten finne noe som ville ha til den lille kassen.
    Ville vel egentlig ikke ha det heller siden Seas har Idun kit, og vil ikke tråkke de på tærne.
    I det minste har vi valgt DXT :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn