Høyttalere "Skurring"/synlig vibrering i basselement ved høy(ere) lyd

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Jeg har et par Elac Debut B5 bokhyllehøyttalere. Drives med Rega Brio-R.

Elac'ene er noe tungdrevne etter det jeg har lest meg til (85db) (jeg har veldig lite peil sånn ellers...)

Rega Brio-R er en 50-watt forsterker.

Jeg synes i grunnen dette låter ganske så bra 99% av tida. Jeg har familie og unger og sånt, så det er veldig sjelden jeg har behov for å spille (veldig) høyt.

I dag (og et par ganger tidligere) skrudde jeg opp litt ekstra og da begynte det å "buldre" i lyden og basselementene vibrerte "ukontrollert". Slo ned lyden og det ble borte. Jeg pleier å ha forsterkeren stående på hele tida (synes det låter bedre da), men slo av i går og slo på igjen noen timer før jeg lyttet.

Er dette rett og slett et tilfelle av litt dårlig match mellom forsterkerens kraft og høyttalernes behov for det?

Kan det være noe annet som spiller inn?

Hvis det er dårlig match, da er det enten nye høyttalere eller ny forsterker med mer kraft som må inn i huset?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.944
Antall liker
17.252
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei,
Forsterkeren leverer helt enkelt ikke nok pulver til å kontrollere dine (tungdrevne) ht. Nå er ikke følsomhet alt, men 85bd/w og 50w fortsatt nettopp det de er. Jeg ville ha vært varsom med volumkontrollen var jeg deg, før det evt "smeller". :)
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Hei,
Forsterkeren leverer helt enkelt ikke nok pulver til å kontrollere dine (tungdrevne) ht. Nå er ikke følsomhet alt, men 85bd/w og 50w fortsatt nettopp det de er. Jeg ville ha vært varsom med volumkontrollen var jeg deg, før det evt "smeller". :)
Får ta meg en liten prat med selger. Kjøpte begge samme sted og spurte faktisk om Brio'en var kapabel til Elac'ene og det mente han...
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Er det vinyl du spiller?
Slik at det er akustisk feedback vi prater om?
Bare en tanke....

Hvis det skjer på CD også, er nok ampen for liten.
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Er det vinyl du spiller?
Slik at det er akustisk feedback vi prater om?
Bare en tanke....

Hvis det skjer på CD også, er nok ampen for liten.
Det er vinyl, ja.

Kan selvsagt sjekke med CD, gjør det i morgen når ungene ikke sover her :)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.554
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
96
Du har for liten forsterker til å dra på med de høyttalerne. Hvis du ønsker å spille høyt innimellom, burde du nok hatt noe med 2 til 3 ganger kapasiteten til Brio. Du må absolutt ikke spille ved party nivåer med den forsterkeren, da kan elementene ryke som følge av massive mengder forvrengning.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.362
Antall liker
8.461
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
følsomhet og W. Du vil klare 103db men da må du ha 64 W.
Så ca 100db vil du klare.
Men der er helt sikkert feedback du har fra snurreren ;)
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Du har for liten forsterker til å dra på med de høyttalerne. Hvis du ønsker å spille høyt innimellom, burde du nok hatt noe med 2 til 3 ganger kapasiteten til Brio. Du må absolutt ikke spille ved party nivåer med den forsterkeren, da kan elementene ryke som følge av massive mengder forvrengning.
Party er det ikke snakk om her altså, så problemet er ikke veldig presserende. Får begrense meg uansett til ny forsterker/høyttalere evt er på plass. Det låter veldig bra på moderate nivåer.

To ganger så mye altså? Har vært inne på tanken om en Rega Elex-R. Men, har også lekt med full Rega etterhvert med Rega RX1 hvis noen snart tar dem inn til Norge! Da bør jo matchen være god.
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Jeg tenker problemet ikke oppstår når du spiller med CD i morgen.

Mvh
BB
Var du litt sarkastisk nå? Det er helt greit altså!
Det var ikke min hensikt. Jeg, som flere andre, tror det er feedback fra din platespiller.

-BB-
OK! Det er i så fall interessant? Hva kan jeg gjøre for å unngå det? (Jeg er altså så nybegynner på dette her...). Nå står forsterker og høyttaler ved siden av hverandre på stereo/TV-benken. Sånn må det nok være framover også (kompromisser med kona osv)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.554
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
96
Du har for liten forsterker til å dra på med de høyttalerne. Hvis du ønsker å spille høyt innimellom, burde du nok hatt noe med 2 til 3 ganger kapasiteten til Brio. Du må absolutt ikke spille ved party nivåer med den forsterkeren, da kan elementene ryke som følge av massive mengder forvrengning.
Party er det ikke snakk om her altså, så problemet er ikke veldig presserende. Får begrense meg uansett til ny forsterker/høyttalere evt er på plass. Det låter veldig bra på moderate nivåer.

To ganger så mye altså? Har vært inne på tanken om en Rega Elex-R. Men, har også lekt med full Rega etterhvert med Rega RX1 hvis noen snart tar dem inn til Norge! Da bør jo matchen være god.
I allefall en del kraftigere. Ikke sikkert den spesifikke hendelsen er relatert, ser andre mener det kan være feedback. Men 85 dB og 50 watt med beskjeden strømforsyning, er en dårlig match for å spille høyt.

Når jeg leser innlegget en gang til, er jeg enig i at feedback kan være problemet. Husker flagrende basselementer fra gutterommet ja, typisk det du beskriver.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.362
Antall liker
8.461
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
128W så klarer du 106db
256W---------------109db
516w---------------111db
Som du ser så trengs det mye pulver for å sparker liv i ht
Aldri feil med mye muskler bak en ht:)
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Tusen takk for alle tips!

Jeg får ikke kjøpt ny forsterker i morgen akkurat, det er litt lenger tidshorisont på det. Så: jeg sjekker forsiktig med CD/strømming i morgen. Og sjekker litt ut muligheter for å skjerme platespilleren litt bedre. Vegghylle nevnes vel ofte, men er litt redd kona vil sette ned foten. De er IKKE spesielt dekorative...

Kan en eller annen plate eller dempeføtter e.l. under platespilleren være en mulighet kanskje? Hva slags plate i så fall? Hmm...
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Dempeføtter kan absolutt hjelpe, du kan finne noe mykt å prøve med i morgen.

Jeg bruker sorbothane klosser under min platespiller og det dempet mye feedback, det merkes godt med banketest på benken.
Hvis du ikke har føtter som du bruker til noe annet kan du sikkert finne noe bobleplast eller noe annet som kan tenkes å isolere platespilleren fra vibrasjoner.

Jeg har kjøpt herfra, grei pris og kjapp levering.
https://www.ebay.com/itm/Genuine-So...-Pods-Domes-Feet-Hemisphere-50D-/251438315657
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Da har jeg tatt en morgentest med strømming fra telefonen.

Kunne spille merkbart høyere enn i går, uten skurring og basselement som gikk amok.

Tror nok dette er et platespillerproblem. (Men, ja, jeg har også googlet litt rundt og jeg bør nok ha noe mer kraft i forsterkeren for å drive HT, men skal klare å ikke overdrive volum opp for en stund framover).

Tips til demping/isolering av platespilleren tas mot med takk! En eller annen plate med dempeføtter kanskje? Finerplate? Heltre (har det liggende, kan pusses og males så kona ikke får hetta)? Annet?
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Prøv å åpne/ta av lokket når du spiller plater. Det kan fort hjelpe.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Prøv å åpne/ta av lokket når du spiller plater. Det kan fort hjelpe.
Å ta lokket helt bort er ett godt tips. På min sl1210 (som et kjent som den ultimate discospiller) får jeg mye feedback hvis lokket står i åpen posisjon. Når jeg tar det helt bort, forsvinner problemet.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Få ht på stativer. I alle fall ikke samme hylleplate som platespiller. Alternativt kan du ha en solid platespiller-hylle på veggen.

Det er litt typisk HFS å gi wattstyrke skylden for alt mulig. Men virkeligheten er at svært få har behov for volum særlig mye høyere enn 90 db. 100 db er for mange svært høyt, og da holder Rega Brio R I lange baner.

Det er for meg litt snodig at flere tolket effekten TS beskrev som en forsterker I metning. Det lærer oss å ikke teoretisere så mye om watt, for de svarene viste seg å være på trynet. Manglende erfaring med vinyl kan ikke tilskrives det. Tvert om så skyldes det manglende forståelse for behovene til "folk flest" og forsterkere generelt. For svarene var beviselig feil, og alt tyder på at med riktig plassering av kilde vil TS bli fornøyd med sin kombinasjon av forsterker og ht.

Ps: TS' plassering av ht og kilde burde fortelle dere at han ikke er typen som nyter disco eller metall på øredøvende volum I egen stue. Alle som dropper innom dette asylet er ikke lik meg, derfor forsøker jeg å forstå TS før jeg avgir et svar som er tilsiktet noen som er en balubaklone. Det første som slo meg er at TS ikke mener 100 db pluss når han skriver høyt volum. Det var slett ingen heksekunst å tolke det dithen. Men mer watt, helst tilnærmet gratis i form av klasse D, er mantraet I 2017, så det må jo være riktig svar.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
100% enig med Baluba; er litt trist når standardsvaret på alle problemstillinger er: Bruk mer penger, så blir det nok bra!

Det beste man kan ha som hi-fi-entusiast er is i magen. Har man det, kan man benytte eliminasjonsmetoden for å sirkle inn problemet. Akustisk feedback er velkjent i platespilleroppsett, underlag, plassering og omgivelser generelt kan man jobbe med. Dempesystemer som fjerner et relativt stort frekvensområde hjelper (treverk, som i slakterblokk, + sorbothan, kanskje), lokket er nevnt her, filtrering er en mulighet på en del RIAA-trinn, men ikke det som er bygget inn i den gode Rega-forsterkeren.

Rega Brio er en solid og velspillende forsterker, den vil kontrollere høyttalerne absolutt brukbart til de fleste brukstyper. Skal han ha party, bør han vel låne seg et par Klipsch av den lettstyrte typen, men alt utenom det vil fungere godt.

Mvh
Håkon Rognlien
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Få ht på stativer. I alle fall ikke samme hylleplate som platespiller. Alternativt kan du ha en solid platespiller-hylle på veggen.

Det er litt typisk HFS å gi wattstyrke skylden for alt mulig. Men virkeligheten er at svært få har behov for volum særlig mye høyere enn 90 db. 100 db er for mange svært høyt, og da holder Rega Brio R I lange baner.

Det er for meg litt snodig at flere tolket effekten TS beskrev som en forsterker I metning. Det lærer oss å ikke teoretisere så mye om watt, for de svarene viste seg å være på trynet. Manglende erfaring med vinyl kan ikke tilskrives det. Tvert om så skyldes det manglende forståelse for behovene til "folk flest" og forsterkere generelt. For svarene var beviselig feil, og alt tyder på at med riktig plassering av kilde vil TS bli fornøyd med sin kombinasjon av forsterker og ht.

Ps: TS' plassering av ht og kilde burde fortelle dere at han ikke er typen som nyter disco eller metall på øredøvende volum I egen stue. Alle som dropper innom dette asylet er ikke lik meg, derfor forsøker jeg å forstå TS før jeg avgir et svar som er tilsiktet noen som er en balubaklone. Det første som slo meg er at TS ikke mener 100 db pluss når han skriver høyt volum. Det var slett ingen heksekunst å tolke det dithen. Men mer watt, helst tilnærmet gratis i form av klasse D, er mantraet I 2017, så det må jo være riktig svar.
Tror du er inne på noe her. Så, jeg er veldig glad for at flere kom innom og ga gode råd. Nå skal jeg se hva jeg får til når det gjelder å "isolere" platespilleren litt bedre. Slik situasjonen er her hjemme så er stativer dessverre uaktuelt de neste årene (tre ekstremt aktive barn er en ting, en annen er plassen og en tredje er en kone som HATER sånne stativer). Men, det kan bli en liten utbygging her og da blir det muligheter. Fram til det skal jeg prøve meg litt fram med ulike BILLIGE løsninger!

Og, ja, jeg er egentlig veldig fornøyd med lyden jeg har her og har ikke noen sterk trang til å bruke så mye mer penger de nærmeste årene, med et mulig unntak for en mulig full-Rega-løsning, men det er for en annen tråd :)

Takk for bra input!
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
100% enig med Baluba; er litt trist når standardsvaret på alle problemstillinger er: Bruk mer penger, så blir det nok bra!

Det beste man kan ha som hi-fi-entusiast er is i magen. Har man det, kan man benytte eliminasjonsmetoden for å sirkle inn problemet. Akustisk feedback er velkjent i platespilleroppsett, underlag, plassering og omgivelser generelt kan man jobbe med. Dempesystemer som fjerner et relativt stort frekvensområde hjelper (treverk, som i slakterblokk, + sorbothan, kanskje), lokket er nevnt her, filtrering er en mulighet på en del RIAA-trinn, men ikke det som er bygget inn i den gode Rega-forsterkeren.

Rega Brio er en solid og velspillende forsterker, den vil kontrollere høyttalerne absolutt brukbart til de fleste brukstyper. Skal han ha party, bør han vel låne seg et par Klipsch av den lettstyrte typen, men alt utenom det vil fungere godt.

Mvh
Håkon Rognlien
Takk for ditt innspill også, det er beroligende og denne nybegynneren kan godt få seg litt is i magen!

Tester litt forskjellig, så blir det nok bedre!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
I dag (og et par ganger tidligere) skrudde jeg opp litt ekstra og da begynte det å "buldre" i lyden og basselementene vibrerte "ukontrollert". Slo ned lyden og det ble borte.
Sånn er det med vinyl. Trøbbel.

Hvis dette skjer under avspilling av platene, så er det helt normalt, og har overhode ingen ting med mismatch av forsterker og høyttaler.

Det er 'alltid' lavfrekvent støy fra en platespiller. Den forsterkes som alt annet, med mindre man setter et subsonisk filter/høypassfilter/rumble filter av et eller annet slag inn i forsterkningskjeden.

Dette skyldes at platene dine ikke er helt rette, enkelt og greit. Den minste bulk vil gjengis av anlegget, dempet, takk og pris, men den vil gjengis for frekvenser helt ned til, og under, resonansfrekvensen for arm/pickup-kombinasjonen. Da snakker vi om de vanlige 8-13Hz eller hva man anbefaler. Det er det du ser når elementene blafrer, ufiltrert subsonisk støy.

Direkte hørbart er det nok ikke. Dette er opp og ned fra bulkete plater (selv om du ikke ser det som bulker i plata). Da vil signalet være omvendt for hver av høyttalerne dine, og svært lave frekvenser, samt at høyttalerne kansellerer hverandre i rommet, gjør at dette ikke er hørbart i seg selv.

Men, og nå gjetter jeg. Du har kanskje bassreflekshøyttalere? I så fall vil dette skje langt under refleksportens resonansfrekvens. Da vil det i første hånd gjøre at lyden fra elementet og porten er i motfase. Enda mindre hørbart i direkte forstand, med andre ord.

Men, så er det den indirekte konsekvensen, da. Under portfrekvensen holdes ikke bassmemranet i sjakk av lufta i kassa (som ellers fungerer som en fjær). Da får man store utsving på membranet, og spolen beveger seg langt i forhold til magnetgapet, og man får massevis av forvrengning på kjøpet. Det er hørbart.

Å spille høyt med platespiller på små bassreflekshøyttalere er ingen spesielt god idé, enkelt og greit. Med mindre man da har et sub-/rumble-/høypassfilter. Men det er jo en sånn ting som tuller til 'renheten' i signalet, og har knapt vært å se på de siste 20 åra. Veldig synd, men sånn er det....
 
Sist redigert av en moderator:

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Zomby: Vinyl er trøbbel, ja, men det er også veldig gøy og gir mye glede.

Ja, Elac Debut B5 er bassrefleks-ht. Det får jeg bare leve med en stund framover. Sånn hørbart med blafring som jeg hadde i går, det har jeg kun opplevd den ene gangen. Så hørbart er det åpenbart ikke veldig ofte? Bokhylle-ht med for eksempel slavebass, vil det bety noe?

Tweaker og tester ut litt forskjellige isoleringer/dempinger i hvert fall.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror, sånn fra hofta, at slavebass/passiv radiator, kan funke bedre. Ganske enkelt fordi den har en fjær i kantoppheng og spider, som blir hardere når man nærmer seg maks utsving, og derned hjelper til med å holde det aktive elementet litt mer sentrert enn en port.

Men løsningen, om man skal finne den i høyttaleren, er større membranareal, og eventuelt lavere tuning av kasse/port.
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
402
Jeg har hatt eksakt samme problem, men kanskje enda større. Hadde en gammel Planar 2 fra 90-tallet og grunnet familiære forhold måtte jeg ha høyttalere på samme stereobenk som platespiller. Det ble mye testing. Fra sykkelslanger til dyrere remedier. Problemet mitt hadde blitt enkelt løst med enten høyttalerstativ eller Rega på veggen. Noe forsvant med med 20hz filter på RIAA-trinnet.

Jeg har nå halve squashballler (tre stykk) under hver høyttaler. Også demping under hver fot på platesiller. Har kjøpt RP6 som ikke tar opp så mye lavfrekevent støy som Planar 2.

PS:Slavebass her. Tror ikke det løser noe.

LYKKE TIL. Blir spennende å høre din utvikling.
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Så, nå har jeg lagt tre lag med "tynn" bobleplast under hver sokkel på platespilleren. Usikker på hvor stor forskjellen egentlig er foreløpig, men det får duge for en liten stund kanskje. Estetisk ser det helt "hønn" ut, men de blir der til kona evt oppdager det ':)

Nå er det sånn at jeg har Argon Dampin Feet under høyttalerne https://www.hifiklubben.no/tilbehor/hoyttalertilbehor/argon-damping-feet--dempefotter/

Kan dette også være en løsning under platespilleren (litt mer på mellomsikt)?

Jeg har egentlig landet på at en Rega Vegghylle er veien å gå, men her må kona nok overbevises, så det blir nok litt lenger framme. Også en smule usikker på "veggen" vi har. Det er en slik tynn vegg som går langs trappa opp til stua, så det er ikke en "vanlig" vegg. Feste noe i den, hmm... Uansett, først tweake med litt forskjellige løsninger.
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Prøv å åpne/ta av lokket når du spiller plater. Det kan fort hjelpe.
Å ta lokket helt bort er ett godt tips. På min sl1210 (som et kjent som den ultimate discospiller) får jeg mye feedback hvis lokket står i åpen posisjon. Når jeg tar det helt bort, forsvinner problemet.
Lytter uten lokk nå og, ja, kan godt være det er bedre!

Meeeeen: her er det tre barn i omløp, så lokket må på mye av tiden, sånn er det bare. Om 12-13 år, da snakker vi!
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.448
Antall liker
12.579
Sted
Sørlandet
Mitt tips:

Hvis du fortsatt ønsker å ha spilleren stående på hylla: sorbothane fra ebay. Men bemerk, det kan bli en utfordring med å finne vater med sorbothane.

Den absolutt beste løsningen er å få spilleren på en vegghylle. Jeg mener at dette mer eller mindre er et krav hvis man har tregulv. Rega sin egen hylle er jo både praktisk, pen og rimelig. Mener det ligger en på finn.no eller her inne nå.

God helg! Godt du fant ut av det.

Mvh
BB
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.524
Antall liker
6.944
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vegghylle må nok som minimum ha en normal vegg å henge på.

Problemet ligger i at du får en mekanisk tilbakekobling fra høyttaleren via platespilleren. Myke puter kan funke, men du er inne på noe med bobleplast. Hvis du finner noen ark med bobleplast som har store puter - ca 1,5-2cm, klipper til og legger disse under høyttalerne, så er dette mye bedre enn de dempeputene. Hvis du klipper de litt mindre enn høyttalerne, så vises de ikke, heller...

Johan-Kr
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Mitt tips:

Hvis du fortsatt ønsker å ha spilleren stående på hylla: sorbothane fra ebay. Men bemerk, det kan bli en utfordring med å finne vater med sorbothane.

Den absolutt beste løsningen er å få spilleren på en vegghylle. Jeg mener at dette mer eller mindre er et krav hvis man har tregulv. Rega sin egen hylle er jo både praktisk, pen og rimelig. Mener det ligger en på finn.no eller her inne nå.

God helg! Godt du fant ut av det.

Mvh
BB
Takk for det og takk for gode innspill!

Vi har tregulv, ja. La fram vegghylle for kona her nå og hun var ikke umiddelbart skeptisk faktisk. I mellomtiden blir det noe dempeføtter, kanskje Sorbothane, ja, men jeg synes også de ser litt vanskelig ut å få vatret.

God helg!
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Vegghylle må nok som minimum ha en normal vegg å henge på.

Problemet ligger i at du får en mekanisk tilbakekobling fra høyttaleren via platespilleren. Myke puter kan funke, men du er inne på noe med bobleplast. Hvis du finner noen ark med bobleplast som har store puter - ca 1,5-2cm, klipper til og legger disse under høyttalerne, så er dette mye bedre enn de dempeputene. Hvis du klipper de litt mindre enn høyttalerne, så vises de ikke, heller...

Johan-Kr
ja, veggen er en utfordring, vi får se. Sjekker på jobb etter bobleplast av litt størrelse :)
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Da har jeg et drøyt døgn med noen lag tynn bobleplast under platespilleren. Har ikke spilt til de store volumhøyder ennå, men må faktisk si at det kanskje er litt mindre "boomy" lyd, eller hva man skal kalle det.

Uansett, ser etter en litt mer varig løsning. Dessverre tror jeg at den tynnveggen som er tilgjengelig nå ikke egner seg til oppheng, altså Rega Vegghylle. Noen som har erfaring med disse fra Pro-Ject:

https://www.stereofil.no/platespillere/tilbehor/pro-ject-damp-it-4-pack
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Prøv å sette platespiller rett på gulvet så lenge.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.448
Antall liker
12.579
Sted
Sørlandet
Ser du bor i Bærum, kjør innom meg på Fornebu så kan du få låne Sorbothan. Jeg er hjemme i kveld og også i morgen. Funker dem så kjøper du bare dem av meg for samme pris som på eBay. De føttene du linker til over her kan være verdt å teste på høyttalerne men Clas Ohlson har dempeføtter til langt lavere pris.

-BB-
 
Topp Bunn