Høyttalere "Skurring"/synlig vibrering i basselement ved høy(ere) lyd

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
781
Sted
Nesodden
Da har jeg et drøyt døgn med noen lag tynn bobleplast under platespilleren. Har ikke spilt til de store volumhøyder ennå, men må faktisk si at det kanskje er litt mindre "boomy" lyd, eller hva man skal kalle det.

Uansett, ser etter en litt mer varig løsning. Dessverre tror jeg at den tynnveggen som er tilgjengelig nå ikke egner seg til oppheng, altså Rega Vegghylle. Noen som har erfaring med disse fra Pro-Ject:

https://www.stereofil.no/platespillere/tilbehor/pro-ject-damp-it-4-pack
Stift-trykket er sjekket?

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
1.354
Sted
Bærum
Da har jeg et drøyt døgn med noen lag tynn bobleplast under platespilleren. Har ikke spilt til de store volumhøyder ennå, men må faktisk si at det kanskje er litt mindre "boomy" lyd, eller hva man skal kalle det.

Uansett, ser etter en litt mer varig løsning. Dessverre tror jeg at den tynnveggen som er tilgjengelig nå ikke egner seg til oppheng, altså Rega Vegghylle. Noen som har erfaring med disse fra Pro-Ject:

Sjekket for ikke så lenge siden og da var det bra, men tar en ny sjekk i kveld. Kan dette påvirkes av akustisk feedback egentlig?

Uansett greit å sjekke av og til, så bra påminnelse!

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
781
Sted
Nesodden

Sjekket for ikke så lenge siden og da var det bra, men tar en ny sjekk i kveld. Kan dette påvirkes av akustisk feedback egentlig?

Uansett greit å sjekke av og til, så bra påminnelse!
Mer motsatt ja; at feedbacken påvirkes av dårlig stifttrykk ... Hvis du nylig har sjekket så er det nok ikke noe problem, med mindre 'ivrige barnehender' har vært innom en tur ... :)

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
1.354
Sted
Bærum
Oppdatering: Fikk Sorbothane dempeføtter av Beetlebug forrige søndag. Dette har hjulpet mye! Feedback er borte, synes også det er mindre "forvrenging" på litt høyere volum og kanskje et bittelitt mer ryddig lydbilde uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det. Jeg skal nok ha vegghylle en gang i framtida, men det er ikke mulig med den veggen jeg har til rådighet akkurat nå. Slik sett ser det ut til at Sorbothane er kommet for å bli hos meg, satte spilleren rett på dem, ikke noe plate eller liknende mellom.

Så: tusen takk til Beetlebug for utrolig hyggelig hjelp og gest! Nå er det bare å sette seg tilbake (eller rydde på kjøkkenet eller hva som helst) og slappe av med god musikk!

- Espen

Topp Bunn