Sliter folk med å selge dyre CD spillere for tiden?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.158
Antall liker
3.968
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Enten var det Fagens siste, eller Steely Dans siste, der lydteknikere for moro skyld koblet opp en analog multitrack i tillegg til den digitale. De endte opp med å bruke det analoge opptaket, så mine meninger er ikke på noen måte sort/hvitt.
Fagen, ja. Morph The Cat.

Morph The Cat, Donald Fagen's third solo album in 24 years, sees Fagen and engineer Elliott Scheiner continue their quest for the best possible sound quality - which, it seems, comes only from analogue recording.
http://www.soundonsound.com/sos/aug06/articles/fagen.htm
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
142
Sted
Bergen
Jeg har sammenlignet dem begge direkte!!!!
Jeg har vært eier av dem(Esoteric P-03/D-03(200000 kroner) og Edge G-CD) begge, og eier fortsatt en oppgradert Edge G-CD.

Jeg har i løpet av de siste 15 månedene sammenlignet flere CD-, CD/SACD spillere(+ 100000 kroner) opp mot min oppgraderte G-CD spiller. Jeg har enda ikke hørt en spiller som overgår min oppgraderte G-CD noe nevneverdig, men jeg leter fortsatt.
At det er kilder der ute som er bedre, det er helt sikkert. Spørsmålet blir hvor mye disse kildene koster? Vel det er feil å si at jeg ikke har hørt bedre kilder. Jeg har hørt platespillere som er bedre, men disse var dyr. Den beste og også dyreste koster 250000 kroner. For den prisen så burde man få en god CD-spiller?

For øyeblikket så koser jeg meg med Edge Reference for-forsterker.
Den gjør ekstreme ting med lydbildet som jeg aldri før har hørt fra noen oppsett. Ikke noe har vært litt i nærheten ;D
De som tror at en for-forsterker ikke har mye å si i ett oppsett, eller at en spiller med innebygget for-forsterker er en optimale løsning, tar skammelig feil :) ;) :D ;D IMHO

Fosse skrev:
alfalfa skrev:
Valentino skrev:
Cuts both ways.
Man kan fort bli sittende og zappe, men for min egen del hører jeg mer musikk, og er i det store og hele mer bevisst på hva jeg hører på også etter at jeg la alle CDene mine på harddisk. Coverne er lett tilgjengelige i en skuff.
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
Har du sammenlignet dem direkte?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.166
Antall liker
8.540
Torget vurderinger
1
Endre Askeland skrev:
Jeg har sammenlignet dem begge direkte!!!!
Jeg har vært eier av dem(Esoteric P-03/D-03(200000 kroner) og Edge G-CD) begge, og eier fortsatt en oppgradert Edge G-CD.

Dette er irrelevant dersom du ikke har sammenlignet med DVD spillere til under 1000lappen under tilsvarende forhold. Dvs. at du tror den koster minst 50.000kr og er "verden beste" før du hører den. Jeg har det fra informert hold at innmaten i Edge spilleren koster 200kr og finnes i en rekke billig DVD'er av forskjellig merke....andre som har hørt den sier den låter slik også

Et bilde sier mer enn tusen ord.....
 

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Voff skrev:
Endre Askeland skrev:
Jeg har sammenlignet dem begge direkte!!!!
Jeg har vært eier av dem(Esoteric P-03/D-03(200000 kroner) og Edge G-CD) begge, og eier fortsatt en oppgradert Edge G-CD.

Dette er irrelevant dersom du ikke har sammenlignet med DVD spillere til under 1000lappen under tilsvarende forhold. Dvs. at du tror den koster minst 50.000kr og er "verden beste" før du hører den. Jeg har det fra informert hold at innmaten i Edge spilleren koster 200kr og finnes i en rekke billig DVD'er av forskjellig merke....andre som har hørt den sier den låter slik også
trenger vi mere "debatt" om Edge G-CD minner om blant annet denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=25855.0
28 sider
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.398
Antall liker
2.939
Endre Askeland skrev:
Jeg har sammenlignet dem begge direkte!!!!
Jeg har vært eier av dem(Esoteric P-03/D-03(200000 kroner) og Edge G-CD) begge, og eier fortsatt en oppgradert Edge G-CD.

Jeg har i løpet av de siste 15 månedene sammenlignet flere CD-, CD/SACD spillere(+ 100000 kroner) opp mot min oppgraderte G-CD spiller. Jeg har enda ikke hørt en spiller som overgår min oppgraderte G-CD noe nevneverdig, men jeg leter fortsatt.
At det er kilder der ute som er bedre, det er helt sikkert. Spørsmålet blir hvor mye disse kildene koster? Vel det er feil å si at jeg ikke har hørt bedre kilder. Jeg har hørt platespillere som er bedre, men disse var dyr. Den beste og også dyreste koster 250000 kroner. For den prisen så burde man få en god CD-spiller?
Ja, dette er sannelig interessante greier.

Nå har ikke jeg hørt denne oppgraderte Edge G-CD. Men jeg var hos Fosse nok en gang, her like før jul og hørte på den originale Edge G-CD spiller. Anlegget til Mr Fosse spilte glimrende og bedre enn jeg noen gang tidligere har hør det.
Barnslig som jeg er, ville jeg høre "Glad Jul med trill og trall" med Dizzie Tunes, innspilt i Rosenborg Studio i 1977. Dette er en CD som låter bra på alle anlegg, har store likheter med f.eks "Clap hands" med Ella Fitzgerald i åpenhet og stofflig, organisk gjengivelse.
Vel...innspillingen låt ikke dårlig her, absolutt ikke, men jeg sa til Fosse: "Jeg trekker ikke et eneste ord tilbake vedrørende det jeg tidligere har sagt om lydkvaliteten på denne spilleren". Jeg registrerte akkurat det samme som tidligere, en viss digital ruhet på stemmer (motsatt av glatthet), en kompakthet i lydbldet, dårlig med oppløsthet og utstrakthet i toppen og sist men ikke minst, at alt av etterklang, romgjengivelse, akustikk...er "kort" og ikke "lang" som på typisk god vinyl og virkelig gode digitalspillere.

Hvis alt dette er blitt borte-vekk på den oppgraderte spilleren, ja da er det en liten sensasjon på gang.
Alt dette: IMO.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
baluba skrev:
Når det gjelder båndkompresjon, så tror jeg ikke Ulf er helt med på hva jeg mener. Du kan mene at det har null betydning (det gjør jeg), men ......
En annen Ulf, håper jeg. Undertegnede Ulf har ingen kompetanse eller meninger om dette.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Voff skrev:
Endre Askeland skrev:
Jeg har sammenlignet dem begge direkte!!!!
Jeg har vært eier av dem(Esoteric P-03/D-03(200000 kroner) og Edge G-CD) begge, og eier fortsatt en oppgradert Edge G-CD.

Dette er irrelevant dersom du ikke har sammenlignet med DVD spillere til under 1000lappen under tilsvarende forhold. Dvs. at du tror den koster minst 50.000kr og er "verden beste" før du hører den. Jeg har det fra informert hold at innmaten i Edge spilleren koster 200kr og finnes i en rekke billig DVD'er av forskjellig merke....andre som har hørt den sier den låter slik også

Et bilde sier mer enn tusen ord.....
Tja same shit new wrapping, hvor mange produsenter er lager egenlig drivverk og elektronikk?, Jeg har sett Matsushita/panasonoc elektronikk i 2000kr klassen plassert i lekre bokser som koster 20 ganger mer enn original elektronikken..
Stol på ørene folkens og kun det.Øyet som leser prislappen er ikke til å stole å...
CD spillere gidder jeg ikke kjøpe flere av, lyddifferansen er for ubetydelig..
Sleiven
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
alfalfa skrev:
Har ikke hørt Edge. Mener bare at Eskelands uttalelser om Edge forteller at de kansje ikke er så stor forsjell på billige dvd spillere og dyre cd spillere. Er selv på jakt etter en Esoteric x01 eller ux1 så jeg liker kvalitets følelsen dette merke gir. Blir vel litt som og sammenligne en Rollex mot Timex. Sansynligvis går Timex klokka like riktig som Rollex ,men eier gleden er vel større med Rollex regner jeg med.
Jeg synes vel argumentasjonen din er en smule søkt.
Endre Eskeland mener vel at Edge er en av de beste cd-spillere som finnes på markedet, og at dette har lite eller ingenting med lyden av billige dvd-spillere å gjøre (men dette bør du spørre Endre om).
Leser du hva for eksemplel jeg mener om Edge, kontra det jeg har hatt i hus siden den gang, mener jeg også at det er stor forskjell på gode og dårlige cd-spillere. Men dette har jeg kommentert utførlig i egen tråd.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
669
Antall liker
159
Torget vurderinger
8
Fosse skrev:
alfalfa skrev:
Har ikke hørt Edge. Mener bare at Eskelands uttalelser om Edge forteller at de kansje ikke er så stor forsjell på billige dvd spillere og dyre cd spillere. Er selv på jakt etter en Esoteric x01 eller ux1 så jeg liker kvalitets følelsen dette merke gir. Blir vel litt som og sammenligne en Rollex mot Timex. Sansynligvis går Timex klokka like riktig som Rollex ,men eier gleden er vel større med Rollex regner jeg med.
Jeg synes vel argumentasjonen din er en smule søkt.
Endre Eskeland mener vel at Edge er en av de beste cd-spillere som finnes på markedet, og at dette har lite eller ingenting med lyden av billige dvd-spillere å gjøre (men dette bør du spørre Endre om).
Leser du hva for eksemplel jeg mener om Edge, kontra det jeg har hatt i hus siden den gang, mener jeg også at det er stor forskjell på gode og dårlige cd-spillere. Men dette har jeg kommentert utførlig i egen tråd.

De er vel en kjensgjærning at Edge spileren er særdeles billig og produsere, bortsett fra kabinettet. Esoteric er vel de stikk motsatte. Vist de da er slik at Edge spiller bedre så må de være store muligheter for og finne 300 til 1000 kr DVD spillere som har samme kvalitet som Edge lydmessig, dog med simplere kabinett.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.523
Antall liker
13.416
alfalfa skrev:
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
Og det tor du på!!!
Hæhæhæhæ...jeg le så jeg nesten giner
;D
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.523
Antall liker
13.416
Ulf-B skrev:
Anonym skrev:
Er enig med en vis navnebror av meg på sentralen som i en annen tråd skrev at det er nå tiden er inne for å ha en god cd spiller. Prisene og utvalget av musikk på sølvskiver har aldri vært bedre.
Hehe - akkurat det er ikke noe problem. Jeg kjøper fortsatt fysiske CDskiver - gjerne på billigsalg - jeg er jo en eldre herremann som nærmer meg de 60, må vite. Men det første jeg gjør er å legge dem inn på harddisken før jeg spiller dem.
Ulf-B bor du i Mandal, og diver som kjøpmann?
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
alfalfa skrev:
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
....og du er, liksom, en audiofil? ::)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.523
Antall liker
13.416
Valentino skrev:
Det er bare å bruke ørene. Enkelt.
NETTOPP! Men min BASE divverk/ DP DAC 8.1 spille inger rundt mitt MIcromege CD3/Duo Pro Dac 2, og det har slettes ikke bare med DACene å gjøre.
Det kompromissløse BASE drevet medføer presisjon på et annet nivå fordi drevet må kunne lese av hvert eneste segment bit perfekt, og det gjør bare ikke et hvilket som helst drev til 200-2000 kr.
Dream on!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Powerpoint skrev:
Ulf-B skrev:
Anonym skrev:
Er enig med en vis navnebror av meg på sentralen som i en annen tråd skrev at det er nå tiden er inne for å ha en god cd spiller. Prisene og utvalget av musikk på sølvskiver har aldri vært bedre.
Hehe - akkurat det er ikke noe problem. Jeg kjøper fortsatt fysiske CDskiver - gjerne på billigsalg - jeg er jo en eldre herremann som nærmer meg de 60, må vite. Men det første jeg gjør er å legge dem inn på harddisken før jeg spiller dem.
Ulf-B bor du i Mandal, og diver som kjøpmann?
2-0 til meg, dette - verken Mandal eller kjøpmann er riktig. Prøv Asker og - ja hva skal man si? - kontorrotte, kanskje?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.398
Antall liker
2.939
Powerpoint skrev:
Valentino skrev:
Det er bare å bruke ørene. Enkelt.
NETTOPP! Men min BASE divverk/ DP DAC 8.1 spille inger rundt mitt MIcromege CD3/Duo Pro Dac 2, og det har slettes ikke bare med DACene å gjøre.
Det kompromissløse BASE drevet medføer presisjon på et annet nivå fordi drevet må kunne lese av hvert eneste segment bit perfekt, og det gjør bare ikke et hvilket som helst drev til 200-2000 kr.
Dream on!
Men husk...så sier disse godt betalte digitalingeniørene at feilrettningskretsløpene i CD spillerne skal rette opp datastrømmen slik at signalet er bit-for-bit 100% identisk som hva som er lagret på discen. Tror du ikke på lærebøkene? ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ulf; om du legger de inn på harddisk straks, så er du ivrigere enn meg på system/vedlikehold av samlingen. Evt har ikke samme logistiske utfordringer i numerologisk forstand. Med det tempoet cd-plater ramler inn om dagen, så har jeg hverken tid eller ork til slikt. Hadde jeg hatt tid skulle jeg heller hørt på alle platene, og lo-and-behold så kommer cdp'er inn i bildet :)

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Anonym skrev:
Jeg føler at jeg får en bedre opplevelse ved å lytte til musikk fra lp eller cd istedenfor harddisk da jeg fort blir sittende å spole fra hit til hit ved pc avspilling mens jeg blir sittende å høre på hele album når jeg snurrer skiver.
Liknende argumenter ble ført da CDen kom: Det var alt for lett å bare zappe seg gjennom sporene på CDen. Med LP var man liksom tvunget til å høre på hele.
Og det er visst fortsatt et gyldig argument som er verdt en tanke for noen og enhver. Mennesker forandrer seg senere enn avspillingsteknologi tydeligvis.

Mvh Vidar P
 
B

Back_Door

Gjest
zed skrev:
alfalfa skrev:
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
....og du er, liksom, en audiofil? ::)
Jeg tror at han rett og slett er audioBIfil. Det betyr at han liker både dyrt og billig..
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.860
Antall liker
23.998
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Powerpoint skrev:
Valentino skrev:
Det er bare å bruke ørene. Enkelt.
NETTOPP! Men min BASE divverk/ DP DAC 8.1 spille inger rundt mitt MIcromege CD3/Duo Pro Dac 2, og det har slettes ikke bare med DACene å gjøre.
Det kompromissløse BASE drevet medføer presisjon på et annet nivå fordi drevet må kunne lese av hvert eneste segment bit perfekt, og det gjør bare ikke et hvilket som helst drev til 200-2000 kr.
Dream on!
Men husk...så sier disse godt betalte digitalingeniørene at feilrettningskretsløpene i CD spillerne skal rette opp datastrømmen slik at signalet er bit-for-bit 100% identisk som hva som er lagret på discen. Tror du ikke på lærebøkene? ;D
Dataklumpene på plata kan et "hvilketsomhelst" drev lese korrekt, f.eks den gamle DVD-romen på laptopen jeg skriver dette på, men så var det dette med timing av S/PDIF-strømmen da. Det er noen variabler ute og går.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvordan kan et hvilket som helst drev lese dette korrekt, mens noen drev (etter påstående) leser plater med minst 20% færre feil (dvs mindre aktivering av feilkorreksjonskretser) enn drev som da angivelig leser korrekt? Og hva skal man da med feilkorreksjonskretser i det hele tatt? Jeg bare lurer.

Mvh Vidar P
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
669
Antall liker
159
Torget vurderinger
8
Powerpoint skrev:
alfalfa skrev:
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
Og det tor du på!!!
Hæhæhæhæ...jeg le så jeg nesten giner
;D
Nei jeg tror ikke de. Men de ser ut som en del gjør det.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
669
Antall liker
159
Torget vurderinger
8
zed skrev:
alfalfa skrev:
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
....og du er, liksom, en audiofil? ::)
Er de jeg som mener dette?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
alfalfa skrev:
De er vel en kjensgjærning at Edge spileren er særdeles billig og produsere, bortsett fra kabinettet. Esoteric er vel de stikk motsatte. Vist de da er slik at Edge spiller bedre så må de være store muligheter for og finne 300 til 1000 kr DVD spillere som har samme kvalitet som Edge lydmessig, dog med simplere kabinett.
[/quote]

Jeg synes ikke det er noe poeng å dra Edge-tråden videre, men det er vel ingen som har bevist (les, kan fastslå helt sikkert) at dette er billigspiller uten modifikasjoner. (Ikke meningen å ta den opp igjen).
Poenget mitt er at dersom du ikke har hørt spilleren selv og utelukkende tar utgangspunkt i at Endres ord er sannhet så må du vel samtidig tro på mannen når han mener at dette ikke er en umodifisert billig dvd-spiller?
Dersom du velger å tro på de som mener at Edge G CD ikke låter godt, ja så er vel dette også et uttrykk for at det finnes forskjeller på dyre og billige cd-spillere?
Jeg synes du plukker halve argumentet fra den ene fløyen og resten av argumentet fra motstanderen.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
669
Antall liker
159
Torget vurderinger
8
Karma skrev:
zed skrev:
alfalfa skrev:
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
....og du er, liksom, en audiofil? ::)
Jeg tror at han rett og slett er audioBIfil. Det betyr at han liker både dyrt og billig..


Liker bare dyrt utstyr, og hadde følt meg rundlurt vist jeg hadde eid en Edge spiller og sett hva som var putta inni den. Utgangspungtet for mitt innlegg er at når en som Eskeland kommer med en slik mening så er de vel lov og bli skeptisk til og bruke masse penger på cd spiller. Har akkurat kjøpt meg en Esoteric x01 D2 så jeg tror på kvalitet men, helt sikker kan en jo ikke være.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Hvordan kan et hvilket som helst drev lese dette korrekt, mens noen drev (etter påstående) leser plater med minst 20% færre feil (dvs mindre aktivering av feilkorreksjonskretser) enn drev som da angivelig leser korrekt? Og hva skal man da med feilkorreksjonskretser i det hele tatt? Jeg bare lurer.
Hvis det er så komplisert å lese en CD-plate korrekt uten en diskettstasjon med intrikate kreter til mange ti-tusener av kroner, så må vel det være et av de beste argumentene jeg kan kome på for snarest å skrote CD som avspillingsmedium i de tusen hjem og heller flytte filene over på et mer egnet medium som harddisk, minnebrikker, flashdisker eller annet slikt som lettere kan leses av feilfritt uten et drev konstruert som en boreplatform. :-\
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
zed skrev:
alfalfa skrev:
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
....og du er, liksom, en audiofil? ::)
En audiofil sitt største mareritt, at billig er bra! Hva kan vel være verre en det?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Vidar P skrev:
Hvordan kan et hvilket som helst drev lese dette korrekt, mens noen drev (etter påstående) leser plater med minst 20% færre feil (dvs mindre aktivering av feilkorreksjonskretser) enn drev som da angivelig leser korrekt? Og hva skal man da med feilkorreksjonskretser i det hele tatt? Jeg bare lurer.
Hvis det er så komplisert å lese en CD-plate korrekt uten en diskettstasjon med intrikate kreter til mange ti-tusener av kroner, så må vel det være et av de beste argumentene jeg kan kome på for snarest å skrote CD som avspillingsmedium i de tusen hjem ..
Akkurat det samme kan du si om platespillere. Eller forsterkere og høyttalere for den del, i utvidet forstand naturligvis.

Noe av det enkleste som fins iht denne tankegangen er vel å lage en riaa-korreksjon. Men akk...

Jeg har jo sympati for ønsket om at det skulle ha vært så enkelt, men deler ikke overbevisningen etter altfor mange sure erkjennelser; men det hadde jo gjort livene våre som audiofile mye enklere. Så ikke misforstå.

Mvh Vidar P
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
669
Antall liker
159
Torget vurderinger
8
Fosse skrev:
alfalfa skrev:
De er vel en kjensgjærning at Edge spileren er særdeles billig og produsere, bortsett fra kabinettet. Esoteric er vel de stikk motsatte. Vist de da er slik at Edge spiller bedre så må de være store muligheter for og finne 300 til 1000 kr DVD spillere som har samme kvalitet som Edge lydmessig, dog med simplere kabinett.
Jeg synes ikke det er noe poeng å dra Edge-tråden videre, men det er vel ingen som har bevist (les, kan fastslå helt sikkert) at dette er billigspiller uten modifikasjoner. (Ikke meningen å ta den opp igjen).
Poenget mitt er at dersom du ikke har hørt spilleren selv og utelukkende tar utgangspunkt i at Endres ord er sannhet så må du vel samtidig tro på mannen når han mener at dette ikke er en umodifisert billig dvd-spiller?
Dersom du velger å tro på de som mener at Edge G CD ikke låter godt, ja så er vel dette også et uttrykk for at det finnes forskjeller på dyre og billige cd-spillere?
Jeg synes du plukker halve argumentet fra den ene fløyen og resten av argumentet fra motstanderen.
[/quote]

Har aldrig sagt at Edge spiller dårlig. Mener bare den er sterkt overpriset etter og ha sett bilder av electronikken som er inni boksen.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Det er jeg, og har alltid vært, enig i. Min kommentar gikk på andre ting, men vi lar det ligge.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.398
Antall liker
2.939
Gjestemedlem skrev:
Vidar P skrev:
Hvordan kan et hvilket som helst drev lese dette korrekt, mens noen drev (etter påstående) leser plater med minst 20% færre feil (dvs mindre aktivering av feilkorreksjonskretser) enn drev som da angivelig leser korrekt? Og hva skal man da med feilkorreksjonskretser i det hele tatt? Jeg bare lurer.
Hvis det er så komplisert å lese en CD-plate korrekt uten en diskettstasjon med intrikate kreter til mange ti-tusener av kroner, så må vel det være et av de beste argumentene jeg kan kome på for snarest å skrote CD som avspillingsmedium i de tusen hjem og heller flytte filene over på et mer egnet medium som harddisk, minnebrikker, flashdisker eller annet slikt som lettere kan leses av feilfritt uten et drev konstruert som en boreplatform. :-\
Hva mener du om dette:

Note on Build 7:

From the company that originated RUR and "Memory Playback"
five years ago, comes a more powerful extractor, by far the most powerful in
the industry. Unlike all freeware and other memory players (as of January,
2009)it uses no caching, and uses no error correction bits and no
non-sequential memory EVER.

Read the Technical Guides for details.
Build-7 boasts an incredible 150X rereading.
The most powerful, error code free CD extraction player
in the world.

The Memory Player/RUR Build 7 - January 2009

http://www.novaphysicsgroup.com/Page8.html

http://www.novaphysicsgroup.com/Page2.html
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Akkurat det samme kan du si om platespillere. Eller forsterkere og høyttalere for den del, i utvidet forstand naturligvis.
Nei egentlig ikke. For det er ingen praktisk gjennomførbar måte å flytte data fra en LP og over på et annet medium uten å endre dem. Dette er derimot helt uproblematisk i det digitale domene. Flytter man filene fra en CD et annet medium som er lettere å lese korrekt, helt uten bevegelige deler så kan jeg ikke se annet enn at dette er en god ide. I allefall hvis man skal ta påstandene om hvor vanskelig det er å lese av CDer seriøst.


Noe av det enkleste som fins iht denne tankegangen er vel å lage en riaa-korreksjon. Men akk...
Huh?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Note on Build 7:

From the company that originated RUR and "Memory Playback"
five years ago, comes a more powerful extractor, by far the most powerful in
the industry. Unlike all freeware and other memory players (as of January,
2009)it uses no caching, and uses no error correction bits and no
non-sequential memory EVER.

Read the Technical Guides for details.
Build-7 boasts an incredible 150X rereading.
The most powerful, error code free CD extraction player
in the world.

The Memory Player/RUR Build 7 - January 2009

http://www.novaphysicsgroup.com/Page8.html

http://www.novaphysicsgroup.com/Page2.html
Hm, veldig spennede prosjekt. Dette ser absolutt ut som en farbar vei fremover. Skal lese igjennom dokumentasjonen der.

Takk for linken. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem; jeg synes det virker enkelt. Før i tiden sa man at alt et platespillerdrivverk skulle gjøre var å snurre LP'en med minst mulig hastighetsavvik (enkelt) og minst mulig rumblestøy (enkelt). Det var for 40 år siden. Ettertiden har vist at det ikke var så enkelt; det er et utall tidligere uerkjente variabler som påvirker avlesingen og signaloverføringen av graveringen i rillene.

Hva riaa-eksempelet angår; også enkelt; poenget er at det som er tilsynelatende teknisk enkelt ut fra et enkelt kriterium er ikke nødvendigvis så enkelt i praksis, hvor det viser seg å tilkomme en hel masse variabler vi "forumeksperter" ikke kjente omfanget av. Man kan ikke argumentere med at dersom en riaa er frekvenslineær nok så låter den evig bra nok. Utbudet av tilstrekkelig frekvenslineære riaa'er på markedet bør være evig vitnesbyrd nok om at det er flere aspekter ved riaa-ytelse, siden mange av de yter temmelig forskjellig fra hverandre.

Samme gjelder cdp'er også. Hva er "bra nok" hva avlesing angår? Hvor mye vil litt ekstra feilkorreksjon resultere i av sonisk degradering for den kresne audiofile? Hvilke flere aspekter er det ved den soniske ytelsen til et digitalt drivverk enn akkurat avlesing? Hvordan virker jordingsregimer inn på digital støy? Hvordan virker digital støy inn på det analoge signalet vi får etter dac'en, og hvordan vil slik støy med sine intermodulasjonskomponenter påvirke ytelsen i det analoge utgangstrinnet? Etc etc etc.

Poenget mitt er at det etter alt å dømme er så mange aspekter ved dette med digital lydreproduksjon at vi ikke bare kan implementere en enkel teori, og tro at verden virkelig er så enkel. Slik sett så skiller ikke audio seg nevneverdig fra mange andre fagområder, herunder mitt eget.

Mvh Vidar P
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.860
Antall liker
23.998
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Hvordan kan et hvilket som helst drev lese dette korrekt, mens noen drev (etter påstående) leser plater med minst 20% færre feil (dvs mindre aktivering av feilkorreksjonskretser) enn drev som da angivelig leser korrekt? Og hva skal man da med feilkorreksjonskretser i det hele tatt? Jeg bare lurer.

Mvh Vidar P
Hmm, ja. Data er nå engang data, selv om dataene er musikkfiler. Ergo (i mine øyne) er et godt datadrev også godt for avlesning av musikk. Igjen: Timing er viktig for god musikkgjengivelse, og så er det bl.a. viktig at det ikke er støysmitte mellom de digitale og analoge domener. Det er ikke verre enn det, men det skal jo ikke være lett å gjøre noe enkelt da.
--
Bruckner!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Men dette er jo ikke bare data, det er jo data som skal konverteres til analoge signaler, warts and all, innen vi får hørt det. Og det er jo det analoge totalresultatet vi (fleste av oss :)) hører på.

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Samme gjelder cdp'er også. Hva er "bra nok" hva avlesing angår? Hvor mye vil litt ekstra feilkorreksjon resultere i av sonisk degradering for den kresne audiofile? Hvilke flere aspekter er det ved den soniske ytelsen til et digitalt drivverk enn akkurat avlesing? Hvordan virker jordingsregimer inn på digital støy? Hvordan virker digital støy inn på det analoge signalet vi får etter dac'en, og hvordan vil slik støy med sine intermodulasjonskomponenter påvirke ytelsen i det analoge utgangstrinnet? Etc etc etc.
Jeg argumenterer jo ikke engang i mot dette her, men konsekvensen av at det er så mange variabler involvert ved avlesing av en CD og hvor kostbart et system som greier dette på en tilfredsstillende måte blir, at det ikke egentlig er den beste løsning å bruke slike avspillere men heller å flytte filene over på et medium (og jeg anntar at du er enig med meg at dette kan skje 100% uten tap eller endring av data, og at du kanskje til og med er enig i at det er en datafil og ikke "musikk" som ligger lagret på CDen) hvor de kan avleses mer på en måte der man slipper unna mange av disse problemene du nevner.

Det har faktisk skjedd ganske mye når det gjelder datalagring de siste 25 årene.



Poenget mitt er at det etter alt å dømme er så mange aspekter ved dette med digital lydreproduksjon at vi ikke bare kan implementere en enkel teori, og tro at verden virkelig er så enkel. Slik sett så skiller ikke audio seg nevneverdig fra mange andre fagområder, herunder mitt eget.
Men hvorfor er du så opphengt i at lydfilene må ligge på en CDplate for at dette skal fungere optimalt da?

Optisk avlesing av data fra en en fysisk snurrende plate da virkelig ikke den mest optimale måte å gjøre dette på. Noe alle de problemene du selv viser til er en god illustrasjon på.

Man kan ikke overføre alle de prinsipper som gjelder for avspilling av vinyl til de digitale media. Dette er et blindspor.

Jeg kjøper gjere alle argumentene om at det er trivelig med noe fysisk å forholde seg til og fingre med når man spiller av musikk. Det har utvilsomt sin charme. Men det medfører flere problemer enn det løser.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Feilkorreksjonskretsene er jo der for – ja, nettopp – å korrigere feil. Det er jo enkelt, dette: når feilene er korrigert, er de korrigert. M.a.o. feilfritt. DACen skjønner heldigvis ikke forskjellen mellom de ”opprinnelige” enerne og nullene og de riktige enerne og nullene. Er det riktig, låter det riktig. DACene mine og ørene mine lar seg overbevise - det er helt sikkert. Så får andre DACer og andre ører tale for seg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare for å skyte inn; jeg er ikke opptatt av at noe som helst skal ligge på en skive for at det skal være optimalt. Men noen av oss som har vært musikkinteressert noen år har en og annen skive også.
Gode argumenter dette med at mekanisk avlesing ikke er det beste. Men enn så lenge så har jeg ikke noe bedre alternativ for å lese av mine cd'er.

Ulf; du tar mye feil bokstavelig talt; feilkorreksjonskretser introduserer svært så hørbar støy. Ikke akkurat et ukjent fenomen.

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Men dette er jo ikke bare data, det er jo data som skal konverteres til analoge signaler, warts and all., innen vi får hørt det. Og det er jo det analoge totalresultatet vi (fleste av oss :)) hører på.

Mvh Vidar P
Ja og det er her fokus i et digitalt system bør være etter min oppfatning. Avlesing av filene er ikke særlig problematisk, og klokker (eller reklokker) man signalet godt så han man kommet ganske langt på vei.

Konverteringen til analoge signaler er det jo nettopp DACen som står for, selve lydkilden, som du jo erkjenner som den viktigste delen i kjeden.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Gode argumenter dette med at mekanisk avlesing ikke er det beste. Men enn så lenge så har jeg ikke noe bedre alternativ for å lese av mine cd'er.
Det dukker nok opp noe skal du se. Du har ikke vurdert noe slikt som en Naim HDX da?
 
Topp Bunn