Om en kan tillate seg å intervenere denne tråd/tema ørlite grann kan jeg linke til Drammens Pølsebodhistorie som har vært rik men den siste pølseboden i Drammen ble nedlagt i 2019. Denne ble populært kalt "Hølet i veggen" (lå omtrent rett nedenfor sykehuset9 og som den daværende politimester i Drammen nær brant ned - eh, ved et uhell. PMen skylle fyre av noe håndholdt fyrverkeri fra politihuset på motsatt side av elven men så ville det seg slik at fyrverkeriet, eh, gikk tvers over elven og traff taket nabohuset til Hølet I Veggen. Full fyr, men brannen ble slukket rimelig raskt.
Kongen straffer politimester etter rakett-flause
www.vg.no
Drammen hadde enormt mange pølseboder med hver sin distinkte smak på varene. Det var og et stort antall pølsemakerier i byen. Wienerølsene fra Braathen var nok de mest foretrukne og selv om Braathen er opphørt produseres de videre med samme formula av Gilde?
Min favoritt var Svendsrudpølser som Erling (Toddy) solgte. Han lagde sennepen selv og den var så god at jeg fornemmer smaken fortsatt mange tiår etter at kiosken ble lagt ned. Den siste kiosken som fortsatt er i drift er Dalen Kiosk i Kobbervikdalen beliggende ved gamle E18 ut av Drammen. De hadde særs gode pølser, best med rå løk (tror de gjorde/gjør noe spes med løken og pølsevannet (hemmelig)) og med en glasspepsi som jeg tror men fortsatt får der var det også en tier.
Noen linker til pølsekioskenes historie i Drammen. Forøvrig har jeg spist pølse og brød en gang i Oslo, det var på tidlig 80 tall men jeg studerte til plutcpentitam. Tror kiosken lå nær Bislet. Det var den tredje verste wieneren jeg noen sinne har smakt rangert slik uten forkleinelse til bodene som Sluket har beskrevet:
- Pølse i brød i Sverige (hvor som helst) Ble litt bedre da Staoil åpnet derborte.
- Pølse i brød ved Hardangerfjorden et sted... må ha brukt fiskeskinn i stedet for fåretarm.
- Kiosk ala Bislet...?
Linker:
Hølet i veggen:
Tore Eliassen husker pølsebodene slik de var før i tiden. Nå er det bare én igjen. Derfor reiser han fra Kongsvinger etter pølse og «bløyta».
www.dt.no
Dalen Kiosk:
Etter snart syv års pølse-tørke, en real makeover og med gammel oppskrift i pølsekjelen, gikk drammenserne «mann av huse» til reåpningen av Dalen kiosk søndag.
drm24.no
Goggen med Wiener og tommel i brød var ikke min favoritt men,,,...
Noe om temaet på FeisBukk.
Lykkelig med "bløyta / duppa" . Pølsebu + Drammen = sant ( ihvertfall på 70 tallet) ;-) Bløyta med hjemmelaget sennep og liten cola eller Jåff (appelsindrikk) var Drammens store delikatesse. Jåff...
www.facebook.com