Sluket
Holistisk Hifi Helt
Krigsråd.... mars/april 2021
"Nice to have" og "need to have" lister ble oversendt Armand... by request. Ikke uventet er slike nice to have lister vesentlig lenger enn need to have så vi strøk en del punkter... kan ev. tas opp igjen ved en senere anledning.
Uansett - lang historie kort, andre varianter enn de viste ble diskutert og forkastet da alt. B viste seg å være fullt ut realiserbar! Løsningen bygger på Hypex Ncore NC1200 modulen med SMPS3KA400 psu (63V railspenning) kombinert med diverse custom tilleggsfunksjoner av bekvemmelighetstypen, ekstra sikkerhet, softstart (1,6 Ohm er et lite helsike å fyre opp....) osv osv. Moduler og tilbehør ble handlet inn.
For en del år siden var jeg involvert i utviklingen av en temperaturregulator for større elektriske effekter, og en ting jeg fant ut ganske raskt var hvorfor konkurrentene ikke hadde fått til et tilsvarende produkt... De slet med varmgang og støvavbrenning samt ustabil drift. Grunnen var horisontal montasje og ønske om et minimalt kabinett fysisk sett. Vi gjorde det motsatte - monterte elektronikken vertikalt, med kjølefinnene øverst og temperatursensoren helt nederst i kapslingen. Resultat? 0,2 graders avvik ved termistoren (temp.føler) ved 0 vs. 100% last. Kapslingen fungerte som en skorstein og dro kald luft inn i bunn og over termistoren før den gikk over kjølefinnene og ut i topp, over en liten "spoiler" som flyttet luftstrømmen ut fra vegg og dermed ble støvavbrenningen også et ikke-tema. Meget anvendelig erfaring dette.
Overført til forsterkerne her så ble det til at jeg lette frem et sk.k. midi kabinett for PC, da disse har nett opp de egenskapene som jeg nevnte. Ekstremt god luftgjennomgang helt fra bunn og tvers igjennom kabinettet, god plass til modulene og full montering på høykant. Målinger gjort under test beviser godheten.
Uansett hva folk sier/tror så utvikler også klasse D forsterkere med tilhørende SMPS varme og det er ikke noe poeng i å tvinge komponentene inn i et trangt og lukket kabinett. Kan fort gi ustabile driftsforhold og dessuten er det knotete å montere, måle og ev. feilsøke.
I tillegg er det montert ekstra kjøleprofiler på modulene, stor takk til @audiom som hadde et knippe liggende - de passet perfekt!!
Kabinett fra NCASE
Power modul til venstre, med ekstra kjøleprofil.
MOSFET styrte kondensatorer for softstart....
PSU på høykant i bakkant!
Alle innfestinger til moduler, softstart komponenter etc. 3D printet
Standby = soft red
Start = magenta
On = yellow