SLUK-O-RAMA - parental guidance strongly advised

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.564
    Torget vurderinger
    23

    Krigsråd.... mars/april 2021
    Luftet ideer om forsterkerløsning for @Tytte71 og @Armand - basert på ovennevnte tanker. Løsningen med fem separate trinn, alt. A (som jeg egentlig var litt kåt på) ble grundig diskutert... fullt ut laseggjørbart men ville kreve en del kontrollogikk for å fungere, egne bufferkort og regulatorer og mikrokontroller etc. etc. I praksis en god del utvikling. Ikke at jeg er redd for det men dersom det fantes andre mer hensiktsmessige løsninger som ikke gikk på akkord med kvalitet og egenskaper så kunne det være lurt å se på først... Likeledes tidsaspektet, utvikling fra scratch tar tid, og ideen om fem separate forsterkere var noe jeg begynte å gruble på allerede i 2017 men tok ikke tak i dette før fire år senere.

    "Nice to have" og "need to have" lister ble oversendt Armand... by request. Ikke uventet er slike nice to have lister vesentlig lenger enn need to have så vi strøk en del punkter... kan ev. tas opp igjen ved en senere anledning.

    Uansett - lang historie kort, andre varianter enn de viste ble diskutert og forkastet da alt. B viste seg å være fullt ut realiserbar! Løsningen bygger på Hypex Ncore NC1200 modulen med SMPS3KA400 psu (63V railspenning) kombinert med diverse custom tilleggsfunksjoner av bekvemmelighetstypen, ekstra sikkerhet, softstart (1,6 Ohm er et lite helsike å fyre opp....) osv osv. Moduler og tilbehør ble handlet inn.

    For en del år siden var jeg involvert i utviklingen av en temperaturregulator for større elektriske effekter, og en ting jeg fant ut ganske raskt var hvorfor konkurrentene ikke hadde fått til et tilsvarende produkt... De slet med varmgang og støvavbrenning samt ustabil drift. Grunnen var horisontal montasje og ønske om et minimalt kabinett fysisk sett. Vi gjorde det motsatte - monterte elektronikken vertikalt, med kjølefinnene øverst og temperatursensoren helt nederst i kapslingen. Resultat? 0,2 graders avvik ved termistoren (temp.føler) ved 0 vs. 100% last. Kapslingen fungerte som en skorstein og dro kald luft inn i bunn og over termistoren før den gikk over kjølefinnene og ut i topp, over en liten "spoiler" som flyttet luftstrømmen ut fra vegg og dermed ble støvavbrenningen også et ikke-tema. Meget anvendelig erfaring dette.

    Overført til forsterkerne her så ble det til at jeg lette frem et sk.k. midi kabinett for PC, da disse har nett opp de egenskapene som jeg nevnte. Ekstremt god luftgjennomgang helt fra bunn og tvers igjennom kabinettet, god plass til modulene og full montering på høykant. Målinger gjort under test beviser godheten.

    Uansett hva folk sier/tror så utvikler også klasse D forsterkere med tilhørende SMPS varme og det er ikke noe poeng i å tvinge komponentene inn i et trangt og lukket kabinett. Kan fort gi ustabile driftsforhold og dessuten er det knotete å montere, måle og ev. feilsøke.

    I tillegg er det montert ekstra kjøleprofiler på modulene, stor takk til @audiom som hadde et knippe liggende - de passet perfekt!!



    Kabinett fra NCASE

    NCASE-M1-reviews.jpg



    Power modul til venstre, med ekstra kjøleprofil.
    MOSFET styrte kondensatorer for softstart....
    PSU på høykant i bakkant!
    Alle innfestinger til moduler, softstart komponenter etc. 3D printet

    Chassis med PSU powermodul og softstart 02 1.png


    SLOBamps  10.png


    SLOBamps  15.png



    Standby = soft red
    Start = magenta
    On = yellow

    SLOBamps  18.png




     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.819
    Antall liker
    5.814
    Er ikkje teknisk utdanna, så det er ikkje alt eg skjønar fullt ut med SLOB og The SLOBamp. Det er likevel ikkje mogleg å verte anna enn imponert over desse prosjekta! Bøyer meg i støvet, Sluket!👏🏻👏🏻
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.659
    Antall liker
    15.640
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Må jo få prisen som ett av årets aller beste selvbyggerprosjekt dette, og kanskje det beste i kategorien «mest omfattende og i særklasse best gjennomtenkte!

    Samarbeid og kompetanse gir resultater.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.564
    Torget vurderinger
    23
    Det var da voldsomt... hva er det du er ute etter nå da.. 🤔:) Joda, prøver å få med seg det meste når en liksom er kommet dit at dette blir det siste sprellet. Men årets beste tror jeg nok ikke, vel - årets beste for MEG kanskje men det er mange andre rundt om som holder på med noen utrolig feite saker og med mye mer arbeid involvert enn disse småsakene her. Men jeg er ikke kravstor, nøyer meg med det jeg har og sjeler ikke til andres megabuck oppsett som uansett er langt utenfor rekkevidde.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.564
    Antall liker
    3.684
    Sted
    Sunnmøre
    Hiv meg på i koret, dette ser fint ut.

    Fascinert over alle moglege detaljar undervegs - all den skreddarsydde metallsløyden, romfartskablane, og dette. Liker at du gjer det utan automatisk magi, sjølv om du bruker aktivt delefilter. Samtidig har eg, etter å ha luska på denne tråden i fleire år, ofte lurt på om du faktisk speler på anlegget undervegs. Det er eit spørsmål av tabu-typen, skjønar det.

    Hiv på eit ikkje-tabu: Fint med blinkenlichts, men har ikkje Hypex sånn 12V trigger du kan bruka?
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    1.801
    Torget vurderinger
    1
    Hiver meg på gratulasjonene, dette ser ut til og bli meget heftig og gjennomtenk deluxe ned til minste detalj. Tar man seg god tid og ingen snarveier så venter den musikalske desserten til slutt.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.848
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Halden

    Krigsråd.... mars/april 2021
    Luftet ideer om forsterkerløsning for @Tytte71 og @Armand - basert på ovennevnte tanker. Løsningen med fem separate trinn, alt. A (som jeg egentlig var litt kåt på) ble grundig diskutert... fullt ut laseggjørbart men ville kreve en del kontrollogikk for å fungere, egne bufferkort og regulatorer og mikrokontroller etc. etc. I praksis en god del utvikling. Ikke at jeg er redd for det men dersom det fantes andre mer hensiktsmessige løsninger som ikke gikk på akkord med kvalitet og egenskaper så kunne det være lurt å se på først... Likeledes tidsaspektet, utvikling fra scratch tar tid, og ideen om fem separate forsterkere var noe jeg begynte å gruble på allerede i 2017 men tok ikke tak i dette før fire år senere.

    "Nice to have" og "need to have" lister ble oversendt Armand... by request. Ikke uventet er slike nice to have lister vesentlig lenger enn need to have så vi strøk en del punkter... kan ev. tas opp igjen ved en senere anledning.

    Uansett - lang historie kort, andre varianter enn de viste ble diskutert og forkastet da alt. B viste seg å være fullt ut realiserbar! Løsningen bygger på Hypex Ncore NC1200 modulen med SMPS3KA400 psu (63V railspenning) kombinert med diverse custom tilleggsfunksjoner av bekvemmelighetstypen, ekstra sikkerhet, softstart (1,6 Ohm er et lite helsike å fyre opp....) osv osv. Moduler og tilbehør ble handlet inn.

    For en del år siden var jeg involvert i utviklingen av en temperaturregulator for større elektriske effekter, og en ting jeg fant ut ganske raskt var hvorfor konkurrentene ikke hadde fått til et tilsvarende produkt... De slet med varmgang og støvavbrenning samt ustabil drift. Grunnen var horisontal montasje og ønske om et minimalt kabinett fysisk sett. Vi gjorde det motsatte - monterte elektronikken vertikalt, med kjølefinnene øverst og temperatursensoren helt nederst i kapslingen. Resultat? 0,2 graders avvik ved termistoren (temp.føler) ved 0 vs. 100% last. Kapslingen fungerte som en skorstein og dro kald luft inn i bunn og over termistoren før den gikk over kjølefinnene og ut i topp, over en liten "spoiler" som flyttet luftstrømmen ut fra vegg og dermed ble støvavbrenningen også et ikke-tema. Meget anvendelig erfaring dette.

    Overført til forsterkerne her så ble det til at jeg lette frem et sk.k. midi kabinett for PC, da disse har nett opp de egenskapene som jeg nevnte. Ekstremt god luftgjennomgang helt fra bunn og tvers igjennom kabinettet, god plass til modulene og full montering på høykant. Målinger gjort under test beviser godheten.

    Uansett hva folk sier/tror så utvikler også klasse D forsterkere med tilhørende SMPS varme og det er ikke noe poeng i å tvinge komponentene inn i et trangt og lukket kabinett. Kan fort gi ustabile driftsforhold og dessuten er det knotete å montere, måle og ev. feilsøke.

    I tillegg er det montert ekstra kjøleprofiler på modulene, stor takk til @audiom som hadde et knippe liggende - de passet perfekt!!



    Kabinett fra NCASE

    Vis vedlegget 914513


    Power modul til venstre, med ekstra kjøleprofil.
    MOSFET styrte kondensatorer for softstart....
    PSU på høykant i bakkant!
    Alle innfestinger til moduler, softstart komponenter etc. 3D printet

    Vis vedlegget 914521

    Vis vedlegget 914529

    Vis vedlegget 914535


    Standby = soft red
    Start = magenta
    On = yellow

    Vis vedlegget 914539



    Hei @Sluket :)

    Det blir ikke noe "halvveis" når @Armand bygger forsterkere ! Studerte disse Pc-kabinettene, (dvs. power-amps.) ved siste målerunde av min pre. hos @Armand.
    Virkelig et gjennomtenkt og tøft prosjekt ! Gratulasjoner går til dere begge ! 😍

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.564
    Torget vurderinger
    23
    Hiv meg på i koret, dette ser fint ut.

    Fascinert over alle moglege detaljar undervegs - all den skreddarsydde metallsløyden, romfartskablane, og dette. Liker at du gjer det utan automatisk magi, sjølv om du bruker aktivt delefilter. Samtidig har eg, etter å ha luska på denne tråden i fleire år, ofte lurt på om du faktisk speler på anlegget undervegs. Det er eit spørsmål av tabu-typen, skjønar det.

    Hiv på eit ikkje-tabu: Fint med blinkenlichts, men har ikkje Hypex sånn 12V trigger du kan bruka?
    Trigger har de sikkert men den dagen jeg blir for lat til å trykke på en stakkars knapp for å nyte oppstarten av et deilig produkt som dette da er det stopp....

    Og musikk spilles, flere timer daglig faktisk 🙂🙂
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    651
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei nysgjerrig over rimelig store kondensatorer i softstartmodul gir de ikke et start problem i seg selv ?
    Flott bygg ellers :)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    651
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Takk ser ut til at ha hoppet over disse innlegg. Nei ser nu jeg har glemt dem, kan huske bus-pumping begrepet. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.564
    Torget vurderinger
    23

    SNOOKER VM sensasjon

    Fantastisk spill i dag av belgiske Luca Brecel - tok ned storfavoritten Ronnie!!!

    Lå unner 10-6 men tok 7 - syv strake på rad og vant 13-10. Og det i et rasende tempo!!

    :love: :love: :love:

    - og Jimmy White må bite i seg hans manglende tro på Brecel.. han hadde jo ikke trent en gang før VM
    og ville selvsagt bli lett match for O'Sullivan. Not so. :cool:
     
    Sist redigert:

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    250
    Antall liker
    423
    Sted
    Skive, DK
    Synd Higgins sliter også, blir så kjedelig med Selby.
    Snarere tvert imot. Alltid synes at Higgins var kjedelig å se på. Ser at Selby vant. Også bedre å se på kjerringa til Selby enn Higgins’. Ser nok mere til henne i semien.
     
    Sist redigert:

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    914
    Antall liker
    723
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Spørsmål?
    Klampen du lager/maskinerer.
    Kan du fore inn en gummipakning i senter hullet? Dette for og unngå slitasje på gjenger på spindelen/SME har gjenger..
    Begynner og bli lat jeg også,tidsklemma osv vetu...tar for mye tid og skru av og på..:)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.897
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er det Sluket approbert salg av Slukvekter på salgsforumet. Jeg hadde forventet at videresalg går gjennom rettmessige eier, og man kun kjøper brukerrettigheter ?
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    914
    Antall liker
    723
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Er det Sluket approbert salg av Slukvekter på salgsforumet. Jeg hadde forventet at videresalg går gjennom rettmessige eier, og man kun kjøper brukerrettigheter ?
    Er det innlegget mitt du sikter til..
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    914
    Antall liker
    723
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Det var vel tilfeldig at innlegget kom akkurat når jeg nevnte dette. Det var to vekter tilsalgs før i dag på salgsforumet. Muligens det var dine?
    Nei nei ikke mine ,,tror de er han Bær genseren sine...Kamara sine
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.564
    Torget vurderinger
    23

    SLOBamp - specs & measurements!

    As promised..

    Originale spesifikasjoner fra Hypex' egne datablad

    NC1200  SMPS3KA data.png


    Komponenter

    Utgangstrinn
    Forsterkerne er bygget med standard Hypex NC1200 forsterkermoduler. NC1200 modulen er bygget for å drive lave impedanser. Det sitter totalt 6 MOSFET transistorer som kan kjøre strømmer opptil rundt 40A. Modulen har også egne spesielle +/-15V regulatorer som sikrer lav støy til inngangstrinnet. Det sitter også et bra balansert inngangstrinn på modulene som gir et lavt støygulv og lav forvrengning.

    Strømforsyning
    SMPS3kA400 modulen er en strømforsyning som kan levere inntil 3kW effekt. Spenningen er på +/- 63V. Ved full belastning kan den trekke inntil 3800W fra
    strømnettet. Strømforsyningen tilsvarer en ringkjernetransformator på 15kg! Den har innebygget flere sikkerhetsmekanismer slik at eventuelle feil kan overvåkes via egne tilkoblinger. Det er også innebygget en nedstengningsfunksjon som gjør at strømforsyningen skrus av hvis det får et feilsignal fra andre deler av orsterkeren. F.eks utgangstrinnet. Strømforsyningen er forsterket med to stk. 80V 47000uF kondensatorer. For å klare å starte opp disse to kraftige kondensatorene har det blitt utviklet et mykstart-kort til disse. På bildet ser man prototypen av kretskortet som ble laget, og man ser der at det blir brukt kraftige kobberplan for å lede strømmen. Ved oppstart lades disse kondensatorene sakte opp vi to effektmotstander på 22 Ohm i 6 sekunder. Etter denne perioden brukes MOSFET transistorer for å kortslutte 22Ω motstandene. Disse MOSFET’ene klarer strømmer på 192A og har en svært lav motstand på kun 3mΩ. Det er mindre motstand enn releer, og også mye mer driftssikkert.

    Styring.
    Mikrokontroller
    Forsterkerne er utstyrt med en mikrokontroller som overvåker temperatur og feilmeldinger fra utgangstrinnet og fra strømforsyningen. Den styrer også AV/PÅ knapp og softstart av de ekstra kondensatorene. . Det er utstyrt med DIP switch settinger man kan konfigurere til å gjøre endringer i forsterkerens funksjon hvis ønskelig. Det er også muligheter for å koble på vifter ved behov.

    Temperatursensorer
    NC1200 modulen er montert på en heatsink og er montert vertikalt. Dette gir best mulig konveksjonskjøling. En temperatursensor er montert øverst på utgangstrinnet og mikrokontrolleren måler temperaturen der kontinuerlig. Under normal drift ligger temperaturen på 60 grader. Ved temperatur over 65 grader vil forsterkeren rapportere dette ved å blinke med LED foran med en frekvens på 1Hz. Ved temperatur over 70 grader vil forsterkeren skrus av og LED vil blinke med en frekvens på 3Hz. Strømforsyningen er også montert vertikalt for optimal kjøling. Denne har kun en komponent som blir relativ varm, og det er transformatoren. Sensoren er derfor montert mellom kondensatorene som sitter rett over denne. Under normal drift ligger temperaturen der på rundt 50 grader. Ved temperatur over 60 grader vil forsterkeren rapportere dette ved å blinke med LED foran med en frekvens på 1Hz. Ved temperatur over 65 grader vil forsterkeren skrus av og LED vil blinke med en frekvens på 3Hz.

    Strømklipp
    Det er innebygget indikasjon av både strømklipp og spenningsklipp. Hvis strømmen ut fra utgangstrinnet passerer 41A vil det blinke blått i LED i AV/PÅ knappen. Dette skal i utgangspunktet ikke være mulig med en last på 1,6Ω, men det kan være at situasjonen kan oppstå allikevel med så mange drivere i parallell og ved høye lydtrykk. Ved å sette DIP switch merket «OPT3» i ON posisjon vil forsterkeren skru seg av etter at den har oppdaget mer enn 5
    strømklipp på rad. LED på front vil da lyse fast med rosa farge. Etter 1 minutt resettes denne telleren. På denne måten tillates et svært kort strømklipp uten at forsterkeren skrus av. I en situasjon med vedvarende kontinuerlig klipping av en frekvens på 100Hz skrus forsterkeren av i løpet av 50ms.

    Bus Pumping
    Alle klasse-D forsterkere har et problem kalt bus pumping. I korte trekk kan man si at filterspolen på utgangen lagrer energi som «pumpes» tilbake til strømforsyningen når MOSFET’ene skrus av og på. Jo lavere frekvens jo verre blir det siden spenningen ut har samme polaritet i lengre tidsrom. Lavere impedans på lasten forverrer også fenomenet. Det verste scenario er altså en bassforsterker som skal drive lave impedanser slik som i mitt tilfelle. Det finnes flere måter å bøte på problemet, og det finnes power supply som er bygget for å håndtere det. Men en annen svært effektiv metode er å bruke store kondensatorer som «spiser» opp revers strømmene. Det er gjort grundige målinger av denne effekten ved svært høye belastninger. Her er et eksempel der forsterkeren leverer 34V, 20Hz over en 1,6Ω last. Effekten er 722W. THD+N ut på lasten er 0,006%. Målingen er gjort på negativ rail. Blå kurve viser spenningen på railen som varierer fra -65V til -61V. Den svarte kurven viser strømmene som går inn og ut av kondensatorene.

    bus pump.png

















    StatusLED og feilmeldinger

    statusLED.png


    Målinger

    THD+N kurve

    Vi ser at den begrensede spenningen på strømforsyningen gjør at effekten i 4 Ohm er på kun 350W.
    THD+N kurve 2Ω
    THD 1.png



    I 2Ω klarer den opp til 700W uten å komme over 0,003% THD+N.
    THD+N kurve 1Ω
    THD 2.png



    I 1Ω øker forvrengningen noe, men den klarer 750W uten å komme over 0,007% THD+N.
    THD 3.png



    Støygulv
    Støy er nok noe optimistisk oppgitt i databladet til NC1200 som hevder at det maksimalt skal være 28uV. Jeg måler 34uV. Ingen dramatikk rundt det siden dette garantert ikke vil være hørbart. Legg også merke til det totale fravær av brum ved lave frekvenser.
    Støygulv.png


    Alle målinger courtesy of Double-A AKA @Armand
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.433
    Antall liker
    13.037
    Det var vel tilfeldig at innlegget kom akkurat når jeg nevnte dette. Det var to vekter tilsalgs før i dag på salgsforumet. Muligens det var dine?
    NIX, det er Karmana som selger sine.
    Han har en Rega 10 platespiller, så clampene til Sluket blir vist nok for tunge i følge ekspertisen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.564
    Torget vurderinger
    23
    Ingem bilder fra Byvandringen i dag. Hadde en mengde små ærend så det ble ikke tid/ro, ikke noe spennende motiver heller. Litt tidlig for knoppskyting og den flotte "lysegrønne" tiden før full blomst. Kommer sterkere tilbake!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.564
    Torget vurderinger
    23
    Kan fort bli det ja..... (stikkord testing, testing...)
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    256
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Rolig nå , rolig nå - Alle må da vel se at dette er nye sengebunner

    Brei oppe og smalner kraftig av på slutten .

    :cool:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.658
    Antall liker
    14.668
    Sted
    Langesund

    SNOOKER VM sensasjon

    Fantastisk spill i dag av belgiske Luca Brecel - tok ned storfavoritten Ronnie!!!

    Lå unner 10-6 men tok 7 - syv strake på rad og vant 13-10. Og det i et rasende tempo!!

    :love: :love: :love:

    - og Jimmy White må bite i seg hans manglende tro på Brecel.. han hadde jo ikke trent en gang før VM
    og ville selvsagt bli lett match for O'Sullivan. Not so. :cool:
    Luca Brecel virker som en fin fyr. Liker måten han spiller på. Går på, og er uredd, men tar vel kanskje litt store sjanser innimellom. Det er jo det som er underholdene.
    Kom veldig bakpå i kampen mot Si, men har de siste fem framene.

    Heier Belgieren i dag.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.707
    Antall liker
    103.564
    Torget vurderinger
    23
    2x3 og 2x6 :cool: Blir bare smågutten jeg i forhold.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn