Samfunnsforsker og ivrig amatørgåer Sluket har nemlig sett nærmere på fenomenet i og med at vi er inne i en periode med mye fri og ikke minst våryre folk som ønsker å fremstå sunne og flotte til den nært forestående sommer og feriesesong...
"Godt det fremdeles er gratis å gå" sier vår venn Todani. Da har jeg gjort meg følgende betraktninger;
Har du kalkulert inn slitasje på sko/klær etc. da? Pluss tiltransporten dit du ønsker å gå - dersom du ikke ønsker å gå dit...
(hint; avstanden fra Grunerløkka til inngangen til Marka retning Nøklevann er ganske drøy og ikke spesielt givende å gå..)
Riktig ille blir det hvis du også tar bilen og kjører hjemmefra til parkeringen ved inngangen til en av markastuene, som selvsagt også lokker svake sjeler med kaffe, vafler, kanelboller etc. etc. Da kan fort regningen for drivstoff til både bil og kropp ende opp i hundrevis av kroner, med bompenger og det hele!!!
Men rett skal være rett - selv bor jeg rett ved veien inn til Mariholtet, og trikset er å gå enten på mandager (kafeen stengt) eller snu rett før kafeen og gå tilbake med uforurettet sak. Med sko gitt som bursdagsgave og noen loslitte gamle klær som er avskrevet til normalt bruk. DA er det billig å gå! Og det totale regnestykket for kcal/kr. går i pluss.
Men hvis jeg er tøff og går til Mariholtet og derfra til Rustadsaga ved Nøklevann ( ca. 10 km.) for deretter å ta T-banen tilbake - da ryker jeg fort på en hundrings i nødvendig transport og kaffe/tiltugg....( belønning for å ha gått langt og vært flink lissom) - m.a.o. fattigere enn da jeg startet og kanelbolla inneholder fler kcal enn gåturen har kostet. En kanelbolle inneholder fort1.000++ kcal - 10.000 skritt eller ca. 7,5 km. gjør bare kål på rundt 600 kcal eller mindre, avhengig av hva du veier. Loose loose situasjon
Men SÅNN går det ikke an å tenke vil nok hundretusener av turglade nordmenn si... men ikke jeg. Det er akkurat slik jeg som litt feit og fattig må tenke. Et par turer av sistnevnte karakter pr. uke og du ender fort opp feitere & fattigere når måneden er omme!
Et lurt alternativ kan da være å ha en liten sekk på ryggen (medbragt mat/drikke hjemmefra, du ville jo spist og drukket noe uansett) og SYKLE samme løype. Droppe både kaffe/kanelbolle og T-bane men allikevel få samme naturopplevelse og lokasjoner!
Konklusjonen må bli at ja - det KAN være gratis å gå men det er mange fallgruber som kan velte regnestykket for svake sjeler slik som f.eks. meg!
Men nå er det fredag og ikke minst langhelg så da driter vi i fornuften med god samvittighet.
Slankingen starter på mandag (som alltid)