Slutt med kilo pris på forsterkere ?

jeg har hørt en Nuforce Ref 9.3 / 18

  • Ja

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0.0%
  • Gider ikke det er jo klasse D

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0
Status
Stengt for ytterligere svar.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
ayaboh skrev:
orso skrev:
For min del går det nok mest på savn av åpenhet. Det er som et slør over musikken. Kan være behagelig, og spesielt i rom med mye harde overflater, men jeg blir sittende på stolkanten og savner at musikken virkelig "kommer ut" av høyttalerne. Det samme opplever jeg også med f.eks Electrocompaniet. En god klasse D forsterker er som et åpent landskap med skyfri himmel sett fra en fjelltopp. Alt er klart og synlig.
Dette var vel omtrent det Pedal ga uttrykk for. For meg høres det ut som du sitter og hører på lyden og detaljer ved lyden, og ikke musikken. Det er jo mulig du liker denne grå og litt klangfattige lyden. Når du skriver "....som et åpent landskap med skyfri himmel sett fra en fjelltopp. Alt er klart og synlig." tenker jeg "dissekrert" og "syntetisk". Dette stemmer i hvertfall med det jeg har hørt av kl D.

Var det Timc som mente at noen vil ha det slik det høres ut i innspillingsstudioet, og andre slik det er i virkeligheten?
Ser du får litt pepper her i tråden, og får ile til og støtte deg, Orso ;D

"For min del går det nok mest på savn av åpenhet. Det er som et slør over musikken" Dette opplevde jeg til de grader da jeg testet en verdensrost rørpre til over 30 000 i kombinasjon med min Edge. Den måtte se seg slått av min Accuphase integrerte brukt som pre på alle områder! Lyden føltes tilsmusset, farget, mudret, innhyllet i tåke! Lyden fra min Accuphase var klar som en fjellbekk i sammenligning. "For et møkkaprodukt! Lekeforsterker!" tenkte jeg i mitt stille sinn. Klart lyden skal være som i et stort og åpent landskap! På en godværsdag uten tåke ;D
Men det er jo også mulig at Accuphase er så suverene produkter at det meste annet av "bra" produkter blir underlegne i forhold.

Ellers har jeg hørt ved korte øyeblikk Nuforce effekt +VS høyttalere og Ear 890 effekt + VS høyttalere i butikken til Roald. Det har absolutt høres veldig imponerende ut der og da, men man bør som Orso sier prøve på eget utstyr før man kan uttale seg så veldig om hvor godt noe er..Det er ikke umulig at slike dyre høyttalere som VS kan løfte mye elektronikk til nivåer de ikke ville prestert på med mer ordinære høyttalere. Den høyttalerplasseringen Roald driver med er det vel også de færreste som kan gjenskape i egen stue.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.636
Antall liker
3.602
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Og nei, jeg tar ikke dine betraktninger som noe objektivt. Det setter jeg like stort spørsmålstegn ved som mine egne og andres erfaringer i ukontrollerte oppsett.
Sannheten svir, Orso! :-*
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.544
Antall liker
23.275
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fra sidelinjen:

Jeg har RME-DAC/lydkort og klasse D-forsterkeri, og jeg bruker det til å høre på musikk. Ha!
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Noen som kan forklare hva det er for slags løsning Onkyo bruker i sin såkalte "VL Digital Technology", er det klasse D med "gammeldags" strømforsyning?

Onkyo skriver følgende "...combines PWM (Pulse Width Modulation) amplification and exclusive VL (Vector Linear) technology to smooth the ripples (fluctuations) and eliminate the noise inherent in analog or other PWM technologies. The result is 90% efficient amplification for wide dynamic and frequency ranges as well as noticeable sound harmony."

Jeg har en Onkyo A-1VL som låter veldig bra i mitt oppsett, bedre enn enn Lyngdorf SDAI2175. Litt vanskelig å beskrive synes jeg, men Lygdorf blei for meg litt kald/slitsom i lengden.

Lyngdorf oppgir veldig stor effekt, bruker de svitsjende strømforsyning?
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
Valentino skrev:
Fra sidelinjen:

Jeg har RME-DAC/lydkort og klasse D-forsterkeri, og jeg bruker det til å høre på musikk. Ha!

Kondolerer. Klasse D ville jeg ikke utsatt selv mine fiender for. Makan til kjedelig skal du lete lenge etter. Gjengir all musikk og alle typer opptak på samme måte: Pent og pyntelig, og med et digitalt slør over seg.
Det samme med kjedelige transistorforsterkere som for eksempel Accuphase, Electrocompaniet, o.l. - ting som får all musikk og alletyper opptak til å likt.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
audionut skrev:
Valentino skrev:
Fra sidelinjen:

Jeg har RME-DAC/lydkort og klasse D-forsterkeri, og jeg bruker det til å høre på musikk. Ha!

Kondolerer. Klasse D ville jeg ikke utsatt selv mine fiender for. Makan til kjedelig skal du lete lenge etter. Gjengir all musikk og alle typer opptak på samme måte: Pent og pyntelig, og med et digitalt slør over seg.
Det samme med kjedelige transistorforsterkere som for eksempel Accuphase, Electrocompaniet, o.l. - ting som får all musikk og alletyper opptak til å likt.
Kondolerer. Du har vel noen rykende rørgreier du skjønner jeg..
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
Kule-Trygve skrev:
audionut skrev:
Valentino skrev:
Fra sidelinjen:

Jeg har RME-DAC/lydkort og klasse D-forsterkeri, og jeg bruker det til å høre på musikk. Ha!

Kondolerer. Klasse D ville jeg ikke utsatt selv mine fiender for. Makan til kjedelig skal du lete lenge etter. Gjengir all musikk og alle typer opptak på samme måte: Pent og pyntelig, og med et digitalt slør over seg.
Det samme med kjedelige transistorforsterkere som for eksempel Accuphase, Electrocompaniet, o.l. - ting som får all musikk og alletyper opptak til å likt.
Kondolerer. Du har vel noen rykende rørgreier du skjønner jeg..
Nei, jeg har nok ikke det. Men bare jeg slipper Accuphase, så er jeg fornøyd. Og Edge, da. Knis.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Det er lett å slippe Accuphase. Er ikke akkurat slik at de kaster produktene etter en..man må åpne lommeboken for å få åpnet ørene kan man si ;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
audionut skrev:
Valentino skrev:
Fra sidelinjen:

Jeg har RME-DAC/lydkort og klasse D-forsterkeri, og jeg bruker det til å høre på musikk. Ha!
Kondolerer. Klasse D ville jeg ikke utsatt selv mine fiender for. Makan til kjedelig skal du lete lenge etter. Gjengir all musikk og alle typer opptak på samme måte: Pent og pyntelig, og med et digitalt slør over seg.
Det samme med kjedelige transistorforsterkere som for eksempel Accuphase, Electrocompaniet, o.l. - ting som får all musikk og alletyper opptak til å likt.
Det stemmer ikke med mine erfaringer, for å si det litt forsiktig. Jeg har en Logitech Transporter og en DEQX HDP3 som mater 6 Hypex UcD monoblokker, og det er ikke noe "digitalt slør" der. Rent og transparent, kameleonsaktig i sin evne til å ikke trekke oppmerksomheten vekk fra musikken. Gjengir det som er på innspillingen (og det er ikke alltid så imponerende mye, i disse superkomprimerte tider). Likheten mellom klasse-D og Accuphase (klasse-A) er forøvrig fravær av crossover-forvrengning i utgangstrinnet, som ellers vil være dominerende forvrengingsform for en klasse AB eller B transistorforsterker på moderate lyttenivåer.

Jeg kikket forresten gjennom Onkyos beskrivelse av sin PWM/VL-tekonologi, men ble ikke noe særlig klokere av det. Det er en slags styring eller filtrering av PWM-trinnet, har ikke noe med strømforsyningen å gjøre. http://www.intl.onkyo.com/technology/glossary/vldigi.html
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.544
Antall liker
23.275
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
audionut skrev:
Valentino skrev:
Fra sidelinjen:

Jeg har RME-DAC/lydkort og klasse D-forsterkeri, og jeg bruker det til å høre på musikk. Ha!

Kondolerer. Klasse D ville jeg ikke utsatt selv mine fiender for. Makan til kjedelig skal du lete lenge etter. Gjengir all musikk og alle typer opptak på samme måte: Pent og pyntelig, og med et digitalt slør over seg.
1) Hvem er død?
2) Neivel.
3) Sier du det?
4) I ditt anlegg? Er det noe galt med det? Hvordan kan en analog forsterkerteknologi lage "digitalt slør"?
 
N

nb

Gjest
Valentino skrev:
4) I ditt anlegg? Er det noe galt med det? Hvordan kan en analog forsterkerteknologi lage "digitalt slør"?
Skjer automagisk så lenge man tror at klasse D er digitalt.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
Valentino skrev:
4) I ditt anlegg? Er det noe galt med det? Hvordan kan en analog forsterkerteknologi lage "digitalt slør"?
Skjer automagisk så lenge man tror at klasse D er digitalt.
Hehe. Det ligger et slår av tårer over det jeg spiller (klasse T)
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
Valentino skrev:
audionut skrev:
Valentino skrev:
Fra sidelinjen:

Jeg har RME-DAC/lydkort og klasse D-forsterkeri, og jeg bruker det til å høre på musikk. Ha!

Kondolerer. Klasse D ville jeg ikke utsatt selv mine fiender for. Makan til kjedelig skal du lete lenge etter. Gjengir all musikk og alle typer opptak på samme måte: Pent og pyntelig, og med et digitalt slør over seg.
1) Hvem er død?
2) Neivel.
3) Sier du det?
4) I ditt anlegg? Er det noe galt med det? Hvordan kan en analog forsterkerteknologi lage "digitalt slør"?
1) Aner ikke. Noen du kjenner?
2) Jovel.
3) Ja.
4) A) Nei, jeg bruker ikke sånt. B) Se A. C) Kall det for hva du vil, men slørete låter det.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis du opplever at gode klasse D forsterkere låter slørete, så er jeg sannelig nysjerrig på hvilke forsterkere du bruker og som er så mye mer åpen.
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
orso skrev:
Hvis du opplever at gode klasse D forsterkere låter slørete, så er jeg sannelig nysjerrig på hvilke forsterkere du bruker og som er så mye mer åpen.

Gode transistorforsterkere i Klasse A eller til og med A/B låter åpent. Det samme med gode rørforsterkere til passende høyttalere.

Klasse D har stort sett en egenlyd som får alle opptak til å låte likt - "klar som skyfrihimmel" - og når denne egenlyden er så påtagelig, så kaller jeg det for slør. "Klarheten" til klasse D har ingenting å gjøre med troverdighet mot hvordan instrumenter og stemmer låter i virkeligheten.
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Og du HAR hørt Nuforce ikkesant? Eller du gjetter du på at alle klasse D og alle klasse AB etc lyder likt........

audionut skrev:
orso skrev:
Hvis du opplever at gode klasse D forsterkere låter slørete, så er jeg sannelig nysjerrig på hvilke forsterkere du bruker og som er så mye mer åpen.

Gode transistorforsterkere i Klasse A eller til og med A/B låter åpent. Det samme med gode rørforsterkere til passende høyttalere.

Klasse D har stort sett en egenlyd som får alle opptak til å låte likt - "klar som skyfrihimmel" - og når denne egenlyden er så påtagelig, så kaller jeg det for slør. "Klarheten" til klasse D har ingenting å gjøre med troverdighet mot hvordan instrumenter og stemmer låter i virkeligheten.
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
flaago2 skrev:
Og du HAR hørt Nuforce ikkesant? Eller du gjetter du på at alle klasse D og alle klasse AB etc lyder likt........

audionut skrev:
orso skrev:
Hvis du opplever at gode klasse D forsterkere låter slørete, så er jeg sannelig nysjerrig på hvilke forsterkere du bruker og som er så mye mer åpen.

Gode transistorforsterkere i Klasse A eller til og med A/B låter åpent. Det samme med gode rørforsterkere til passende høyttalere.

Klasse D har stort sett en egenlyd som får alle opptak til å låte likt - "klar som skyfrihimmel" - og når denne egenlyden er så påtagelig, så kaller jeg det for slør. "Klarheten" til klasse D har ingenting å gjøre med troverdighet mot hvordan instrumenter og stemmer låter i virkeligheten.

Jeg har hørt noen eldre Nuforce, ja. Og andre klasse D-forsterkere.
Har du hørt alt som finnes av transistor klasse A eller A/B, eller alt av rørforsterkere?`
Tror du Orso og de andre her innne har hørt alt?
Neivel.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
audionut skrev:
Gode transistorforsterkere i Klasse A eller til og med A/B låter åpent. Det samme med gode rørforsterkere til passende høyttalere.
Hvilke tenker du spesifikt på?
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
orso skrev:
audionut skrev:
Gode transistorforsterkere i Klasse A eller til og med A/B låter åpent. Det samme med gode rørforsterkere til passende høyttalere.
Hvilke tenker du spesifikt på?

Har du noen erfaringer når det kommer til rørforsterkere og lettdrevne høyttalere? Hva da? Fortell.
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Det er helt korrekt, jeg har ikke hørt alle klasse A, A/B forsterkere i verden.

Derfor så sier jeg heller ikke noe så dumt at jeg ikke liker en forsterker jeg ikke har hørt......

Stikk oppom noen som har de nye nuforce du, SÅ kan du argumentere. Innen da blir det bare morsomt :)


audionut skrev:
flaago2 skrev:
Og du HAR hørt Nuforce ikkesant? Eller du gjetter du på at alle klasse D og alle klasse AB etc lyder likt........

audionut skrev:
orso skrev:
Hvis du opplever at gode klasse D forsterkere låter slørete, så er jeg sannelig nysjerrig på hvilke forsterkere du bruker og som er så mye mer åpen.

Gode transistorforsterkere i Klasse A eller til og med A/B låter åpent. Det samme med gode rørforsterkere til passende høyttalere.

Klasse D har stort sett en egenlyd som får alle opptak til å låte likt - "klar som skyfrihimmel" - og når denne egenlyden er så påtagelig, så kaller jeg det for slør. "Klarheten" til klasse D har ingenting å gjøre med troverdighet mot hvordan instrumenter og stemmer låter i virkeligheten.

Jeg har hørt noen eldre Nuforce, ja. Og andre klasse D-forsterkere.
Har du hørt alt som finnes av transistor klasse A eller A/B, eller alt av rørforsterkere?`
Tror du Orso og de andre her innne har hørt alt?
Neivel.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
audionut skrev:
Har du noen erfaringer når det kommer til rørforsterkere og lettdrevne høyttalere? Hva da? Fortell.
Kjære deg. Jeg spør deg av nysjerrighet. Når du sier at klasse D låter slørete sammenlignet med andre bedre forsterkere, så er jeg interessert i å vite hvilke du snakker om. Kanskje jeg kan få lånt meg en og prøve selv også. Jeg er ikke for å forsvare til enhver pris, men komme meg videre.
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
orso skrev:
audionut skrev:
Har du noen erfaringer når det kommer til rørforsterkere og lettdrevne høyttalere? Hva da? Fortell.
Kjære deg. Jeg spør deg av nysjerrighet. Når du sier at klasse D låter slørete sammenlignet med andre bedre forsterkere, så er jeg interessert i å vite hvilke du snakker om. Kanskje jeg kan få lånt meg en og prøve selv også. Jeg er ikke for å forsvare til enhver pris, men komme meg videre.

Du virker ikke spesielt nysgjerig på andre ting enn det du allerede har bestemt deg for er det beste, derfor bruker jeg ikke tid på å ramse opp.

Du driver jo og synser basert på subjektive opplevelser, som alle andre her inne. Du synser om både rør og horn og andre ting, uten å være i nærheten av å ha hørt alt. Derfor blir det latterlig når du til stadighet sier at andres subjektive erfaringer er verdiløse - for subjektiv synsing er jo nettopp hva du driver med.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Selvsagt er det noe ikke objektive fakta i mine lytteinntrykk. Slik har vi målinger og kontrollerte tester til. Personlige opplevelser synes jeg man alltid skal ta med en klype salt da det er mye som spiller inn,

Jeg hadde satt veldig pris på å høre hvilke forsterkere du tenker på.
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Har prøvd et par varianter av klasse d amper opp mot en pass x250 jeg hadde, Å er vel enig med audionut her. Har mer tru på store transistor trinn enn de små d trinna jeg prøvde i mitt oppsett ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
audionut skrev:
orso skrev:
Hvis du opplever at gode klasse D forsterkere låter slørete, så er jeg sannelig nysjerrig på hvilke forsterkere du bruker og som er så mye mer åpen.
Gode transistorforsterkere i Klasse A eller til og med A/B låter åpent. Det samme med gode rørforsterkere til passende høyttalere.

Klasse D har stort sett en egenlyd som får alle opptak til å låte likt - "klar som skyfrihimmel" - og når denne egenlyden er så påtagelig, så kaller jeg det for slør. "Klarheten" til klasse D har ingenting å gjøre med troverdighet mot hvordan instrumenter og stemmer låter i virkeligheten.
Ja, nå tror jeg at jeg forstår hva du mener. Jeg har av og til hørt på fremmede lydanlegg, f eks bakgrunnsmusikk på restaurant, og tenkt at "Hmm, det der må være en klasse-D-forsterker". Da har jeg tittet litt i racket på vei ut, og det har gjerne vært en stor Crown eller tilsvarende klasse-D PA-forsterker. Mine UcD700 har litt av den samme sterile lydkarakteren, så den får nøye seg med å spille bass, men UcD400AD og UcD180HG er (så langt jeg kan bedømme) fri for den egenlyden. Vet ikke helt hva det er eller hvordan den lyden skapes. Har du noen teknisk teori om hva som skjer?
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Klasse D forsterkere sies og være bedre på høyttalere med større fasevinkler og dårligere på lav impedans enn klasse A/B. Da vil det si at klasse D må være idiell på Rogers LS35a som har en ujevn fasevinkel kurve? Har sammenlignet med mine egne LS35a og de jeg bruker nå, som har en konstant nominell impedans på ca 3 ohm og ganske jevn fasevinkel i båndpassområdet 100-2000 Hz. Har veldig lyst og prøve en D-klasse på Rogers'ene ;D mvh Guit
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Enig, de har også overlegen styring på eldre Magnepan som har blitt definert som Krell-mat.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
887
flaago2 skrev:
Stikk oppom noen som har de nye nuforce du, SÅ kan du argumentere. Innen da blir det bare morsomt :)
Jeg antar at det er de nye Nuforce Ref 18 det siktes til. Jeg var såvidt innom butikken til Roald og mener det var disse det ble spilt på. Det låt besnærende bra ut fra den lille lytten jeg fikk, men disse har altså en pris på 80k. Hvordan kan egentlig to sånne små bokser forsvare en slik pris, digitalforsterkere skal jo liksom få ned kostnadene på forsterkerproduksjon?
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
flaago2 skrev:
Det er helt korrekt, jeg har ikke hørt alle klasse A, A/B forsterkere i verden.

Derfor så sier jeg heller ikke noe så dumt at jeg ikke liker en forsterker jeg ikke har hørt......

Stikk oppom noen som har de nye nuforce du, SÅ kan du argumentere. Innen da blir det bare morsomt :)


audionut skrev:
flaago2 skrev:
Og du HAR hørt Nuforce ikkesant? Eller du gjetter du på at alle klasse D og alle klasse AB etc lyder likt........

audionut skrev:
orso skrev:
Hvis du opplever at gode klasse D forsterkere låter slørete, så er jeg sannelig nysjerrig på hvilke forsterkere du bruker og som er så mye mer åpen.

Gode transistorforsterkere i Klasse A eller til og med A/B låter åpent. Det samme med gode rørforsterkere til passende høyttalere.

Klasse D har stort sett en egenlyd som får alle opptak til å låte likt - "klar som skyfrihimmel" - og når denne egenlyden er så påtagelig, så kaller jeg det for slør. "Klarheten" til klasse D har ingenting å gjøre med troverdighet mot hvordan instrumenter og stemmer låter i virkeligheten.

Jeg har hørt noen eldre Nuforce, ja LOL.. Og andre klasse D-forsterkere.
Har du hørt alt som finnes av transistor klasse A eller A/B, eller alt av rørforsterkere?`
Tror du Orso og de andre her innne har hørt alt?
Neivel.

Hvorfor det? Jeg snakker jo ikke om de nye Nuforce spesielt. Jeg generaliserer, akkurat som andre gjør. Ingen har hørt alt allikevel.
Forresten, jeg foreslår at du kutter pisspratet og stikker på bruktbørsen og pruter, det er jo det du er flink til. LOL.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ketil skrev:
flaago2 skrev:
Stikk oppom noen som har de nye nuforce du, SÅ kan du argumentere. Innen da blir det bare morsomt :)
Jeg antar at det er de nye Nuforce Ref 18 det siktes til. Jeg var såvidt innom butikken til Roald og mener det var disse det ble spilt på. Det låt besnærende bra ut fra den lille lytten jeg fikk, men disse har altså en pris på 80k. Hvordan kan egentlig to sånne små bokser forsvare en slik pris, digitalforsterkere skal jo liksom få ned kostnadene på forsterkerproduksjon?
er ikke nuforce klasse D? ikke digitalforsterker :-\
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
887
65finger skrev:
Ketil skrev:
flaago2 skrev:
Stikk oppom noen som har de nye nuforce du, SÅ kan du argumentere. Innen da blir det bare morsomt :)
Jeg antar at det er de nye Nuforce Ref 18 det siktes til. Jeg var såvidt innom butikken til Roald og mener det var disse det ble spilt på. Det låt besnærende bra ut fra den lille lytten jeg fikk, men disse har altså en pris på 80k. Hvordan kan egentlig to sånne små bokser forsvare en slik pris, digitalforsterkere skal jo liksom få ned kostnadene på forsterkerproduksjon?
er ikke nuforce klasse D? ikke digitalforsterker :-\
Ser ikke slik ut:
NuForce is not a Switching Digital Amplifier.

Switching Digital Amplifiers (commonly known as Class-D) were introduced some years ago. Right from the start, Class-D had enormous potential but some significant shortcomings. For example, they have limited usable bandwidth, and they use a fixed saw tooth waveform to modulate an audio signal. This is a source of audio pollution, because the waveform causes inevitable jittering that can mask or corrupt low-level music signals.
Instead of a saw tooth digital signal, NuForce has developed and patented a naturally occurring analog modulating signal that flows with the music and adds no noise or jitter into the system.
Rather than using imperfect off-the-shelf solutions, NuForce has developed and patented a series of breakthrough advances that have unlocked the huge potential of switching amplifiers, without the problems that pure digital switching amplifiers have been unable to solve; in other words, the best of both worlds.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ketil skrev:
65finger skrev:
Ketil skrev:
flaago2 skrev:
Stikk oppom noen som har de nye nuforce du, SÅ kan du argumentere. Innen da blir det bare morsomt :)
Jeg antar at det er de nye Nuforce Ref 18 det siktes til. Jeg var såvidt innom butikken til Roald og mener det var disse det ble spilt på. Det låt besnærende bra ut fra den lille lytten jeg fikk, men disse har altså en pris på 80k. Hvordan kan egentlig to sånne små bokser forsvare en slik pris, digitalforsterkere skal jo liksom få ned kostnadene på forsterkerproduksjon?
er ikke nuforce klasse D? ikke digitalforsterker :-\
Ser ikke slik ut:
NuForce is not a Switching Digital Amplifier.

Switching Digital Amplifiers (commonly known as Class-D) were introduced some years ago. Right from the start, Class-D had enormous potential but some significant shortcomings. For example, they have limited usable bandwidth, and they use a fixed saw tooth waveform to modulate an audio signal. This is a source of audio pollution, because the waveform causes inevitable jittering that can mask or corrupt low-level music signals.
Instead of a saw tooth digital signal, NuForce has developed and patented a naturally occurring analog modulating signal that flows with the music and adds no noise or jitter into the system.
Rather than using imperfect off-the-shelf solutions, NuForce has developed and patented a series of breakthrough advances that have unlocked the huge potential of switching amplifiers, without the problems that pure digital switching amplifiers have been unable to solve; in other words, the best of both worlds.
Så disse forsterkerene sender signal til HT foreksempel slik 0000110011000111?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
NuForce har lenge behersket den kjernekompetansen i high end som best kalles "chutzpah ": Å lansere et produkt med åpenbare designfeil og middelmådige måleresultater, og så få subjektivistiske website'er til å erklære det som "verdens beste". Det er åpenbart mer penger i sånt enn i å gjøre grundig arbeid fra starten.

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1828/nuforce-reference-8-amplifier/
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1831/nuforce-reference-9-02-amplifier/

Jeg forstår de har kommet til Ref.18 nå, så forhåpentligvis er de som selges nå bedre enn disse gamle forsterkerne, men 80K - tuller dere?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
887
65finger skrev:
Så disse forsterkerene sender signal til HT foreksempel slik 0000110011000111?
Det er nok ingen forsterkere som sender digitale signaler til høyttalere, hvis ikke høyttaleren skulle ha en DAC og forsterker innebygget da. Klasse D er som sagt ikke digital. En digital forsterker er vel bygget slik at forsterkersignalet som sendes ut fra effektdelen moduleres direkte fra et digitalt signal. Eksempel på en slik digital forsterker kan være NAD M2. Det kan vel se ut som om Nuforce er klasse D, og sitatet jeg refererte til er vel mer et forsøk fra Nuforce på å vri seg unna klasse D stempelet ved å si at de har sin egen implementasjon som skiller seg fra konkurrentene. Eller?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ketil skrev:
65finger skrev:
Så disse forsterkerene sender signal til HT foreksempel slik 0000110011000111?
Det er nok ingen forsterkere som sender digitale signaler til høyttalere, hvis ikke høyttaleren skulle ha en DAC og forsterker innebygget da. Klasse D er som sagt ikke digital. En digital forsterker er vel bygget slik at forsterkersignalet som sendes ut fra effektdelen moduleres direkte fra et digitalt signal. Eksempel på en slik digital forsterker kan være NAD M2. Det kan vel se ut som om Nuforce er klasse D, og sitatet jeg refererte til er vel mer et forsøk fra Nuforce på å vri seg unna klasse D stempelet ved å si at de har sin egen implementasjon som skiller seg fra konkurrentene. Eller?
ok, har begrenset innsikt i emnet. derfor spørsmålene
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Beskrivelsen på Nuforce's web-side ser litt mystisk ut. Det er altså ikke en "conventional, fixed-frequency, carrier-based PWM control", men en "analog switching amplifier". Hypexene mine har også flytende switchefrekvens og closed-loop control (med feedback-signalet tatt etter utgangsfilteret), og de er definitivt klasse-D-forsterkere, så da tror jeg vi sier at Nuforce også er klasse-D, uansett hva de selv finner det mest lønnsomt å kalle disse boksene.
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Du burde det, fordi tråden handler om disse, luringen ;)

Les første post om igjen du.....

Det finnes forsterkere av alle typer man ikke liker, men å dømme alle klasse A A/B bare fordi man har hørt en A/B forsterker i en heis... det er lite lurt...

Faktisk akkurat like lite lurt som du gjør nå..

Hør på V18 og kom så tilbake og argumenter, da blir du troverdig.

Godt mulig du ikke liker den, men å si det FØR du har hørt den....



audionut skrev:
flaago2 skrev:
Det er helt korrekt, jeg har ikke hørt alle klasse A, A/B forsterkere i verden.

Derfor så sier jeg heller ikke noe så dumt at jeg ikke liker en forsterker jeg ikke har hørt......

Stikk oppom noen som har de nye nuforce du, SÅ kan du argumentere. Innen da blir det bare morsomt :)


audionut skrev:
flaago2 skrev:
Og du HAR hørt Nuforce ikkesant? Eller du gjetter du på at alle klasse D og alle klasse AB etc lyder likt........

audionut skrev:
orso skrev:
Hvis du opplever at gode klasse D forsterkere låter slørete, så er jeg sannelig nysjerrig på hvilke forsterkere du bruker og som er så mye mer åpen.

Gode transistorforsterkere i Klasse A eller til og med A/B låter åpent. Det samme med gode rørforsterkere til passende høyttalere.

Klasse D har stort sett en egenlyd som får alle opptak til å låte likt - "klar som skyfrihimmel" - og når denne egenlyden er så påtagelig, så kaller jeg det for slør. "Klarheten" til klasse D har ingenting å gjøre med troverdighet mot hvordan instrumenter og stemmer låter i virkeligheten.

Jeg har hørt noen eldre Nuforce, ja LOL.. Og andre klasse D-forsterkere.
Har du hørt alt som finnes av transistor klasse A eller A/B, eller alt av rørforsterkere?`
Tror du Orso og de andre her innne har hørt alt?
Neivel.

Hvorfor det? Jeg snakker jo ikke om de nye Nuforce spesielt. Jeg generaliserer, akkurat som andre gjør. Ingen har hørt alt allikevel.
Forresten, jeg foreslår at du kutter pisspratet og stikker på bruktbørsen og pruter, det er jo det du er flink til. LOL.
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
flaago2 skrev:
Du burde det, fordi tråden handler om disse, luringen ;)

Les første post om igjen du.....

Det finnes forsterkere av alle typer man ikke liker, men å dømme alle klasse A A/B bare fordi man har hørt en A/B forsterker i en heis... det er lite lurt...

Faktisk akkurat like lite lurt som du gjør nå..

Hør på V18 og kom så tilbake og argumenter, da blir du troverdig.

Godt mulig du ikke liker den, men å si det FØR du har hørt den....



audionut skrev:
flaago2 skrev:
Det er helt korrekt, jeg har ikke hørt alle klasse A, A/B forsterkere i verden.

Derfor så sier jeg heller ikke noe så dumt at jeg ikke liker en forsterker jeg ikke har hørt......

Stikk oppom noen som har de nye nuforce du, SÅ kan du argumentere. Innen da blir det bare morsomt :)


audionut skrev:
flaago2 skrev:
Og du HAR hørt Nuforce ikkesant? Eller du gjetter du på at alle klasse D og alle klasse AB etc lyder likt........

audionut skrev:
orso skrev:
Hvis du opplever at gode klasse D forsterkere låter slørete, så er jeg sannelig nysjerrig på hvilke forsterkere du bruker og som er så mye mer åpen.

Gode transistorforsterkere i Klasse A eller til og med A/B låter åpent. Det samme med gode rørforsterkere til passende høyttalere.

Klasse D har stort sett en egenlyd som får alle opptak til å låte likt - "klar som skyfrihimmel" - og når denne egenlyden er så påtagelig, så kaller jeg det for slør. "Klarheten" til klasse D har ingenting å gjøre med troverdighet mot hvordan instrumenter og stemmer låter i virkeligheten.

Jeg har hørt noen eldre Nuforce, ja LOL.. Og andre klasse D-forsterkere.
Har du hørt alt som finnes av transistor klasse A eller A/B, eller alt av rørforsterkere?`
Tror du Orso og de andre her innne har hørt alt?
Neivel.

Hvorfor det? Jeg snakker jo ikke om de nye Nuforce spesielt. Jeg generaliserer, akkurat som andre gjør. Ingen har hørt alt allikevel.
Forresten, jeg foreslår at du kutter pisspratet og stikker på bruktbørsen og pruter, det er jo det du er flink til. LOL.

Hei du, Prutekongen. ;D
Hvis du leser hele tråden, istedenfor å bruke tid på å sende prutemails til folk som har skrevet "Ferdigprutet" i annonsen sin, så ser du at det diskuteres både rørforsterkere, transistorforsterkere og ulike løsninger på klasse D.
Jeg uttaler meg ikke om de nye Nuforce, siden jeg ikke har hørt dem. Og hvis vi skal snakke om troverdighet, så ligger vel du ganske så syltynt an... ;D
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Du må gjerne diskutere min troverdighet når det gjelder denne tråden. Jeg har hatt Mark Levinson 532H og Nuforce V18 hjemme hos meg i en uke, så jeg vet faktisk ganske mye om hva jeg snakker om her ;)

Skal vi si ferdig prutet på denne? ;-)

audionut skrev:
[
Kondolerer. Klasse D ville jeg ikke utsatt selv mine fiender for. Makan til kjedelig skal du lete lenge etter. Gjengir all musikk og alle typer opptak på samme måte: Pent og pyntelig, og med et digitalt slør over seg.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn