Mange av tingene jeg bruker i hverdagen vet jeg hvordan virker. Det gir meg et grunnlag for å bedømme om ting er fleip eller fakta, eller om ting kan være til nytte for meg.Dette er den dumeste oppfordring jeg har fått på lenge! Det er mange ting jeg bruker i det daglige som jeg ikke vet hvordan de funker, men skal jeg da la være å bruke disse eller la være å uttale meg om virkningene?
I anlegget mitt er alt flytende, altså uten nettjord. Det gjør at hvis det blir indusert en potensialforskjell i chassis-jord mellom apparatene så blir denne effektivt utlignet ved at komponentene er jord-messig koblet sammen. Siden potensialforskjellen er indusert eller kapasitiv er den også rimelig høyohmig, og derfor fungerer det utmerket å ta drepen på den med et så enkelt grep som å kople komponentene sammen, f eks via skjermen på signalkablene. Siden jeg er fri for nettjord får jeg heller ingen potensielle jordsløyfer.
Om chassis-jord svever med 0.5V eller 10V i forhold til et fiktivt jordpotensial ser jeg ikke på som noe problem.
Det er utsagn av typen: Bedre kropp og flyt, bedre 3D osv, som mildt sagt får meg til å stusse. Når jeg tenker over hva som egentlig skjer finner jeg ingenting ved å snu støpselet som skulle føre til slike dramatiske endringer. Og har noen evt problemer med jordpotensial og/eller jordsløyfer vil dette arte seg som brum.
Dum eller ikke, god jul til deg også