Snuing av støpsel

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Dette er den dumeste oppfordring jeg har fått på lenge! Det er mange ting jeg bruker i det daglige som jeg ikke vet hvordan de funker, men skal jeg da la være å bruke disse eller la være å uttale meg om virkningene?
Mange av tingene jeg bruker i hverdagen vet jeg hvordan virker. Det gir meg et grunnlag for å bedømme om ting er fleip eller fakta, eller om ting kan være til nytte for meg.

I anlegget mitt er alt flytende, altså uten nettjord. Det gjør at hvis det blir indusert en potensialforskjell i chassis-jord mellom apparatene så blir denne effektivt utlignet ved at komponentene er jord-messig koblet sammen. Siden potensialforskjellen er indusert eller kapasitiv er den også rimelig høyohmig, og derfor fungerer det utmerket å ta drepen på den med et så enkelt grep som å kople komponentene sammen, f eks via skjermen på signalkablene. Siden jeg er fri for nettjord får jeg heller ingen potensielle jordsløyfer.
Om chassis-jord svever med 0.5V eller 10V i forhold til et fiktivt jordpotensial ser jeg ikke på som noe problem.

Det er utsagn av typen: Bedre kropp og flyt, bedre 3D osv, som mildt sagt får meg til å stusse. Når jeg tenker over hva som egentlig skjer finner jeg ingenting ved å snu støpselet som skulle føre til slike dramatiske endringer. Og har noen evt problemer med jordpotensial og/eller jordsløyfer vil dette arte seg som brum.

Dum eller ikke, god jul til deg også :)
 

Audioguard

Medlem
Ble medlem
18.12.2005
Innlegg
9
Antall liker
0
Torget vurderinger
5
Mange av tingene jeg bruker i hverdagen vet jeg hvordan virker. Det gir meg et grunnlag for å bedømme om ting er fleip eller fakta, eller om ting kan være til nytte for meg.

I anlegget mitt er alt flytende, altså uten nettjord. Det gjør at hvis det blir indusert en potensialforskjell i chassis-jord mellom apparatene så blir denne effektivt utlignet ved at komponentene er jord-messig koblet sammen. Siden potensialforskjellen er indusert eller kapasitiv er den også rimelig høyohmig, og derfor fungerer det utmerket å ta drepen på den med et så enkelt grep som å kople komponentene sammen, f eks via skjermen på signalkablene. Siden jeg er fri for nettjord får jeg heller ingen potensielle jordsløyfer.
Om chassis-jord svever med 0.5V eller 10V i forhold til et fiktivt jordpotensial ser jeg ikke på som noe problem.

Det er utsagn av typen: Bedre kropp og flyt, bedre 3D osv, som mildt sagt får meg til å stusse. Når jeg tenker over hva som egentlig skjer finner jeg ingenting ved å snu støpselet som skulle føre til slike dramatiske endringer. Og har noen evt problemer med jordpotensial og/eller jordsløyfer vil dette arte seg som brum.

Dum eller ikke, god jul til deg også :)
God jul til deg óg.

Mente ikke det personlig dette med dum, det var forslaget som fikk adjektivet av meg. Uten at jeg ser det som forutsetning for å kunne bruke ting og ha glede av de, er jeg ellers enig med deg at det kan være en fordel å vite hvordan ting fungerer. Men det hender at jeg blir ikke så stressa lenger når jeg ikke vet alt eller ikke kan forklare alt med engang. Det må være alderen, dét. Samtidig kan jeg gruble endel over hvorfor jeg hører noe som jeg eller mange av mine kolleger verden over ikke kan forklare. Tiden har også lært meg å akseptere at en del oppdagelser og oppfinnelser ennå venter på oss.

Hvis du kikker på siste del av innlegget:
Re: En kabelprodusent svarer!!!!!
« Svar #250 Legg inn: 12/20/05 klokken 23:26:16 »

så vil du kanskje forstå mer hvordan jeg tenker og hva og hvor er utgangspunktet mitt.

MVH

P.S. Endringene er ikke dramatiske, men faller heller i kategorien av nyanseendringer. Og på noe utstyr er det ingen hørbar endring.
 
B

bamsemann

Gjest
Ja. Kutt ut jord. I hvert fall den jord som følger med nettet. Bruk heller en jordledning til å forbinde hvert enkelt chassis.
Apropos ubalanse mellom fase og jord. Det er ikke den spenningen (mellom fase og jord) du bruker. Så ingen grunn til bekymring her.
Har du skjerma kabler, trenger du ikke noen "jordledninger" til å forbinde apparatene. I Norge så kjører vi 3fas/230v på nettet, L1-L2-L3+JORD.

Vi tar så og fordeler utak mellom f.eks. L1+L2. L2+L3. L1+L3. Her er alle tre fasene strømførende.

Mens omtrent resten av verden kjører med 400v anlegg på nettet, hvor de da tar ned strømmen mellom f.eks L1 som er strømførende og nulleder som ikke er strømførende, 400v deler på roten av 3=230v.

Har hørt at det amerikanske utstyret bør jordes? Men jeg anbefaler å bare jorde det tyngste punktet for å slippe jordsløyfe. :)
 
K

Khanate

Gjest
Vedrørende jordfeil:
LC-audio selger en skilletrafo for strømtilførselen. De anbefaler at man strekker en egen jordkabel (fra jordspyd) til audiosiden av denne, og kobler samtlige apparat i lydkjeden til strømnetter via samme skilletrafo. Da produktet er dansk (ikke norsk eller albansk ;-) formoder jeg at hensikten ikke er å eliminere problem med jordfeil i nettet. Men, kan det være at det vil fungere mot jordfeil også?

Beklager om spørsmålet er dumt, jeg fulgte ikke helt med på dette temaet i fysikktimene.

Khanate
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Om det er dette du mener;
http://www.lcaudio.com/index.php?page=12 så er det IKKE en skilletrafo, men et nettfilter. Et nettfilter hjelper ikke mot jordfeil, bare mot RF-støy.

En skilletrafo derimot vil fikse alle jordfeilproblemer. Men igjen: Hvorfor jorde?
 
K

Khanate

Gjest
Om det er dette du mener;
http://www.lcaudio.com/index.php?page=12 så er det IKKE en skilletrafo, men et nettfilter. Et nettfilter hjelper ikke mot jordfeil, bare mot RF-støy.

En skilletrafo derimot vil fikse alle jordfeilproblemer. Men igjen: Hvorfor jorde?
Mange takk for klargjørende info! Inneholdet i boksen fra LC ser mer ut som spoler. Hvorfor jorde? Aner ikke. Kanskje det er best å sveve? Det lyder i alle fall himmelsk ;)

Khanate
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Vil påstå at ingen i landet har akkurat 120 volt mellom begge faser og jord. Fra den ene fasen kan man ha for.eks. 122 volt og den andre 117 volt.
Her tar du nok feil! Om jeg ikke måler eksakt 120 V/AC mellom fasene, måler jeg eksakt 140 V/AC. Jeg er også av den heldige som måler konstant 240 V/AC gjennom hele døgnet og året ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja. Kutt ut jord. I hvert fall den jord som følger med nettet. Bruk heller en jordledning til å forbinde hvert enkelt chassis.
Ett av apparatene i avspillinggskjeden kan vel være jordet, da vil vel de andre ujordete apparatene i kjeden legge seg på samme jordnivå?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ett av apparatene i avspillinggskjeden kan vel være jordet, da vil vel de andre ujordete apparatene i kjeden legge seg på samme jordnivå?
Ja, for så vidt. Og egentlig er dette den eneste riktige måten å jorde på. Men jordingen mellom apparatene vil da skje gjennom skjermen på signalledningen og det er ikke helt bra. Ideelt sett skulle alt utstyr vært utstyrt med en skikkelig jordskrue og så skulle en ha trukket kraftig jordleder mellom disse og latt for eksempel bare forforsterkeren være jordet til nettjord.

Men jording behøver en som sagt sjelden ;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Kan vel begynne med gi forbehold om feil, men…

Albania har ikke lenger samme tettsystem som Norge, de har lagt om. Det holder vi på med også. Grunnen til at det norske nettet er gammeldags er at det ble tidlig utbygd. Det norske nettet har halv spenning på hver leder. Altså er fasespenningen 120V (Spenningen mellom den ene fasen og jord) mens linjespenningen er 240V (Spenningen mellom to av fasene).

Fasespenningen skal være 120V, men kan variere litt med jordfeil.

Det nye nettet, har egen nulleder. Her er fasespenningen 240V, mens linjespenningen er 400V.

Polariteten på nettilførselen kan påvirke lyden fordi.

Nettstrømmen er koblet til trafoens primærsiden. Trafoen er viklet av tynn tråd. Den er viklet innenfra og utover. Dette betyr at den ene fasen er koblet til innerst på trafoen, mens den andre fasen er koblet til ytterst. Viklingene vil ha en kapasitans i forhold til chassis. Denne vil pga viklingen være ulik for fasene. Dette kan sammenlignes med å plassere en kondensator mellom fasene og jord, med ulike størrelse.

Problemet oppstår når neste komponent kobles til. Dersom primærviklingene på trafoen her er koblet motsatt. Altså at P leder her er koblet innerst mens den er koblet ytterst på andre, vil det oppstå en spenningsforskjell mellom chassisene, som vil drive en spenning i jordleder.

Denne effekten vil så vidt jeg kan se ikke påvirkes nevneverdig av at nullpunktet på nettet flytter seg. Da viklingene vil være lik uansett.

Dette er gratis, så når mange hevder å høre forskjell – hvorfor ikke teste det ut!

Ellers har PM Audio skrevet noen gode tips om å introdusere egne jord til stereoanlegget!

Mvh
OMF
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Polariteten på nettilførselen kan påvirke lyden fordi.

Nettstrømmen er koblet til trafoens primærsiden. Trafoen er viklet av tynn tråd. Den er viklet innenfra og utover. Dette betyr at den ene fasen er koblet til innerst på trafoen, mens den andre fasen er koblet til ytterst. Viklingene vil ha en kapasitans i forhold til chassis. Denne vil pga viklingen være ulik for fasene. Dette kan sammenlignes med å plassere en kondensator mellom fasene og jord, med ulike størrelse.

Problemet oppstår når neste komponent kobles til. Dersom primærviklingene på trafoen her er koblet motsatt. Altså at P leder her er koblet innerst mens den er koblet ytterst på andre, vil det oppstå en spenningsforskjell mellom chassisene, som vil drive en spenning i jordleder.

Denne effekten vil så vidt jeg kan se ikke påvirkes nevneverdig av at nullpunktet på nettet flytter seg. Da viklingene vil være lik uansett.
Ja, dette sorterer vel under lekkasjekapasitans. Totalt ligger denne i området hundre pF (pico [10E-12] Farad) til noen nF (nano [10E-9] Farad). Differansen mellom de ulike fasene vs jord er igjen bare en brøkdel av dette.
Når du skriver "vil drive en spenning i jordleder" mener du vel drive en strøm i jordleder?
I alle fall: den kapasitive koblingen du snakker om er veldig høyohmig, så høyohmig at det er tvilsom at det vil drives noen strøm (av praktisk betydning) i kabelen som forbinder jordpotensialet mellom de ulike enhetene.
Skulle det, mot formodning skje, vil dette gi seg utslag som brum. Det er en ting som både er hørbart og målbart. :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Når du skriver "vil drive en spenning i jordleder" mener du vel drive en strøm i jordleder?
ja

I alle fall: den kapasitive koblingen du snakker om er veldig høyohmig, så høyohmig at det er tvilsom at det vil drives noen strøm (av praktisk betydning) i kabelen som forbinder jordpotensialet mellom de ulike enhetene.
Skulle det, mot formodning skje, vil dette gi seg utslag som brum. Det er en ting som både er hørbart og målbart. :)
Det høres veldig riktig ut det du sier der! Men kan kanskje en brum som ikke er hørbar likevel påvirke lyden?

I et balansert system, vil jo uansett signalet være adskilt fra jord. Noen som har erfaringer om nettpolaritet er viktigere i ubalanserte enn balanserte systemer...?

Uansett, så er dette forklaringen jeg har fått på snuing av nettstøpselet.

Mvh
OMF
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
ja


I et balansert system, vil jo uansett signalet være adskilt fra jord. Noen som har erfaringer om nettpolaritet er viktigere i ubalanserte enn balanserte systemer...?

Uansett, så er dette forklaringen jeg har fått på snuing av nettstøpselet.

Mvh
OMF
Forskjellen er like stor/liten uavhengig av balansert eller ubalansert signalføring.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Forskjellen er like stor/liten uavhengig av balansert eller ubalansert signalføring.
Det stemmer! Men i et balansert system er signalstrømmen/spenningen adskilt fra jord. Det er den ikke i et ubalansert system.

Mvh
OMF
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.480
Sted
Holmestrand
På den annen side så er null, fase og jord bedre standardisert både ift. installasjon og ift. utstyr, så vidt jeg har fått med meg.

mvh
KJ

PS mange installasjoner av egen strømkurs for datautstyr leveres med fasede stikkkontakter, så er det bare å håpe at utstyret følger std. for fasingen.
Det finnes ingen standard for "fasing".
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.480
Sted
Holmestrand
Det stemmer! Men i et balansert system er signalstrømmen/spenningen adskilt fra jord. Det er den ikke i et ubalansert system.

Mvh
OMF
For n-te gang: Skill mellom signaljord og sikkerhetsjord (nettjord). De har ingen ting med hverandre å gjøre!
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Her tar du nok feil! Om jeg ikke måler eksakt 120 V/AC mellom fasene, måler jeg eksakt 140 V/AC. Jeg er også av den heldige som måler konstant 240 V/AC gjennom hele døgnet og året  ;)
Der godt mulig jeg tar feil. Er i såfall ikke første gang.
140 volt synes jeg hørte mye men, men
Poenget er at spenningen mot jord bør være den samme på alle 3 faser.
Har drevet endel praksis med dette. Vært innom MANGE hus. 140 volt har jeg aldri målt. Ligger som regel mellom 120-130 når alt er iorden vel og merke.

Går utfra det er noen teoretikere her som kan fortelle meg matematisk hva spenningen skal være i en ideel verden.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ja, for så vidt. Og egentlig er dette den eneste riktige måten å jorde på. Men jordingen mellom apparatene vil da skje gjennom skjermen på signalledningen og det er ikke helt bra. Ideelt sett skulle alt utstyr vært utstyrt med en skikkelig jordskrue og så skulle en ha trukket kraftig jordleder mellom disse og latt for eksempel bare forforsterkeren være jordet til nettjord.

Men jording behøver en som sagt sjelden ;)
Jeg skjønner ikke at dette er så mye å diskutere. Det enkleste er det beste: Ingen jord, ingen problemer. Jeg har jordskrue på alle enheter. Alle er forbundet med en relativt kraftig kabel. Platespiller, preamp, CD, power amp og en gammel Marantz. Da sikrer jeg samtidig at det ikke vil gå strøm i skjermen til signalkabelen. Jeg bruker forresten ikke skjermet kabel, men en return er det jo i alle fall.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Et spørsmål angående "ny" og "gammel" jording i nettet:

Hvis man ser på støpselet i veggen i stua, så har en jordet kontakt i forhold til "gammel" standard to faser med omtrent 127V AC, men 120 grader ute av fase med hverandre, slik at summen av spenningsvariasjon mellom de to fasene utgjør den standard 230V-spenningen vi har som standard.  I tillegg har vi den flytende jordingen som, når alt virker som det skal, ikke leder strøm i det hele tatt, og som spenningsmessig har 127V AC i forhold til hver av fasene.  Dette kommer av den "gamle" norske trefas-standarden som i en-fas stikk bruker to aktive ledere som er 120grader ute av fase (deltakobling).

Men når man har en stjernekobling, der hver fas er 230V, og man bruker null-leder i tillegg, altså en passiv tilbakeføringsfase for å slutte kretsen, så er vel ikke denne det samme som jordingen?  Jordingen er jo en beskyttelseskobling som nettopp skal beskytte mot feil og lede strømmen til jord.  Når alt er som det skal, skal riktignok spenningspotensialet mellom null-lederen og jord være 0V, mens den mellom den aktive lederen og jord skal være 230V, men det er ikke det samme som at jordingen i et stjernekoblet nett ikke er flytende, eller?

Tror det er mange som forveksler jordingen og denne null-lederen i den "moderne" stjernekoblingen.  Disse skal vel alltid være adskilt? Hvis jordingen er i kontakt med enten den passive null-lederen eller den aktive lederen så har man vel uansett en jordfeil?  Bare for å holde begrepene godt adskilt, så er det altså viktig i den "nye" strømstandarden å skille strengt mellom null-lederen (som altså leder like mye strøm som 230V-lederen) og jordlederen, som fortsatt er flytende, eller tar jeg feil?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Det står en del om dette her:
http://en.wikipedia.org/wiki/TN-C-S#IT_network

Jeg mener at de fleste moderne 4-leder-anlegg er TN. Og jord og nøytralleder er to forskjellige ting som aldri skal koples sammen hos forbruker selv om de er koplet sammen ved trafoen (høyspent til 400V 3-fas). Nøytralleder koplet til jord andre steder enn ved trafoen er pr. def. en jordfeil.

Nøytrallederen skal i teorien følgelig ha samme potensiale som jord. Men ved  ulikt effektuttak over de tre fasene (som det normalt vil være) vil spenningen på nøytrallederen avvike fra jordpotensialet.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
For n-te gang: Skill mellom signaljord og sikkerhetsjord (nettjord). De har ingen ting med hverandre å gjøre!
Her er jeg litt usikker på hva du mener. I en ubalansert krets er signaljord og nettjord koblet sammen. Den ubalanserte signaloverføringen er jo nettopp en potensial forskjell i forhold til jord. Mens det i balanserte kretser er en differansespenning mellom to ledere.

Mvh
OMF
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Her er jeg litt usikker på hva du mener. I en ubalansert krets er signaljord og nettjord koblet sammen. Den ubalanserte signaloverføringen er jo nettopp en potensial forskjell i forhold til jord. Mens det i balanserte kretser er en differansespenning mellom to ledere.

Mvh
OMF
Ja, og det er en god grunn til å ikke kople stereoen til nettjord. Chassis på forsterkeren representerer oftest nok masse til å opptre som jord for småsignaler. Når en kopler signaljord til nettjord risikerer en å få inn en megde guffe siden nettjord ofte er beheftet med rusk og rask.

Må du absolutt jorde stereoen bør en heller legge en egen jordleder fra chassis (signaljord) til et vannrør eller til et eget jordspyd i hagen og for all del la jordledningen i veggstikkeren være i fred.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ja, og det er en god grunn til å ikke kople stereoen til nettjord. Chassis på forsterkeren representerer oftest nok masse til å opptre som jord for småsignaler. Når en kopler signaljord til nettjord risikerer en å få inn en megde guffe siden nettjord ofte er beheftet med rusk og rask.

Må du absolutt jorde stereoen bør en heller legge en egen jordleder fra chassis (signaljord) til et vannrør eller til et eget jordspyd i hagen og for all del la jordledningen i veggstikkeren være i fred.
Er ikke lokale jordspyd nærmest regelen i norsk sammenheng?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er noen her som har erfart at jord ikke gjør noe godt andre steder enn i kjøkkenhagen. La den være der. Ikke dra den inn i stereorommet. Alle som har problemer med brum og sånt har tuklet med jord. Helt sikkert. Ingen jord - ingen problemer. Enkelt og greit. KISS
 
M

Mulelid

Gjest
Jøss! Har dere forsterkere som drives av vekselstrøm? WOW! I alle jeg har hatt er det likerettere........Hmmmmmmmmmmm...... Det med å snu støpsel gjelder pre- og poweramp i to fraskilte enheter.. :)
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Skjønner ikke helt dette jeg,
Alle Stereodetaljer som brukes på strømnettet har en transformator som transformerer spenningen til ett passelig nivå, denne trenger vekselpenning for å fungere, praktisk nok har vi det i stikkkontakten da dette er mye enkler å frakte akkurat pga at den er lett å øke spenningen på for så å senke den.
Men i f. eks forsterkeren eller cd-spillerne har vi vekselstrøm, så vi må ha en likeretter, dermed vil spenningstoppene og slikt være helt likt etter likeretterne(pleier å være mere enn en spenning ut av trafoen så er flere), uansett hvilken vei støpslet står.
Er jeg helt på jordet?

I norge har vi normalt ett nett som er basert på 3 faser, med 120 graders forskyvning i forhold til hverandre, men veldig få elektroniske ting bruker mere enn 2 av fasene(kalt både 2-fas og 1-fas), dermed så vil man få ett tomt område i "fasesirkelen", dette gjør vel litt med lyden kanskje, men skjønner ikke hvordan dette kan ha noe med hvilken vei støpslet står da rsultatet etter likeretter blir det samme uansett.
Kanskje 3-fas inn til trafoen i forsterkeren hadde vært noe, tror dette kunne hatt noe for seg jeg.
Men så er det vel kondiser inne i forsterkeren som stabiliserer spenningen i likestrømsdelen så man ikke merker noe til dette.

Eneste plassene jeg kan se at dette har noe å si må være før likeretteren, det vil egentlig si i trafoen, og ledningene til kretskortet.

Trafoen fungerer også som ett galvanisk skille og ut av trafoen finnes det jheller ikke spenning mot jord.

Er det noen plass jeg har feil her?
Noe jeg ikke har fått med er det, noe viktig, si ifra.

Skal prøve ut dette, er mange som mener de hører forskjell på lyden, tror ikke de ljuger, men skjønner ikke hvorfor.

Hjemme hos meg så har vi 3-fas inn til huset, denne kommer fra stolpen og der går det ledninger ca 5-600 meter til trafoen, der det transformeres fra 10 000 Volt til 230V( det skal vel være 230 V +- 10% så er sikkert 240 ut fra den)
Regner med at jeg har det "gamle" nettet da.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jøss! Har dere forsterkere som drives av vekselstrøm? WOW! I alle jeg har hatt er det likerettere........Hmmmmmmmmmmm...... Det med å snu støpsel gjelder pre- og poweramp i to fraskilte enheter.. :)
Har du lest tråden….? Lenger opp står det at dette har med jordingspotensialet og den kapasitive koblingen mellom trafoen og chassis. Dersom ditt utstyr er batteridriftet hele veien, så er jeg enig, men det gjelder vel ikke for de fleste. Og det er også viktigere når flere komponenter kobles sammen, men det gjelder også Cd spillere, tunere og annet, selv om det selvsagt er effektforsterkerene som har størst trafo og dermed er viktigst.

Skjønner ikke helt dette jeg,
Alle Stereodetaljer som brukes på strømnettet har en transformator som transformerer spenningen til ett passelig nivå, denne trenger vekselpenning for å fungere, praktisk nok har vi det i stikkkontakten da dette er mye enkler å frakte akkurat pga at den er lett å øke spenningen på for så å senke den.
Men i f. eks forsterkeren eller cd-spillerne har vi vekselstrøm, så vi må ha en likeretter, dermed vil spenningstoppene og slikt være helt likt etter likeretterne(pleier å være mere enn en spenning ut av trafoen så er flere), uansett hvilken vei støpslet står.
Er jeg helt på jordet?

I norge har vi normalt ett nett som er basert på 3 faser, med 120 graders forskyvning i forhold til hverandre, men veldig få elektroniske ting bruker mere enn 2 av fasene(kalt både 2-fas og 1-fas), dermed så vil man få ett tomt område i "fasesirkelen", dette gjør vel litt med lyden kanskje, men skjønner ikke hvordan dette kan ha noe med hvilken vei støpslet står da rsultatet etter likeretter blir det samme uansett.
Kanskje 3-fas inn til trafoen i forsterkeren hadde vært noe, tror dette kunne hatt noe for seg jeg.
Men så er det vel kondiser inne i forsterkeren som stabiliserer spenningen i likestrømsdelen så man ikke merker noe til dette.

Eneste plassene jeg kan se at dette har noe å si må være før likeretteren, det vil egentlig si i trafoen, og ledningene til kretskortet.

Trafoen fungerer også som ett galvanisk skille og ut av trafoen finnes det jheller ikke spenning mot jord.

Er det noen plass jeg har feil her?
Noe jeg ikke har fått med er det, noe viktig, si ifra.

Skal prøve ut dette, er mange som mener de hører forskjell på lyden, tror ikke de ljuger, men skjønner ikke hvorfor.

Hjemme hos meg så har vi 3-fas inn til huset, denne kommer fra stolpen og der går det ledninger ca 5-600 meter til trafoen, der det transformeres fra 10 000 Volt til 230V( det skal vel være 230 V +- 10% så er sikkert 240 ut fra den)
Regner med at jeg har det "gamle" nettet da.
Ja det er noe feil, og du er til dels på jordet. Har du lest hele tråden…?

I Norge har vi alltid et nett som er basert på 3 faser.(Det er ingen som kaller 1-fase for 2-fase). Man får overhodet ikke noe tomt område i fase sirkelen – de fleste installasjoner har tre fase inn, men bruker kun 1 fase ut, da bruker man – 12-23-31-12-23-31-12, slik at belastningen blir lik på alle fasene. Derimot kan en del dimmere og kraftelektronikk klippe opp sinusen på nettet (De trekker kun strøm i deler av perioden – noe for øvrig også en helt vanlig strømforsyning gjør) – noe som vil øke nettstøyen. (Er det noen som kan linke til en spenningskurve for en likeretter med glatting, og tilhørende strømtrekkskurver….?)

3 fase strøm vil være bedre, da man med en 6 polet brolikeretter vil få 6 spenningstopper på hver sykel istedenfor 2 – noe som både vil redusere rippel og gi en ”raskere” strømforsyning. I tillegg har man gjerne mer strøm tilgjengelig (for samme tverrsnitt og sikring). Helt klar veien å gå for dem som vil ta den helt ut.

Spenningen vil være lik, det det er snakk om er lekkasjestrømmer i jordledere og kapasitiv kobling til jord. At det ikke er spenning mot jord etter trafoen betyr vel at det ikke er spenning etter trafoen og da fungerer utstyret dårlig. All spenning må ha et referansepunkt og dette er i de fleste tilfeller jord.

Det er ganske enkelt for eg å finne ut om du har gammelt eller nytt nett. Mål spenningen mellom begge fasene i stikkontakten din til jord. Har du halv spenning på begge – så har du gammelt nett. Har du full spenning på den ene og ikke noe på den andre så har du enten nytt nett eller en skikkelig jordfeil.

Lykke til….

OMF
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Det jeg mener med at det ikke er spenning mot jord etter trafoen etter jord er at en trafo vil fungere som ett galvanisk skille, men dette gjelder kanskje kun mot fasene før trafoen, men mener jeg lærte på skolen at dette gjaldt jord og, men da lurer jeg på hvorfor fasene i stikkkontakten gi spenning mot jord ettersom det har gått gjennom en trafo flere ganger på vei til meg.
Spør for å forstå selv om det er mulig.

Edit: Har skumlest gjennom hele tråden, fått med meg det meste,men sikkert noe jeg har gått glipp av, men vet jeg har tatt opp ting som har vært oppe før.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hmmm....
er ikke spesiellt lett å skjønne hva du mener, annet enn at en trafo gir et galvanisk skille og der er vi enig.

Disse problene jeg har beskrevet tidligere, oppstår som krypstrømmer i jordlederene, og er derfor felles for alle komponentene. De oppstår pga av en kapasitet kobling mellom trafoen og chassis - dvs at alle apparater som er tilkoblet strømettet blir påvirket av dette.

For at det skal gå strøm i en krets, må kretsen være lukket. Et galvanisk skille, eks en skilletrafo, eller en vanlig trafo, gjør at du bryter kretsen - og lager deg en ny krets. En får følgelig ikke krypstrømmer mellom disse to kretsene (med mindre du har 2 jordfeil/kortslutninger som igjen lager en lukket krets.

Mvh
OMF
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
og krypstrømmene kommer av mindre jordfeil?

Men om man legger opp egen jording til anlegget, med eget spyd/plate så har man løst problemet, og trenger ikke snu kontakten?

På mitt anlegg så syns jeg personlig at forsterkeren jobba mere stabilt når den var jordet, samt at tunerdelen var merkbart bedre, den har også ett jordet inntak, der jord går rett i chassiet.

Sorry at jeg maser og gnåler, men sånn lærer jeg.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
og krypstrømmene kommer av mindre jordfeil?Nei krypstrømmen kommer av kapasitiv kobling mellom fasen og jord. Altså på en måte en kondensator - som riktignok vil bli en jordfeil for høye frekvenser

Men om man legger opp egen jording til anlegget, med eget spyd/plate så har man løst problemet, og trenger ikke snu kontakten? Nei, problemet er det samme, men du får mindre dritt fra andre jorfeil inn, men dette er ikke uproblemtatisk med tanke på sikkerthetsjord

På mitt anlegg så syns jeg personlig at forsterkeren jobba mere stabilt når den var jordet, samt at tunerdelen var merkbart bedre, den har også ett jordet inntak, der jord går rett i chassiet.

Sorry at jeg maser og gnåler, men sånn lærer jeg.
Det er selvsagt greit, men les tråden først. Det er også andre tråder med samme tema hvor det er skrevet mer detaljert hva som skjer

Mvh
OMF
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.891
Antall liker
13.923
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Gammel tråd, men småaktuelt grunnet diskusjon om nettkabler med magnetisk ledelse.

Har selv ITnett, og klipte av alle jordledninger til anlegget sånn ca da denne tråden var ny.
Kan nok ha opplevd endringer ved å snu stikk, men ikke fått noe aha på lyden ved ene eller andre veien.

Frågan er likevel, om dette er noe å tenke på?
Snu stikkene til vekselspenning mellom komponentene er lavest, selv om anlegget ikke er koblet til nettjord?
Eventuelt kjøre en Audiomix med tykk jordleder mellom chassis på komponentene?

mvh
 
M

Medlem 1792

Gjest
Gammel tråd, men småaktuelt grunnet diskusjon om nettkabler med magnetisk ledelse.

Har selv ITnett, og klipte av alle jordledninger til anlegget sånn ca da denne tråden var ny.
Kan nok ha opplevd endringer ved å snu stikk, men ikke fått noe aha på lyden ved ene eller andre veien.

Frågan er likevel, om dette er noe å tenke på?
Snu stikkene til vekselspenning mellom komponentene er lavest, selv om anlegget ikke er koblet til nettjord?
Eventuelt kjøre en Audiomix med tykk jordleder mellom chassis på komponentene?

mvh
Kjøp i hvert fall en slik fase tester som vist under. Jeg har gjort det og jeg mener det er hørbart når alle komponentene er koblet opp med lik/rett fase (jeg har TN nett). Linker:

akkelisaudio_fastestare.AVI - YouTube

Oehlbach Phaser Phasendetektor silber: Amazon.de: Elektronik
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.891
Antall liker
13.923
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Har fasetester innebygget i ampen, men som jeg skrev så har jeg ITnett. Så da er det ikkeno bruk for det. ;)
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Jeg kan ikke forstå at det skal ha noe for seg å vende støpselet hvis du har ITnett. Opplever du en endring så må det
være tilfeldig.
 

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Innlegg
314
Antall liker
93
Sted
Fosser
Gammel tråd, men småaktuelt grunnet diskusjon om nettkabler med magnetisk ledelse.

Har selv ITnett, og klipte av alle jordledninger til anlegget sånn ca da denne tråden var ny.
Kan nok ha opplevd endringer ved å snu stikk, men ikke fått noe aha på lyden ved ene eller andre veien.

Frågan er likevel, om dette er noe å tenke på?
Snu stikkene til vekselspenning mellom komponentene er lavest, selv om anlegget ikke er koblet til nettjord?
Eventuelt kjøre en Audiomix med tykk jordleder mellom chassis på komponentene?

mvh

Jeg syns det er trist å se at det fortsatt er de som har klokketro på dette.

Uansett hvilken vei støpselet står i nettet, så er primærspolen i transformatoren galvanisk skilt fra såvel jord som noe annet i utstyret.
Sekundærspolene går også nær uten unntak rett inn på ei likeretterbro, som lager noe som rett og slett er de to halvperiodene av nettspenningen lagt pent ved siden av hverandre. Effektiv frekvens her i Norge: 100Hz. Og denne kurveformen er og blir identisk uansett hvordan man snur støpselet i kontakten.
Ladelyttene "renser" vekk disse kurveformene og skaper en nær konstant likespenning etter likeretterne.

Og det spiller i grunnen ingen rolle om det er IT, TN, TT eller noen andre form for nett.
Ser man på eventuelle EMC-filter på nettilkoblingen, så er denne uansett utformet symmetrisk på de strømførende ledningene og avkoblet mot jord.
 

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2010
Innlegg
158
Antall liker
71
Torget vurderinger
2
Jeg syns det er trist å se at det fortsatt er de som har klokketro på dette.

Uansett hvilken vei støpselet står i nettet, så er primærspolen i transformatoren galvanisk skilt fra såvel jord som noe annet i utstyret.
Sekundærspolene går også nær uten unntak rett inn på ei likeretterbro, som lager noe som rett og slett er de to halvperiodene av nettspenningen lagt pent ved siden av hverandre. Effektiv frekvens her i Norge: 100Hz. Og denne kurveformen er og blir identisk uansett hvordan man snur støpselet i kontakten.
Ladelyttene "renser" vekk disse kurveformene og skaper en nær konstant likespenning etter likeretterne.

Og det spiller i grunnen ingen rolle om det er IT, TN, TT eller noen andre form for nett.
Ser man på eventuelle EMC-filter på nettilkoblingen, så er denne uansett utformet symmetrisk på de strømførende ledningene og avkoblet mot jord.
Det han sa.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
348
Antall liker
145
Gammel tråd, men småaktuelt grunnet diskusjon om nettkabler med magnetisk ledelse.

Har selv ITnett, og klipte av alle jordledninger til anlegget sånn ca da denne tråden var ny.
Kan nok ha opplevd endringer ved å snu stikk, men ikke fått noe aha på lyden ved ene eller andre veien.

Frågan er likevel, om dette er noe å tenke på?
Snu stikkene til vekselspenning mellom komponentene er lavest, selv om anlegget ikke er koblet til nettjord?
Eventuelt kjøre en Audiomix med tykk jordleder mellom chassis på komponentene?

mvh

Jeg syns det er trist å se at det fortsatt er de som har klokketro på dette.

Uansett hvilken vei støpselet står i nettet, så er primærspolen i transformatoren galvanisk skilt fra såvel jord som noe annet i utstyret.
Sekundærspolene går også nær uten unntak rett inn på ei likeretterbro, som lager noe som rett og slett er de to halvperiodene av nettspenningen lagt pent ved siden av hverandre. Effektiv frekvens her i Norge: 100Hz. Og denne kurveformen er og blir identisk uansett hvordan man snur støpselet i kontakten.
Ladelyttene "renser" vekk disse kurveformene og skaper en nær konstant likespenning etter likeretterne.

Og det spiller i grunnen ingen rolle om det er IT, TN, TT eller noen andre form for nett.
Ser man på eventuelle EMC-filter på nettilkoblingen, så er denne uansett utformet symmetrisk på de strømførende ledningene og avkoblet mot jord.
Der er skam ikke behov for tro her, almindelig indsigt rækker helt fint. Er man i tvivl kan det jo let måles med et billigt multimeter fra Biltema....prøv.
Og høres kan det bestemt også....
 
Topp Bunn