SOA's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Lukter nesten av at du har fått deg dame, SOA, som vil ha et ord med i laget ifht interiøret.....:p
    Haha, har nok ikke det. Dessuten er jeg ganske kompromissløs når det kommer til musikkanlegget. Det har alltid stått sentralt som en del av interiøret. Jeg har heldigvis hatt meget tolerante eks'er hva angår utseende på stereoen og plassering i stuen.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Skal man tippe på enda større Wilson på vei inn da?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.955
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette blir spennende, håper å høre litt om hva disse småtassene kunne bidra med eller manglet i dette superflotte anlegget:)
    Regner med at Sasha bare står å hviler seg på sidelinja;)

gismo
    Har disse til låns for en periode. Veldig fine, men selvfølgelig ikke den finish og kvalitet som dine ultralekre Guarneri Memento. At de små rakkerne er skikkelig tungdrevne er det første man merker, 85dB/1W. Nålene på Momentum har sjelden danset ivrig:). Ellers synes jeg de spiller jevnt godt. Jeg liker klangen og bass er det nok av fra dissse småtassene, om ikke så definert. Mangler en del på 3D og lydbildet er betrakelig mindre enn på Sasha, men til prisen på 10.000,- er de et funn. Hadde lyst til å prøve Kef LS50 også. Har hørt de i butikk, og de er knallbra.

mvh
    At de skulle hamle opp med Sasha ville være å tro på julenissen, eller en bombe;)
    Men med så god elektronikk får man jo gjerne mye ut av sånne og det bekrefter du jo også:)
    Kef LS50 er en spennende lite høytaler, så om du har den sjansen også ville jeg benyttet anledningen.
    Vil tro den også leverer "over evne" med det den vil være koblet opp mot!
    Takk for svar:)

gismo

• Liker
    Reaksjoner: soa

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Det blir nok ikke Wilson.

Var på jobbtur i Cape Town, Sør Afrika tidligere i vår. Tiden vi hadde til rådighet åpnet også for muligheter til å se litt av dette flotte landet. Besøk på vingårder og gode resturanter ble det selvfølgelig tid til. Vinen som produseres her er vel verdt å sjekke ut….

…det viser seg at det også produseres hinsides gode høytalere i dette landet:cool:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.938
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det blir nok ikke Wilson.

Var på jobbtur i Cape Town, Sør Afrika tidligere i vår. Tiden vi hadde til rådighet åpnet også for muligheter til å se litt av dette flotte landet. Besøk på vingårder og gode resturanter ble det selvfølgelig tid til. Vinen som produseres her er vel verdt å sjekke ut….

…det viser seg at det også produseres hinsides gode høytalere i dette landet:cool:
    Den der kom litt uventet, gitt!

mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Kult! Likte godt det jeg hørte hos deg da jeg var innom sist. Snirkler fra Sør Afrika har jeg ikke hørt før, så jeg håper å få tatt en tur for å høre! Må du vente lenge for å få dem i hus?

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Som dere har skjønt snakker vi selvfølgelig om Vivid Audio, nærmere bestemt Giya G2.

Jeg har lest mye om Vivid og deres tilnærming til HT konstruksjon, da spesielt på Giya serien som jeg synes er spesielt spennende. Det synes også flere av de etablerte hifi-tidsskrifter som har gått av hengslene i beundring for disse spesielle høyttalerne. Leser man på utenlandske forum, oppdager man fort at det er et utpreget elsk/hat tilnærming til høyttalerens ytre. Jeg er altså en av de som synes dette er en lekker lydskulptur. Kan bare forestille meg hvordan den er ”live”.

Som tkr nevner så han ikke denne helt komme, det gjorde for så vidt ikke jeg heller…
    Så hvorfor bytte ut Sasha, nå som den spiller bedre enn ever? Først og fremst fordi jeg tror Giya G2 er en mye bedre høyttaler. Dette basert på alt jeg har lest av tester og beskrivelser av lydgjengivelsen. Jeg har også hatt muligheten til å høre Vivid i form av den llle v1.5 i butikk for noen uker siden. Jeg ble sjokkert. Bassgjengivelse, dynamikk, hurtighet, klang og 3D jeg aldri har hørt maken til overbeviste meg om at dette er veien å gå.

Bestilling ble lagt inn for noen uker siden. Forventet ankomst tidlig juni. Gleder meg:)

Bilder av Vivid Audio GIYA G2

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.955
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da må jeg få lov å gratulere, selv om ankomst er litt frem i tid:)
    Ser at vi var ikke så mye fortidlig ute:cool:
    Spennende høytalere dette!

gismo

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis SOA. Dette blir saker. Nesten så du ikke kommer til å hverken savne eller huske dine gamle Monolith :cool:... Du skriver at disse "tror" du er bedre enn de du hadde ? Hva tror du er bedre , på de parametrene som betyr noe for deg , ifht de gamle du hadde ?

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.153
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Wow, gratulerer så mye SOA! Spennende høyttalere og håper du legger ut mange bilder når de ankommer. ;)

OU812

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    9
    WOW... Så ikke den komme nei.... Hadde det vert 1. april.....
    Blir utrolig spennende selv om i "min" bok er alt gjort feil med disse høyttalerene.... Metallelementer....sidemonterte basser har jeg til dag dato ikke hørt fungert.... Utseende er meeeget spesielt.....
    Men har måtte spise kameler rett som det er, så dette blir jaggu spennende! Spiller dei bedre enn Sasha som er noe av det beste jeg har hørt, så blir det fantastisk.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Da må jeg få lov å gratulere, selv om ankomst er litt frem i tid:)
    Ser at vi var ikke så mye fortidlig ute:cool:
    Spennende høytalere dette!

gismo
    Takk for det Gismo, ikke så veldig tidlig ute nei:cool:

mvh

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Tøft! Jeg liker når folk ikke er redde for å prøve noe 'nytt'/annerledes:)

• Liker

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Grattis SOA. Dette blir saker. Nesten så du ikke kommer til å hverken savne eller huske dine gamle Monolith :cool:... Du skriver at disse "tror" du er bedre enn de du hadde ? Hva tror du er bedre , på de parametrene som betyr noe for deg , ifht de gamle du hadde ?
    Takk takk HCS. Dette blir skulpturer som Monolith'ene var det ja. Selv om Sasha er en meget flott HT, mangler den det monumentale ML'ene hadde. Mye av dette gjenskapes, om ikke helt, så lang på vei med Vivid Giya G2.

Jeg må skrive "tror" for jeg har ikke hørt Giya før, men som nevnt i innlegget baserer jeg dette på tester og fra det jeg hørte fra V1.5. Dette er karakteristikker og egenskaper jeg søker og verdsetter høyt i en høyttaler, så får vi se om de leverer…

I siste nr av Stereophile blir lillebror G3 sammenliknet med Wilson Alexia. Sier det meste...

mvh

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Wow, gratulerer så mye SOA! Spennende høyttalere og håper du legger ut mange bilder når de ankommer. ;)

OU812
    Takk for gratulasjoner OU812. Bilder kommer selvfølgelig.

mvh

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Blir utrolig spennende selv om i "min" bok er alt gjort feil med disse høyttalerene.... Metallelementer....sidemonterte basser har jeg til dag dato ikke hørt fungert.... Utseende er meeeget spesielt.....
    Men har måtte spise kameler rett som det er, så dette blir jaggu spennende! Spiller dei bedre enn Sasha som er noe av det beste jeg har hørt, så blir det fantastisk.
    Hei JK. Blir spennende dette. Du får ta turen som sist da vi pakket ut nye HT...
    Tror også du kan forberede en kamelbiff:cool:

mvh

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    9
    Hei JK. Blir spennende dette. Du får ta turen som sist da vi pakket ut nye HT...
    Tror også du kan forberede en kamelbiff:cool:

mvh
    Kommer som et olja lyn!

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer! De er rå-lekre! Hvilken farge ble det? :)

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    596
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med lydskulpturene.;) Skjønte det var noe på gang sist vi snakket sammen. Du dro deg hele tiden i skjegget og stirret tomt ut i luften! Slikt no betyr noe!! Skal bli spennende å høre dem. Blir lyden slik som på "småen" har du noe å glede deg til.;D

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer med lydskulpturene.;) Skjønte det var noe på gang sist vi snakket sammen. Du dro deg hele tiden i skjegget og stirret tomt ut i luften! Slikt no betyr noe!! Skal bli spennende å høre dem. Blir lyden slik som på "småen" har du noe å glede deg til.;D
    Takk for gratulasjoner Ole. Ble også imponert over "småen" (V1.5), og mener jeg absolutt har noe å glede meg til...:)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.955
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    • Liker

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Hvor lenge skal du holde oss på pinebenken Soa?
    Hvordan ble dette? Skulle gjerne sett noen bilder også.

mvh
    Kjetil

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Alt gikk ikke etter planen:(, men høyttalerne står her…skal legge ut bilder etterhvert.

mvh

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Trur mannen bare sitter å nyter je, åsså glømmer`n oss helt....;);)

gismo
    Har ikke glemt dere. Har fått satt opp høyttalerne, men ikke fått spillt så mye. Desverre fikk forsterkeren et illebefinnende og må til sjekk. Har fått låne en BAT VK75 av JK i mellomtiden. Ikke samme klasse som Momemtum men får et inntrykk likevel. Så lang høres dette meget lovende ut, men mye innspilling og HT justering/plassering gjenstår.
    Legger ut noen bilder i morgen.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.938
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for lytten, SOA!

Formidable høyttalere. Svæææært lydbilde, en bass som allerede nå sparker i mellomgulvet. Gleder meg til å høre dem når de er innspilt. :)

mvh

• Liker

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har lyst å høre disse Vivid kreasjonene. Holder på å få booket meg litt jobb i Bergen til høsten så jeg får kjangs til en lytt. hvis SOA kan tenke seg besøk fra hornalliansens utskremte?

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Har lyst å høre disse Vivid kreasjonene. Holder på å få booket meg litt jobb i Bergen til høsten så jeg får kjangs til en lytt. hvis SOA kan tenke seg besøk fra hornalliansens utskremte?
    Bare å komme. Hyggelig med besøk fra deg.

mvh

8

8x12_TOM

Gjest
    Takk for lytten!

Litt av en kosekrok du har fylt til randen med SOTA utstyr. Ser meget lekkert ut, og jeg kan hører et stort potensial for godlyd her.

Vil ikke si så mye om lyden forløpig, da disse høyttalerene kun hadde spilt i 3 timer og sikkert ikke funnet sin optimale plassering ennå. En ukjent rørforsterker var også på lån fra en hifi-venn. Regner med at når gromforsterkeren er tilbake i manesjen løfter dette noen hakk til. En pen liten sak, med en helvetes vekt - tror det nærmet seg 50kg.
    Gleder meg allerede til å høre dette ved en senere anledning, da alt er "tweaket" ferdig. Skal tilbake for å fullføre denne jobben i slutten av september - kanskje det passer

Mvh-
    Tor

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Takk for lytten!

Litt av en kosekrok du har fylt til randen med SOTA utstyr. Ser meget lekkert ut, og jeg kan hører et stort potensial for godlyd her.

Vil ikke si så mye om lyden forløpig, da disse høyttalerene kun hadde spilt i 3 timer og sikkert ikke funnet sin optimale plassering ennå. En ukjent rørforsterker var også på lån fra en hifi-venn. Regner med at når gromforsterkeren er tilbake i manesjen løfter dette noen hakk til. En pen liten sak, med en helvetes vekt - tror det nærmet seg 50kg.
    Gleder meg allerede til å høre dette ved en senere anledning, da alt er "tweaket" ferdig. Skal tilbake for å fullføre denne jobben i slutten av september - kanskje det passer

Mvh-
    Tor
    Takk for besøket. Du er selvfølgelig velkommen igjen. Håper jeg kan presentere bedre lyd da når Momentum forhåpentlig er på plass og justeringer er gjort. Hører at potensialet er der, men forløpig er det flere hakk tilbake fra der jeg var...

Har fått låne en Gamut effekt av RA. Forventer at lyden løfter seg litt allerede.

mvh

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.153
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Wow, carbon understell og greier:)