Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.419
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1

Vedlegg

ThomasO

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Antall liker
    289
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Fytti katta, det er noen lekre saker dere har fått i hus med disse Amatiene! Synes selv Olympica II er vakre i graphite, men det der er jo griselekkert !

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.419
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Fytti katta, det er noen lekre saker dere har fått i hus med disse Amatiene! Synes selv Olympica II er vakre i graphite, men det der er jo griselekkert !
    Ja dine er utrolig flotte i graphite,er den finishen jeg liker best på SF ;)

O

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Edit: Flytta innlegget til den andre tråden. Posta i feil tråd.

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.510
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Skien
    Ser lekre ut i svart også disse Strømling :)
    Hadde nok hatt problemer med å velge finish vis jeg hadde hatt alle tre å velge mellom.
    Gidder du å legge ut bilde med beskyttelsen for elementene på også?

Mvh: Espen L
    Dårlige iPad bilder, men høyttalerene har en flott helhet synes jeg.
    De er knall fine i svart også!
    Nok en gang gratulere Strømling.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ser du har egen tråd, Espen. Men der er det jo veldig mange innlegg, og orker ikke lese alt. Så derfor: Hvordan går det med Stradivariusene dine? Svarer de til forventningene etter at du nå har hatt dem en stund?

På en skala fra 1,0000 til 10,00000 hvor fornøyd er du???;)

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ser lekre ut i svart også disse Strømling :)
    Hadde nok hatt problemer med å velge finish vis jeg hadde hatt alle tre å velge mellom.
    Gidder du å legge ut bilde med beskyttelsen for elementene på også?

Dårlige iPad bilder, men høyttalerene har en flott helhet synes jeg.
    De er knall fine i svart også!
    Nok en gang gratulere Strømling.

Takk for det. Nå har de gått dag og natt i ca totalt mellom 50-60 timer tenker jeg og lyden er blitt ganske har i diskanten/øvre mellomtone. Nesten så det gjør litt vondt i ørene når jeg lytter. Låt helt knall rett ut av esken, så er vel bare å la det stå å spille til det går seg til.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Du får lide deg gjennom dette - du i likhet med Evo2 og de andre Sortefredagshandlerne. Jeg skjønner at dere har det fælt. :D

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.419
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering. Lyden har endelig falt på plass igjen, innspillingen av disse har vært ganske frustrerende. De låt meget bra rett ut av esken, så ble de dårligere og dårligere til de til slutt hørtes ut som de var ute av fase. Fortsatte å spille men lot de og forsterkeren kjøle seg ned litt innimellom. Nå er de virkelig på bedringens vei og leverer noe av den flotteste lyden jeg har hørt her hjemme.
    image.jpg

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det var da endelig bra. Kjør dem på full guffe. Da får du tweeteren til å løsne skikkelig.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.419
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det var da endelig bra. Kjør dem på full guffe. Da får du tweeteren til å løsne skikkelig.
    Er vel lite som beveger seg i diskanten??? Hører god forskjell på bassen og mellomtone her, diskanten er lik som den har vært hele tiden.
    O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Er vel lite som beveger seg i diskanten??? Hører god forskjell på bassen og mellomtone her, diskanten er lik som den har vært hele tiden.
    O
    For at det skal bli lyd, må jo noe bevege seg - også i tweeteren. Er det litt skarpt og kantete i toppen, kan det dels skyldes tweeteren, dels "mellomtoneelementet". Jeg eksperimenterte litt med dette da mine høyttalere var nye, og fikk råd fra diverse "fagfolk"- blant annet Marius. Kjørte pink noise, og white noise, og spilte jevnt over ganske høyt.

Bassen tenkte jeg ikke så mye på. Basselementene er vel også delvis innspilt fra produsent.(?)

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    O
    For at det skal bli lyd, må jo noe bevege seg - også i tweeteren. Er det litt skarpt og kantete i toppen, kan det dels skyldes tweeteren, dels "mellomtoneelementet". Jeg eksperimenterte litt med dette da mine høyttalere var nye, og fikk råd fra diverse "fagfolk"- blant annet Marius. Kjørte pink noise, og white noise, og spilte jevnt over ganske høyt.

Bassen tenkte jeg ikke så mye på. Basselementene er vel også delvis innspilt fra produsent.(?)
    En veldig passende beskrivelse av min opplevelse dette.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.419
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Mye mulig det,har bare ikke hørt at det har skjedd så mye i diskanten.
    Kan jo ha noe med lite bevegelse som du sier:)

O

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mye mulig det,har bare ikke hørt at det har skjedd så mye i diskanten.
    Kan jo ha noe med lite bevegelse som du sier:)

O
    BW803D slet faktisk veldig med at membranen gikk for langt ut/inn iforhold til de ledningene som holder den på plass. Aldri hørt om det før selv, men det var et relativt stort problem, som jeg mener bare 803D slet med(var iallefall veldig mye retur på akuratt den modellen sin diskant). Spilte jo selvsagt veldig høyt når det skjedde, men det forsteller at det er faktisk litt som skjer der og :).

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Evo 2: Ja! Men har DU hørt en Bladeluys Ymer 2 Signature på samme talere?

tobyt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Antall liker
    219
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Hei, trenger litt råd med mine Cremona M. Hørte på pianoversjonen av Rammstein Mein Hertz Brennt i dag, og hørte en svak "skingrelyd" fra venstre diskant på enkelte noter. Denne forsvant da jeg holdt lett på elementet ned fingeren. Noen formening av hva som kan forårsake dette?

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Tatt frem lillebror. Søren meg ikke en dårlig høyttaler i medium store lytterom. Blir litt bedre balanse mellom bass mellomtone og diskant. Nå er jo ikke Amati innspilt men lurer på om det er slik at de blomstrer enda mer i større rom akkurat som Tannoy dc10ti gjorde.
    image.jpg
    image.jpg

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.419
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Tatt frem lillebror. Søren meg ikke en dårlig høyttaler i medium store lytterom. Blir litt bedre balanse mellom bass mellomtone og diskant. Nå er jo ikke Amati innspilt men lurer på om det er slik at de blomstrer enda mer i større rom akkurat som Tannoy dc10ti gjorde. Vis vedlegget 413690 Vis vedlegget 413691
    Flotte olympica også,men detter litt i skyggen av Amati :)

O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Tatt frem lillebror. Søren meg ikke en dårlig høyttaler i medium store lytterom. Blir litt bedre balanse mellom bass mellomtone og diskant. Nå er jo ikke Amati innspilt men lurer på om det er slik at de blomstrer enda mer i større rom akkurat som Tannoy dc10ti gjorde. Vis vedlegget 413690 Vis vedlegget 413691
    Tror vi er veldig enige, Strømling. Jeg skrev i innlegg 2344:

"Får svare for min del: Ja, til min bruk er det nok energi i toppen i alle fall. Og egentlig generelt også. Noen ganger mer enn jeg ønsker. Men dette har nok med manglende demping av rommet å gjøre. Jeg har ikke hørt dem i samme rom som Olympica III, men i alle fall på nær identiske anlegg (begge med Devialet) og på samme dag. Jeg opplevde Olympica kanskje som litt mer tighte eller homogene i lyden, men jeg kan ikke huske at det ga seg spesielle utslag i toppen. Der synes jeg de var ganske like."

Dette er vel omtrent det samme som du skriver.
    Nå er det ikke alltid at homogenitet er en fordel. Rock og Jazz mm vil jeg gjerne ha homogent. Klassisk kan godt "sprike" litt mer.

Det kan godt være at Amati Futura trives best i litt større rom. I alle fall er det en fordel med god klaring bakover.

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    I forhold til dynamikk, lydtrykk og bass er Amati overlegne. Kan se på film uten sub. Men de "lader" rommet ved lavere lydtrykk som kan forkludre lydbildet noe. Gleder med til å prøve de i stua, må bare ha bærehjelp for å få de opp. Misforstå med rett her Amati er den beste høyttaleren men den krever også mye mer av alt.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    613
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Spiller de for mye bass på lave lydtrykk enn diskant? Det trengs kanskje mer guffe for at hele HT skal synge?

I forhold til dynamikk, lydtrykk og bass er Amati overlegne. Kan se på film uten sub. Men de "lader" rommet ved lavere lydtrykk som kan forkludre lydbildet noe. Gleder med til å prøve de i stua, må bare ha bærehjelp for å få de opp. Misforstå med rett her Amati er den beste høyttaleren men den krever også mye mer av alt.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Er egentlig stort lydtrykk en fordel i alle situasjoner? Det kan selvfølgelig være problematisk dersom rommet er lite. Men også ellers kan det være et problem (i mine øyne) dersom f eks klassisk musikk blir gjengitt med for mye trykk i betydningen av at man får lyden i trynet. Her har man egentlig et evig dilemma i valg av høyttalere - og for så vidt andre komponenter også. Det som passer til en type musikk, gjør seg kanskje ikke så godt for andre typer.

Når dette er sagt, må jeg understreke at jeg opplever Amati Futura som "snille" høyttalere til å være så pass high end. Det hender jeg ønsker å kunne sette på høyere nivå, men samtidig med mindre trøkk fordi det passer til det lydbildet man får "in natura". Men stort sett er de bra avstemt til det jeg hører på.

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Skien
    Ser du har egen tråd, Espen. Men der er det jo veldig mange innlegg, og orker ikke lese alt. Så derfor: Hvordan går det med Stradivariusene dine? Svarer de til forventningene etter at du nå har hatt dem en stund?

På en skala fra 1,0000 til 10,00000 hvor fornøyd er du???;)
    Hey grammofon
    Jada de står til forventningene så er fornøyd, men noen ankepunkter har jeg på disse også som jeg har hatt på alt jeg har dratt i hus!
    Problemet er at man har dette i en vanlig stue så da blir det kompromier ute å går nesten uansett hva man skaffer seg.
    Mellomtone er fyldig naturlig og etter mine ører høres de veldig naturlig ut, det samme kan jeg si om diskant område som her aldri blir hard eller "essete" og er fint integrert med resten av lydbildet så de oppleves som veldig homogene så her gir jeg Stradivari en stor + :) Men de er ganske fyldige helt i bunn så her merker jeg at rommet blir noe "mettet" når jeg spiller høyt! Trur de faktisk ville trives enda bedre i et litt større rom og ikke minst noe mer dempet.
    Men totalt sett så er jeg fornøyd med lyden og ikke minst de er noen smykker å se på.

Men har aldri testet noen virkelig gode stativ saker så kommer jeg over Ex3ma i siste versjon så hadde det vært gøy å prøvd.
    Trur det kun er 2 par av disse i Norge så ikke lett å få dette ønske oppfylt.

IMG_2513 (003).JPG

Sist redigert:

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Skien
    Trur det kun er 2 par av disse i Norge så ikke lett å få dette ønske oppfylt.
    Hæ - Er det virkelig tilfelle?
    Jeg trodde bare det var 'oligarker' som hadde tilgang på disse før støpeformen ble smadret:
    https://m.youtube.com/watch?v=953qRXnafJ4
    Disse 30 var bortbestilt lenge før de ble produsert.
    Jada skal stemme dette!
    I følge det jeg ble fortalt så tok Mono inn 2 par.
    Hvem som eventuelt har disse eller om de er til salgs har jeg ingen anelse om.
    Når du ser på you tube filmen så står det flere representanter fra Norden der så vil vel tru at de hadde tilgang til noen av disse når de først hadde tatt turen ned til Italia.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn