Re: Sonus faber Club International
Selv ble jeg "frelst" av Sonus Faber høytallerenes magi for drøye 10 år siden. Ett par Minima Amator, drevet av noen små 300B rør-monoblokker, sto å spilte magiske toner i en butikk på Hamar og det var ikke mange ukene senere før jeg jeg fikk tak i ett tilsvarende par her på sørlandet. På litt "snill" musikk, der ikke alt for mye som skjer samtidig, eller på høyt volum, er disse rett og slett fantastiske. Til tross beskjeden størrelse så spiller de herlig stort og detaljert.
Nå er Amatorene solgt og erstatningen er ett par lett brukte Cremona Auditor. Disse er nok ikke helt spilt inn, men jeg føler nok at de ikke har den samme magiske diskanten som sitter på Minima Amator og Amator. Diskanten på Cremonaen synes jeg er litt mer tilbakelent og avrundet i toppen, mulig det er gjort slik for å bli mer "alt etende" med hensyn på hva slags musikk de skal gjenskape. Eller det kan være at de er mer fleksible i forhold til AV-løsninger?
Kanskje noen andre har kommentar på dette?
Men, det Cremona Auditor taper på diskant tar den godt igjen på dens evne til å forsvinne i lydbilde. Musikken er totalt ute i rommet og strekker seg langt ut på sidene. Mellomtonen er like herlig som tidligere høytaller, og bassen langt fastere og strekker seg overraskende godt nedover, størrelsen tatt i betraktning. Summerer man design og lydkvaliteter så er dette en knallgod høytaller og røverkjøp, selv til full pris.
Skal det byttes høytaller en dag så er det få igjen på short- lista: en gulvstående Cremona eller en Guarneri Homage/Memento. Sonus Faber er sjefen!
mvh
Tom Erik