Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.494
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Evo2: Nå ser jeg jo utfra signaturen din at du HAR tatt grep vedr. å få ut Lux.. ET250 ligger i sjiktet Amatis partnere burde være:rolleyes:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Selv med Futura i hus har du noen hakk opp til den virkelige Fabertoppen, ja..

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, selv om de største blir litt store for de fleste stuer. De hadde litt problemer med Aida hos Stereofil, fordi lydtrykket rett og slett ble for kraftig for rommet. Aida og sikkert også Lilium har dyrere elementer enn Futura, så de har nok noe å gå på. Men hvor mye bedre dat egentlig kan bli med tradisjonelle høyttalerelementer, er jeg litt i tvil om. Da jeg hadde prøvelyttet Aida og kom hjem og satte på liknende musikk hjemme med Futura, følte jeg ikke at jeg gikk glipp av noe særlig, bortsett fra klart mindre imponerende bass. Her er Aida i en annen divisjon.

Likevel mener også jeg at man ikke kan få det så mye bedre i en vanlig stue enn Amati. Men man kan få det annerledes hvis man vil, og det er vel ofte det byttesyken dreier seg om. Det er rett og slett morsomt med forandring, og å bygge opp et annerledes anlegg enn det man har. Elektrostater, magnetostater, dipoler, bånd, horn og hva det nå er alt sammen. Har selv litt lyst på en fulltoner, men også nærmest det motsatte - f eks Spendor - eller noe helt annet. Men jeg kan vel ikke greie meg uten Amatiene???

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.494
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Med Amati og CJ har jeg en kombo som spiller utrolig bra,og si det er noen hakk opp i pris,Ja opp i lyd i samme rom,tviler jeg på.
    Så sant du ikke har sittet akurat her jeg sitter og lytter så burde du ikke uttale deg om verken opp i høyttalere eller forsterkere!
    Jeg er der jeg vil være med Sonus Faber. :)

O

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    947
    Torget vurderinger
    8
    Dette er mye smak og behag, men jeg har hørt to av modellene over Amati Futura som jeg mener var Lilium og Cremonese i samme rom, og i mine ører likte jeg Amati best. I Lilium og Cremonese følte jeg at lydsignaturen var tatt et stort steg bort fra den klassiske SF signaturen....

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det er lov, Ove..De ER mer klassisk Sonus, de..Ellers står jeg for påstanden min. Men bra kombo, ja? Definitivt! Vi har bare forskjellige preferanser.. En ekte Sonus skal være liten, men stor, imo- som GMene til Gismo. Dog kunne jeg nok levd med Stradivari også. Hvis plassen var der..

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er lov, Ove..De ER mer klassisk Sonus, de..Ellers står jeg for påstanden min. Men bra kombo, ja? Definitivt! Vi har bare forskjellige preferanser.. En ekte Sonus skal være liten, men stor, imo- som GMene til Gismo. Dog kunne jeg nok levd med Stradivari også. Hvis plassen var der..
    Er det noe spesielt med GM'ene til Gismo?

Du har et lite poeng ved at Serblin uttalte at bassen var et problembarn - når den ikke er der, savner man den, men når den er der, er den i veien. Når Guarneri Memento ble så vellykket, er det kanskje nettopp fordi den mangler dypbassen. Men å si generelt at en ekte Sf skal være liten, henger sant å si ikke på greip. Men det vet du vel... :)

H

hifierik

Gjest
    Väldigt snyggt och prydligt! Det låter fint kan jag tänka :). Ungefär hur kan man beskriva Sonus Fabers ljudsignatur/klang/karaktär?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.494
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    GM er sikkert veldig bra de,men jeg hadde ikke byttet ut Amati med de ;)

O

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    GM er sikkert veldig bra de,men jeg hadde ikke byttet ut Amati med de ;)

O
    Kan skrive under på siste utsagn! Det var undertegnede som i sin tid hadde Guarneri Mementoene før jeg solgte de til Gismo. At Mementoene er noen utmerkede musikkformidlere er hevet over enhver tvil og jeg kan meget vel komme til å ende opp med et slikt par igjen en gang i fremtiden. Men det blir den dagen jeg event. ender opp i en leilighet med begrensede muligheter til å spille så høyt jeg vil.....Men inntil da foretrekker jeg helt klart Amati Anniversarioene ;)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    For ordens skyld: Amati Futura er ingen videreutvikling av Amati Anniversario. Det OhYeah skriver, er imidlertid interessant. Også Michael Fremer var jo i sin tid særdeles begeistret for Serblins Amatier.

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.457
    Sted
    Skien
    Her litt om de nye AF som kommer i Januar.

New Futura "Amati" will be available LATER in Januar!!
    The "new" Futura Amati" have a lot of "ilCremonese Technologie inside".
    price unknown But sure a litlle more from the "old" Futura......and he say me that make really no sense invested $$ with the Cremonese; the new Futura Amati will be a big surprise. in Sound, Performance and price too.

Mvh: Espen L

• Liker
    Reaksjoner: soa

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.494
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Hi! After 20 hours all the components of your Amati futura will be perfectly stabilized.
    Have a great day,
    Sonus faber

Spurte hos Sonus siden det er litt delte meninger hvor lang tid det tar og spille de inn :)
    O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.494
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

price unknown But sure a litlle more from the "old" Futura......and he say me that make really no sense invested $$ with the Cremonese; the new Futura Amati will be a big surprise. in Sound, Performance and price too.

Da er det bare og vente til black friday om noen år da ;)

O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hi! After 20 hours all the components of your Amati futura will be perfectly stabilized.
    Have a great day,
    Sonus faber

Spurte hos Sonus siden det er litt delte meninger hvor lang tid det tar og spille de inn :)
    O
    Etter 20 timer låt vel dine Amatier "forferdelig"?:D

Så feil kan man ta.....

Nei da. Jeg mener også at det tok vesentlig lenger tid å spille inn mine. Om det var et selvbedrag, vet jeg ikke, men jeg opplevde det i alle fall slik.:)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.494
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Have a great day,
    Sonus faber

O
    Etter 20 timer låt vel dine Amatier "forferdelig"?:D

Så feil kan man ta.....

Nei da. Jeg mener også at det tok vesentlig lenger tid å spille inn mine. Om det var et selvbedrag, vet jeg ikke, men jeg opplevde det i alle fall slik.:)
    Det tar lenger tid enn det ja ;)

O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

O
    Ja, rettere sagt 6 år. Denne gangen lar jeg meg ikke lure til å kjøpe før. I mellomtiden greier jeg meg alltids med de jeg har.

Mht lydbilde tenker jeg at de nye ikke kan bli såå forskjellige, forutsatt at også de blir 3 1/2 veis, og de ikke finner på noe tull med høyttalerelementer på baksiden eller noe sånt.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.494
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Ja, rettere sagt 6 år. Denne gangen lar jeg meg ikke lure til å kjøpe før. I mellomtiden greier jeg meg alltids med de jeg har.

Mht lydbilde tenker jeg at de nye ikke kan bli såå forskjellige, forutsatt at også de blir 3 1/2 veis, og de ikke finner på noe tull med høyttalerelementer på baksiden eller noe sånt.
    Orker ikke tanken på og bytte høyttalere nå,var en del jobb og få Amati til og spille bra her.
    Er veldig fornøyd nå,så de får bli en stund.

O

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.457
    Sted
    Skien

O

Orker ikke tanken på og bytte høyttalere nå,var en del jobb og få Amati til og spille bra her.

O
    Uansett hva som skjer med de nye AF så blir jo dine ikke noe dårligere av den grunn Evo2 så det ville jeg tatt med knusende ro :)
    Er du fornøyd så er det bare å nyte å kose deg med masse musikk.
    Nye modeller vil jo dukke opp innimellom å skal man hensynta det så kan man jo aldri kjøpe noen ting!

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kommer Sf ut med for mange nye modeller på kort tid, og er modellene for like hverandre slik at de "slår hverandre i hjel"? Er det Kina-syndromet som tar overhånd?

Helt enig i det som står i sitatet at det neppe er særlig grunn til å kjøpe Cremonese når det kommer en ny Amati.

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.457
    Sted
    Skien
    Kommer Sf ut med for mange nye modeller på kort tid, og er modellene for like hverandre slik at de "slår hverandre i hjel"? Er det Kina-syndromet som tar overhånd?

Helt enig i det som står i sitatet at det neppe er særlig grunn til å kjøpe Cremonese når det kommer en ny Amati.
    Nå er vel ikke Sf kjent for å "spy" ut nye modeller grammofon! AF har jo vært noen år det at den blir fornyet nå synes jeg ikke er så rart.
    Stradivari feks har jo vært nå i veldig mange år uten noen Mk ditt eller Mk datt.Vil tippe at det er gjort en del forandringer på den nye AF vis den spiller mer som IL Cremonese. Eter mine ører så likte jeg svært godt både Cremonese og Lilium for ikke å nakke om Aida! Synes de siste modellene Sf er bra saker.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg regner med at alle sf kreasjonene til Serblin tones litt ned av fabrikken. Jeg forstod det vel slik at separasjonen ikke bare var av det lykkelige slaget. Når det er sagt så var det jo fint å gi 'honnør' til Serblin for Ex3ma jubileumsmodellen.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.494
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Uansett hva som skjer med de nye AF så blir jo dine ikke noe dårligere av den grunn Evo2 så det ville jeg tatt med knusende ro :)
    Er du fornøyd så er det bare å nyte å kose deg med masse musikk.
    Nye modeller vil jo dukke opp innimellom å skal man hensynta det så kan man jo aldri kjøpe noen ting!

Det er det det gjør :)
    Veldig glad jeg kjøpte Amati men de dro med seg en betydelig merkostnad på forsterker siden ;) Nå som det står og spiller som det gjør angrer jeg ikke nei! Bare det og sitte og se på dem drar frem et fjåsete smil:):)

O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fordelen med nye modeller, er jo at det er en slags vinn - vinn situasjon, dersom man greier å se det positive i det. Liker man det nye som kommer, er jo det en endring til det bedre. Liker man dem ikke, kan man kose seg over det man har, og kanskje over at prisen på de gamle modellene presumptivt går ned - dersom de da ikke får en kultstatus som holde prisen oppe.

Jeg synes fortsatt at Sf har kommet med ganske mange "like" høyttalere i de seneste årene. Hvor mye Cremonese selger på verdensbasis, vet jeg ikke, men jeg har en følelse av at det ikke er noen bestselger.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er noen som har det. Et par Amatier og et sett med McIntosh komponenter lå ferdige hos Stereofil til avsendelse en tid etter at jeg kjøpte. Kjøperen skulle ha anlegget på hytta.
    Får håpe han er på sentralen i kveld. :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.494
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det er noen som har det. Et par Amatier og et sett med McIntosh komponenter lå ferdige hos Stereofil til avsendelse en tid etter at jeg kjøpte. Kjøperen skulle ha anlegget på hytta.
    Får håpe han er på sentralen i kveld. :)
    På hytta tenk! Den hytta kunne jeg glatt lånt en lang weekend :),kanskje jeg skal kjøpe Sonus til båten :):)

O

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en morsom opplevelse i dag, har syntes at Amatiene har vært litt harde i øvre mellomtone spesielt med MBL n51. Byttet ic mellom dac 8 og MBL n51 til nordost frey2 som jeg har hatt liggende i skuffen og opplevde at hardheten forsvant. Ganske så motsatt av hva nordost ofte blir beskrevet.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.494
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Hadde en morsom opplevelse i dag, har syntes at Amatiene har vært litt harde i øvre mellomtone spesielt med MBL n51. Byttet ic mellom dac 8 og MBL n51 til nordost frey2 som jeg har hatt liggende i skuffen og opplevde at hardheten forsvant. Ganske så motsatt av hva nordost ofte blir beskrevet.
    Begynner og få litt trua på at kabler har en betydning jeg også :)
    Har byttet om på strømkabler her litt nå,og dacen responderer greit på det.

O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kabelbytte kan slå ut i alle retninger, uten at det er så lett å bli klok på det.

Jeg har rotet en god del frem og tilbake for å få Futuraene til å låte slik jeg vil. De er ganske store høyttalere med mye kraft, og får man mismatch, bærer det fort galt av sted. Best resultater har jeg hatt med en hybridløsning, men ren ss kan også låte bra. Noen ganger kan jeg ønske mindre trøkk, DVs at hver tone skal låte mykere. Dette gjelder særlig vinyl, der gaininstillingene ikke har all verdens muligheter på RIAA'en. Da kan det hjelpe å bruke mindre watt på effekttrinnet, men samtidig merker jeg da at det går ut over presisjonen - lyden blir tynnere og bassen mindre distinkt. Mao ingen helt optimal løsning. Høyttalerne burde hatt en dedikert dynamikkinnstilling (holdt på å bli dynamitt, gitt...).

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Kabelbytte kan slå ut i alle retninger, uten at det er så lett å bli klok på det.

Jeg har rotet en god del frem og tilbake for å få Futuraene til å låte slik jeg vil. De er ganske store høyttalere med mye kraft, og får man mismatch, bærer det fort galt av sted. Best resultater har jeg hatt med en hybridløsning, men ren ss kan også låte bra. Noen ganger kan jeg ønske mindre trøkk, DVs at hver tone skal låte mykere. Dette gjelder særlig vinyl, der gaininstillingene ikke har all verdens muligheter på RIAA'en. Da kan det hjelpe å bruke mindre watt på effekttrinnet, men samtidig merker jeg da at det går ut over presisjonen - lyden blir tynnere og bassen mindre distinkt. Mao ingen helt optimal løsning. Høyttalerne burde hatt en dedikert dynamikkinnstilling (holdt på å bli dynamitt, gitt...).
    En meget god beskrivelse dette her, nå står de å spiller med Abrahamsen v2up en forsterker med fantastisk klang og ikke fullt så mye krefter. Forsterkere jeg har hørt som kan minne om Abrahamsen er Mcintosh og Luxman. Snakker du Mcintosh rør pre og solid state effekt. Vurderer også om jeg skulle gitt arc en lytt.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har (som vel nevnt før eller var det i en annen tråd?) Luxman effekt (ss) og Audio Valve Conductor pre, men i tillegg en Luxman pre som alternativ løsning. På effekttrinnene kan jeg velge mellom 60 og 240 W (i 8 ohm, det dobbelte i 4). Jeg tror Luxman 800-serien er enda litt snillere i lyden enn 900-serien.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn