Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Tror du må ta en tur, Strømling. Hvis hele anlegget er ukjent, har man jo ikke så mye å gå etter. Men du kjenner jo Audio Research, så da har du de beste forutsetninger for å vurdere høyttalerne.


    Jeg har likevel merket med Evos påpekning om at toppen skal være mer pågående enn Futura. Det betyr vel at de låter "friskere" enn Futura. Jeg tror ikke det er et steg i riktig retning for meg, men jeg skal jo høre etter hvert.

    Kanskje veien går bakover og ikke fremover for meg i tiden fremover? Et par Guarneri Memento muligens?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ja skal ta turen inn. Med friskere tenker jeg det er litt mer som Olympica i toppen. Den er friskere i toppen men ikke slitsom, cymbaler og slikt kommer litt klarere frem i lydbildet. Det jeg er litt skeptisk til med de nye er at de kun har en 5 tommer i mellomtonen, kan jo ikke bli like mye trykk av det. Jeg blir i alle fall mer og mer fornøyd med Futura her.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus og Overstasjonsmester
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.565
    Antall liker
    54.466
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Tror du må ta en tur, Strømling. Hvis hele anlegget er ukjent, har man jo ikke så mye å gå etter. Men du kjenner jo Audio Research, så da har du de beste forutsetninger for å vurdere høyttalerne.


    Jeg har likevel merket med Evos påpekning om at toppen skal være mer pågående enn Futura. Det betyr vel at de låter "friskere" enn Futura. Jeg tror ikke det er et steg i riktig retning for meg, men jeg skal jo høre etter hvert.

    Kanskje veien går bakover og ikke fremover for meg i tiden fremover? Et par Guarneri Memento muligens?
    De låter "friskere' ja :)
    Til prisen på ARC som er omtrent det Settet mitt koster så hadde jeg ikke byttet CJ. På Sonus Faber er CJ (i mine ører) helt konge.
    Men det er umulig og si hvor høna sparker ;)

    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus og Overstasjonsmester
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.565
    Antall liker
    54.466
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Ja skal ta turen inn. Med friskere tenker jeg det er litt mer som Olympica i toppen. Den er friskere i toppen men ikke slitsom, cymbaler og slikt kommer litt klarere frem i lydbildet. Det jeg er litt skeptisk til med de nye er at de kun har en 5 tommer i mellomtonen, kan jo ikke bli like mye trykk av det. Jeg blir i alle fall mer og mer fornøyd med Futura her.
    Jeg synes Amati spiller ganske så mye bedre i mellomtonen enn Serafino,blir artig å høre nye Amati. Måtte nesten ha testet her hjemme for og hørt det skikkelig :)

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja skal ta turen inn. Med friskere tenker jeg det er litt mer som Olympica i toppen. Den er friskere i toppen men ikke slitsom, cymbaler og slikt kommer litt klarere frem i lydbildet. Det jeg er litt skeptisk til med de nye er at de kun har en 5 tommer i mellomtonen, kan jo ikke bli like mye trykk av det. Jeg blir i alle fall mer og mer fornøyd med Futura her.
    Jeg synes Amati spiller ganske så mye bedre i mellomtonen enn Serafino,blir artig å høre nye Amati. Måtte nesten ha testet her hjemme for og hørt det skikkelig :)

    O
    Det synes jeg absolutt du skal gjøre. Da kommer jeg løpende.

    Jeg håper å rekke en liten lytt i løpet av uka. Problemet er jobben. Jeg er så utrolig arbeidsom av meg, så umulig å komme fra i løpet av åpningstiden, selv om det kun er toppen 5 min å gå bort til Stereofil.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    526
    Antall liker
    830
    Torget vurderinger
    8
    Heisann,
    Lurte bare litt på hvilken høyttalerkabel folket bruker på Sonus Faber, fortrinnsvis Olympica III. ? Jeg bruker i dag en ca 5år gammel Nordost Frey v1. på mine Olympica III og kunne kanskje tenke meg å prøve noe annet. Jeg har en mistanke om at oppsettet mitt skulle hatt enda mer trøkk i nedre området. Det spiller luftig og oppløst i toppen med meget bra bredde og holografi, savner ikke noe her.
    atletico
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus og Overstasjonsmester
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.565
    Antall liker
    54.466
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Heisann,
    Lurte bare litt på hvilken høyttalerkabel folket bruker på Sonus Faber, fortrinnsvis Olympica III. ? Jeg bruker i dag en ca 5år gammel Nordost Frey v1. på mine Olympica III og kunne kanskje tenke meg å prøve noe annet. Jeg har en mistanke om at oppsettet mitt skulle hatt enda mer trøkk i nedre området. Det spiller luftig og oppløst i toppen med meget bra bredde og holografi, savner ikke noe her.
    atletico
    Hei :)
    Jeg bruker DHLabs på mine Amati de koster 6500kr og funker helt fint. Har også et sett som Mala audio selger for 12-1300kr som også er veldig bra.

    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus og Overstasjonsmester
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.565
    Antall liker
    54.466
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Ja skal ta turen inn. Med friskere tenker jeg det er litt mer som Olympica i toppen. Den er friskere i toppen men ikke slitsom, cymbaler og slikt kommer litt klarere frem i lydbildet. Det jeg er litt skeptisk til med de nye er at de kun har en 5 tommer i mellomtonen, kan jo ikke bli like mye trykk av det. Jeg blir i alle fall mer og mer fornøyd med Futura her.
    Jeg synes Amati spiller ganske så mye bedre i mellomtonen enn Serafino,blir artig å høre nye Amati. Måtte nesten ha testet her hjemme for og hørt det skikkelig :)

    O
    Det synes jeg absolutt du skal gjøre. Da kommer jeg løpende.

    Jeg håper å rekke en liten lytt i løpet av uka. Problemet er jobben. Jeg er så utrolig arbeidsom av meg, så umulig å komme fra i løpet av åpningstiden, selv om det kun er toppen 5 min å gå bort til Stereofil.
    De har bare Serafino inne nå på lån i fra Mono,det er de eneste i landet sa de. Kommer muligens i andre farger også.
    Blir nok ikke til å ta med noe hjem derifra nei ;)

    O
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Heisann,
    Lurte bare litt på hvilken høyttalerkabel folket bruker på Sonus Faber, fortrinnsvis Olympica III. ? Jeg bruker i dag en ca 5år gammel Nordost Frey v1. på mine Olympica III og kunne kanskje tenke meg å prøve noe annet. Jeg har en mistanke om at oppsettet mitt skulle hatt enda mer trøkk i nedre området. Det spiller luftig og oppløst i toppen med meget bra bredde og holografi, savner ikke noe her.
    atletico
    Jeg foretrakk ikke nordost på Olympica3, testet LFD grainless, nordost red dawn ls, frey 2 og 3 forskjellige VanDenHul men fortrakk Luxman kabel Stereofil selger på rull, med nordost jumpers fra fra bassen til toppen.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Heisann,
    Lurte bare litt på hvilken høyttalerkabel folket bruker på Sonus Faber, fortrinnsvis Olympica III. ? Jeg bruker i dag en ca 5år gammel Nordost Frey v1. på mine Olympica III og kunne kanskje tenke meg å prøve noe annet. Jeg har en mistanke om at oppsettet mitt skulle hatt enda mer trøkk i nedre området. Det spiller luftig og oppløst i toppen med meget bra bredde og holografi, savner ikke noe her.
    atletico
    Jeg foretrakk ikke nordost på Olympica3, testet LFD grainless, nordost red dawn ls, frey 2 og 3 forskjellige VanDenHul men fortrakk Luxman kabel Stereofil selger på rull, med nordost jumpers fra fra bassen til toppen.
    Rullesalg med meterpris er jo helt topp. :)

    Jeg bruker for øvrig noen greier som kostet nye mer enn jeg tør tenke på - nesten i samme klasse som høyttalerne. Prisen er mao hemmelig.
    Hvis man skal drive med kabelbytte, ville jeg prøvd nye signalkabler først. De betyr oftest mer enn høyttalerkablene. Kabler er for øvrig noe som er lett å få lånt.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kanskje veien går bakover og ikke fremover for meg i tiden fremover? Et par Guarneri Memento muligens?
    Absolutt ikke et håpløst valg;):cool:

    gismo
    Ja, liker man Sf, så er det vel verd å ta med seg historikken også. Og noen ganger er historien bedre enn nåtiden.
    Vet veldig godt hva du har, Gismo.8)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Var innom Renaissance Audio i dag for en lytt på SF Amati Tradition. Disse var for anledningen koblet opp med noe av det ypperste fra Audio Research, nemlig Ref 250 SE effekt og Ref 6 pre. Først må jeg si at de nye Amatiene er svært flotte og fremstår mye større enn forventet ift Serafinoene. De tar seg virkelig flott ut, faktisk betydelig penere en Futuraene imo. Mye "renere" i linjene, og litt mindre "bling". Liker også at de ikke er tiltet så mye bakover.

    Hva med lyden. Amariene hadde bare gått noen få timer, så litt lidlig å bedømme. Men meget oppløst og flott klang hørte jeg. Svært presise og tighte i bassen. Her må nok det fantstiske ARC settet at en del av æren. Utrolig potente disse Ref 250SE. Kunne likevel gjerne tenkt meg at Amati Tradition hadde litt mer tyngde i bassen. Minnes at Futuraene hadde det, selv med mindre forsterker (Ref75SE). Så de trenger nok litt mer spilletid for å løsne...

    Ser frem til et nytt møte med dette kremoppsettet senere denne uken.
     

    Vedlegg

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Renaissance Audio i dag for en lytt på SF Amati Tradition. Disse var for anledningen koblet opp med noe av det ypperste fra Audio Research, nemlig Ref 250 SE effekt og Ref 6 pre. Først må jeg si at de nye Amatiene er svært flotte og fremstår mye større enn forventet ift Serafinoene. De tar seg virkelig flott ut, faktisk betydelig penere en Futuraene imo. Mye "renere" i linjene, og litt mindre "bling". Liker også at de ikke er tiltet så mye bakover.

    Hva med lyden. Amariene hadde bare gått noen få timer, så litt lidlig å bedømme. Men meget oppløst og flott klang hørte jeg. Svært presise og tighte i bassen. Her må nok det fantstiske ARC settet at en del av æren. Utrolig potente disse Ref 250SE. Kunne likevel gjerne tenkt meg at Amati Tradition hadde litt mer tyngde i bassen. Minnes at Futuraene hadde det, selv med mindre forsterker (Ref75SE). Så de trenger nok litt mer spilletid for å løsne...

    Ser frem til et nytt møte med dette kremoppsettet senere denne uken.
    Værste jeg har hørt, bedre og lekrere enn min høyttaler:) Jeg liker at futura er tiltet og dyp, synes det er lekkert. Nå er mine svart pianolakk så de gjør ikke like mye ut av seg. Det tiltede sier i alle fall Wilson Audio er viktig for fasen. Har ikke hørt de nye enda men om de har samme friskheten som som Olympica og mellomtonen og trykket til Futura er nok dette en perle av en høyttaler.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fra en gammel gnier: Liker fortsatt ikke fronten, særlig de glinsende greiene rundt mellomtoneelement/tweeter. Kanskje det går an å røske det av?
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.029
    Antall liker
    10.893
    Sted
    Skien
    Skal vist være på messa til helgen i Stokholm den nye serien,satser på og få en liten lytt på de i løpet av helgen.
    Har de noe mindre bass (amati) som noen har antydet så vil nok det passe mine ører bedre.
    Men uansett dette blir en fin lytte/drikke/spise helg vil jeg tru :)

    Mvh: Espen
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus og Overstasjonsmester
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.565
    Antall liker
    54.466
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Var innom Renaissance Audio i dag for en lytt på SF Amati Tradition. Disse var for anledningen koblet opp med noe av det ypperste fra Audio Research, nemlig Ref 250 SE effekt og Ref 6 pre. Først må jeg si at de nye Amatiene er svært flotte og fremstår mye større enn forventet ift Serafinoene. De tar seg virkelig flott ut, faktisk betydelig penere en Futuraene imo. Mye "renere" i linjene, og litt mindre "bling". Liker også at de ikke er tiltet så mye bakover.

    Hva med lyden. Amariene hadde bare gått noen få timer, så litt lidlig å bedømme. Men meget oppløst og flott klang hørte jeg. Svært presise og tighte i bassen. Her må nok det fantstiske ARC settet at en del av æren. Utrolig potente disse Ref 250SE. Kunne likevel gjerne tenkt meg at Amati Tradition hadde litt mer tyngde i bassen. Minnes at Futuraene hadde det, selv med mindre forsterker (Ref75SE). Så de trenger nok litt mer spilletid for å løsne...

    Ser frem til et nytt møte med dette kremoppsettet senere denne uken.
    De er unektelig flotte,men de er ikke mindre bling enn Amati Futura i sort i steden for chromen. De ringene rundt bassene og pynten rundt diskant/mellomtonen kunne de droppet.

    O
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Det kundesegmentet som kjøper BMW 7-serien liker nok best pyntelister i krom.
    Det er nok også slik for denne Sf serien. Litt for svulstig for min smak, som den enkle sjelen jeg er.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus og Overstasjonsmester
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.565
    Antall liker
    54.466
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Fryyyyyktelig heldig du som får lov og sitte oppe,jeg må gå og legge meg jeg nå:'(

    :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus og Overstasjonsmester
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.565
    Antall liker
    54.466
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Vis vedlegget 427207 Fått lov av kona å sitte litt oppe i kveld. Veldig gøy å høre Amati Futura i et rom uten rom noder også:) Abrahamsen v2up spiller virkelig godt på de.
    Skjønner meg ikke helt på de blanke skruene på sorte Amati ???
    Hadde det ikke vært penere med sorte skruer ?

    O
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.146
    Antall liker
    34.733
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

    Evo III

    Hertugen av Langhus og Overstasjonsmester
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.565
    Antall liker
    54.466
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vis vedlegget 427207 Fått lov av kona å sitte litt oppe i kveld. Veldig gøy å høre Amati Futura i et rom uten rom noder også:) Abrahamsen v2up spiller virkelig godt på de.
    Skjønner meg ikke helt på de blanke skruene på sorte Amati ???
    Hadde det ikke vært penere med sorte skruer ?

    O
    De matcher jo JR må du se:)

    gismo
    Ja seff,teit av meg og ikke se det :)

    O
    Men de matcher ikke støpselet som står i kontakten på bakveggen. Et eller annet sted blir det jo stilbrudd uansett.
    Men det som er bra, er at høyttalerne spiller på tvers av parkettretningen. Et viktig tweak.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 427207 Fått lov av kona å sitte litt oppe i kveld. Veldig gøy å høre Amati Futura i et rom uten rom noder også:) Abrahamsen v2up spiller virkelig godt på de.
    Skjønner meg ikke helt på de blanke skruene på sorte Amati ???
    Hadde det ikke vært penere med sorte skruer ?


    O
    Liker litt bling jeg altså. Med trekket på er det ikke så fremtredende. Synes egentlig de er virkelig lekre.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus og Overstasjonsmester
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.565
    Antall liker
    54.466
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Vis vedlegget 427207 Fått lov av kona å sitte litt oppe i kveld. Veldig gøy å høre Amati Futura i et rom uten rom noder også:) Abrahamsen v2up spiller virkelig godt på de.
    Skjønner meg ikke helt på de blanke skruene på sorte Amati ???
    Hadde det ikke vært penere med sorte skruer ?


    O
    Liker litt bling jeg altså. Med trekket på er det ikke så fremtredende. Synes egentlig de er virkelig lekre.
    At de er lekkre er det liten tvil om :)

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvilken farge er det på trekkene? Er de også svarte, med gullskrift?
    Jeg forlanger et trekk-bilde! :cool:
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Kan melde meg inn her nå med mine Venere 1.5:) Å slenger med et spørsmål i samme slengen. Er det noen som kan si noe om Bi-wire/single wire kobling? Har single wire kabel nå da de forrige høyttalere ikke hadde mulighet til annet.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har så vidt forsøkt bi-wiring på mine Futuraer. Ingen egentlig forbedring så jeg ga det opp.
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Ok, så det ble ikke store forskjellen nei. Men er det en ting å bytte ut messing skinna? Ser man kan få kjøpt lasker som kan brukes isteden. Som da sikkert er litt mer forseggjort


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har aldri brygg meg om det, selv om jeg har tenkt tanken. Forsøk først å feste kablene til henholdsvis nedre skruepar og deretter øvre, evt ha forskjellig for de to høyttalerne, sett dem ved siden av hverandre og spill mono-musikk. Så kan du vurdere om du hører noen forskjell. Er det ikke det, kan du droppe ideen. Good Luck. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Flott. Og skriv om resultatet. Interessant for flere vil jeg tro.
    Jeg pleier å sette høyttalerne med ca 1/2 meters avstand midt på gulvet, og samtidig vinkle høyttalerne litt mot hverandre, slik at det på lytteavstand er umulig å høre hvilken av dem som spiller.
    Mono-innspillinger finner man på nettet hvis du ikke har CD'er med det. Presumptivt skal da lyden i begge kanaler bli identisk. Men for sikkerhets skyld kan du jo veksle h/V-kobling mellom høyttalerne. Jeg benytter dette oppsettet bl a når jeg skal prøve ut rør.
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Skal se hva jeg får til, er litt prosjekt sånn testing så det må klaffe. Mono musikk er ikke så masse av i samlingen min, men jeg har en CD. Men ingen CD-spiller for øyeblikket. Så må evnt finne det på nett.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn