Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bat78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    7
    Har kikket litt på Guarneri i det siste.. Hva tenker dere som har disse om hvordan de ville fungert i en stor, åpen stue/kjøkkenløsning på ca 70 kvm?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Har kikket litt på Guarneri i det siste.. Hva tenker dere som har disse om hvordan de ville fungert i en stor, åpen stue/kjøkkenløsning på ca 70 kvm?
    Avhengig av hva slaqs musikk du spiller. Og hvor godt dempet rommet er. Til kammermusikk, sang og renessansemusikk fungerer de helt fint. Ellers de blir litt for spinkle. Mine Memento står i en åpne stue/kjøkkenløsning på nærmere 90 m2 (relativt lite dempet), som nok er grunnen til at jeg liker Evolution bedre (de står i et relativt godt dempet rom på ca 25 m2). Da jeg la ut innlegget om at de begynte å synge var det etter å ha hørt noe renessansemusikk med et relativt lite kor. Det låt helt nydelig. Jeg merker at de spiller bedre når jeg skrur opp litt - de liker mye effekt - men rommet mitt er for lite dempet til at jeg kan spille høyt.
    I et slikt rom bør man nok opp på Amati eller lignende.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.601
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nå har jeg hatt mine Guarneri Evolution i ca 1 år, og endelig begynner de å synge. De trenger tydeligvis ganske lang innspilling. Jeg har syntes at mine Memento har vært bedre, men nå begynner det å ligne noe. Memento står i et mindre og bedre dempet rom, mens Evolution står i et stort rom med mange bare flater, bl.a. mye vinduer, og jeg har syntes de har vært litt harde. Nå har de myknet betraktelig.

OT: Vi skal ikke klage for mye på prisene - Tellefsen solgte nettopp sin Guarneri for ca 70 mill ;)

Det blir sånn fremover nå gutter, Guarneri vil bare bli dyrere og dyrere:cool::D

gismo

Bat78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    7
    Avhengig av hva slaqs musikk du spiller. Og hvor godt dempet rommet er. Til kammermusikk, sang og renessansemusikk fungerer de helt fint. Ellers de blir litt for spinkle. Mine Memento står i en åpne stue/kjøkkenløsning på nærmere 90 m2 (relativt lite dempet), som nok er grunnen til at jeg liker Evolution bedre (de står i et relativt godt dempet rom på ca 25 m2). Da jeg la ut innlegget om at de begynte å synge var det etter å ha hørt noe renessansemusikk med et relativt lite kor. Det låt helt nydelig. Jeg merker at de spiller bedre når jeg skrur opp litt - de liker mye effekt - men rommet mitt er for lite dempet til at jeg kan spille høyt.
    I et slikt rom bør man nok opp på Amati eller lignende.
    Takker:) Slik mine lyttevaner er for tiden (med små barn som sover vegg i vegg), blir det mye rolig «kosemusikk» der fyldig mellomtone på relativt lavt volum er noe av det som er viktigst for meg. Har vurdert Stradivari og, men leser at noen faktisk foretrekker Guarneri. Men det var det med rommet da ... :rolleyes:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror faktisk de kan fungere godt i et større rom hvis rommet er skikkelig dempet slik at man kan skru opp volumet litt. Problemet i mitt rom er at diskanten reflekteres fra store flater (gips og glass), noe som gjør at hvis jeg skrur opp volumet (noe høyttaleren liker) blir diskanten for hissig. Uansett vil du jo slite litt med dypbassen.

Når det er sagt:
    De skiller veldig godt mellom gode og dårlige innspillinger. Jeg fikk nettopp inn den nye miksen av The Beatles (White Album), og her er ikke diskanten skarp i det hele tatt, selv om jeg spiller rimelig høyt. Jeg har aldri hørt griselydene i Piggies så naturtro, og svarttrosten i Blackbird synger vakkert i stuen mens jeg tydelig hører at Paul er doubletracked på vokalen, noe jeg aldri har lagt merke til før. Ikke mangler det bass heller. Merkelig...

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    De skiller veldig godt mellom gode og dårlige innspillinger.

Er det en fordel eller ikke? Utfordringen er kanskje å finne høyttalere/komponenter som både er tilgivende og yter maksimalt på gode innspillinger. Kanskje umulig å få helt til?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Et stereoanlegg skal vel gjengi det som er på platen og ikke legge til eller trekke fra noe. Da skal de skille mellom gode og dårlige innspillinger.
    Men om det er å foretrekke vet jeg ikke, for det er veldig mange innspillinger der ute med dårlig lyd, og det hadde jo vært greit å høre på dem også uten å irritere seg alt for mye.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Et stereoanlegg skal vel gjengi det som er på platen og ikke legge til eller trekke fra noe. Da skal de skille mellom gode og dårlige innspillinger.
    Men om det er å foretrekke vet jeg ikke, for det er veldig mange innspillinger der ute med dårlig lyd, og det hadde jo vært greit å høre på dem også uten å irritere seg alt for mye.
    Sant så sant. Men så er det jo det (som mange synes å underslå) at det som "er på platen", ikke er lyd, men noe som må konverteres til elektriske analoge signaler på ett eller annet punkt i kjeden, som igjen skal gjøres om til lydbølger. Og uansett hvordan man vrir og vender på det, blir sluttresultatet påvirket av utstyret som brukes til denne prosessen. Heldigvis kan man kanskje si, for ellers ville det ikke vært mye igjen av Hi-Fi som hobby.

• Liker
    Reaksjoner: JK

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Til dere som dusjer - denne kan du henge over stanga:
    https___mashable.com_wp-content_gallery_iphone-speakers-bathroom_soundsplash_angle2_web[1].jpg

Funker som mikrofon også, så her er det bare å bestille mer i glasset mens du streamer..
    Tror jeg lar Futuraene stå i stua - de er vel ikke helt vanntette?

H

Heipådeg

Gjest
    SFG

Hadde selv S F Guarneri Memento for noen år siden , en fantastisk musikformidler , men tror nok at 70kvm blir i meste laget for disse. Brukte mine i ett rom på 26kvm som fungerte fint. Tror nok du må sitte veldig nærfelt for å få noenlunde godt utbytte, om ikke stikker nok godlyden avsted både her og der 😊

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det stemmer nok, men la oss lande på ‘inspirasjonen’.

Edit: Nå gikk jeg inn på Sf webben og ser at O1 ikke er en ren bookshelf ht men er vel heller like mye en stativ høyttaler. Bildet lurte meg litt.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.601
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hadde selv S F Guarneri Memento for noen år siden , en fantastisk musikformidler , men tror nok at 70kvm blir i meste laget for disse. Brukte mine i ett rom på 26kvm som fungerte fint. Tror nok du må sitte veldig nærfelt for å få noenlunde godt utbytte, om ikke stikker nok godlyden avsted både her og der 😊
    Mine Guarneri Memento spiller meget flott hos meg på ca 35m2👍🏼🎶
    Har ikke prøvd dem på så stort areal som nevnes her (70m2) men vil med sunn fornuft
    vurdere det til litt for drøyt😉

gismo

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vakkert - selv sett på skråplanet og med særdeles dårlig kontakt mellom ht og kabel. :cool:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.251
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja disse bildene havner slik de selv vil :)

Trådløs er jo så inn for tiden.. selv i sonus faber sine egne reklamer har jeg sett ;)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Her er jeg ikke i tvil om at kvinnen en smekrere enn høyttaleren....
    Men det finnes jo atskillig mer elegante kreasjoner å velge mellom, blant annet de som X-Cell har sikret seg. :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.027
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ikke enig,H ;)
    Dama er fin hun men høyttalerene er finere!

O

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Her er et intervju med Chief Designer for Sonus faber (Paolo Tezzon)
    Han startet i Sf i 2004 og jobbet sammen med Franco Serblin frem til F Serblin solgte seg ut.
    Videon er lang men tar for seg mye av hans meninger om design prosess osv......

https://www.youtube.com/watch?v=OZG4BHRs62k&feature=youtu.be

Mvh: Espen L
    Hørte gjennom hele - veldig interessant, nesten trollbindene til tider.

Likte delen hvor han snakket om egenskapene til mikofon vs vår hørsel og hvorfor den er ulinær.
    Hadde håpet de tok opp prinsippet bak sine-cap, men det gjorde han ikke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn