Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.476
    Sted
    Skien
    Regner med at bildet er tatt fra stua di etter siste oppgradering! 8)
    Burde jo fått litt kred her jeg nå grammofon! Har ikke byttet noen komponenter på opp til mange måneder!! :) :)

Mvh: Espen L
    Ja ja. Gratulerer med at du har holdt stand mot byttesyken så lenge! Du overgår jo helt deg selv! 8)
    Jepsi pepsi :)

Skal inn en Streamer/Dac her så noe vil skje dette året også!
    Er viktig og få utgiftene til å strekke til :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Regner med at bildet er tatt fra stua di etter siste oppgradering! 8)
    Burde jo fått litt kred her jeg nå grammofon! Har ikke byttet noen komponenter på opp til mange måneder!! :) :)

Ja ja. Gratulerer med at du har holdt stand mot byttesyken så lenge! Du overgår jo helt deg selv! 8)

Ja, skjønner at du sliter med å komme ned til et anstendig nivå i pengebingen. ;)Er det noen spesiell dac du har i tankene? PS Audio kommer visst med en ny modell til rundt 200k. Mala gir sikkert god rabatt.

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.476
    Sted
    Skien

Ja, skjønner at du sliter med å komme ned til et anstendig nivå i pengebingen. ;)Er det noen spesiell dac du har i tankene? PS Audio kommer visst med en ny modell til rundt 200k. Mala gir sikkert god rabatt.
    Regner med att jeg ser an til Munchen messa i mai før jeg bestemmer meg! Kommer det noen spesielle nyheter i nærmeste framtid så er det som oftest der det blir vist.
    Men har uansett avtale om å få på hjemlån en MSB rigg så det kan jo bli litt artig! Kunne godt tenkt meg å få testet DCS Rossini med ekstern klokke også her i stuen!
    Leser litt i noen andre tråder att kilde ikke er så viktig for enkelte men dessverre så er ørene mine av en annen oppfatning så jeg må ta hensyn til dette.
    Det rimeligste hadde nok vært å kjøpt kun en regn streamer og koblet den opp mot DAC i cd spilleren og det hadde nok blitt greit det også vil jeg tippe :)
    Men ingen vet hvor haren hopper :)

Uansett blir det ikke kjøpt noe før det er testet i min stue med mine ører på mitt system!

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.476
    Sted
    Skien
    Noe av de flotteste Sf utseende messing synes jeg er Amati Futura i denne finishen!
    Synd att de ikke lager noen av sine modeller mer i denne fargen?

AMATIFUTURA_4.jpg

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Er det noen spesiell dac du har i tankene? PS Audio kommer visst med en ny modell til rundt 200k. Mala gir sikkert god rabatt.
    TSS, Ted Smith Signature DAC (2 boks utgave).
    For noen den ultimate DAC. Andre her inne vil nok heller prate om å kjøpe seg en Chromecast Ultra, siden Google er en renommert leverandør som ikke driver med juks og fanteri slik som PSA.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.888
    Sted
    Trondheim
    Mine Guarneri evolution står i et litt for stort rom til å få noe særlig bass fra dem, så jeg vurderer å kjøpe en sub, og da må det vel bli Gravis. Men skal jeg ha 2 Gravis II eller en Gravis V? 2 stk Gravis II blir jo vesentlig billigere enn 1 stk Gravis V.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Bruttern fikk en CC til jul. Spennende å se hva han får ut av den. :)
    For min del slapper jeg litt av med vinyl og Jens Book-Jenssen.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har sett og hørt på de nye EA3 da? Regner med at de står hos forhandlere nå.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Noe nærmere beskrivelse av lytteinntrykk? Varme i klangen som good ol’ Sonus eller er de mer nøytrale enn som så.?

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.476
    Sted
    Skien
    Noe nærmere beskrivelse av lytteinntrykk? Varme i klangen som good ol’ Sonus eller er de mer nøytrale enn som så.?
    De er "tunet" mer som old Sf i klangen, ganske lett hørbart egentlig.
    Dette har konstruktøren Paolo Tezzon også sagt var noe av meningen med disse!
    Synes det var en spesielt fin mellomtone på de :)

Sist redigert:

Sgt Pepper

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Antall liker
    420
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Da er det jo veldig fristende å kjøpe noen brukte oldtimere….8)
    Ikke alt er like bra der, men de virkelig gode er jo sjeldne som hønsetenner. Har skrevet det før, oppsettet til en kompis er irriterende bra; førsteutgaven av minima trukket av en Luxman M-05. Varm, romantisk klang med en mellomtone og topp som er ytterst naturlig. Ikke hyperdetaljert og klart, som dagens ideal, men enormt tiltalende ved normale lyttenivåer. Overraskende bra bass også.

Hvis Sonus faber er smarte så tuner de bevisst ulik klang inn i sine serier. Er det noe vi har lært i denne hobbyen er det at smak og behag varierer enormt. Alt for mange høyttalerprodusenter forsøker å lage akkurat samme klang i alle sine modeller, bare med ulike innsatsfaktorer.

Tror Sonus er smarte hvis de ikke bare lager jubileumsmodeller i små serier som hilsen tilbake til gamle dager. Det er et marked for nye høyttalere med vintage lyd. Det har skjedd enormt mye på elementkvalitet på 25-30 år og det bør også komme de som liker vintage lyd til gode.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Da er det jo veldig fristende å kjøpe noen brukte oldtimere….8)
    Ikke alt er like bra der, men de virkelig gode er jo sjeldne som hønsetenner. Har skrevet det før, oppsettet til en kompis er irriterende bra; førsteutgaven av minima trukket av en Luxman M-05. Varm, romantisk klang med en mellomtone og topp som er ytterst naturlig. Ikke hyperdetaljert og klart, som dagens ideal, men enormt tiltalende ved normale lyttenivåer. Overraskende bra bass også.

Hvis Sonus faber er smarte så tuner de bevisst ulik klang inn i sine serier. Er det noe vi har lært i denne hobbyen er det at smak og behag varierer enormt. Alt for mange høyttalerprodusenter forsøker å lage akkurat samme klang i alle sine modeller, bare med ulike innsatsfaktorer.

Tror Sonus er smarte hvis de ikke bare lager jubileumsmodeller i små serier som hilsen tilbake til gamle dager. Det er et marked for nye høyttalere med vintage lyd. Det har skjedd enormt mye på elementkvalitet på 25-30 år og det bør også komme de som liker vintage lyd til gode.
    Tror du er inne på noe her. :)

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hva med Serblin Ktêma?
    Min drømmehøyttaler. Hadde Accordo en liten stund. Den var helt rå, men for liten for min stue. Men trolig det beste jeg har opplevd i det området den var designet for.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.888
    Sted
    Trondheim
    Hva med Serblin Ktêma?
    Min drømmehøyttaler. Hadde Accordo en liten stund. Den var helt rå, men for liten for min stue. Men trolig det beste jeg har opplevd i det området den var designet for.
    Jeg har hørt Ktêma en gang i en butikk i Praha. Det beste jeg har hørt. De brukte McIntosh forsterkere.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Hva med Serblin Ktêma?
    Jeg har hørt Ktêma en gang i en butikk i Praha. Det beste jeg har hørt. De brukte McIntosh forsterkere.
    Nettopp hva jeg er redd for med Accordo og hvorfor jeg har griselyst på Ktêma, selvom jeg aldri har hørt dem.
    Det slår meg at jeg har sett merkelig få tester av dem.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har lest meg gjennom hele Serblin-tråden uten å bli helt klok på disse høyttalerne. Men de låter sikkert fint med den rette matchen. Når man har Sf som man er fornøyd med, skal det litt til for å gå for noe annet, som dessuten er svinedyrt.....:)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.559
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Kétema kunne jeg godt hadt,da Accordo satte dype spor i meg :). Men er mere enn fornøyd med Amati Futura så det får være med de :)

O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kétema kunne jeg godt hadt,da Accordo satte dype spor i meg :). Men er mere enn fornøyd med Amati Futura så det får være med de :)

O
    Ja du har vel snart satt ny rekord. Har du hatt noen høyttalere lenger enn du har hatt Futura nå? Gode er de i alle fall. ;)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.559
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Ja du har vel snart satt ny rekord. Har du hatt noen høyttalere lenger enn du har hatt Futura nå? Gode er de i alle fall. ;)
    Nei de har rekord her i huset :)

O

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes et par tester av Ktema på nettet. Mye god omtale selvfølgelig. Oppfatter den til å være noe mer nøytral i klang enn gammel sf, hverfall. Det er mer varmegehalt i Stradivari enn Ktema, leste jeg et sted.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.275
    Torget vurderinger
    10
    Er det riktig slik testen i 6-mooms hevder at Sonus Faber passer best for klassisk musikk og knapt så bra på pop/rock, som f.eks Supertramp og lignende, kanskje spesielt når det gjelder stativhøyttalerne? Eller vil Stones, Beatles og den slags mer moderat rock fungere greit?

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.886
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det riktig slik testen i 6-mooms hevder at Sonus Faber passer best for klassisk musikk og knapt så bra på pop/rock, som f.eks Supertramp og lignende, kanskje spesielt når det gjelder stativhøyttalerne? Eller vil Stones, Beatles og den slags mer moderat rock fungere greit?
    Jeg har spillt bittelitt "growling" og det blir ikke spesielt bra.
    Derimot er Tom Waits en favoritt på disse, samt Diana Krall

FooFighters blir ok, Rage Against the Machine blir ganske moro synes jeg. Så helt låst til klassisk (som jeg mer eller mindre aldri spiller) er de ikke. Jeg elsker SF :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sf er konstruert for italiensk opera og kun det. Alt annet låter dritt på dette merket. Bare så det er sagt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn