Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Får slenge meg på med et bilde av mine Memento som jeg har eid siden nye 😇
    Vis vedlegget 724547

    ...i bakgrunnen står fortsatt SF Concerto som jeg testet i går - de spiller musikk de også...

    Anskaffet nettopp McIntosh MA12000 som "blåste" nytt liv i Memento'ene - de liker power. Har aldri følt behov for sub, men har selvsagt tenkt om det finnes nyere kreasjoner som kan løfte musikkopplevelse ett hakk til? Er det noen av som har sammenlignet Homage, Memento, Evolution og Tradition? Har lest Steve Huffmans vurdering, der han riktig påpeker at han gjerne skulle hatt alle versjoner i samlingen.

    Er SF Guarneri Tradition virkelig en bedre formidler og musikk enn Memento? Noen som har utført lytting til begge utgaver?
    Gratulerer med MA12000 tipper den går god med dine Memento! Jeg har selv MA8000 til mine Amati, liker lydbildet godt, men savner til tider mere kraft!
     

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med MA12000 tipper den går god med dine Memento! Jeg har selv MA8000 til mine Amati, liker lydbildet godt, men savner til tider mere kraft!
    Tidligere var det MA7000 som omformet CD og LP til Sonusene, den var ingen smågutt med sine 250W i 8/4/2 ohm. Din MA8000 har vel 50W mer enn det? Hva er tilstrekkelig? Etter å ha benyttet en del tid til å lytte til musikk siste uken, er dog konklusjonen at McIntosh må ha gjort noe mer enn kun å legge til ytterligere 50W... Det er noe med helheten - evnen til å gi Memento nok strøm på lavt- og høyt lydnivå. Uanstrengt er vel ordet 🥳
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Nei, hva er tilstrekkelig😅🙈 ...
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Har ikke hørt SF Guarneri Tradition.

    Men har hørt Guarneri Homage ved flere anledninger og noen ganger - når alt har klaffet - har det vært en magisk lytteopplevelse.

    Har selv hatt Guarneri Memento (angret litt på det salget) og 2 par Guarneri Evolution. Angret etterhvert som en hund på at jeg solgte det første paret Evolution. Var heldig og fikk tak på enda et par Evolution og dette paret skal ikke selges ;)
    Jeg foretrekker Evolution fremfor Memento, men smak og behag kan være så forskjellig.

    Har i tillegg til mange andre høyttalere hatt følgende SF: Minima Amator, Cremona Amator, Cremona M, Amati Anniversario, Stradivari, Guarneri Memento og 2 ganger Guarneri Evolution.

    Savner ingen av de gulvstående modellene. I mine ører var f.eks. Cremona Amator (stativ/førsteutgaven) bedre enn Cremona M (gulvstående). Minima Amator hadde også noen magiske egenskaper på rett type musikk.

    Men Guarnerimodellene er noe helt for seg selv .....
    DSC00415.jpeg
     
    Sist redigert:

    Alex1967

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    227
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke hørt SF Guarneri Tradition.

    ...

    Men Guarnerimodellene er noe helt for seg selv .....
    Flott anlegg du har komponert 👍🏻

    Har lest en del om Guarneri Tradition - og må nesten få lånt et øre til den utgaven. Skiller meg ikke ad med Memento uten at det er et virkelig "steg opp", det var tross alt den siste konstruksjonen Franco Serblin skapte for sitt eget Sonus Faber før han solgte selskapet...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Har ikke hørt SF Guarneri Tradition.

    Men har hørt Guarneri Homage ved flere anledninger og noen ganger - når alt har klaffet - har det vært en magisk lytteopplevelse.

    Har selv hatt Guarneri Memento (angret litt på det salget) og 2 par Guarneri Evolution. Angret etterhvert som en hund på at jeg solgte det første paret Evolution. Var heldig og fikk tak på enda et par Evolution og dette paret skal ikke selges ;)
    Jeg foretrekker Evolution fremfor Memento, men smak og behag kan være så forskjellig.

    Har i tillegg til mange andre høyttalere hatt følgende SF: Minima Amator, Cremona Amator, Cremona M, Amati Anniversario, Stradivari, Guarneri Memento og 2 ganger Guarneri Evolution.

    Savner ingen av de gulvstående modellene. I mine ører var f.eks. Cremona Amator (stativ/førsteutgaven) bedre enn Cremona M (gulvstående). Minima Amator hadde også noen magiske egenskaper på rett type musikk.

    Men Guarnerimodellene er noe helt for seg selv .....
    Spørs om jeg en gang prøver å kjøpe de Guarneri'ene tilbake til Bergen :ROFLMAO:
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Om det skulle dukke opp ett par Guarneri Evolution på Finn eller her på hfs, hva slags prisleie vil de ca. ligge på?
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    For å si det sånn: dersom det dukker opp et par til 40 - 50 K så kjøper jeg de med en gang! Så gode er disse perlene. Må nok regne med pluss/minus 65K.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Jeg betalte i sin tid 48 k for memento og 59 k for evolution (hvis jeg husker rett). Siden det er jo prisen på de modellene som erstattet disse skutt i været (uten at jeg tror de er blitt vesentlig bedre).

    PS: Jeg skal IKKE selge mine, verken memento eller evolution.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Hvor? De står ikke i prislisten til Mono. Det nærmeste er vel Guarneri Tradition til 175000.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Soundgarden og Stereofil har de i nettbutikken. Snakket med Soundgarden for noen uker siden og de sa at Mono hadde på lager. Evolution er kanskje de høytalerne fra SF jeg har mest lyst på, men da må det dukke opp noen pent brukte.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Solgte mine Memento til Gismo og mine første Evolution til Otare....men mine nåværende Evolution skal ikke ut av hus....ihvertfall ikke før jeg selv skal ut av huset ;))
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Har hørt at Krell og Olympica 1 er en bedre match @OhYeah . Har ett par stående i Wenge om du skulle ta til fornuften;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Soundgarden og Stereofil har de i nettbutikken. Snakket med Soundgarden for noen uker siden og de sa at Mono hadde på lager. Evolution er kanskje de høytalerne fra SF jeg har mest lyst på, men da må det dukke opp noen pent brukte.
    OK. Da har de lager av utgåtte modeller. Det kan jo skje. Jeg sjekket bare importøren (mono) og produsenten. Siden det er utgåtte modeller og butikkene ikke kan sitte på lagervarer i det uendelige er det kanskje mulig at de kommer på tilbud?

    PS: Bare 140 000. For en stativhøyttaler ;)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nesten off-topic, men innenfor likevel (håper jeg). Evt gå på PM

    Kjærringa vil ha rør-forsterker i stua. Vi har Sonus faber Consertino stående der i dag, men kan lett bytte de ut med Olympica 1 (som jeg bruker som bakhøyttalere i kjellerstua).
    Noen som har forslag til hva jeg burde teste? Vi vil jo at Sf skal klinge best mulig :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    PrimaLuna i EVO serien😊
    Jeg har av en eller annen grunn en shortlist uten å ha hørt mer enn en rørforsterker i mitt liv: PrimaLuna og Cayin. PL er den jeg har hørt.
    Og kjærringa likte både lyd og uteseende på PL.

    Så det er et håp om at PL får Consertino/O1til å låte godt?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Om det skulle dukke opp ett par Guarneri Evolution på Finn eller her på hfs, hva slags prisleie vil de ca. ligge på?
    Under 65.000 er billig, mener jeg
    (hvis de er i god stand)

    Tror neppe du finner bedre stativhøyttalere til den prisen

    Nypris var 140.000, og det var de verdt ...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Soundgarden og Stereofil har de i nettbutikken. Snakket med Soundgarden for noen uker siden og de sa at Mono hadde på lager. Evolution er kanskje de høytalerne fra SF jeg har mest lyst på, men da må det dukke opp noen pent brukte.
    Det er en ting med Guarneri Evolution, og det er at alle som ser dem får hakeslepp av design, og det er før musikken settes på:cool:
    De er en design bombe :love:
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Blir å bytte ut mine Olympica 1 etterhvert og Guarneri Evolution er inne på topp 3 når det kommer til potensielle kandidater. Glad i Sonus Faber, så da kan man slå til på ett godt tilbud uten å nødvendigvis høre de først.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Olympica 1 er knallbra, men Guarneri Evolution er drøyt mye bedre :LOL:
    Men godt å høre på dem først ... de kan jo forsåvidt være "sarvet" ....
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Får se hva jeg til slutt havner på. Uansett så er de utrolig vakre og helt sikkert en fryd å lytte på.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Har nå lagt ut Cremona Auditor M for å se om jeg får noen fornuftige bytteforslag. Vet jeg kommer til å angre men sånn er gamet. Morro med forandring.
     

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    178
    Antall liker
    335
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Disse to Il Cremonese EX3ME damer ankom i dag og innspilling begynt.

    Første inntrykk er meget bra, de får spille seg inn før endelig dom.

    Takk til Mono og Sterofil.

    God Sommer alle sammen

    S
    20210623_154745.jpg

    Jeg skriver om de litt over sommeren i min bild tråd.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Disse to Il Cremonese EX3ME damer ankom i dag og innspilling begynt.

    Første inntrykk er meget bra, de får spille seg inn før endelig dom.

    Takk til Mono og Sterofil.

    God Sommer alle sammen

    S
    Vis vedlegget 730929
    Jeg skriver om de litt over sommeren i min bild tråd.
    Krever de ikke mer avstand til sidevegg? Eller er det en begrensning du må leve med?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Krever de ikke mer avstand til sidevegg? Eller er det en begrensning du må leve med?
    Mye viktigere med avstand til frontvegg synes jeg .... jeg har ofte kjørt høyttalere veldig tett i sidevegg, og det kan funke glimrende :cool:
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Disse to Il Cremonese EX3ME damer ankom i dag og innspilling begynt.

    Første inntrykk er meget bra, de får spille seg inn før endelig dom.

    Takk til Mono og Sterofil.

    God Sommer alle sammen

    S
    Vis vedlegget 730929
    Jeg skriver om de litt over sommeren i min bild tråd.
    De ser veldig sultne ut - trenger de mye effekt?
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Hmmm …. Lurer på hvorfor jeg solgte mine Guarneri Evolution til @OhYeah :unsure:
    Har du vurdert å selge dem? :censored:
     

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    178
    Antall liker
    335
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mye viktigere med avstand til frontvegg synes jeg .... jeg har ofte kjørt høyttalere veldig tett i sidevegg, og det kan funke glimrende :cool:
    Hei,

    Takk for kommentarer.

    Det er god avstand til front veggen, rommet er lenger end det som vises på bildet og de sidemonterte bass elementer er rettet ut i rommet. Tipper jeg ender opp med litt mer toe-in end det som er vist på bildet nå. Dyb bass gir ingen resonans så jeg tror dette blir bra!

    God Helg

    S
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn