Ja, jeg har både Electa Amator og Extrema.Dr.Evil skrev:Er det noen av dere SF entusiaster som har sammenlignet SF Extrema med nyere SF modeller?
Hilsen
Dr.Evil
Hmmm, ja det var den sideveggen.Valentino skrev:(Concerto Domus er tonalt mer homogene enn Cremona, men det er litt hemmelig.)
Concerto Domus koster 22/23kkr nye, så de er kanskje noe dyre brukt.
En av de eldre Concertomodellene (Home, ikkenoeetternavn) kan være ok, men jeg er litt bekymret for spredningskarakteristikken deres og den sideveggen din, Leikis.
Så Cremona Auditor er kanskje en bra kandidat her da ?Valentino skrev:De nye sprer litt mer forutsigbart enn de første to generasjonene gjorde, og er enklere å få til om avstanden til sidevegg er kort.
Andre jeg ikke ville prøvd (pga veggen din): B&W, Vienna Acoustics. B&W har null spredningskontroll, VA regner med at det skal være sidevegg der, og du har bare en.
Dali kan funke (var ikke H400 ganske ok hos deg?). Statene du har nå også, selvfølgelig.
Ved første øyekast så var jo disse sprutlekre,men jeg takker meg til sort pianofinish. Vil vel anta at disse i Rossafinish kun er for spesielt interesserte (les italienske sportsbilfreaks). ;DValentino skrev:Et "offisielt" bilde. Litt yppige er de jo, Concertino Home Rossa.
Sf er en snill høyttaler slik Focus er men tror sistnevne er hakket bedre. Mer transparent mellomtone som er svakheten til CD. Stusser litt over hardhet. Er rommet ditt veldig lite dempet? ML? De sprer vel mindre og kanskje de kunne fungere bra om du får det godt vekk fra bakveggen. De er veldig nøytrale. Andre valg; Patos SII, Opera, ProAc og VA. Start heller en tråd i generelt og post noen bilder.hel skrev:Huset og musikkrommet er under full oppussing (med egen 16a musikk-kurs og greier). Jeg vurderer Sonus Faber Concerta Domus og har noen spm:
1. Er McIntosh MA 6300 en grei match?
2. Jeg liker ikke hard mellomtone/diskant og hadde t.o.m. problemer med å få Dynaudio Focus 140 til å matche min smak/mitt utstyr/og rommet (med McIntosh og akkuplater ble det bra), hvordan låter da SF?
3. Rommet er på ca 3,5 x 3,5 meter (= drøye 12 kvadrat) og pga en dør blir det ca 2,5 meter mellom høyttalerne og 3 meter til sofaen. Blir rommet for lite for gulvstående SF eller går det bra siden bassportene er på forsiden?
4. Hvilken finish er a) kulest b) lettest salgbar?
5. Burde jeg heller kjøpe Martin Logan? (he he, kanskje feil å stille det spm i denne tråden)
Dette er nærmest et understatement.Leikis. skrev:Electa amator, ser ut til å spille ganske dypt i forhold til størelsen.
Men Domus serien er veldig skjelden på bruktmarkedet. og tålmodigheten min er ikke stor når jeg skal ha no nyttValentino skrev:Electa Amator er veldig kilen på plassering.
De minst plasseringskritiske Sf mhp. sidevegg er nok Domusserien. Årsaken er kombinasjonen ringradiator og høy delefrekvens.
Lyngen, har du hatt anledning til å høre Concerto D og Focus 140 i samme rom og samme dag?
Nope, det står fortsatt ProAc i signaturen hans..... ;DValentino skrev:Lyngen, har du hatt anledning til å høre Concerto D og Focus 140 i samme rom og samme dag?
Når jeg leser dette, lurer jeg på om min 1st. gen. Gravis sub med modifisert Quid har en affeksjonsverdi også.....Valentino skrev:Imens kan vi nyte dette bildet av Sonus faber Parva. Parva var den andre modellen Sonus faber lanserte.
Legg merke til det smarte stativet, som lar brukeren justere både høyden og tilbakeleningen. Slikt er hørbart.
Denne er/var til salgs i Danmark for 2000,-.