Jeg har en slik sak jeg tar fram av og til å spiller med, en TA-FB940R. Ikke noe ES men en QS(hakket lavere?)
Vertfall, den spiller slett ikke værst. Kanskje ikke like raffinert som tidligere ES produkter jeg har hørt tidligere, men med betraktelig mer sprut og spenst.
Blir nok å beholde den som reserveforsterker da de går for en slikk og ingenting på brukten.
Vis vedlegget 545058
Den der Sony TA-FB940R husker jeg godt, siden jeg hadde en selv i en årrekke. Den var dynamisk, åpen og engasjerende å lytte til. Til mine Infinity-høyttalere ble den dessverre litt for svak, mest på grunn av musikken jeg ofte hører på, og jeg valgte å selge den. Men, jeg har mange gode minner fra den tiden jeg hadde den i hus. Byggekvaliteten var dessuten meget god. Det var tydelig å høre forskjell på inn- og utkobling av Source Direct-knappen, selv om tonekontrollene sto i nøytral - en god indikasjon på at Source Direct fungerte etter hensikten. Hvis jeg ikke husker helt feil, stod det Nichicon Gold-kondensatorer i apparatet, om enn ikke de kraftigste variantene.
Senere har jeg holdt fast ved min TA-FA777ES, som er oppgradert av en særdeles dyktig elektriker, og denne lyder nå bedre enn noen gang før. På normale lyttenivå skal det godt gjøres å få bedre musikalske opplevelser fra en integrert forsterker. 777ES var den siste klasse-forsterkeren fra Sony (2-kanals/integrert), og byggekvaliteten på disse apparatene står ikke noe tilbake fra high end av i dag - snarere tvert imot! Det å dreie på eksempelvis volumrattet alene gir en følelse av velbehag og dyp tilfredsstillelse.
Man kan alltids håpe på at Sony finner veien tilbake til dyrere og mer påkostede komponenter innen hifi…...