Sony

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Min kjære cdp-x707es har skrantende helse. Jeg har en sterk mistanke om at det er laseren som sliter. Den kom tilbake fra reparasjon i dag men den spiller fortsatt ikke alle cder. Selv helt nye cder uten riper har den problemer med. Noen som vet hvor det går an å få tak i en Sony kss-272a laser, evt er det noen her inne som har en defekt spiller av en av følgende modeller stående der laseren fortsatt fungerer, som dere vil selge?
    CDP-777ESA
    CDP-555ESA
    CDP-333ESA
    CDP-X779ES
    CDP-X339ES
    CDP-777ESJ
    CDP-555ESJ
    CDP-333ESJ
    CDP-X707ES
    CDP-X303ES
    CDP-X505ES

    Har søkt litt rundt og ikke funnet annet enn en brukt noe dyr laser på ebay.de.

    Alle svar mottas med stor takk! :)
    Jeg er ikke klar for å pensjonere x707en ennå.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg lever lykkelig med en CDP-X5000 som jeg har hatt siden 1996 - Den har akkurat fått seg en ny lekekamerat som heter Abrahamsen V6.0 - Iflg. Per A. skal dette være en perfekt match - jeg ønsker ikke og si noe om evt. lydforbedring før jeg har spilt minst 200 timer - Lyden fra Pc harddisk er ikke til og kjenne igjen, men det skulle bare mangle med det lydkortet jeg har i min billiglaptop (4000,-).
    Kommer tilbake med inntrykk av CD/DAC etterhvert - Stay tuned 8)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    decibelius skrev:
    Jeg lever lykkelig med en CDP-X5000 som jeg har hatt siden 1996 - Den har akkurat fått seg en ny lekekamerat som heter Abrahamsen V6.0 - Iflg. Per A. skal dette være en perfekt match - jeg ønsker ikke og si noe om evt. lydforbedring før jeg har spilt minst 200 timer - Lyden fra Pc harddisk er ikke til og kjenne igjen, men det skulle bare mangle med det lydkortet jeg har i min billiglaptop (4000,-).
    Kommer tilbake med inntrykk av CD/DAC etterhvert - Stay tuned 8)
    Da har min XA7ES fått samme lekekamerat som din CDP-XS5000 :)
    Den har ligget uåpnet hjemme og ventet på meg i en uke nå. Kribler alltid litt når det ligger noe kjekt å venter når jeg kommer hjem fra jobb. Hva syns du om lyden nå som du har hatt den en stund?
    Er det noe forskjell på lyden med og uten Dacen?
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    rorres skrev:
    decibelius skrev:
    Jeg lever lykkelig med en CDP-X5000 som jeg har hatt siden 1996 - Den har akkurat fått seg en ny lekekamerat som heter Abrahamsen V6.0 - Iflg. Per A. skal dette være en perfekt match - jeg ønsker ikke og si noe om evt. lydforbedring før jeg har spilt minst 200 timer - Lyden fra Pc harddisk er ikke til og kjenne igjen, men det skulle bare mangle med det lydkortet jeg har i min billiglaptop (4000,-).
    Kommer tilbake med inntrykk av CD/DAC etterhvert - Stay tuned 8)
    Da har min XA7ES fått samme lekekamerat som din CDP-XS5000 :)
    Den har ligget uåpnet hjemme og ventet på meg i en uke nå. Kribler alltid litt når det ligger noe kjekt å venter når jeg kommer hjem fra jobb. Hva syns du om lyden nå som du har hatt den en stund?
    Er det noe forskjell på lyden med og uten Dacen?
    Hallo! Jeg kan ikke si meg annet enn fornøyd - Jeg har alltid hatt en mistanke om att DACen i Sonyen ikke var top notch. Det har jeg fått bevist nå. Med V6'ern lyder det mye bedre på alle parametre. Sonyen har ett glimrende drivverk som jeg nå får utnyttet litt bedre. Denne DACen kan ikke være noe annet enn ett varp! Husk å la den stå på med signal konstant i 3 uker før den låter optimalt - Lykke til 8)
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    ragwo skrev:
    Min kjære cdp-x707es har skrantende helse. Jeg har en sterk mistanke om at det er laseren som sliter. Den kom tilbake fra reparasjon i dag men den spiller fortsatt ikke alle cder. Selv helt nye cder uten riper har den problemer med. Noen som vet hvor det går an å få tak i en Sony kss-272a laser, evt er det noen her inne som har en defekt spiller av en av følgende modeller stående der laseren fortsatt fungerer, som dere vil selge?
    CDP-777ESA
    CDP-555ESA
    CDP-333ESA
    CDP-X779ES
    CDP-X339ES
    CDP-777ESJ
    CDP-555ESJ
    CDP-333ESJ
    CDP-X707ES
    CDP-X303ES
    CDP-X505ES

    Har søkt litt rundt og ikke funnet annet enn en brukt noe dyr laser på ebay.de.

    Alle svar mottas med stor takk! :)
    Jeg er ikke klar for å pensjonere x707en ennå.
    Prøv denne linken.

    http://www.hbfelectronics.com/index.php?action=disp_item&item_id=306565
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    De som bruker DAC for å avspille cd'r burde kikke på den. Sony's BD spillere er bra når det gjelder lav jitter.
    Har funnet noen jitter målinger fra HomeCinemaChoice og Audio.de, tar bare med Sony'r først:
    Verdier er i ps (pico sekunder)
    BD
    *Sony BDP-S1E 119
    *Sony BDP-S5000ES 162
    Sony BDP-S500 177,5
    Sony BDP-S350 179

    CD
    Sony CDP-715 141 ( Fra året 94/95 samme år som de hadde *707, viser vilket nivå Sony lå på da.)
    Sony SCD-XA1200ES 266

    DVD
    Sony DVP-S715 148,3
    *Sony DVP-S725 151,8
    *Sony DVP-NS9100ES 172,7
    Sony DVP-NS900 174,9
    Sony DVP-NS9000ES 200,1
    Sony DVP-999ES 574,4

    Ikke Sony, men bra Cd spillere (Som sammeligning)
    Arcam CD 36 143
    Linn Majik CD 158
    Achuphase DP-700 161
    Cambrigde Azur 840C 161
    Achuphase DP-500 162

    Av disse tallene kan man anta at CD spillere ikke er bedre enn DVD og BD til driverk.

    * Disse har jeg selv brukt
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hva med Sony XA3ES? Hvordan er den i forhold til XA5 og XA7? Det er jo et anna drivverk, men noen som kjenner til kvalitet osv. på disse? Jeg har hatt min siden 1996, men har pensjonert den til fordel for en Densen 400sx ( som forøvrig er helt fantastisk lydmessig.Det er jo et modda Sonydrivverk i den, så da så! ).
    Hva kan man selge en XA3ES for? Spiller og fjernkontroll en er strøken.

    mvh. Vilhelm i Bodø
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Melder meg inn i klubben

    Denne SACD spillern spiller så bra at jeg er blitt hekta.........på SACD 8)
    Henger meg på her... har hatt Sony XA5400ES i hus en uke nå, og det er fristende å ty til floskler som "hakeslepp" osv. Etter min mening er prisen på 12K for denne spilleren det reneste røverkjøp, den fortjener virkelig den rosende omtalen den har fått.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Har justert opp bias på Sony TA-E90es anbefaler alle som eier en TA-E90 å gjøre det samme, jobben er verdt sin vekt i gull.
    If it matters to you, it's a Sony, and that's not 'high-end'

    Mvh

    Laban
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Er det noen som har hørt TA-N1 og TA-E1. Hvordan står de seg lydmessig mot andre i samme prisklasse ?
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Da var dingsen fortollet å videresendt :) håper jeg har den her mandag.

    Orginale Dire Straits / JJ Cale /Pink Floyd /kassetter Ø kjøpt

    Laban :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og de blokkene da- VAKKERT!!!!




    Se DEN baksiden da!!!



    Det settet hadde vært gøy å eid.

     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Hei, kjære Sony-venner!
    Har siden 1995 eiet eller testet svært mange Sony-apparater. Per i dag har jeg 9100-DVD/SACD-maskinen, en flatskjerm og en eldre tuner. Som i et ledd i en plan om kulturell oppdragelse har jeg kjøpt hi-fi til begge sønnene mine. Kom således for en stund siden over et helt anlegg til en svært gunstig pris; 5-kanals forsterkeren TA-VA777ES, Mission 753 Freedom (?- de med fire små basser og softdome) og tokanalsspilleren SCD-555ES. Anlegget var ikke pent brukt, men funker greit, og særlig SACD-spilleren virker nesten strøken.
    Har en fin DVD-spiller gutten kan få (Pioneer LX50), så tanken var at jeg skal anvende denne spilleren til rent tokanals SACD-bruk i et temmelig ambisiøst tokanals hi-fi oppsett. Så kom skrekken - den avviser de fleste hybridskiver, og sjalter over på CD.
    Er det noen her som har erfaring med slikt? Jeg har funnet noen gamle notater hvor jeg merket meg at 333 (kom på markedet rett etter 555, som kom umiddelbart etter de gedigne toppladerne 777 og 1) hadde "en tendens til å automatisk sjalte over på CD", men at jeg der kunne løse problemet med å tvinge den over på SACD. Jeg hadde også noen problemer med toppladeren 5000 i sin tid (reparerte en gang og fikk ny andre gangen...(Tor Forsman fikk den første av Sony, og han var ikke blid...), men ellers har Sony-spillerne vært imponerende hos meg.
    Må få fikset dette, lyd og funksjon på CD er topp, men absolutt ingen match for SACD. Ser ikke ut som Sony har eget verksted lenger. Noen ideer om hva dette kan koste. Har prøvd å åne spilleren, fjerne støv (var ikke noe særlig der), sjekke skuffens gange (perfekt, tror jeg) og kjøre "renseCD", men spilleren påstår stadig at det ikke er hybridskiver og sjalter dem over på velfungerende CD!
     

    Lil-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    Hvis det er klubb melder jeg meg også inn :D

    Få ES produkter på meg idag, da jeg kun besitter XA3000ES, men sikler forferdelig på XA5400ES og BDP5000ES.
    Også hatt en 5200ES jeg var veldig godt fornøyd med, for ikke å snakke om prisen!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Min ente Sony cd spiller er innkjøpt. En XA555ES.
    Hatt 2 stk XA5ES tidligere. 555 skal kjerringa få, hu liker de der beista. Blir nok ett brukelig anlegg hu får nå, tror jeg ;)

    /jan
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Har to Sony komponenter i racket. Sony XA5400ES SACD spiller som jeg er SVÆRT fornøyd med og en Grei Dolby S kassett deck fra ca 95 som heter TC-K611S.
     

    Hay

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Innlegg
    151
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Har vært sonyentusiast i mange år. Det begynte med en cdp229es som ble oppgradert med Lclock 2, senere en scd555es og nå denne:

    Urørt sådan, drivverk finnes det ikke maken til.
     

    Vedlegg

    L

    Lars.N

    Gjest
    Sony TA-E 90 ES på børsen (ikke vær dag man ser sånt)

    Mvh

    Laban
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Sony DTC-2000ES

    Anskaffet en Sony DTC-2000ES.

    Lyden er forbedret i forhold til min andre DAT DTC-77ES
    DTC-2000ES kan brukes som DA og AD konverter selv om man ikke tar opp på DAT.
    Den har samme dac'r og digital filter som CDP-X707ES.
     

    Vedlegg

    L

    Lars.N

    Gjest
    Sony DTC-2000ES

    eldo472 skrev:
    Anskaffet en Sony DTC-2000ES.

    Lyden er forbedret i forhold til min andre DAT DTC-77ES
    DTC-2000ES kan brukes som DA og AD konverter selv om man ikke tar opp på DAT.
    Den har samme dac'r og digital filter som CDP-X707ES.
    Pokker meg flott spiller den like gått også som X707 ?
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Har hatt CDP-X707ES også, men jeg kan ikke si om den spiller bedre eller dårligere.
    Den har mer finslepet diskant og mer fyldig bass enn DTC-77ES ( tilsvarer CDP-X77ES ) som er 3 år eldre.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hurra, nå var endelig XA555ES i hus.
    Kjerringa meget nøyd, og det er det viktigste ;)


    En stor takk til H.R som svingte innom og hentet den for oss :)

    /jan
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1


    Som den lykkelige eier av en Sony xa 5400 cd spiller vil jeg også gjerne være med i Sony klubben ;D

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Dest, gamle ørn.

    Min er større enn din ;D ;D

    /jan
    Jeg har hørt at det ernte størrelsen det kommer an på ;)

    Destiny.. :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hallaisen.
    Legger inn noen spørsmål her, ifbm et evt skifte av drivverk.
    Bruker i dag en Copland CDA289 som drivverk, og er igrunnen såre fornøyd. Kanskje mye fordi den bruker et av to drivverk som iflg mange er best; Sony (i tillegg til Philips)

    Leker likevel med tanken på at det kunne vært moro å prøve ut en Sony-spiller som drivverk.
    Hvilken anbefales da å sjekke nærmere?
    Tenker jo at kandidater må være:
    XA5ES
    XA50ES
    XA7ES
    Andre kandidater? Fortrinnsvis kandidater i prisklassen sub10k...

    Om Sony evt vil ta plassen til Copland, aner jeg ikke. Kan jo hende jeg ender opp med begge, hvor den ene av dem sa plasseres i par med en dac/headamp og et par hodetlf, mens den andre blir stående i hovedanlegget.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har nå sittet og googlet litt mht Sony-spillere...
    Registrerer at de som vekker min nysgjerrighet er modellene XA5ES, XA50ES, XA55ES, XA7ES.
    Ikke minst ser det ut til at 7`ern er atskillig mer fylt opp av komponenter enn 5`ern...

    I tillegg tenker jeg at tidligere? modeller, som f eks 707, 777, 779 kunne vært interessante, men mistenker disse for å være forgjengerne til XA-modellene over, og dermed er litt "for gamle"... (selv om de estetisk er like nydelige i champagnefinishen!)

    mvh
    Proffen
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hatt 2stk XA5 og har en XA555 i dag. Dvs kjerringa sin 8)

    Vært brukt som både cd spillere og driverk. 555 blir brukt som ren cd spiller.
    Som driverk har de vært brukt sammen med AN Dac/Theta/Cambridge. Er noen vannvittige byggverk, bygd som en tanks, ikke noe vinglete plastskuff nei.

    Hatt en XA20 også, ikke noe å hige etter iofs. Grei spiller til prisen men ikke noe mer.

    XA5 og XA7 hadde vært mine førstevalg.

    /jan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bør tenke på at de eldste ,xa5 og xa7, begynner å bli gamle. Har de blitt brukt jevnt kan laseren begynne å synge på siste verset. Og laser til de eldste spillerene er HEL... å få tak i... :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    HCS skrev:
    Bør tenke på at de eldste ,xa5 og xa7, begynner å bli gamle. Har de blitt brukt jevnt kan laseren begynne å synge på siste verset. Og laser til de eldste spillerene er HEL... å få tak i... :)
    Usikker på XA5/7 men til 555 er det ikke noe problem å få tak i laser så vidt som jeg har funnet ut.

    Men ett godt poeng, sjekk at det finns deler å få tak i, les: laser.

    /jan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I valget mellom XA50 kontra XA5 hadde ikke valget vært vanskelig for min del... Med 7`ern får en mulighet til å kjøre balansert. Selve drivverket er det marginale forskjeller på kontra 5èrn. Som sagt, skjekk deletilgjengelighety på de eldste.. :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    HCS skrev:
    I valget mellom XA50 kontra XA5 hadde ikke valget vært vanskelig for min del... Med 7`ern får en mulighet til å kjøre balansert. Selve drivverket er det marginale forskjeller på kontra 5èrn. Som sagt, skjekk deletilgjengelighety på de eldste.. :)
    ....og du ville valgt 5`ern pga hva? ;D

    mvh
    Proffen
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Proffen skrev:
    HCS skrev:
    I valget mellom XA50 kontra XA5 hadde ikke valget vært vanskelig for min del... Med 7`ern får en mulighet til å kjøre balansert. Selve drivverket er det marginale forskjeller på kontra 5èrn. Som sagt, skjekk deletilgjengelighety på de eldste.. :)
    ....og du ville valgt 5`ern pga hva? ;D

    mvh
    Proffen
    alder ofc... :)

    edit...jeg hadde valgt xa50...den er nyere enn 5... ;D
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er det da slik å forstå, lett forenklet, at de eldste modellene er de tresifrede (555, 777, 779, 707 osv), etterfulgt av de tosifrede (20, 30, 50 osv, og til slutt de ensifrede (2, 5, 7) ??

    Så bilde av innmaten i det jeg tror må være en ECD 1. Toppmater på ca 25kg, rimelig heftig sak, og etter sigende "en av de aller beste, punktum"

    Slik jeg ser det, blir litt av utfordringen å rett og slett finne en 5`er eller ECD1 til salgs brukt... (selv om jeg ser 5`ern annonsert av og til)

    Jaja, får tenke på det...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvilket ES-drivverk anbefales?

    xa5
    xa50
    xa55
    xa7
    xa777
    ??

    andre å ta hensyn til?

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn