sorgenfri's digitale forvirring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Firewire vs. ...

Sørg for å ha en dac som har ordning på jitterproblematikken, jeg trodde ikke det spilte for mye inn og spilte med optisk overføring fra Mac til dac i flere år. Måtte svelge ettpar kameler etter at Weiss ble med i kjeden. Firewire, jeg bare sier d.
    Dette kan (også) f.eks. avhjelpes med:
    • Asynkron USB
    • Annen godt konstruert USB-løsning
    • Jitterimmun DAK
      • Benchmark, Grace Design og andre profesjonelle produkter har godt rykte på dette området
    Tviler ikke ett sekund på at overnevnte er gode men spiller du fra en Mac og har Firewire er det en løsning jeg kan definitivt gå god for. Jeg mener å ha lest at Firewire skal være bedre egnet enn USB for å overføre ett Audiosignal grunnet måten data pakkes/overføre på men nå er jeg på tynn is kjenner jeg.
    NB: Jeg mistror ikke Firewire, men den hadde du allerede nevnt. Derfor nevnte jeg noen alternativer (ref. "forvirring" i trådtittelen ;)).

Firewire er lite utbredt utenfor Apple Macintosh. Det kan bli et problem ved neste korsvei. Jeg har fått en fornemmelse av at Firewire er nedadgående også på Apple Macintosh, og at annet tar over (Thunderbolt og USB?). Stemmer det?

En jitterimmun DAK vil virke uansett hva kilden er.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hegel HD20 klarer seg sannsynligvis meget bra uten Hegel HD2

Kjøp deg Hegel HD20 og så kan du supplere med Hegel HD2 etterhvert. Eller noe fetere. Eller omvendt.

http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/64979-koble-hegel-hd2-og-hd20-i-serie-bedre-resultat.html#post1418404
    Jeg stusser nå på akkurat det og tror at Hegel HD20 sannsynligvis klarer seg meget bra uten Hegel HD2:

[...]

Hegel HD10 er eldst, deretter kom (vel) HD2 ganske lenge (ca. 1 år?) etterpå. Det ble sagt at HD2 hadde bedre USB-løsning enn HD10. USB hadde blitt mer populært i mellomtiden og Hegel hadde formodentlig lært litt mere. USB-inngangen til Hegel HD10 var dessuten begrenset til lavere samplerate: 16 bits/48 kHz. Dermed var HD2 uansett en oppgradering.

Det ble hevdet at USB via HD2 -> S/PDIF -> HD10 var bedre enn USB direkte i HD10.

Siden kom HD20 og HD11. Disse benytter (vel formodentlig) den nyere USB-teknologien i HD2 eller bedre.

Hvis man ønsker en annen, eller bedre USB-inngang enn HD20s innebygde er det antagelig bedre å satse på en asynkron USB->S/PDIF-konverter slik mariusaa skriver. Det finnes en del modeller å velge mellom fra forskjellige produsenter. Noen er endog rimeligere enn Hegel HD2.

BunnSolid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Er ut en liten tur,og hva?når jeg kommer tilbake har sorgenfri fått egen tråd?
    Dette har jeg ventet på lenge men ikke tøff nok til og si noe...som vanelig :)

Ta med rælet til soundgarden?Her er jeg IKKE enig...RÆLET er jo den butikken.
    OG hold deg borte fra den norske denon forhandleren da............
    Det finnes bedre head-fi greier andre steder.

Gleder meg til og følge med

Bare slapp av....i kveld skal du få alle mine liker :)

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.095
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg stusser nå på akkurat det og tror at Hegel HD20 sannsynligvis klarer seg meget bra uten Hegel HD2:
    Jadda - men det er åpenbart at sorgenfri IKKE vil nøye seg med å kjøpe en plug and play dac med usb fordi han er redd for at det ikkke er optimalt.
    Jeg veit ikke noe om USB annet enn at jeg synes det er en klønete måte å gjøre det på. Jeg har drukket for mye te på kontrapunkt, så ikke hør på meg.

Kast CD-spilleren!

At Linn har fulgt med i timen har vi alltid vært klar over, og derfor er det svært gledelig når
    en slik respektert aktør klarer å løsrive seg fra det inngrodde, og bane vei for foredling av
    ny teknologi. Møt Linns aller billigste nettverkspiller – en kreasjon som kan imøtekomme
    alt vi begjærer. I alle fall nesten.
    Tekst og foto: Atle Kildahl Torp (atle.torp@hl-media.no)
    www.linn.co.uk Link:
    TEST // HIFI
    Linn Sneaky Music DS
    http://www.kontrapunkt.no/produkt/Sneaky_Hjemmekino_09_08.pdf

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Er det her morroa e nu - Kanskje vi bare skal starte eget forum...

3 sider på 3 kvarter - Ikke verst for sorgen d.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Gain og digitale kabellengder

[...]
    Et lite spørsmål jeg lurer på: Jeg har hørt at S/pdif koksialkabelen mellom PC og DAC hvertfall bør være 1.5 meter. Stemmer dette og evt hvorfor?
    Det skyldes (faren for) refleksjoner. Jeg har skrevet om det tidligere med referanser. Se f.o.m. innlegg #17 inkl. praktiske forsøk fra andre.
    Helt ærlig så tror jeg ikke PSii er noe for deg siden du liker å lytte på veldig lave volum ifølge deg selv, derfor har jeg heller ikke prøvd å overbevise deg i den rettning. Psii passer sikkert ikke for alle.
    Jeg har konkludert med det samme, men misforstå meg rett. Det er fint at andre har glede av den. Jeg forsøker bare å gi balansert og utfyllende informasjon oppe i all entusiasmen.

Mens jeg har deg her; Vet du noe om hvor lang en koaksialkabel bør være og hvorfor? Har hørt en plass at den bør minst være 1.5 meter, antakelig pg jitter...
    Leste du for fort? Det svarte jeg jo på (som du ser i sitatet i toppen av dette innlegget).

S

sorgenfri

Gjest
    Men, gutter ( og ardilla )

Hva er det beste filformatet? Jeg liker flac, selv om jeg med lett angst ser Mteinum mfl. har startet med DSD. Hvis en skal svi av noe, bør det vel være den boksen som spiller best til den måten en spiller musikk på?

Jeg mener, mistenker sterkt at grunnen til at hodetelefoner er den gruppen med nesten mes trafikk her inne er at vi spiller musikk, OG surfer samtidig..Mens nerdene sitter å leter frenetisk etter sweetspot?

Så, da står spm mitt enda: Flac-->audirvana+ enboks eller to?

Nå trenger dere ikke legge så mye i akkurat det, det blir til PSii, og en ny dac først. Etter hva jeg har lest meg til vil dette bli som i byen det!!

Nå, musikk og PILS! Å være sjømann på land er ikke så dumt dere:)

M

Morpheus

Gjest
    [...]
    Et lite spørsmål jeg lurer på: Jeg har hørt at S/pdif koksialkabelen mellom PC og DAC hvertfall bør være 1.5 meter. Stemmer dette og evt hvorfor?
    Det skyldes (faren for) refleksjoner. Jeg har skrevet om det tidligere med referanser. Se f.o.m. innlegg #17 inkl. praktiske forsøk fra andre.
    Helt ærlig så tror jeg ikke PSii er noe for deg siden du liker å lytte på veldig lave volum ifølge deg selv, derfor har jeg heller ikke prøvd å overbevise deg i den rettning. Psii passer sikkert ikke for alle.
    Jeg har konkludert med det samme, men misforstå meg rett. Det er fint at andre har glede av den. Jeg forsøker bare å gi balansert og utfyllende informasjon oppe i all entusiasmen.

Mens jeg har deg her; Vet du noe om hvor lang en koaksialkabel bør være og hvorfor? Har hørt en plass at den bør minst være 1.5 meter, antakelig pg jitter...
    Leste du for fort? Det svarte jeg jo på (som du ser i sitatet i toppen av dette innlegget).
    Jeg setter veldig pris på den grundige infoen du kommer med og setter ikke dine motiver i tvil! Ikke alltid infoen treffer mitt interessefelt men det er ofte nyttig å gå tilbake å lese dine innlegg når dagsformen min tillsier det! Joda, jeg var litt rask der... jeg takker for svaret :).

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.095
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville gått for noe slikt;

musikkfil - dac - forsterker - høyttaler/hodefon

Hva er det beste filformatet? Jeg liker flac, selv om jeg med lett angst ser Mteinum mfl. har startet med DSD. Hvis en skal svi av noe, bør det vel være den boksen som spiller best til den måten en spiller musikk på?

Jeg mener, mistenker sterkt at grunnen til at hodetelefoner er den gruppen med nesten mes trafikk her inne er at vi spiller musikk, OG surfer samtidig..Mens nerdene sitter å leter frenetisk etter sweetspot?

Nå trenger dere ikke legge så mye i akkurat det, det blir til PSii, og en ny dac først. Etter hva jeg har lest meg til vil dette bli som i byen det!!

Nå, musikk og PILS! Å være sjømann på land er ikke så dumt dere:)

S

sorgenfri

Gjest
    Er ut en liten tur,og hva?når jeg kommer tilbake har sorgenfri fått egen tråd?
    Dette har jeg ventet på lenge men ikke tøff nok til og si noe...som vanelig :)

Ta med rælet til soundgarden?Her er jeg IKKE enig...RÆLET er jo den butikken.
    OG hold deg borte fra den norske denon forhandleren da............
    Det finnes bedre head-fi greier andre steder.

Gleder meg til og følge med

Bare slapp av....i kveld skal du få alle mine liker :)
    Selv har jeg ventet LENGE på en @rocksolid byggetråd for headfi Rack!! Med bilder...:) Lenge har jeg ventet..

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    PCM (glem DSD) og en DAK i én boks

;)

Du er alt for nevrotisk anlagt. Alle DAKer håndterer PCM og (som tidligere skrevet) nesten all digital musikk er lagret som PCM. DSD-filer hentet fra rene, ubesudlede DSD-produksjonslinjer er meget sjeldne. mteinum kalte DSD-støtten en bonus, og altså langt fra hovedpoenget. Etter min mening bør du ikke tenke på det, og i hvert fall ikke når budsjettet ditt er maks. kr. 5000.

;)

Det holder da i hvert fall lenge med en DAK-løsning i én boks. Hodetelefonforsterker har du jo, så dermed er ikke en kombinasjonsløsning med DAK + hodetelefonforsterker i én boks egentlig aktuelt.

PS: sorgenfris humor er på oppadgående.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.095
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Vi er alle redd for refs fra vår nye moderator

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.095
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    hihihi 2
    headphone vinyl.jpg

Sist redigert:
    S

sorgenfri

Gjest
    Nå begynner det å komme seg her ardilla! Jeg er digitalt forvirret, og der kommer du fra dødvinklen og innfører VINYL..Så ikke den komme:)

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.095
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Sømløs interface og vinyl ja, det var referansene ,)

S

sorgenfri

Gjest
    Særrriøst!

Tror jeg bestiller denne jeg gutter ( og ardilla ) Truels Gravesen JungSonJA88D-09 snakker godt om dette firmaet, og hvorfor ikke??
    Som noen kanskje har fåt med seg, er jeg veldig facinert av Kineserene, de produserer ALLE delene som blir benyttet i HELE verden. Nå har de kjøpt de boksene i verden som koster mest- med det utstyret de selv produserer. Og kopierer dette, og setter det sammen selv. Til en fjerdedel av prisen. Hvis vi holder moral, og etikk unna. Og følelser. må jo dette være en good gamble?

har sendt de en mail de ikke kan motstå... Har trua. - sedvanlig legger jeg hue på blokka!!!

Min mor sa alltid: Du er VERDENS beste gutt.

Dette blir...Dette blir..

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Overstyrer du output i OSX å noen måte, sorgenfri? Audirvana Plus justerer seg selv - hvis du tillater det i settings.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Loevhagen mener i hvert fall det, og jeg tror han benytter høyere lydstyrke enn meg siden jeg har dempet Violectric HPA V200 mer enn det jeg mener å huske han benytter.
    V800 DAC-en er justert ned til "kun" 1.5V ut, så det alene og se på V200s gainjustering blir ikke nok. Jeg spiller ikke høyt - mener jeg selv da.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydstyrke og gaininnstilling

Loevhagen mener i hvert fall det, og jeg tror han benytter høyere lydstyrke enn meg siden jeg har dempet Violectric HPA V200 mer enn det jeg mener å huske han benytter.
    V800 DAC-en er justert ned til "kun" 1.5V ut, så det alene og se på V200s gainjustering blir ikke nok. Jeg spiller ikke høyt - mener jeg selv da.
    Med forbehold om at jeg husker rett om både deg og meg:

Det jeg skrev var basert på noen innlegg vi (over tid?) skrev om slikt for ganske lenge siden. Jeg tror ikke du hadde anskaffet Violectric DAC V800 på det tidspunktet.

Jeg har så langt benyttet maks. demping (-12 dB) på Violectric HPA V200. Innstillingen ble valgt som et kompromiss etter å ha benyttet både OPTO 24/96 og Grace Design m903 som DAK. Sistnevnte har variable analoge utganger, og var langt fra på maks. Utgangsstillingen var vel omtrent den samme (7x?) som jeg tidligere (muligens) har beskrevet for andre hodetelefonforsterkere matet av den.

Tillegg:
    25.03.2011:
    [...]
    Initial impressions (V200). Fra A til Å:
    [...]
    d) har ikke rørt gain-dip-switchene
    [...]
    Jeg mener å huske at du senere kanskje også har prøvd innstillingene -6 og/eller +6, men det fant jeg ikke nå under mitt søk.

Du mottok Violectric DAC V800 først 28.06.2012:
    Pakke fra AudioNorge hentet i ettermiddag, og V800 installert.
    [...]

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Kjøp i så fall en CD-spiller med digitale innganger

^
    Kjøp i så fall en CD-spiller med digitale innganger slik at den også kan benyttes som DAK for andre digitale kilder.

PS: Jeg har ikke sjekket om din kandidat har dette.

S

sorgenfri

Gjest
    ^
    Kjøp i så fall en CD-spiller med digitale innganger slik at den også kan benyttes som DAK for andre digitale kilder.

PS: Jeg har ikke sjekket om din kandidat har dette.
    :) Takk CDWM. Det blir nok en ren dac..alle cd platene ligger pakker ned på loftet. Det har de gjort leenge. Planen er at jeg en dag skal rippe samtlige, og ordne en NAS løsning i huset, men slik det er nå, får ingen prosjekter den ( økonomiske ) oppmerksomheten de fortjener. Så det blir kompromisser..

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Streaming fra Nas er gull. Helst alt satt opp igjennom ethernet med Gigabite støtte.

S

sorgenfri

Gjest
    I kveld skal jeg være fornuftig!

Jeg har nå satt meg, ned..Laget to spille lister. Først gladmusikk i 1,5 time så 1 time Behagelig musikk. Så skal jeg bare nyte hærlig headfi!!

o`hellige hodetelefon!

Ingen skal få vippe meg av pinnen!

S

sorgenfri

Gjest
    Litt lekser må til, så jeg er litt med:

Digital reproduction of analogue sound​
    At venue recording sessions our analogue to digital converters can do both the one-bit DSD and the multi-bit PCM formats. We can also listen directly to the analogue output from the microphones. Digital eXtreme Definition is a professional audio format that brings “analogue” qualities in 24 bit at 352.8 kHz sampling rate. DXD preserves 8.4672 Mbit/s (3 times the data of DSD) per channel. This leaves headroom for editing and balancing before quantizing to DSD for SACD or PCM for Blu-Ray.
    All audio formats on The Nordic Sound are sample rate converted from the same DXD master. Comparing them in our studio we find only subtle differences from DXD down to 192kHz and 96kHz. The obvious degeneration is from 96kHz down to 48kHz. We find DSD, as used in the SACD format, somewhat different in colour from PCM; in some mysterious way DSD is softer and more beautiful but slightly less detailed. In DXD we find the shimmering brilliance from the original analogue source as directly from the microphones. Linear PCM is offered in addition to DTS HD Master Audio on this Blu-ray with the purpose of convincing audiophiles of the true lossless qualities of commercial encoding. The stereo layer of the SACD and the LPCM 2.0-stream on the Blu-ray are both full resolution mix from the original microphones. Mostly we find that the microphone placements used for the surround make a fine stereo. Occasionally we put up extra microphones dedicated for the stereo stream.
    I personally prefer extremely high resolution PCM over the DSD and I would claim that DSD is not transparent. But it all comes down to what the sound from your speakers can do to your body and mind. I find that the placement of microphones has an infinite more important role in the final experience of music, than the difference between HiRes PCM and DSD. Sometimes a lie can be more beautiful than the truth!

2L - the Nordic Sound

Skjønner jeg no? njaa litt mer?​

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn