Sorzy's nye hule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Jeg er forøvrig veldig fornøyd med snekker Bakken som foreslo å lage en liten fals på hver side av fronten på hver kasse. Det er alltid bittelitt ujevnhet når såpass store kasser skal monteres inntil hverandre og med en slik 2-3mm frest fals blir slike millimeteravvik usynlige :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.378
    Torget vurderinger
    23
    Du har overbevist deg selv! Jeg holdt meg behørig i bakgrunnen når "asfaltsagingen" (c) Sluket sto på som verst! Retrettmulighetene er fortsatt tilstede. :cool:

    For øvrig helt enig i betraktningen rundt formueskatt.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Tavle

    Det gamle skapet er nesten fullt og jeg har behov for en håndfull ekstra automater til det nye rommet.

    0.jpg


    Så da oppgraderer vi til en 120cm bred tavle.

    1.jpg


    Jeg må innrømme at dette ble lekkert. Litt jålete med glassdører, men når det er ferdig montert og alle lysdiodene kommer på og blinker kan man jo nesten benke seg til med godstolen her :-o

    Dette er bygget på tavleverksted og er relativt ryddig innvendig. Rekkeklemmer i topp. Venstre side rommer alle automatene og vanlige funksjoner i huset, høyre side er dimmere, releer, varmestyring osv. fra HDL (smart-hus-løsning). Skapet er fra Rittal.

    2.jpg


    3.jpg


    Elektriker kommer i neste uke og monterer. Så da har vi snart strøm til det nye rommet. Lyd før jul... kanskje...
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Når alle trodde dette prosjektet aldri skulle bli noe av er det på tide med en oppdatering :eek:

    Siste takplater ble skrudd opp i går kveld. Da er arbeidet med å rette opp feilene fra slappe snekkere gjennomført. Det tok sin tid å demontere 130m2 gips, isolasjon og stendere for deretter å bygge opp alt på nytt igjen. Har blitt storkunde av festemateriell :eek:

    Festemateriell.jpg


    Har igjen litt sparkling av skjøter i taket så er det klart for å innrede rommet :rolleyes:

    tak.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.378
    Torget vurderinger
    23
    No guts no glory!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    17.116
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da er arbeidet med å rette opp feilene fra slappe snekkere gjennomført.
    Det er jo en grunn til at håndverkere går 3 semestre for å få fagbrev, selv om kun første semester er viet faget.
    De 2 neste er bl.a viet å lære seg å:
    * ikke holde avtaler
    * ikke komme til avtalt tid
    * ikke gi beskjeder
    * ta på seg 10x flere oppdrag enn de klarer å levere
    * og - som du er inne på - slurve. Årsak er at det er bedre "butikk" i det, da andel reklamasjoner og arbeid som må gjøres om tar mindre tid, enn å gjøre det ordentlig første gang.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.378
    Torget vurderinger
    23
    De fleste kunder er ganske så ukyndige/ukritiske - og det gjør at håndtverkere slipper unna med mye rart. Men ikke her! Henges skal de! Opp ned.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Tok bare første semesteret, og gikk da ut i lære hos en faen så streng og nøyaktig byggmester - angrer ikke for det
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Tok bare første semesteret, og gikk da ut i lære hos en faen så streng og nøyaktig byggmester - angrer ikke for det
    Ingen tvil om at du behersker yrket! Og du hadde sikkert ikke sluppet unna din strenge byggmester med denne tilpasningen av Glava når jeg tok ned gipsplatene :eek: Og ja, jeg har vist de bildene i ettertid og da bare dro de på skuldrene...

    Glava1.jpg


    Glava2.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Har ALDRI vært i tvil om at dette prosjektet vil nærme seg den ultimate kinoen, enn si lytterom! Har nok innimellom lurt litt på statusen der ute på Langhus, så det passet i grunnen bra med en liten update! Kanskje jeg slenger innom en kveld? :rolleyes:
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Snart 7 måneder uten en update..og her har jeg bladd meg gjennom 11 sider med skrekkblandet fryd ;)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Tro meg, han er en MEGET travel herremann, uten å røpe hva han baler med nå for tiden. Men den som venter...….. :rolleyes:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For en nedtur. Den flotte tråden og jeg gledet meg til slutten. Booom. Var ikke ferdig. Neida. Tuller litt. Men gleder meg til å lese videre når det kommer oppdateringer. Lykke til med fint fint rom.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.369
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner jeg blir sint når jeg ser så slett arbeid innen isolering.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Viktig med litt "punk attitude"...muligens spesielt når en jobber med isolasjon ;)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Snart 7 måneder uten en update..og her har jeg bladd meg gjennom 11 sider med skrekkblandet fryd ;)
    Ha ha, er det ikke nedslående med tråder som bygger opp forventningene bare for å ende i et sort hull?!? Velkommen til den lengste (i varighet) byggetråden i hfs historie.

    Når det er sagt går det faktisk sakte fremover med prosjektet. Er noen interessert i å få se målinger fra en 100% symmetrisk SBA på frontvegg med 24 stk. 15" elementer? Ikke hold pusten, men grafer kommer om et øyeblikk ;-)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Snart 7 måneder uten en update..og her har jeg bladd meg gjennom 11 sider med skrekkblandet fryd ;)
    Ha ha, er det ikke nedslående med tråder som bygger opp forventningene bare for å ende i et sort hull?!? Velkommen til den lengste (i varighet) byggetråden i hfs historie.

    Når det er sagt går det faktisk sakte fremover med prosjektet. Er noen interessert i å få se målinger fra en 100% symmetrisk SBA på frontvegg med 24 stk. 15" elementer? Ikke hold pusten, men grafer kommer om et øyeblikk ;-)
    Vi er klare :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Tid er som sagt relativt. Et øyeblikk i sorzys verden er omtrent 7 måneder
    Om ikke du får heeelt rett, så ser det jo ut som at det er et snev av sannhet i påstanden? Øyeblikket overskrider jo straks seks dager!? :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.378
    Torget vurderinger
    23
    Slutt med masinga. Gutten gjør tingene på den eneste riktige måten; GRUNDIG.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Sikter jo høyt, så det er nok best å vente til resultatet er presentabelt
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor har jeg ikke sett denne tråden tidligere? Lest gjennom, og dette er virkelig heftige saker! Følger spent med videre.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Første steg mot lyd...

    Vet ikke om jeg har nevnt det tidligere, men jeg har 3 stk. Powersoft 4-kanals forsterkere som skal drive SBA og SLOBs, dvs. 6 kanaler til hver. De 6 kanalene blir fordelt på 24 elementer, dvs. 4 elementer pr. kanal. Jeg kobler da 2 i parallell og 2 i serie hvilket gir uendret impedans på 8 ohm.

    All elektronikk skal stå i rack og Powersoft har tilkoblinger på baksiden med denne pluggen

    b1.jpg


    Jeg lager meg derfor et frontpanel med Speakon så det er enkelt å koble inn/ut kanaler i tilfelle man må feilsøke eller av andre grunner fysisk koble ut en kanal eller flere. Tenkte da et blindpanel til rack for deretter å fyre opp søylebormaskinen, men kom over dette 1U panelet med plass til 12 XLR-kontakter. Speakon passet også perfekt her. 12 ferdige, symmetriske hull!!!! Endelig litt medgangsflyt i prosjektet :D

    b2.jpg


    Kan monteres på begge sider

    b3.jpg


    Neste steg er internkabling i kabinettene. Hva bruker folket der ute for å lage forgreninger i kabinettet til de ulike elementene? Loddebolt og krympestrømpe?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Aiaiai! Hvorfor har jeg ikke sett denne tråden før nå? Dette blir jo helt avsindig heftig! :D
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Neste steg er internkabling i kabinettene. Hva bruker folket der ute for å lage forgreninger i kabinettet til de ulike elementene? Loddebolt og krympestrømpe?
    Lodding / krympestrømpe er en "bombesikker" kombinasjon, selv om det tar litt tid.

    Rundpinne kabelsko som disse https://abiko.no/forbindelseselemen...og-skjotehylser-ogsa-med-krymp/rundstift.html kan også fungere, men betinger en "proff" presstang. Flatstiftkoblinger? Hmm, de er etter min mening for ustabile, og gir ikke på langt nær samme kontaktflate som rundpinne.

    Siste alternativet kan være disse, som du får i flere varianter: https://www.elektroimportoren.no/wa...rtikler-542&utm_content=a116_c2091_p287821366. Disse har en fjærende tilkobling, som alltid vil kompensere om kordelene i en kobberkabel over tid "setter seg", noe som ikke er helt uvanlig.

    Glem lysterklemmer, eller "sukkerbiter" på folkemunne, av forannevnte årsak. Da har du vel fått et par-tre tips, flere kommer sikkert!
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Her er lite eller ingenting overlatt til tilfeldighetene! Med gode innspill fra Jan så må dette bare bli suverent :)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Neste steg er internkabling i kabinettene. Hva bruker folket der ute for å lage forgreninger i kabinettet til de ulike elementene? Loddebolt og krympestrømpe?
    Lodding / krympestrømpe er en "bombesikker" kombinasjon, selv om det tar litt tid.

    Rundpinne kabelsko som disse https://abiko.no/forbindelseselemen...og-skjotehylser-ogsa-med-krymp/rundstift.html kan også fungere, men betinger en "proff" presstang. Flatstiftkoblinger? Hmm, de er etter min mening for ustabile, og gir ikke på langt nær samme kontaktflate som rundpinne.

    Siste alternativet kan være disse, som du får i flere varianter: https://www.elektroimportoren.no/wa...rtikler-542&utm_content=a116_c2091_p287821366. Disse har en fjærende tilkobling, som alltid vil kompensere om kordelene i en kobberkabel over tid "setter seg", noe som ikke er helt uvanlig.

    Glem lysterklemmer, eller "sukkerbiter" på folkemunne, av forannevnte årsak. Da har du vel fått et par-tre tips, flere kommer sikkert!
    Takk for tips Jan. Har sett nærmere på dette og det er jo bare 6x2 loddepunkter (6 kanaler, 2 ledere) så det går fort å lodde og ha på krympestrømpe. Det vil si at jeg splitter hver kanal/kabel til høyre og venstre par med elementer. Resten av kablingen er i serie og bare en-leder til hver terminal bak på elementene. Har ikke sjekket hva slags tilkobling det er på AE, men det finner jeg snart ut...

    Tegning sakset fra https://www.amplifiedparts.com/tech-corner/speaker-impedance-power-handling-and-wiring som viser kablingen.

    Kabling.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det ser jo absolutt spiselig ut! :-D Rett og slett en liten kosejobb, spør du meg. ;)
    I samme slengen ville jeg forsikret meg om at polariteten på høyttalerne er identiske. Sannsynligheten for at de ER det, er nok 99,9%, men det er en billig "forsikring" i alle fall!
    Du trenger jo ikke annet enn et 9V batteri, som du løselig kobler til høyttalerterminalene, hele tiden med samme kobling. Altså pluss / minus fra batteriet til + / - på høyttalerterminalene. Høyttalermembranet skal da konsekvent slå samme vei, enten inn eller ut.

    Jeg synes i alle fall det er verdt bryet, for å være heeelt sikker på at alt blir riktig koblet / alle elementene er i fase. Spesielt med såpass mange elementer! Ha meg tilgitt om du allerede har tenkt på det, eller gjort det allerede? Tipser er i alle fall vel ment! :cool:
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Kort innpå med en juleoppdatering herfra. Har sjekket polaritet på alle elementene, ingen feil der (takk for tipset Scrooge). Har kablet ferdig og sjekket at impedansen på hver kanal med 4 elementer er den samme som for et enkelt element. Med andre ord er sammenkoblingen med 2 i serie og 2 i parallell for hver kanal riktig.

    ferdig kablet.jpg


    Deretter har jeg midlertidig koblet opp et par billige B&W skoesker som det ikke gjør noe om sier "poff", eksternt lydkort med 8 kanaler (også det av midlertidig karakter) og 2 stk 4-kanals forsterkere. Den rack-monterte PC'en som skal styre det hele er testet og har installert jRiver og Audiolense.

    testing.jpg


    Og det ble faktisk lyd her før jul :D Foreløpig kun fra de 2 skoeskene, men nå skal romjulen brukes til å sette meg inn i hvordan jRiver og AL fungerer og deretter teste ut aktiv deling, i første omgang uten korreksjon. Når jeg er fortrolig med volumkontroll og at alt fungerer kobler jeg til bassveggen, tømmer rommet og kjører målinger, det blir spennende.

    Benytter samtidig anledningen til å ønske alle entusiaster her inne fortsatt God Jul og et Godt Nytt År :D Har på følelsen at 2019 blir et bra år!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn